wie heeft tips over zindelijk worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jolanda, 25 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquarius

    Aquarius Bekend lid

    13 aug 2005
    912
    0
    0
    "Limbo"
    Mijn ervaring is dat als ze er klaar voor zijn dat ze het wel aangeven, en zolang ze er niet vies van is lijkt ze mij er ook niet klaar voor.
    Ik had ze beide met ongeveer 3 jaar zindelijk, maar de oudste (nu 6 jaar )is 's nachts nog niet altijd droog dit vindt ik het lastigste gedeelte en zeker omdat de tweede met 3 jaar dag en nacht droog was.

    Succes ermee!
     
  2. tonca

    tonca Actief lid

    3 sep 2005
    187
    0
    0
    Moeder
    Brezi, Tsjechie
    Met bara (2 jaar en 3 maanden) zijn we nu ook bezig met het zindelijk maken, gaat een beetje met ups en downs, de ene dag hele dag droog de andere dag 4 keer een schone broek, net hoe het gaat, wel probeer ik zo min mogelijk weg te gaan zodat ik haar niet die luier om hoef te doen. Voor ze gaat slapen tussen de middag en nadat ze wakker is meteen weer pot en dan is ze vaak nog droog. Het is meer de poep die ze niet wil doen. ik doe een luier om en dan poept ze pas, op het potje echt niet
     
  3. Niet meer actief

    hoi

    ik heb zelf okok een zoontje van 4 jaar die net zindelijk is
    ik heb hem gewoon een paar keer per dag op de wc gezet op een gegeven moment weten ze waar de wc voor is
    of als je zelf naar de wc gaat neem hem / haar dan mee naar de wc en leg het hen dan uit waar de wc voor is en zet hen daarna zelf op de wc of op een potje en erg belangrijk is BELONEN dan gaan ze het leuk vinden om naar de wc of het potje te gaan of indd in hun blote kont laten lopen
    ik hoop dat je er wat aan hebt
    groetjes helen en jaimy
     
  4. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Ik had mijn oudste zindelijk met 22 mnd ( alleen overdag dan welteverstaan). Als je de hele dag thuis bent, kun je er meer energie en tijd insteken. Werken met een kookwekkertje. Eerst bv elk half uur en zo opbouwen. Ook had ik het potje overal bij me waar we ook heengingen. Naar de supermarkt, eerst proberen voordat we de winkel ingingen en natuurlijk ook wanneer we er weer uitgingen. Het gaat dan voornamelijk om het plassen, dat gebeurd vaker op een dag. Als ze dat ritme doorhebben, geven ze het zelf aan als ze moeten. Dan moet je er ook gelijk bij zijn natuurlijk. Op een gegeven moment gaan ze zelf ook zelf op het potje zitten. Het gaat niet snel op die leeftijd, dat geef ik toe.

    Mijn dochter is 16 mnd jonger dan de oudste en zag dat haar broer steeds op de w.c. ging en wilde met 14 mnd dat "copieeren". Ook zij was met 22 mnd zindelijk ( overdag ).

    Nu is mijn 3e 18 mnd en ook met hem ben ik begonnen. Op een zondagmorgen dat je verder niet zoveel op handen hebt en er alle aandacht voor hebt. Voor de middag kon hij uit zichzelf al persen en wist precies wat hij moest doen wanneer ik het potje voor zijn piemel hield. Bij elke druppel een grote kreet en hij vond het prachtig. Na elk plasje een druif ( de beloning ). Aan het eind van de middag had hij er geen zin meer in en je dringt dan natuurlijk niets op.

    Ik ben er ook niet elke dag meer zo druk mee want met drie kinderen is het natuurlijk drukker dan met een. Het ei is gelegd en regelmatig trekt hij zijn luier naar beneden dat hij het wil proberen. Komt er dan niets is het pech, maakt niet uit. Hij weet waar het voor dient en het begin is er. Zo jong als hij is, vindt ik het al prachtig als hij het af en toe in het potje doet. Hij en zijn toekijkende broer en zus ook. Dan het plasje uitzwaaien op de wc en zelf op het knopje laten drukken ( met behulp van mij natuurlijk).

    Ik weet niet of hij ook met 22 mnd ook zindelijk zal zijn en dat maakt ook niet uit. Ik weet wel dat wanneer je het niet stimuleerd op jonge leeftijd, er zeker niets gebeurd.

