mijn dochter is nu 6,5 maand , we zijn met 5 maanden 'begonnen' met bijvoeding. maar mevrouw deed haar mond niet open, kreeg er echt helemaal niets in. lippen stijf op elkaar, heb van alles geprobeerd. haar zelf met de lepel laten spelen, naar ons laten kijken als we eten, verschillende smaken geprobeerd, maar ze word gewoon zo boos als ik met die lepel aankom! en het mag geen strijd worden, dus dan stop ik maar weer want het heeft zo ook totaal geen zin. haar eigen lepel, waar dus niets opzit verdwijnt wel in haar mond. als ik daar dan wat opdoe, laat ze die spontaan uit der handjes vallen. na 4 weken proberen, zonder een druppel naar binnen te krijgen, begon ze ook haar flessen te weigeren. dus zijn we maar helemaal gestopt met de hapjes. een week nadat we dus gestopt zijn met hapjes, neemt ze nu gelukkig haar flessen weer. wel is vorige week haar eerstje tandje doorgekomen, dus ik dacht dat alles misschien daarmee te maken had, dat ze gewoon niets in haar mond wilde. dus nu de flessen weer goed gingen, ben ik deze week maar weer gaan proberen met de hapjes. de eerste dag leek het redelijk te gaan, ze nam een paar happen van de lepel, wat ik haar nog nooit had zien doen daarna was ze het zat, maar ik dacht oke, dit is al heel wat, rustig aan beginnen.... daarna wil ze dus haar mond weer helemaal niet open doen...en raakt meteen weer helemaal gefrustreerd als ik met dat hapje aankom. dus nu weet ik het echt niet meer! iedereen zegt het komt vanzelf wel, maar ik zie het gewoon niet meer gebeuren, ben toch al zon tijd bezig. raak er zelf ook wel een beetje gefrustreerd van, omdat het gewoon zo zinloos is , iedere keer als ik met dat hapje voor haar neus zit. ze is inmiddels dus 6,5 maand en heeft dus eigenlijk al bijvoeding 'nodig' ze was ook veel minder aangekomen dan de vorige keren, er zat toch wel een flinke daling in de curve, ondanks dat ze nog wel boven gemiddeld zit. Heeft iemand nog tips? het enige wat ik heb kunnen vinden is de rapley methode, maar dat vind ik een beetje eng, zie dat niet zo zitten. sorry voor mijn lange verhaal!
Ik wilde je als tip dus Rapley geven, maar lees net in je laatste zin dat je dat eng vindt. Maar ik kan het je echt aanraden. Gewoon groente zacht koken, dan stikt ze er zeker niet in en kan ze het wel zelf pakken en in haar mondje stoppen. Wij hebben altijd Rapley gedaan en Eva moet meestal ook niets van de lepel hebben, behalve bij eten dat toch wel handiger is met een lepel, zoals rijst en yoghurt.
Heb je de kant en klare potjes? dan zou je ook kunnen proberen om even zelf wat groente te koken en te pureren. Worteltjes deden het bij Kylian altijd erg goed (nog steeds trouwens). Ik zou er in ieder geval geen strijd van maken, gewoon aanbieden (eventueel het in een plastic bakje doen en het haar voorzetten) en als ze niet wil dan wil ze niet. Heb je al eens brood geprobeerd (dat mogen de kleintjes ook vanaf 6 maanden), als je de stukjes even dipt in wat melk krijgen ze het heel makkelijk weg. Groetjes Anita
Lastig is dat he! Sta je voor de zoveelste keer weer voor een dichte mond. Argghhh. Een echte gouden tip kan je niet geven. Blijven proberen. En laat haar aan tafel zitten als jullie ook eten. Hopelijk word ze zo nieuwsgierig dat ze zelf ook wil eten. Heel veel succes
inderdaad aan tafel mee laten eten,en vooral als jij eet dat ze meekijkt. maar wel zonder haar iets te geven,anders voelt ze zich misschien gepusht? ja misschien eet ze over een maand opeens wel.... mijn zoontje eet en drinkt soms ook dingen wel en niet vooral met normale melk is dat het geval. verder weetr ik het ook niet wat zegt het cb? huisarts?
Zie t probleem niet zo eigenlijk. Als ze niet wil...nou dan niet toch? Ze is misschien niet zo erg aangekomen als ze "normaal" deed. Maar ze is aangekomen en zit nog boven gemiddeld zeg je. Is prima toch? "Normaal" zijn voeding behoeftes niet constant. Kijk maar naar jezelf. Jij eet ook niet elke dag precies dezelfde afgemeten hoeveelheid toch? Snap wel dat t misschien even wennen is als je flesvoeding geeft dat je kindje ineens niet meer mee doet met t schema. Maar zo werkt dat met die kleintjes. Er is echt geen geschreven wet dat ze persee nu MOET eten van dr hape. Gewoon rustig aan steeds aan blijven bieden. Wil ze niet...dan niet. Niet gefrustreerd raken want dat merkt je kindje ook (weet t is moeilijk de de zoveelste poging) Zie de pogingen niet als mislukt maar als n stapje. Eet ze niks is er geen stapje. Eet ze een of 2 hapjes heb je wel n stapje. En zo kom je steeds dichter bij je doel. Heeft ze wel echt honger als je het haar aan bied? Want eten als je geen honger hebt doen ze ook (doorgaans) niet echt. En dan iets nieuws uit proberen al helemaal niet. Succes en niet stressen hoor. Komt echt vanzelf wel.
