Onze dochter is nu 2,5 jaar. Helaas zit ik werkloos en hoogzwanger thuis. Mijn dochter wil héél graag spelen met andere kinderen, maar een kdv is simpelweg niet te betalen. Ik heb gekeken voor psz, maar dat is voor 2/3 ochtendjes bijna net zo duur als het kdv. Wij wonen in Den Haag en krijgen geen belasting terug voor de psz. Andere moeders die ik hier in de wijk ken, werken. Dus kan ook niet echt afspreken voor een "playdate". Wie heeft er tips? Ik wil gewoon graag dat ze lekker met andere kindjes kan spelen, maar het mag niet teveel kosten.
Als je in aanmerking komt voor oevaarspas is psz 10 euro pmnd Kijk op denhaag.nl Kinderopvang is kost echt bijna niets als je weinig/geen inkomen hebt. Reken dat bij toeslagen. Je kan ook flex opvang regelen: bijv alleen 3 uurtjes per week of meer. Verder gewoon op speeltuin er zijn leuke met vele kids altijd: duindorp, bosjes pex, blauwe druifjes pad. Nu ook komt mooi weer, zomer is toch wel gezellig. Ik heb altijd in de zomer uren in speeltuin. Bibliotheek, zwembad bijv of anders peers zoeken online met moeders die je niet kent of buren moeders aanspreken en in speeltuin. Op CB kan je ook aankloppen ze hebben daar soort peers moeders die niets tegen hebben andere moeders leren kennen. Je kan ook weekend afspreken met jou vriendinnen of in de avond. Hier dochter gaat 1x naar kdv hele dag en straks met 2 jaar 1 a 2 x psz Ze vind ook erg leuk met andere spelen maar thuis is gewoon meer routine (ik heb ook werkende vrindiennen of zonder kinderen), dus we spelen veel, doen wat leuks, wandelen etc.
@piccolina, Dank je wel voor je reactie. Voor een ooievaarspas komen wij niet in aanmerking. Mijn man heeft gewoon een goede baan, maar we hebben wel hoge lasten(omdat ik mijn goede baan ben kwijtgeraakt). Vandaar dat we nu niet veel geld kunnen uitgeven. Met mooi weer naar de speeltuin doen we absoluut, maar helaas is dat nu nog niet echt aan de orde. Ik zal eens een oproep plaatsen om te zoeken naar andere mamma's.
Nou we gaan toch echt 2x per dag naar speeltuin gister en vandaag en altijd daar kids rond ons leeftijd.. Enkel met regen niet maar als dat koud of modder maakt niet veel uit Niet idereen zit te wachten op afsprakjes maar je kan altijd vragen toch. Succes! Ik weet niet of zoiets bestaat hoor maar misschien andere kunnen je helpen. Maar bijv. Iets van zondag school of weekend workshops etc. Hier is bijv russische school op zondag waar ze dan 3x leuke dingen doen etc kost ook geld maar is dan niet zo duur als psz. Misschien bestaat zoiets in engels of zo of gewoon in buurthuis vragen of ze leuke dingen hebben voor kids in programma?
Ik ben een aantal jaren geleden in contact gekomen met andere moeders via een bericht op het prikbord bij het CB. Was uiteindelijk een heel leuk (internationaal) clubje en de kinderen konden leuk spelen samen terwijl wij koffie dronken.
Hoi Liesje, misschien een idee om te kijken of eren mama café bij jou in de buurt word gehouden? Hier ben ik thuisblijven mama, daarom gaat zoonlief 1 ochtend in de week naar de peuterspeelzaal. Vind hij al geweldig en de prijs valt mee,wij krijgen die ook niet vergoed.
Dat kan echt niet zoveel kosten. Ik woon ook in den haag en heb 5 psz bezocht en max was 55 euro per maand 1 ochtend 3 uur. Scoh 48 euro. Scoh doet ook middag psz 2 uur 35 euro. Kijk hier Kiezen voor de peuterspeelzaal Aangezien psz hier worden aangeboden alleen door scoh, dak, 2 samen, triodius hebben ze vaste prijzen overaal. 90 euro kan dat nooit kosten voor 1 ochtend. Voor 2 indd wel omdat sommige verplicht 2x per week Kijk of je op cb in aanmerking kan komen voor voorschool
Kinderopvang, peuterspeelzaal of VVE krijg je voor een deel weer terug. Misschien toch even goed informeren. Je kan ook nog bijvoorbeeld peutergym gaan doen met je kleintje. Daarvan zijn de kosten niet zo hoog. Wij hebben twee kinderen en betalen 7,50 per maand. Als je bij de zwangerschap een cursus heb gevolgd kan je misschien een berichtje uitdoen om te vragen of jullie weer een keer bij elkaar kunnen komen? Op die manier kan je misschien ook speelmaatjes krijgen.
In den haag is andere regeling: je krijgt niets terug de kosten van psz hangen niet af van inkomen. Is 48-55 euro altijd. En vve kost 20 euro gewoon met indicatie. (Bij vve weet ik niet of dat met teruggeld gaat volgens mij gewoon is 20euro voor 4x) maar bij psz is altijd gewoon fixed prijs of je minimuum verdient of ton Indd wat Felicia A zegt : peutergym ( ts kijk bij bernasport is 3 euro vrij bezichtigen). En zwangerschapscursus cb ook goede (hier ontmoeten we ook vaak met zijn 4tjes met kids en zonder erg leuk)
@Felicia A, Goed informeren heb ik al gedaan. Krijg echt geen tegemoetkoming. Je moet hier in Den Haag daarvoor aan bepaalde eisen voldoen en dat doen wij niet. Ik woon in leidschenveen, dus heb ook geen keuzes qua peuterspeelzaal. Peutergym wil ik na de zomer gaan doen. Die lessen bestaan vaak uit 12 stuks. Aangezien ik over een week of 5 moet gaan bevallen van onze tweede gaat dat nu niet lukken.
Ik weet niet of in Leidschenveen andere regels van psz. ? Maar met auto kan je toch gewoon den haag nemen: bezuidenhout of zo dan is gemiddeld 50 euro voor 1x bij psz zit je niet vast aan waar je postcode of school etc. Peutergym is ook verschillend je hoeft niet vast te zitten aan aantal weken etc. Gewoon erg goed googlen al weet ikook niet hoe je peutergym met dochter en baby gaat doen? In draagdoek misschien ? Je moet daar vrij actief meedoen zeg maar. Hangt natuurlijk af veel of je auto hebt en bereid bent om te rijden etc. Je kan ook indoor speeltuin doen ook dieverse prijzen van 2.50 euro (megastores) tot 12 euro etc.
Werken die andere moeders allemaal fulltime? Ik woon ook in buurt waar geen voorzieningen zijn en 'iedereen' werkt, maar in park en speeltuin lopen dagelijks toch behoorlijk wat moeders De scholen zijn rond 15.00 uur al uit volgens mij, dus in de middag moet wat sociaal contact zeker lukken. En op woensdag en vrijdag ook!