.... En waarom? Ben er wel benieuwd naar, ben nog niet zwanger maar qua namen zijn we er al uit! Door ze op tijd te gaan roepen, loopt iig niemand anders er mee weg maar ja.... Hoe doen/deden jullie dat?
Het is geen garantie dat niemand er mee wegloopt, als je de namen al vroeg bekend maakt. Iemand die eerder bevalt, kan jullie evengoed voor zijn.
Nee, zou ik echt niet doen. Is juist heel leuk als verrassing vind ik. En je kan echt nog van gedachten veranderen. Wat als er opeens een grote crimineel constant in het nieuws komt met die naam, of je een vervelende collega krijgt die zo heet?
Tja, veranderen van gedachten kan natuurlijk, waarom niet? T is een leuke verrassing,maar misschien ook leuk om juist samen met naaste vrienden en familie over te brainstormen.. Vroeger hield iedereen geheim (of wist t zelf niet) of t een jongen of meisje werd. Is dit mss de volgende stap?
Ik heb het alledrie de keren tegen mijn moeder en wat vriendinnen verteld. Ook om zeker te zijn dat er geen gekke associaties bij waren. Maar niet tegen de 'hele wereld'.
Het is wel iets typisch in Nederland. In andere landen, zoals Amerika weet je gewoon alles al van te voren en ik ken ook wel wat meiden die gewoon de naam etc al meldden voordat ze bevallen zijn. Doen waar je je zelf prettig bij voelt zou ik zaeggen.
Volgens mij is het geheim houden van geslacht en/of naam echt iets Nederlands. Wij hebben het tegen iedereen verteld. Hier in Italië is dat heel normaal en doet iedereen het. Geheim houden vinden ze hier maar raar, dat kennen ze niet
Hier weten een paar mensen de naam al... Maar ik hoop soms dat ze die naam niet gaan gebruiken zelf... Maar dat is altijd afwachten!
Ik ben nog niet zwanger, maar vrienden en familie weten al de naam als we een meisje krijgen. en dat maakt me helemaal niets uit
Bij beide zwangerschappen hier de namen wel neergezet alleen van mn jongste dochter haar 2e naam niet die hadden we op t laatst veranderd want dat was echt de naam die we al zolang leuk en apart vonden dus maar besloten die te nemen erder ook steeds tegen wat vriendinnen gezegd maar verder niet echt. T liefst hield ik t geheim maar is moeilijk te doen voor mij haha ach t veranderd niks aan onze meiden
Geheim houden van het geslacht is natuurlijk niet iets typisch Nederlands, in die zin dat je 10 jaar geleden nog niet eens een 20 weken echo standaard kreeg, dus bijna niemand wist het geslacht ook van te voren! Nu is die mogelijkheid er wel, en hier in Nederland zijn we er dan minder gewoon open over. Ik zou het geslacht zelf niet geheim kunnen houden (daarom wisten we het ook bij allebei niet), maar de naam was bij ons altijd veel te wisselend, en pas in de laatste weken dat we echt zeker waren. Dat vond ik juist een prachtig moment, dat we wisten dat het een meisje was, en dan een soort 'Ohhh, dan heet je nu dus...' Maar doe wat je leuk vindt, alhoewel ik persoonlijk dan wel zou wachten tot je zwanger bent Grote kans dat iedereen het toch weer vergeet, zo gaat dat nou eenmaal...
Ik vind het juist mooi om, als je toch al zeker bent van de naam, niet alleen een geslacht te kunnen melden maar ook de naam. Het kindje leeft toch al in je. Voor jou heeft hij of zij die naam al, dus waarom die niet delen? Ik vind de uiteindelijke geboorte van het kind al verrassend genoeg Lijkt me mooi om bijvoorbeeld te kunnen zeggen: de komende maanden draag ik Sam bij me, we verwachten hem in november! of zoiets.
Dubbel, ik ken ook mensen die de naam al deelden vooraf. Kan, ieder kan daar zelf een keuze in maken. Inderdaad in het geval van wennen en hechting is het wel fijn. Daarom gebruiken wij de naam thuis wel. Toch hebben we daarbuiten een 'koosnaampje' voor de baby. Hier is het ook dat het sowieso allemaal al wat anders voelt. Al heel erg bewust bezig zijn met het zwanger worden, niet overlaten aan 'het geluk' maar werkelijk alles moeten timen. Dan al heel vroeg weten dat je zwanger bent. Bijna té vroeg want, 'er kan nog van alles geboren'. Dus ook het verrassende van het vertellen dat je zwanger bent is al anders. Helemaal als mensen weten van het traject waar je in zit. Dan delen of je een jongen of meisje krijgt. We hebben zelfs getwijfeld of we dit zelf wilden weten én later of we dit wilden delen. De naam voelt als eigen. Ook omdat we niet echt standaard namen hebben en ik niet veel behoefte heb aan 'kritiek'. Ook is de tweede naam een vernoeming en dat voelt wel als verrassing en delen we dus liever niet. O, en als de datum van de bevalling óok al bekend is dan is eigenlijk het enige verrassende nog de naam.
Bij mijn dochter heeft mijn man zich versproken naar mijn moeder toe en ik naar twee vriendinnen toe dus zij wisten het wel, al was het per ongeluk. Het was voor veel geen grote verrassing, met vriendinnen hebben we het Veel gehad over de toekomst, kindjes krijgen, etc en namen zijn uiteraard ook langs gekomen. Bij deze zwangerschap denk Ik dat de verrassing groter is. De uiteindelijk gekozen naam heeft nooit op mijn lijstjes gestaan. Ik heb me pas 1 keer heel vroeg om de zwangerschap versproken. Maar goed toen stond de naam nog niet vast en kon ik er nog een paar Namen bij noemen die het mogl ook zouden kunnen worden. Deze baby heet nu voor iedereen broertje. Dan hoop ik me minder snel te verkletsen.
er kan nog van alles geboren <3 (En met zo'n traject is het inderdaad anders. Sowieso is het voor iedereen anders.)
Toen ik zwanger was van onze dochter heb ik de naam alleen aan mijn zus verteld, verder wist niemand het. Wel wist iedereen al dat het een meisje was Bij een volgend kindje zou ik geheim willen houden of het een jongetje of een meisje is maar zou ik denk ik de namen wel gewoon zeggen. Ik vind dat iedereen dit voor zichzelf moet weten. Toen ik mensen vertelde dat we een meisje kregen kreeg ik veel reacties als 'nu is de verrassing eraf...' Tsja ieder zijn eigen mening maar ik vond het juist leuk dat we het al wisten en vond het totaal niet erg dat anderen het ook wisten. Dat zou ik met de naam net zo hebben.
Bij beide zwangerschappen hebben we het geslacht verteld met 20 weken en paar weken later ook de namen. Zo hadden we drie verrassingen: geslacht, naam en uiterlijk zou het zo weer doen. Wel vonden veel mensen het echt vreemd dat wij de naam al vooraf vertelden, zelfs een paar mensen werden zelfs boos. Jammer dan haha