    Voor de nacht zindelijk maken maakte ik ze voordat ik naar bed ging even wakker en ook wanneer ik 's nachts wakker was, liet ik ze even plassen.
     
  5. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Hoi Jolanda .
    Voor mijn dochter heb ik po gekocht met een muziekje erin .
    Elke keer als ze een plasje of poepje had gedaan ( zoals ze zelf zei :) ) mocht ze op het knopje drukken en kwam er een leuk kinder liedje uit .
    Vond ze machtig mooi en dus bleef ze gaan .
    Als ik zelf naar de wc ging , nam ik haar mee .
    Eerst mama plasje doen , en dan Denise proberen :)
    Ze deed me in alles na , dus ook dat wilde ze proberen.
    Heb wel een wc verkleiner gekocht voor haar , dat zit wat comfortabeler voor haar ;)
    Tuurlijk kreeg ze ook nog een beloning ( hoef niet groot te zijn , een snoepje , koekje , klein speeltje of een paar sokken was ze al blij mee ) .
    En idd als je thuis zeil hebt of tegels , kun je haar ook in haar blote billen laten rond lopen ( neem aan dat je verwarming in huis hebt ;) ).
    Met mooi weer natuurlijk buiten .
    Dit is wat ik gedaan heb en heeft gewerkt .
    Hoop dat je er wat aan hebt .

    Groetjes Joyce
     
  6. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    ik liet mijn dochter ook met de billen bloot lopen.
    En voor mij werkte.
    Ze ging niet meteen naar de wc...helaas begon ze al wat eerder met plassen waarna ik haar snel op de wc zette.
    Ik beloond haar daarvoor en vertelde haar hoe trots ik op haar was.
    Dan liep ze de hele dag in huis te roepen dat mama zo trots op d'r was :D
    Het poepem ging in het begin heel slecht.
    Ze vond het vreselijk eng.
    Maar na een paar keer ging het steeds beter.
    M'n dochter was 3 jaar en 3 maanden toen ze overdag helemaal zindelijk was.
    Toen ze 3 en een half was merkte ik steeds dat ze 's ochtend droge luiers had.
    Na 2 weken droge luiers besloot ik haar 's nachts ook maar zonder luier naar bed te brengen.
    Ze heeft daarna 1 ongelukje gehad 's nachts en verder niet meer.
    Ze heeft het 's nachts echt helemaal zelf gedaan.
    Ze word ook spontaan wakker als ze voeld dat ze naar de wc moet en kruipt daarna zelf d'r bedje weer in. (ze is nu 4)
    Ik ben dan ook vreselijk trots op m'n grote meid :D
     
  7. Gina

    Gina Fanatiek lid

    20 dec 2005
    1.755
    0
    0
    Het erge is dat je ze niet kunt dwingen!
    Mijn zoontje is 3,5 jaar en het interesseert hem helemaal geen bal! Ik heb alles al geprobeerd. In z'n blote kontje laten lopen. Op het potje. Op de WC met verkleiner. Belonen....etc. etc. etc...
    Over een half jaartje gaat hij naar school dus de tijd begint te dringen.
    Gina
     
  8. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Je hoeft ze niet altijd perse te dwingen maar stimuleren kan toch geen kwaad?
    En laat ik dan toch maar even opscheppen over mijn bijna 20 maanden oude zoon: Hij plast elke dag in ieder geval 1 keer op zijn potje en dan gaan we potje legen in de wc en het plasje uitzwaaien. Hij vindt het prachtig en gaat dan bij terugkomst weer 3 druppels eruit persen die dan natuurlijk ook weer weggegooit moeten worden en uitgezwaait. Ik laat hem niet de hele dag in zijn blote billen lopen maar gewoon wanneer ik er tijd voor heb. Ook helpt mijn dochter van 5 hem af en toe herinneren om op het potje te gaan en let ook mijn zoon van 6 op de lichaamstaal van zij broertje. Hij zegt dan tegen mij dat Jordi zus of zo doet en denkt dan dat hij " Buh " moet doen zoals Jordi het zelf aangeeft. Hij slaat ook wel eens op zijn billen en zegt dan "buh ". Of hij probeert zijn broek naar beneden te trekken waar hij mee aangeeft dat hij op het potje wil. Hij komt ook wel eens zelf met zijn potje aanlopen.
    Met mijn eerste kind heb ik echt getraint maar de andere twee gaan gewoon mee met de gewoonte blijkbaar.
    Het enige wat ik wil zeggen is: een beetje stimuleren is niet verkeert maar opdringen is niet goed en werkt averechts.
     
