Man en ik werken onregelmatig, wie ook?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by goudappeltje, Oct 21, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Hallo!

Ik heb twee weken terug mijn spiraaltje laten verwijderen en ben mij aan het orienteren op het ´leven met een kindje´. Manlief heeft de redenatie: Wordt maar eerst zwanger, dan zien we wel verder´. Toch denk ik al over dingen na als financieen en werk.

Wij werken allebei 36 uur (4 x 9), ik werk ochtenddiensten, avonddiensten en nachtdiensten. Manlief werkt ochtenddiensten, avonddiensten en piketdiensten voor de nacht.

Schoonouders hebben aangegeven graag te willen oppassen,
    buurvrouw wil gastouder worden (heeft zelf ook twee kleintjes en we komen vaak bij elkaar over de vloer).

Wie herkend dit en wil haar ervaringen met mij delen?
    Of wie heeft het ideale rooster gevonden?

Groetjes,
    Appel

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Ik werkte gemiddeld 36 uur per week, werkdagen van 8 uur, dit waren dagdiensten of avond/nacht diensten.
    Mijn man werkte gemiddeld 38 uur per week, werkdagen van 9 uur, dit waren vroege diensten of dagdiensten of middagdiensten of nachtdiensten.

Nu is hij tijdens mijn zwangerschap al naar een afdeling gegaan waar gelukkig geen nachtdiensten gedraaid hoefde te worden. En hij heeft het geluk dat hij zijn eigen rooster kan intekenen.

Nu hadden wij voor een kinderdagverblijf gekozen en in ons dorp is er geen flexibele opvang, dus moesten we dagen opgeven dat wij ons kindje wilde komen brengen.

Wij kwamen tot de conclusie dat het nodig was dat iemand van ons een vast rooster ging draaien vanwege de kinderopvang. En aangezien ik toch minder uren wilde gaan werken, ben ik degene geweest die geregeld heeft dat ik 2 vaste dagdiensten kon gaan werken. Mijn man tekent op die dagen een vrije dag of middagdienst in, zodat hij 's ochtends thuis is met ons zoontje. Om 12.00 uur brengt hij hem dan weg en gaat dan of werken of weer naar huis. En als ik dan klaar ben met werken, dan haal ik ons zoontje weer op. Zo hoeft hij maar 2 middagen per week naar de kinderopvang.

Hebben jullie een wisselend rooster of zit er enige regelmaat in? Hoe lang vantevoren weet je het rooster van een bepaalde periode?
    Willen jullie beide fulltime blijven werken?
    Zijn jouw schoonouders nog aan het werk?
    Hoe ga je dat doen als je schoonouders en buurvrouw op vakantie gaan?

Groetjes Saskia

3. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    HEy Sassie,
    lief dat je zo uitgebreid vertelt, fijn dat jullie de situatie zo hebben kunnen oplossen, dat scheelt een hoop stress!

Ons rooster heeft geen enkele regelmaat, de enige zekerheid die wij hebben is dat we om het andere weekend werken, hierin is het mogelijk om ieder een ander weekend te pakken maar dan zit altijd manlief of ik in zijn eentje op een verjaardag enzo...Dat lijkt me niet zo´n probleem aan het begin dus dat is een oplossing.

Officieel weet ik 4 weken van te voren mijn rooster, helaas mag daar nog mee worden geschoven tot één week van te voren. Wanneer er kindjes in het gedrang komen zijn ze daar wel voorzichtig mee bij ons, gelukkig!
    Het liefst wil ik gewoon een cyclus van bijvoorbeeld twee weken waarin mijn werkdagen vaststaan, ik ben dat op het werk een beetje aan het uitvissen maar wil dat voorzichtig doen omdat ik natuurlijk nog lang niet zwanger ben en ik ze niet wijzer wil maken!

Het eerste jaar willen we zoals het er nu naar uitziet 1 dag per week per persoon ouderschapsverlof opnemen, en na dat jaar ieder een dag minder gaan werken, of we gaan het spreiden om zo niet zo snel terug te vallen in salaris. Totaal komt het dus op allebei 3 dagen per week werken en één keer per maand vier dagen om alle uren kloppend te maken.

Mijn schoonvader werkt vanuit huis maar ik vind dat hij dan aan het werk is en niet op een kleine kan passen, hoewel hij dat zelf heel anders ervaart. Om een uurtje (of twee) te overbruggen zou het natuurlijk geen probleem zijn. Schoonmoeder werkt parttime en heeft op vrijdag haar vaste vrije dag en opppert al jaren om die dag GRAAG op te offeren.
    Hmz,
    je stelt goede vragen,
    de bovenste vier had ik al over nagedacht maar de vakanties nog niet...haha! Zoals ik het nu bedenk moeten we dan de vakanties maar tegelijk met die van mijn schoonouders plannen, kunnen zij op vakantie en hebben wij alle tijd voor Appeltje...

