Wie heeft voorrang?

Discussie in 'De lounge' gestart door Niekske78, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evientje

Evientje Niet meer actief

Korte bocht = rechtsaf
    Lange bocht = linksaf
    De auto heeft voorrang op de fietser, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, weg loopt immers door voor verkeer welke niet op het fietspad mogen, daarbij heeft de auto ook nog eens de korte bocht.

@bulakgirl
    Jij had wel voorrang, was immers al op het fietspad als het idd een vergelijkbare situatie is qua indeling als hierboven.

Zou dit soort situaties trouwens wel melden bij de Fietsersbond, zijn nogal onwenselijk vanwege de veiligheid en onduidelijkheid!

2. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het ligt dus niet aan mij dat het niet helemaal duidelijk is! De fietser zit al een klein stukje op de voorrangsweg natuurlijk... Hoe dan ook, ik heb net de gemeente een mail gestuurd. Ik hoop snel op antwoord!
    In ieder geval is het erg gevaarlijk punt. Vanmorgen is er nog een scooter aangereden. Al reed deze wèl op het voorrangsfietspad, maar de auto was kennelijk vergeten dat fietsers en scooters dan 2 kanten kunnen komen...

3. Evientje

Ik zal hem hier eens op kantoor voorleggen! Ben wegontwerpet! ;)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik laat als automobilist eigenlijk altijd fietsers voorgaan. Dat laat ik dan ook duidelijk zien dat ik het doe ( gebaren en langzaam rijden)

Als fietser laat ik alle automobilisten voor...behalve als ik natuurlijk voorrang krijg.

Ik leer mijn kinderen ook om geen voorrang te nemen ook al heb je die. Eerst kijken of je het wel krijgt.

Zo vind ik een zebrapad ook heel erg gevaarlijk

5. Evientje

Nou unaniem zelfs de ouwe rotten in het vak geven hier aan auto heeft voorrang! (Rechtdoorgaand op dezelfde weg)
    Overigens als de fietser aan de overkant van de weg moest gaan fietsen heeft de fietser voorrang want die moet dan nog rechtdoor bij het weggedeelte!
    Betekent overigens niet dat bij een ongeluk de fietser aansprakelijk is want fietser zijn beter beschermd als de auto! Vaak wordt het dan 50/50 of alsnog 100% aansprakelijkheid voor de automobilist!
    Oftewel ja als auto heb je voorrang, maar tegenover een fietser zou ik de voorrang niet nemen!

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Beide hebben haaientanden, dus beide moeten stoppen.
    Dan gaat korte bocht voor lange bocht, dus dan zou de auto voorrang hebben.
    Echter wordt een fietser als kwetsbare weggebruiker vaak alsnog in het gelijk gesteld. Ik zou de fietser dus altijd voorrang geven om dit te voorkomen. Ik denk dat als je de fietser aanrijdt, je geen poot hebt om op te staan.

@ bosi333
    Je leert het je kinderen precies goed! Het punt is namelijk dat je je nooit geen voorrang op mag eisen. Voorrang KRIJG je, die neem je niet.

7. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Er staan ook haaientanden bij t fietspad toch. Dus die bocht die de fietser wil maken is geen doorlopend fietspad

Maar als ik de fietser was zou ik wachten haha

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dit doe ik ook :)

9. minon

minon Niet meer actief

De fietser heeft hier voorrang. Hij is namelijk de zwakkere verkeersdeelnemer. Als de auto de fietser aanrijdt treedt artikel 185 van de wegenverkeerswet in waardoor de automobilist schuldig is. De auto en de fietser moeten allebei het verkeer op de kruisende weg/fietspad voor laten gaan. Daarna heeft eigenlijk de auto voorrang (kleine bocht grote bocht) maar artikel 185 staat boven de voorrangsregels. Als je hem dus aanrijdt ben je altijd fout. Bovendien krijgt de automobilist nog een art 5 van de wegenverkeerswet (misdrijf) aan zijn broek nadat hij in ongelijk is gesteld wegens art 185.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik denk dat de fietser eerst mag, want die moet op een weggedeelte zijn die ligt voor het weggedeelte waar de auto moet zijn.

11. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik denk de auto. Korte bocht gaat voor lange bocht. Al denk ik dat ik als automobilist en als fietser in die situatie wel eerst goed zou kijken of beide partijen hetzelfde denken ;)

12. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    De fietser. Als fietser en auto elkaar ontmoeten, komt fietser technisch gezien van rechts. Rechts heeft voorrang.
    Dat gedoe met lange bocht korte bocht is meestal een ezelsbruggetje voor wie van links en rechts komt en werkt niet als je naast elkaar staat.

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83

Je haalt een paar dingen door elkaar, artikel 185 gaat over risicoaansprakelijkheid, niet over voorrangsregels. En voordat artikel 5 in werking treedt, moet er wel iets ernstigers aan de hand zijn dan deze onoverzichtelijke verkeerssituatie. Niet zo'n paniek zaaien, is nergens voor nodig.

14. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Korte bocht gaat voor lange bocht, dus de auto gaat eerst en dan pas de fietser.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Hier klopt echt niets van....185 wvw is een risicoaansprakelijkheidswet en heeft niets met voorrang te maken. Art 5 gaat een stuk verder en is veel ingewikkelder dan men denkt.

16. minon

minon Niet meer actief

#36 minon, 18 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2014
    Juist omdat artikel 5 een ingewikkeld artikel is.....
    Je kan er alles op afschuiven heh... Lees artikel vijf maar eens. Wij hebben een rijschool en voor je instructeuspas moet je de wvw uit je hoofd kennen met daarbij behorende situaties. Is zelfs een apart examen. Een voor de wvw en een voor de rvv. Er zijn ontzettend veel situaties in het verkeer die afgeschoven kunnen worden op artikel 5. Maar feit blijft dat een zwakkere verkeersdeelnemer meer rechten heeft dan de sterkere. Als de automobilist dus de fietser aanrijdt is hij schuldig. Punt. Buiten dat zeg ik ook dat de auto voor gaat vanuit de voorrangsregels.
    Maar als de automobilist de fietser vervolgens aanrijdt (bijv omdat de fietser denkt voorrang te hebben en oversteekt naar links) krijgt de automobilist toch echt de schuld op grond van artikel 185 en artikel 5 (al dan niet afhankelijk van de aard van de verwondingen van de fietser)
    Zoek maar eens op uitspraken van rechtzaken waarin een ongeluk met een auto en fietsers aan bod komen. Dan zul je zien dat de bestuurders van motorvoertuigen veroordeeld worden op basis van artikel 185.

17. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Het is al een paar keer vermeld, maar het is dus absoluut niet zo dat een automobilist schuldig is als hij een fietser aanrijdt. Wel is in de meeste gevallen de automobilist aanprakelijk voor de schade bij de fietser. Maar aanprakelijkheid voor schade is niet hetzelfde als schuld hebben aan het ongeval (alhoewel ik mij kan voorstellen dat het wel zo kan voelen).

In dit geval blijf ik erbij dat de auto voorrang heeft omdat deze rechtdoor het fietspad oversteekt en de fietser afslaat en rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer.

18. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nee hoor, hij krijgt niet de schuld, hij is aansprakelijk.

19. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aan de andere kant... op het moment dat de fietser afslaat, zit hij inmddels al op het voorrangs-fietspad... (tussen het fietspad rechtonder en de rijbaan zit ongeveer een groenstrook van 2m breed).

Ik heb iig een melding gedaan bij de fietsersbond en heb gevraagd bij de gemeente hoe het zit. Voor mensen die bekend zijn in Nijmegen... het gaat om het kruispunt Energieweg/Wolfskuilseweg.

20. jongmam

jongmam Bekend lid

17 jul 2009
    816
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    Je zou denken dat de auto voorrang heeft, want degene die rechts afslaat heeft voorrang op degene die links afslaat.
    Maar als ik nou de situatie anders voorstel, zou ik de fietser voor laten gaan.
    Als je op een rechte weg rijdt met een fietspad naast jou en je moet op een gegeven moment rechts afslaan en er fietst daadwerkelijk een fietser naast jou, dan laat je die fietser ook voor gaan.
    Ik in ieder geval wel.

Deel Deze Pagina