Ik werk sinds kort (september) als zzp-er. Ik heb al uitgezocht dat ik over de eerste 8000 euro geen belasting hoef te betalen, maar hoe zit het daarna. Wat zetten jullie apart voor de inkomstenbelasting? Iedereen zegt 1/3de. Lijkt me toch wel een beetje veel aangezien ik dan niet veel overhou . Help dit beginnend ondernemertje
Ik denk dat je met 1/3 wel aardig in de buurt komt. Het is beter om teveel weg te zetten dan te weinig natuurlijk. Verder heb ik hier eigenlijk geen verstand van dus ik hoop dat iemand anders er meer vanaf weet.
Toen mijn broertje nog ZZP-er was en wij de belastingzaken regelde moest hij toch echt 1/3 aan belasting betalen. Misschien kan je het anders even aan susanne85 vragen zij hebben ook een eigen bedrijfje.
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb even verder gekeken dan mijn neus lang is en moet best veel belasting betalen, echter kom ik ook in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en daarbovenop de startersaftrek en dat trekt het geheel weer een klein beetje recht
Wij zetten altijd van elke betaalde factuur 40% apart voor alle belastingen en een potje om ziek te worden (je kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten maar die zijn erg duur als je meteen laat uitkeren dus heb je vaak een wachttijd van bv 2 maanden en die hebben wij dan apart staan) Wij komen er altijd mee uit en hebben vaak wat over (maar liever over als tekort) zo betalen wij altijd IB (inkomstenbelasting) vooruit elk jaar... wij hebben nu al de aanslag over 2009 helemaal betaald en die van 2010 al apart staan.. We betalen ongeveer 500-600 euro per maand aan aansprakelijkheidsverzekering (zakelijk, is namelijk heel anders dan privé en ook echt een aanrader!) en arbeidsongeschiktheidsverzekering.. Ik zou uitgaan van het volledige bedrag en dus niet afgaan op aftrekken en kortingen dan heb je dat het mee kan vallen... Wij kregen zelfs complimenten van onze accountant dat wij het als een van de weinige ZZP-ers echt goed voor elkaar hadden, meeste mensen zetten te weinig apart)