Ik zal eens gaan nadenken over een werkschema,
    kijken hoever ik kom, waarbij ik ook de doemscenario´s erbij pak zoals piketdiensten van manlief tijdens mijn avonddiensten.

Dankjewel voor je hulp met het nadenken Sassie,
    ik ben ook echt op zoek naar mensen die kritische vragen stellen...

x

4. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Saskia,
    ik zie trouwens net dat je zwanger bent van een tweeling!
    Wat een schrik maar wat een feest!

Dan wordt het helemaal een geregel inderdaad bij jullie thuis, die kleine jongen die al loopt te banjeren en dan nog twee van die energievretertjes erbij...

Geniet!

5. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Ik heb even gehusseld en het rooster gemaakt met allebei een fulltime dienstverband, zo zijn we zowiezo 1 dag per week samen vrij, niet zo gezellig maar als we allebei een dag minder gaan werken komt daar een dag bij en het voordeel van onregelmatig werken is dat je dan wel een ochtend of middag samen hebt.

--------------------------Papa------------Mama
    maandag---------------THUIS-----------THUIS
    dinsdag-----------------THUIS-----------werk
    woensdag---------------werk------------werk------gastouder
    donderdag--------------THUIS-----------werk
    vrijdag------------------werk-------------werk------schoonmama
    zaterdag----------------werk-------------THUIS
    zondag------------------werk-------------THUIS

maandag----------------werk-------------THUIS
    dinsdag-----------------THUIS------------THUIS
    woensdag---------------werk--------------werk------gastouder
    donderdag--------------werk-------------THUIS
    vrijdag------------------werk--------------werk-----schoonmama
    zaterdag----------------THUIS-------------werk
    zondag------------------THUIS-------------werk

6. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Ik werk onregelmatig, mijn man werkt regelmatig, ik draai diensten van 4 uur smiddags tot ergens in de avond (afhankelijk van welke dag ivm ambulant werk) of slaapdiensten van 4 uur 's middags tot de volgende ochtend 9 of 10 (in het weekend).

Omdat mijn man regelmatig werkt is dat eigenlijk ideaal en hoeft de kleine maar even naar de oppas.

Als je buren al aangeboden hebben om gastouder te zijn, dan neem ik aan dat zei snappen dat het onregelmatig is? dan is dat toch juist heel fijn al dat je het onder andere ook op die manier op kunt lossen?
    En als ik zo jou schema zie, valt het ook nog wel mee met hoe vaak de kleine dan naar oppas moet :)

7. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Goudappeltje, ik ben inderdaad zwanger van een tweeling. Het zal wel druk worden met 3 kleintjes, maar ik heb er ook ontzettend veel zijn in, een tweeling lijkt me echt heel leuk.

Toen ik zwanger was, wilde ik eigenlijk 3 dagen per week blijven werken, toen heb ik een 4 wekelijks rooster gemaakt. In week 1 zou mijn man dan het weekend werken, in week 2 zou ik een weekend werken, in week 3 zouden we samen een weekend werken en in week 4 zouden we samen een weekend vrij zijn. Zo hadden we toch af en toe samen een weekend vrij om leuke dingen te doen als gezinnetje, zoals naar de kinderboerderij gaan of bij iemand op visite gaan. Het lijkt mij persoonlijk niks als er altijd iemand werken is in het weekend.

En 1 dag per week samen vrij, dat is ook wel weinig hoor. Op die dag ben je zo bezig met het dagritme van je kindje, dat je samen niet echt aan leuke dingen kom.
    In jouw rooster in de 2e week: Stel je voor dat je man op woensdag een middagdienst heeft en jij een dagdienst. Dan zie je elkaar de gehele dag niet.
    En als jij nachtdiensten draait, dan kom je thuis en moet je toch voor de kleine zorgen als je man dan een dagdienst heeft.

Ik weet niet hoe ouderschapsverlof in jullie cao geregeld is? Wettelijk gezien is dit namelijk onbetaald, maar sommige werkgevers betalen toch gedeeltelijk door.
    Bij mij op werk is ouderschapsverlof onbetaald, maar mijn man krijgt 90% doorbetaald, dus hij gaat binnenkort wel ouderschapsverlof opnemen.

Zijn er trouwens al collega's die een vaste vrije dag hebben of een enigszins regelmatig rooster?