Hoi Sab Hier dus wel Rapley. Bij mn dochter zeker, mn zoon was qua ontwikkeling nog niet zo ver. Maar ook als je dat niet ziet zitten... gewoon blijven aanbieden, niet forseren, laat haar er lekker mee knoeien/spelen, gewoon een bakje met een smaakje erin, lepel geven en zien. Het eerste jaar is melk nogsteeds het allerbelangrijkste en elke gezonde, gewone baby gaat vroeg of laat eten.... kwestie van geduld. Mocht je toch rapley overwegen mag je me ook altijd aanspreken op msn en je mail heb ik ontvangen... reageer binnekort even. Komt goed.
bedankt voor de tips meiden! heb haar dus vandaag maar eens zelf laten kliederen Dit lijkt wel succes te hebben ze likte haar vingers erbij af, je zou niet zeggen dat ze tot nu toe nooit wou eten hier even een filmpje van vanavond: http://tinypic.com/player.php?v=2vt9k02&s=4 als wij dus met de lepel komen gaat haar mond nog steeds niet open , maar het begin is er denk ik
Het filmpje is echt erg schattig. En zie je dat voorhoofdje? Daar staat gewoon opgeschreven: zelf doen! Haha, zoals ze daar bezig is, zou ik toch nog eens nadenken over Rapley hoor. Zo te zien gaat dat prima. En verder heb je nog alle tijd. Jarissa ging pas met 8 maanden eten. En we zitten nu te twijfelen of we haar geen andere naam zullen geven: Kliko! Ze eet echt alles op witlof na. Komt echt allemaal goed.
Ik zou toch ook Rapley overwegen. Bijna vloeibaar eten kan ze natuurlijk niet met haar handen eten terwijl ze het zo te zien wel graag wil. Wij hebben vanaf het begin Rapley gedaan en vanaf 8 maanden ging ze echt heel goed eten. Het is ook zo makkelijk, met fruit bijvoorbeeld, ik kan overal even een stuk druif of mandarijn in haar mond stoppen en geen gedoe met lepels en potjes. Vanochtend heeft ze haar fruit deels in de supermarkt en deels in de auto gehad, kon ze daarna gelijk door naar bed .
hahaha, wat een heerlijk filmpje! Echt, ook al lijkt het nog nergens op, het komt wel hoor. Over een jaar denk je: waar heb ik me toen toch druk over gemaakt.
Hoi, ziet eruit alsof ze vooral zelf op haar eigen tempo wil ontdekken, dus ik zou toch stukjes vast voedsel aanbieden en haar dat zelf laten pakken... Dingen die gemakkelijk afhappen, zeg maar, dus brood zonder korstje, banaan, zachte groente. Leg eventueel een speeltje (makkelijk schoon te maken speeltje) en wat eten naast elkaar, dan gaat ze er wel mee spelen en ze stopt nu alles in haar mond, dus ze merkt vanzelf of ze het kan happen en eten, of niet... Ik zou er dan verder niet teveel aandacht aan geven, zelf lekker gaan eten, zodat ze ook ziet wat jullie met je eten doen. Zien doen is vaak nadoen, dus... Wees niet te bang dat ze er in stikken ofzo: ze snappen echt wel wat de bedoeling is en zonder tandjes is het meer nog afsabbelen dan echt happen, dus grote stukken die ze goed zelf kan vastpakken, zijn niet zo eng. En als ze zich toch eens verslikt, (wat overigens met flesvoeding of gepureerde voeding ook gewoon kan), ben je er dichtbij toch?
wil iedereen nog even bedanken voor het meedenken! Sinds ik ruim een week geleden een 2e tandje heb ontdekt, die dus opeens goed door was, is ze spontaan gaan eten! En hoe, ze is echt van helemaal niets eten naar alles eten gegaan! Lijkt wel of ze alles lust, en het kan haar niet snel genoeg naar binnen gaan ook zeker wat in te halen ? ze slikt het door en zit al met haar mond open klaar voor de volgende hap Ik ben supertrots op haar! Waarschijnlijk toch de tandjes die aan het doorkomen waren, dat ze haar mond niet open wilde doen. Of ze was er gewoon nog niet aan toe , dat kan ook natuurlijk. ik ben in ieder geval heel erg blij dat ze nu zo lekker eet , het hapjesfeest is hier begonnen
Wij hadden precies het zelfde probleem, meneer weigerde gewoon. Alla Rplay heeft hij leren eten en nu mogen we ook met een lepel eten geven maar wij wil zelf ook eten. Prima