  9. nathalie1980

    nathalie1980 Actief lid

    8 feb 2006
    107
    0
    0
    callagent
    almere
    hoi jolanda elk kind is weer anders mijn oudste begon met zindelijk worden toen ze bijna 3 jaar was mijn middelste die was echt supersnel 9 maanden en gelijk dag en nacht zindelijk en mijn nu nog even jongste met 2 en een half wat ik gewoon deed elke keer op het potje of op de wc zetten en als ze een keer iets hebben gedaan heel hard klappen en juichen mochten ze een keer een ongelukje hebben werd ik niet boos dan zei ik altijd o,o die moet niet daar he die moet op het potje/wc en dan het potje/wc laten zien en op een gegeven moment geven ze zelf aan dat ze moeten de 1 zegd het de ander laat het zien weer een ander verstopt zich achter de bank je komt er gauw genoeg achter hoe jouw kindje jouw duidelijk probeerd te maken dat hij of zij nodig moet

    en bedenk maar zo ik ken geen volwassenen die niet zindelijk zijn (tenzij ze incontinent zijn en dat is jouw kleine niet) dus maak je niet druk met geduld kom je er wel.
     
  10. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Elk kind is weer anders, de een vindt het interessant om te zien wat jij daar in dat kleine hokje doet en wil dat ook, andere interesseert weer geen biet, wat bij de 2 kleine van ons hielp was ze iedere keer op de wc zetten (ff een paar weken (2 of 3) intensief ieder half uur) en elke keer al was het maar een druppie of een klein keuteltje ff lekker gek met ze doen grote meid cq grote jongen bla bla bla in ieder geval zo dat ze het idee hebben dat ze iets geweldigs gedaan hebben.

    En de keren dat ze het in de broek deden ff een half uurtje met de onderbroek aan laten (dat vinden de meeste niet zo fijn) niet langer omdat je anders aan de gang kunt met zalfjes en dat is nog minder.

    Maar gewoon dat ze het idee hebben van bah bah, en de link gaan leggen tussen toilet en droog of plassen in de broek en vies, bij de meeste (bij die van ons en bij meerdere kinderen uit onze omgeving) hielp dat heel erg goed, maar ja nogmaals elk kind is anders, de een leert het sneller dan de ander succes in ieder geval met het zindelijk maken. :)
     
  11. hallo,

    op mijn werk zetten we een keukenwekker in het begin. Goed uitleggen dat als die afloopt het 'potjestijd' is. We laten deze elk uur in het begin aflopen. Als er een plasje (of later een kakje) in het potje ligt, krijgen ze een klein snoepje. En zijn we superenthousiast natuurlijk. De tijd verlengen we dan altijd. En na een tijd komen ze het zelf vragen.

    Meestal beginnen we zo rond 2 1/2 met zindelijkheidstraining. Meestal zijn onze peuters op een week of 2 droog.

    En natuurlijk, proberen nooit boos te worden.... alle begin is moeilijk!

    Saartje
     
  12. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Wat een ontzettend leuk idee zeg! Die ga ik onthouden voor straks! Bedankt. ;)
     
  13. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dat is idd nog eens een goed idee. Ga ik ook binnenkort maar eens proberen.