Bij ons op werk kun je kiezen:
    - een vast rooster, maar dan wel alleen dagdiensten
    - alle diensten blijven werken, maar dan mag je wel 1 vaste vrije dag opgeven.

Groetjes Saskia

8. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Hey!
    Ik kan inderdaad uit mijn onregelmatigheid maar dan krijg ik ook compleet andere werkzaamheden en die zijn lang niet zo leuk...(plus mis ik dan onregelmatigheidstoeslag...)
    Dat is de laatste optie: drie vaste dagen in de week werken (echt de allerlaatste optie)

Dat rooster van 4 weken lijkt mij een goed idee, nu is het wel zo dat ik in principe om het andere weekend werk ivm vaste werkgroepen. Ik had eigenlijk het bovenstaande rooster gemaakt als meest onideale rooster zodat het altijd beter kan omdat we van plan zijn om beide een dag minder te gaan werken.

We hebben nu overigens ook het ongezellige probleempje dat wanneer de één avonddiensten heeft en de ander ochtenddiensten dat we elkaar niet zien, soms 4 dagen acher elkaar.
    De buuf heeft al aangeboden om het wurmpje bij haar te brengen als ik na mn nachtdienst ga slapen...dus eigenlijk is er voor alles een oplossing he :oops:
    Mijn diensten:
    0700-1500
    1400-2300
    2300-0700
    Manlief kent alleen dagdiensten van 0830-1800 en avonddiensten van 1330-2300 en piketdiensten die aansluiten op een willekeurige werkdag.

Nu hadden we ook al een idee om dezelfde werkweekenden aan te nemen omdat manlief in principe dan dagdiensten werkt en het kindje dan bij opa en oma zou moeten zijn als ik ook ochtenddiensten heb dat weekend, dat is 1 keer in de 6 weken, lijkt mij te overzien... (ik ben dan rond 15:00 uur al thuis) Plus manlief draait in de wintermaanden minder weekenddiensten maar daardoor door de week weer meer.

Denk dat we gewoon alle opties open moeten laten,
    met een fulltime rooster is bovenstaand schema gewoon het wurgrooster met minimale oppas. En wanneer ik zwanger wordt (da´s natuurlijk ook nog maar de vraag) moet ik maar eens bij mijn werkgever om de tafel.

Wel leuk om zo te brainstormen,
    volgens onze CAO krijg ik 75% vergoed van ouderschapsverlof en manlief valt onder de zelfde CAO.

Laat ik nu maar eerst met het belangrijkste beginnen, (zie banner) een kindje proberen te MAKEN! :pray:

x
    Ps, ik ga nu beginnen met sparen om te proberen hoe het financieel gaat om een halve/ hele dag minder te werken (en om uiteraard de meest debiele dingen te kunnen kopen mocht er ooit een wurmpje in mijn buik groeien)

9. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Klevkin,
    allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

lief dat je zo relativeerd,
    ik denk zelf ook dat het wel losloopt,
    we hebben erg lieve mensen om ons heen die alle kindjes als welkome oogappeltjes zien.

Ik was zelf bang dat ik dingen over het hoofd zag,
    vandaar dat ik mijn grootse (veel te voorvarende) plannen op dit forum plaatste.

Dankjewel!

10. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Friesland
    haha ik ben ook bang dat ik dingen over het hoofd zie hoor :D

oh trouwens, ik heb nog even goed gekeken naar je rooster. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij is het zo, dat ik *oh bah ben het even kwijt* in een bepaalde periode maximaal maar 4 keer 1 dag vrij mag. Dat betekent dat het verder dus meerdere dagen achter elkaar vrij zijn. Ik geloof dat het in een periode van 3 maanden is, maar dat stukje weet ik dus niet zeker meer :) als ik jou rooster en dat van jouw man bekijk kom je daar ver overheen :) misschien is het de moeite waard om daar ook even naar te kijken ;)

11. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Klevkin (waar komt jouw naam eigenlijk vandaan?)

Ik weet niet precies wat je bedoelt,
    bedoel je dat je een bepaalde cyclus in je rooster hebt van bijvoorbeeld 3 dagdiensten, drie avonddiensten en drie nachtdiensten en dan 4 dagen vrij? Zoiets? Dat je dan tussendoor weinig losse vrije dagen mag om de cyclus niet te husselen?

Ik herken dit in mijn rooster niet,
    ik heb zomaar 4 nachtdiensten of dan weer twee en dan een dagdienst en vervolgens een paar avonddiensten...resultaat van een weinig talentvolle planner, personeel tekort en door stress veel zieken...

