tips bij hypermobiliteit

Discussie in 'De lounge' gestart door boxertjes, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    Ik ben hypermobiel en heb op het moment erg veel last van nek rug en knieën.

Heeft er iemand praktische tips bijvoorbeeld welke oefeningen helpen enz..

Gr

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Wat bij mij helpt en dan met name voor de pijnklachten:
    *geen tot zeer weinig suiker.
    *geen weinig zuivel.
    *blijven bewegen.
    *ga evt sporten onder begeleiding zodat je je spieren sterk maakt die kunnen dan de zwakke banden/gewrichten opvangen.
    *zorg dat je geen overgewicht heb (hier momenteel stuk te zwaar en ik heb daardoor meer last)

3. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Bij mij is het enigenwat echt geholpen heeft, balans in mijn werk en sporten.. veel fitnessen!!
    Je mag me pb-en dan zal ik er wat uitgebreider op in gaan.

4. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Let op dat veel gaan sporten/fitnessen bij hypermobiliteit juist ook het tegenovergestelde effect kan hebben! Je kunt nog meer overbelasten, waardoor spieren blokkeren en klachten verergeren. Ik adviseer je om dit heel rustig aan op te bouwen onder begeleiding van een fysiotherapeut.

5. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Tuurlijk moet je het wel opbouwen. Maar zonder sporten was ik aan mijn krukken gekluisterd en nu doe ik alles weer

6. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn fysiotherapeut beveelt yoga aan. Ik ben twee keer geweest, maar krijg de slappe lach bij het idee dat; ik mijn ademhaling via mijn perineum moet laten gaan. WAT?? 😃😃

Het verschilt natuurlijk waar he klachten voornamelijk zitten. Bij mij is mijn rug mijn zwakke punt hierin en ik zou er voor moeten zorgen dat mijn buikspieren sterker zijn.
    Die voedingsdingen geloof ik nooit zo... Hoe kan (geen) suiker nou voorkomen dat mijn schouder uit de kom vliegt, dat mijn vingers knakken en dat mijn rug zich vastzet?

7. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    Ik heb deze erge pijn sinds juli. Ik ben ook rond die tijd flink gaan sporten om de buik en rug te trainen. Ik mag en kan nu niks meer alleen wandelen. En ik heb buikspieroefeningen. Ik ben benieuwd hoe ik mijn rug moet trainen?

Ik ga elke week naar manuele therapie alleen lees ik nu dat dat helemaal niet goed is. Mijn fysiotherapeut heeft daar nooit wat van gezegd.

Nu ik er trouwens let kraak ik ook van alle kanten. vind het best akelig en wil er alles aandoen om er van af te komen of minder last van te hebben. Ik zit sinds een paar dagen in de ziektewet want ik kan op het moment mijn werk in de thuiszorg niet doen.

8. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Ik zou in jouw positie eerst langs de fysio gaan voor een consult om te kijken of je niet overbelast bent.
    Zslf heb ik het hypermobielsyndroom en heb door een zware bevalling en de gevolgen hiervan, overbelaste bekken. Mijn spieren zijn continu in verzuring en heb hierdoor altijd pijn.
    Voor mij is sporten dus een no go! Terwijl er bij mjj juist op beweging was ingezet door een revalidatiearts, resultaat zoveel pijn tot kotsend toe en heb maanden moeten herstellen door rust.
    Zoek het dus goed uit!
    Succes!

9. Lianne91

Lianne91 Bekend lid

22 aug 2014
    948
    0
    16
    Ik heb in 3/4jaar heel veel bereikt.
    Kon praktisch niets vanwege mijn knie en rugklachten. verschillende behandelingen en 3 operaties verder was het nog niet beter,eerder slechter. Na een second opinion doorverwezen naar het Sport Medisch Centrum in Nijmegen en hier onder begeleiding van de fysiotherapie de spieren om de banden/gewrichten heen sterk te maken oefeningen gedaan. Veel wandelen na die tijd..
    Helaas merk ik nu ik zwanger ben wel weer meer hinder van de hypermobiliteit.. Al vroeg rug en bekkenklachten (in de 9e week al)

10. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier ook enorme rugklachten. tot nu toe niets gezien... fysio kon niets met me omdat ik zo extreem lenig ben, dat ze me alleen nog maar losser zou maken.
    enigste wat helpt volgens haar is de spieren sterker maken... tja... nu ik zwanger ben is alles nog losser... zie de BI en alle ellende weer tegemoet... iig fit blijven en bewegen is het belangrijkste.