    Kwebbel
     
  14. Niet meer actief

     
  15. aardbei

    aardbei Lid

    16 mei 2006
    79
    0
    0
    Vrijwilligster
    Amsterdam
    Ja ik heb een meisje en die was tegen de 2 jaar al sindelijk en vrijwel meteen ook s'-nachts, we hebben een potje in de kamer staan dan kunnen ze hem zien en dat werkte wel, ja ook met de blote kont in de tuin ging goed. We hebben ook een jongetje en die is met 3 jaar wel wat zindelijk gaan proberen te worden, maar toen ik dacht van yesss, ging het op een dag helemaal verkeerd, een potje in de kamer helpt wel ook bij hem dan ziet hij het potje toch regelmatig en denkt hij misschien van he, ik moet nog op het potje ofzo. s'nachts is hij bij lange na nog niet zindelijk en hij wil zelf overdag vaak eigenlijk nog een luier om, maar dat doen we niet, ik weet inmiddels dat hij het kan en gewoon lui is. 1 ding is wel, demotiveren, niet (te vaak) doen, van als je nog een luier moet dan ben je een baby of klein e.d. (soms schiet het er wel eens stiekem uit hoor na de zoveelste plasbui, maar het moet niet constant gezegd worden) Ik heb ook met kaartjes gewerkt en mochten ze voor iedere keer dat ze op het potje/wc zaten een stikker plakken (dat was al leuk, maar...) als het kaartje dan vol was dan mochten ze iets leuks gaan doen op een vrije dag bv. een keuze maken over naar het zwembad, kinderboerderij, speeltuin, indoorspeelparadijs (bij slecht weer) of ze mochten zeggen wat ze op die dag willen eten. Dat hielp ook wel, tja en dan kun je het nog met snoepjes of andere lekkernijen doen, dat ze na een grote plas (of iets anders ;) ) een lekkerheidje krijgen, maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. En jawel inderdaad iemand laten langskomen waarvan het kindje al wel naar de WC gaat en ze dat laten zien dat werkt ook fantastisch vooral als je na de grote plas helemaal uit je dak gaat en er meteen een feestje van maakt, merkte zelf wel dat je na de 10 e keer wat minder gaat juichen.
    Tja ze komen vanzelf, ik ken mensen die tot in de pubertijd nog af en toe in bed en hun broek plasten, maar... ook dat gaat vaak over als ze een vriendje of vriendinnetje gaan krijgen, ze schamen zich er toch wel voor. Dus laten we hopen dat dit niet voor ons allemaal van toepassing is en dat ze voor de 4 jaar zindelijk zijn he. ;)
    gr.
     
  16. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Nou ik heb Manon gewoon haar gangetje laten gaan.
    Eerst had ze er totaal geen zin in.
    En een week later was ze zindelijk, zonder dwang of stress ging het in een keer helemaal goed, omdat ze het zelf wou.

    's nachts zijn we er nog niet mee bezig, ze heeft dan nog een volle luier, maar overdag gaat het zo goed, zonder ongelukjes of wat dan ook.

    Misschien dat ze zelf eerdaags gaat laten merken dat ze 's nachts ook zo'n grote meid wil zijn, en dat zal ik alleen maar stimuleren, maar tot die tijd krijgt ze voorlopig nog haar luier aan.

    Ik ben in ieder geval erg trots op haar dat ze het zo goed doet :D
     
  17. hallo.

    Ik heb toen onze Luc aangaf dat hij geen luier meer dragen wilden hem gewoon uitgelaten (tja het is even oppassen en dweilen).
    Maar binnen een week was hij dag en nacht droog ook van ontlasting.
    Heb een papieren zak vol met kleine kadootjes gedaan en elke keer als er een plas of poepje was gekomen mocht hij iets uitzoeken.
    Nadat de zak leeg was was Luc droog.

    Luc was droog met de 2 jaar en drie maanden.

    groetjes karina

    veel succes
     
  18. neeltje

    neeltje Fanatiek lid

    17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    mijn zoontje ziet het allemaal nog niet zo zitten, het potje vindt hij helemaal niks en de w.c. met een verkleiner erop vindt ie wel leuk maar alleen met het papier spelen en doorspoelen. hij doet zelden iets op de w.c., meestal doet hij vlak erna in zijn luier/broek, hij is er helemaal niet vies van lijkt wel, ik zie het wel wanneer hij er klaar voor is en het zelf wil.

    ik moet wel zeggen dat ik het prettig vind om te lezen dat er genoeg kinderen zijn die na hun 2,5 ook nog niet zo nodig hoeven.
     
  19. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Mijn zoon wilde ook altijd het papier in d pot doen en doortrekken, zonder iets gedaan te hebben. Ik heb de regel ingevoerd dat het doorspoelen een beloning is voor iets op de wc doen en geen spelletje. Dat werkte dus. Hij vond het niet leuk maar trots dat ie was toen hij het mocht doen omdat ie het had verdiend!

    Hij begon met 2 jaar te vragen om naar de wc te gaan, maar toen was ie nog erg jong met 2,5 was ie overdag droog.
     

Deel Deze Pagina