Wij kunnen zowiezo 1 vaste vrije dag inplannen, en onderling ruilen van dienst geeft ook geen problemen, mits de ATW niet overtreden wordt.

Hoop dat ik je vraag goed begrepen heb!

x

12. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Volgens mij bedoelt ze dat ik bijvoorbeeld in een periode van 1 kwartaal maximaal 4 keer 1 vrije dag mag hebben, de andere keren moet je 2 of 3 of meer vrije dagen achter elkaar hebben.

In jouw rooster heb je per 2 weken al 2 keer 1 vrije dag, dus misschien dat dit arbotechnisch niet mag.

13. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Friesland
    juist sassie :) dat bedoelde ik ;) Ik ben er alleen niet zeker van of het arbo technish iets is, of dat het vanuit onze instelling komt. Maar mocht het zo zijn, dat het bij jullie ook zo werkt, kun je op die manier misschien wel meer vrije dagen samen bewerkstelligen.

oh en mijn naam? ehm ik heb ooit eens voor een online spel zelf een naam verzonnen en die werd afgekort :)

14. goudappeltje

Oct 20, 2008
    43
    0
    0
    Aha!
    Ik snap hem.

Als ik naar mijn rooster kijk ben ik vaker losse dagen vrij dan dat ik een aantal dagen achter elkaar niet hoef te werken,
    kennelijk werkt het bij ons (politie) anders.

Werken jullie in de zorg?

x

15. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

Jan 25, 2008
    3,649
    0
    0
    NS
    labjesland
    mn man en ik werken ook allebei onregelmatig en das zo met die kleine super handig want onze dienstindeler(nu nog 1 dezelfde) plant ons dan gewoon langs elkaar in.... is er altijd iemand thuis voor ukkie. ik ga 3 dagen werken en mijn man 5 en andere week 4
    in juni gaat ie de machinistenopleiding in en dan krijgt ie een andere dien stindeler maar tis allemaal binnen ns dus ik zit der niet zo over in en weet gewoon dat het allemaal wel goed komt. en we hebben 3 paar opa's en oma's die best een dagje willen oppassen

16. Brechtje

Brechtje Actief lid

Sep 22, 2008
    493
    0
    0
    Toen ik mijn dochter kreeg werkte ik onregelmatig in de zorg. Mij beviel het helemaal niet. Ik wist nooit waar ik aan toe was, geen regelmaat, veel onrust. Er was niks te regelen qua vaste dagen dus dat hielp ook niet echt mee. Ik moest voor 16 uur 4 keer in de week korte diensten komen werken dus voordat mijn man eens aan het werk was was de dag al een heel eind gevorderd. Die is zelfstandig dus wij dachten als ik dan te werk was dan kon jij bij de kleine blijven en als ik terug was ging hij te werk. Vaak kon ik niet op tijd weg tijdens een ochtendienst en dan was is uiteindelijk pas om 12,45 thuis en voor hij dan weer al een z`n spullen had en aan het werk was...........
    Het leek zo ideaal maar het bleek het toch niet te zien.
    Er zijn er genoeg waarbij het wel lukt hoor maar bij ons dus niet.

17. supermummy

supermummy Niet meer actief

Mijn man en ik hebben het ideale rooster helemaal aangepast aan ons :) Zo hoeven wij ons beebje nog niet naar de kinderopvang te brengen.

de ene week werken wij van:
    08:00-1300 en mijn man van 1500 tot 2130

en de andere week werken wij van:
    07:00-1500 en ik van 1700 tot 2200

18. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Supermummy, dat lijkt me dus helemaal niks, jullie rooster. Werken jullie beide dan 5 dagen? Dan zie je elkaar toch nooit?

19. supermummy

supermummy Niet meer actief

Kan ik me voorstellen, maar je moet kiezen, en wij hebben er nu zo voor gekozen. Wij zien elkaar s´middags anderhalfuur en eten samen en s´avonds ook weer dan nog de weekenden, ons bevalt het wel goed.

20. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

Jun 18, 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Wij hebben ons bij flexibele kdv ingeschreven, meer keus hadden we niet. Ouders werken nog allebei en willen niet vast oppassen, geef hun ook groot gelijk. Ik ga dadelijk 24u werken, hij 36. Het is van te voren niet te voorspellen hoe ik mijn diensten kan gaan indelen en ook niet die van hem. Wat ik wel weet is dat we veel moeten communiceren met ons werk en eventueel diensten ruilen.
    In de weekenden regelen we het zo dat we die allebei tegelijk werken en dan allebei dezelfde diensten, zodat we ook nog de avond of ochtend hebben. Onze ouders kunnen dan wél oppassen en vinden dat geen probleem...

Share This Page