Ha Dames. Ben ik gek geworden of niet? Alleenstaand met een kindje van 1,5 en en ik wil mijn LOI HBO studie weer oppakken. Het kriebelt! Ik heb 1,5 jaar om nog 25 studiepunten te halen en dan is de P binnen . Het zal dus voornamelijk in de avonduren studeren zijn. Wie heeft er tips, leuke ervaringen en truucs? Het zijn echt nog de alleen de klote vakken die ik moet doen.
Ik heb afgestudeerd toen mijn dochter een jaar was. Ik vond het wel fijn! Studeerde als zij op bed lag. En bij stomme vakken is het gewoon een kwestie van stampen. Ik had een schema wat ik afwerkte.
Ik heb een dochter van twee en ik ben aan het afstuderen. Ik heb via het NTI gestudeerd dus ook veel studerende moeders om me heen gezien. Het verschilt echt per persoon hoe goed je je kunt concentreren en of je het kunt opbrengen. Ik vond het best pittig! Wat denk je zelf, hoeveel tijd en energie heb je? Heb je genoeg zelfdicipline?
Meid, doen!! Ik ben als alleenstaande moeder van 3 kindjes (zonder omgangsregeling met ex) vorig jaar met een klassikale HBO studie begonnen. Ik had geen vooropleiding maar voelde inderdaad ook die kriebels die jij beschrijft. Onder het mom van wie niet waagt wie niet wint heb ik me alsnog ingeschreven voor de toelatingsexamens, waarna ik werd toegelaten. En jawel, ik heb in juni mijn P gehaald Ik doe een voltijd studie, dus een avondstudie moet helemaal mogelijk zijn lijkt me! Je hebt het over de naarste vakken die je nog moet. Wat versta je onder naar? Saai/stampvakken Moeilijke vakken Vakken met heel veel lesstof?
Doen! Ik heb dan wel oudere kinderen, maar ben deeltijd aan het studeren. Naast mijn baan. Heb je oppas? Mensen die kunnen bijspringen? Dat is wel heel fijn als dat zo is. Verder helpt het mij enorm dat ik goed ben in plannen. En consequent zijn naar jezelf toe is ook belangrijk. Als je hebt ingepland om te studeren dan dit ook echt doen. Wat mij ook helpt is een studiegenote die net zo fanatiek is als ik en we motiveren elkaar echt.
Ik ben in september 2014 begonnen met een hbo thuisstudie en wat mij helpt is echt een duidelijke planning maken. Nu leer ik enorm makkelijk en heb ik fluitend mijn eerste twee jaar gehaald, om nu toe te zijn aan stagelopen en mijn minor. Soms was het door de (voor mij) minder interessant vakken, maar een deadline stellen hielp daarin wel: dan en dan doe ik het tentamen, hoelang heb ik daar voor nodig, wanneer plan ik het studeren.
Niet alleenstaand maar wel veel alleen en ik heb een post HBO studie afgerond in juli. Wat mij hielp was zo nu en dan oppas zodat ik even een hele dag er tegen aan kon. Want de avonduren vond ik niet heel productief. Voor ik eindelijk begon was het 20:30 en na anderhalf uur kon ik mijn ogen niet openhouden, omdat ik het grootste gedeelte van de studie zwanger was en een baby had. Dus de dagen dat ik oppas had knalde ik echt. Dat waren vooral dagen dat ik aan mijn scriptie zat. ik weet niet of je erbij werkt, maar ik kon op mijn werk ook wel wat vrije uurtjes vinden in minder hectische periodes.
Ik heb spijt het niet gedaan te hebben toen de kinderen kleiner waren. Dan slapen ze nog veel. Geen sportclubs enz. Naast mijn baan van 5 dagen, man met baan waardor ik toch eigelijk altijd alleen sta. Nu toch bezig met mijn 3e jaar. Ik doe een voltijd studie op afstand In 1 jaar mijn P gehaald, 2 jaar stage in 1 gedaan. Nu ook tentamen week heb wel een tentamen laten schieten want ik ben even op. Maar het is te doen, al moet je er veel voor laten.
Ha meiden, bedankt voor je tips! Wat een motivatie geven jullie me! Op dit moment vind ik het moeilijk om te starten. Ik maak dagen van 7 tot 19:00 (van huis weg- en weer thuis). Sinds kort alleenstaand, dus eer ik tijd heb om de boeken te openen is het 20:00 uur. De laatste tijd ben ik dan al veel te moe om überhaupt nog iets te doen. Maar dat is hopelijk een fase door het weer ofso Het gaat om de 3 moeilijkste en onbegrijpelijkste vakken van het jaar. Ik heb me voorgenomen om de hele anderhalf jaar erover te doen, als ik het maar wel doe! Het zijn economische vakken met veel stampwerk. Laat ik het nou net gewoon niet begrijpen en nooit geleerd hebben hoe ik echt moet leren/stampen. Maar ik heb al een hoop hulp gevraagd! Bedankt voor de tip dat ik dit het best kan doen, wanneer zoontje nog klein is. Dat motiveert me om het niet weer uit te stellen. Maar zoals gezegd loop ik er nu dus tegen aan dat zoon om 05:30 wakker wordt en mijn dag begint en pas tegen 20:00 uur eindigt. Tegen die tijd ben ik dood en doodop.