11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.740
    1.061
    113
    Ook hier was het advies gedoseerd sporten en dan gericht op versteviging.
    dus buik spieren, been spieren trainen afgewisseld met wandelen en beetje hardlopen.
    ook zou het met ouder worden beter moeten gaan is mij gezegd, omdat je dan stijver word en je dus minder snel luxaties hebt.

ik momenteel erg last van mijn knieen en rug/stuitje. Na lang stilzitten zo stijf als een plank, hopelijk er snel weer vanaf..

12. MissRedDragon

MissRedDragon Fanatiek lid

5 sep 2014
    1.010
    0
    36
    interieurverzorgster
    In de achterhoek
    Ik ben zelf ook hypermobiel, ik ben doorgestuurd van de fysiotherapeut naar de podoloog om steunzolen aan te laten meten. Na een ochtend lopen heb ik platvoeten en zo dus ook een compleet ontwricht lichaam waardoor ik ook verschillende klachten kreeg.

Sommige mensen zijn maar in een paar ledematen hypermobiel, maar ik heb het in mijn gehele lichaam. En Door de steunzolen wordt mijn lichaam weer recht gezet zoals de podoloog gezegd heeft. En sinds die tijd geen Tot weinig lichamelijke klachten meer gehad.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik lees mee: Mijn dochter van 4,5 wordt verdacht van hypermobiliteit en krijgt nu bewegingstherapie. Maar ja, fittness en Yoga wordt het nog niet voor haar natuurlijk.

14. sjak

sjak Niet meer actief

Er is wel kinderyoga mamabri. Schijnt leuk te zijn, met leuke en goede oefeningen en ruimte voor plezier.

15. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat gek dat hier over yoga wordt gesproken, ik mag juist geen yoga doen omdat ik dan nog leniger word. Verder is mij verteld dat het heel belangrijk is dat je in evenwicht bent. Daar bedoel ik mee dat de ene kant net zo lenig is als de andere. Op het moment dat je linker si gewricht een beetje vastzit gaat je rechter zeer doen omdat die gaat overcompenseren. Dus ik probeer nu dmv oefeningen beide zijden zo gelijk mogelijk te houden. Dit helpt wel enigszins. Het lijkt in ieder geval niet erger te worden.
    Ik zou je dus aanraden naar een goede (bekken) fysio te gaan. Die kan je oefeningen geven die gericht zijn op jouw lichaam. Ik zou niet klakkeloos de oefeningen van anderen overnemen.

16. MissRedDragon

MissRedDragon Fanatiek lid

5 sep 2014
    1.010
    0
    36
    interieurverzorgster
    In de achterhoek
    Nee ik mocht ook absoluut geen yoga doen.

17. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    @kieke. Ik ga al vier maanden wekelijks naar de fysio therapie. Ze kraakt me en masseert me maar het doet niks af.

@missreddragon. Ik ga al jaren naar se podotherapeut. Ik heb sinds juni nieuwe steunzolen en ben vorige week bij hem geweest en hij zegt dat ik keurig recht sta dus verder niks kan doen.

Ik ga maandag naar se huisarts. Ben benieuwd of hij wat doet. Ik heb begrepen dat het lastig is om hypermobiliteit te onderzoeken. ze kunnen volgens mij niet veel met röntgen of iets dergelijks.

Heb nu steeds dat mijn kaak op slot gaat als ik gaap. En mijn knieën doen pijn. Iemand oefeningen om de knie sterker te maken.

Wordt er niet goed van zeg. Lijk wel een oud wijf.
    Durf nog maar amper te bewegen met dat gekraak.

18. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.202
    509
    113
    Ik heb het hypermobiliteitssyndroom. Ik heb er last van bij mijn kaak en mijn wijsvinger. Tijdens mijn zwangerschap ook bekkeninstabiliteit gehad, gelukkig was dat direct weer over. Voor mijn kaak ga ik ieder jaar naar een chiropractor, die zet de boel weer recht. En voor mijn wijsvinger heb ik een brace. Verder heb ik Ceasartherapie gehad voor mijn (werk)houding en sport ik regelmatig, maar moet opletten met stretchen, dat ik niet overstrek.
    Sporten helpt om je spieren sterk genoeg te maken zodat je gewrichten goed ondersteund worden. Verder helpt magnesium hier ook goed. En genoeg water drinken. Sterkte!

19. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    Caesar therapie kan ik ook nog proberen idd.
    En magnesium slik ik ook al. Ik neem metarelax.
    Welke tabletten neem jij? Vind deze best duur namelijk.

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rek- en strekoefeningen zoals pilates en yoga.

Maar ook zwemmen, fietsen, roeimachine.
    Eventueel crosstrainer en loopband (iets belastender voor je gewrichten).

Deel Deze Pagina