Hoi dames, Ik heb altijd begrepen dat je borsten zelf regelen dat en wanneer ze voldoende melk hebben. En dat het normaal is als je baby 's avonds wil clusteren. Nou, mijn dochter clustert flink 's avonds. En 's nachts wil ze ook nog wel voeding, maar dat is zo'n 5 uur na de laatste voeding. Ik geef meestal één borst per voeding en de borst die in de nacht aan de beurt is, staat echt op springen. Ik barst ook uit mijn grootste bh's en nachthemden dan. De ochtendvoeding wil ze zo'n 3-4 uur na de nachtvoeding. 's Nachts drinkt ze meestal niet heel veel, waardoor de borst die ze dan gehad heeft al weer aardig vol zit. En de borst die in de ochtend aan de beurt is, staat ook op springen. Ik vind dit niet zo'n prettig gevoel eerlijk gezegd. Pas na de voeding na het badje (rond een uur of 10-11, wisselt weleens) voelen mijn beide borsten weer normaal aan. Nou vraag ik me af.. Komt het door dat clusteren, dat mijn borsten 's avonds denken dat ze juist méér melk moeten gaan aanmaken ofzo? En kan ik er iets aan veranderen? Overigens vraag ik me ook af of het kwaad kan dat clusteren een beetje te negeren. Ik heb namelijk het idee dat dochterlief te veel voeding binnen krijgt. Zo af en toe weeg ik haar vóór en na de voeding - ze drinkt namelijk niet lang, en ze groeit enorm goed de laatste weken dus dan wil ik soms weten wat ze binnen krijgt. En wat blijkt: ze krijgt 80-100 cc. per voeding binnen. En ze krijgt nog steeds 8 voedingen per dag. Volgens mij krijgt ze dan gewoon iets te veel binnen hoor, aangezien de vuistregel is: 150 cc. per kilo lichaamsgewicht (ze weegt rond de 3700 gram). Wie heeft tips?
Je borsten snappen het goed hoor Het is nu zo dat je productie nog niet gestabiliseerd is, dit gebeurt pas later. Zelfs ik heb er na 9 mnd nog last van, zeker als ze de ene keer wel drinkt 's nachts en de andere keer doorslaapt, maar het is volkomen normaal. Ik geef 's morgens 1 borst en de andere kolf ik af zodat het weer lekker voelt zeg maar. Het clusteren is ook normaal, mijn dochter deed dit zelfs tot ze 7,5 maanden oud was! Ik dacht soms ook dat ze zou ontploffen maar je kan ze met borstvoeding nooit teveel geven! Als je het clusteren gaat negeren heb je straks een niet tevreden en gefrustreerde baby en dan word je dat zelf ook. Het is niet gemakkelijk maar geef je eraan toe, leg de baby aan. Kopje thee erbij, een goed boek en laat ze maar drinken.....
de regel 150 cc per kilo is alleen voor kv. borstvoeding kun je niet teveel geven.fynn groeide in de eerst 3 maanden ook heel hard (1,2 kilo per 4 weken) maar hij heeft welweer een 4 maanden dip gehad waardoor hij bijna niet groeide(300 gram in 8 weken) dat compenseerd zichzelf wel. een baby clusterd om de productie omhoog te krijgen zodat ze steeds iets langer kunnen slapen (met het oog op door slapen niet geheel on belangrijk) bv gaat op vraag en aanbod jou lichaam zal over een poosje geen ochtend stuwing meer geven dan heeft je lichaam door dat ze wat minder kan aan maken over het negegeren ik zou het niet doen het is ook een deel mama honger dit os ook belangrijk voor de band.
Hoi, Het klinkt mij ook als heel normaal in de oren... hier ging het precies zo namelijk. Heb vaak op ploffen gestaan en dat is inderdaad echt geen prettig gevoel... wat hier 'gelukkig' vaak gebeurde is dat wanneer Fenne aan de ene borst aan het drinken was, de andere borst gezellig mee aan het lekken was. Heb je ook het volgende al eens geprobeerd?: Ik liet Fenne dan aan de ene kant flink goed drinken, verschoonde dan haar luier en liet haar nog even een 'toetje' drinken aan de andere borst, zo is de ergst druk daar vanaf. De volgende voeding begin je dan weer met de toetjesborst... En te veel drinken kan idd niet hoor... lekker laten drinken, is alleen maar heel fijn dat ze zo goed kan drinken en al 5 uurtjes zonder 's nachts... Succes!
Hoi, Je borsten snappen het prima hoor!! Ik heb dat ook heel erg gehad, ik kolfde meestal met de handkolf een klein beetje de druk eraf tijdens het voeden ( de andere borst dus haha) Dan kon ik daarna weer lekker slapen want ik ben een echte buikslaper en slapen op van die lekkende meloenen ligt niet echt lekker! hihi. En teveel voeding kun je niet geven. Lekker voeden zodra je kindje erom vraagt en je borsten passen zich vanzelf aan.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu iedere keer vóór het voeden maar even met mijn borsten boven de wasbak hangen, dan lekt er vast wat uit en hoeft mijn dochter niet uit zo'n extreem gespannen borst te drinken. Hmm het aanbieden van de tweede borst als 'toetje' heb ik dus gedaan, op aanraden van het CB. Maar mijn dochter wil die tweede borst soms wel, soms niet. En dat is juist weer lastig voor de productie. Ik denk eigenlijk dat ik het daarom maar bij één borst per voeding houd, al is dat tegen het advies van het CB in. Dat die 150 cc per kilo alleen voor kunstvoeding is, wist ik niet! Fijn om te weten dat ik mijn dochter niet kan overvoeden zeg maar. Ze spuugt wel veel, naar ik begrijp is dat gewoon wat ze te veel binnen krijgt? Dat clusteren ook tot doel heeft de band tussen mama en baby te versterken, wist ik ook niet. Ik dacht dat het echt alleen MamaMelkHonger was. En ik wist ook al niet dat de productie nog niet gestabiliseerd is.. Wat leer ik toch een hoop hier op het forum!