Een hele stomme vraag over de inenting..

Discussie in 'De lounge' gestart door Shaddixxx, 6 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zojuist zijn m'n moeder en broertje (waarbij ik momenteel nog in huis woon) ingeent tegen de Mexicaanse griep, omdat ze ook de gewone griepprik krijgen..

Nu zat ik net eens te denken.. Ze hebben die spuit gekregen, waar een klein beetje van de ziekte in zit (zo is het mij als kind altijd uitgelegd ;)). In principe zijn ze dus ook een béétje besmet.

Nu hebben zij er natuurlijk antistoffen bij gekregen, maar m'n zusje, Damien en ik hebben die antistoffen níét gekregen.

Als m'n moeder en m'n broertje nou door die inenting een beetje ziek worden (wat bij gewone inentingen ook vaak zo is), lopen wij dan niet de kans dat het op overslaat, en dat wij het wel heel erg krijgen omdat wij die antistoffen niet hebben? ;)

M'n moeder zei net al, dat als het zo zou werken, dat heel Nederland dan ziek zou worden door de mensen die ingeent zijn, en dat klinkt ook heel erg logisch, maar toch..

Ik voel me echt heel erg dom nu, maar ik hoop dat er iemand is die het uit kan leggen :)

2. Alita

Alita Niet meer actief

mm goede vraag!!! mijn moeder krijgt m ook volgende week dus ben eens benieuwd dan!!!

Wat een moelijk onderwerp he ik twijfel nog altijd of ik mijn meisje wel moet laten inenten...

3. Ik had toch eigenlijk wel gehoopt dat hier snel een duidelijk antwoord op kwam :p

Kunnen jullie het ook niet uitleggen of hebben jullie zoiets van 'Dat is zo'n domme vraag, daar ga ik echt geen antwoord op geven'? :p

4. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Ik kan het ook niet uitleggen.;)
    Vind het geen stomme vraag in elk geval!:)

5. lisettedijkstra

lisettedijkstra VIP lid

26 feb 2008
    6.927
    0
    36
    Vrouw
    vlakbij groningen
    ik vind het juist een heel doordachte vraag, weet er ook geen antwoord op..

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb het er net even over gehad met mijn man, maar wij denken allebei dat je die griep dan idd over kan geven. Ze hoeven van die griepprik natuurlijk niet ziek te worden, maar het kan wel.

7. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    in de vaccinatie zitten dode virus cellen, die kunnen dus geen griep meer veroorzaken! :)

groetjes Setje

8. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Idd, er zitten dode (verzwakte? dat dacht ik zodat je lichaam ze dood en antistoffen maakt) cellen in.. en waar iedereen dan zo ziek van wordt is dus niet de griep van wat ik begrijp maar een pure bijwerking!

mensen die ingeent zijn en ziek worden krijgen dus voor zover ik weet geen mexicaanse griep maar hebben last van de lijst bijwerkingen en dat lijkt me niet besmettelijk..

ook ben je normaal besmettelijk in de incubatietijd, das 1 a 2 weken voordat je echt ziekt bent.. dan lopen andere om je heen dus gevaar ( en aangezien je dan niet weet dat je over 1 of 2 weken ziek gaat worden neem je ook geen voorzorgsmaatregelen!)

Ik weet dus niet hoe dat bij een enting zit mocht ik niet gelijk hebben met mn eerste verhaal!! hahaha

Dus ik denk dat je geen gevaar loopt.. anders zouden de mensen wel een lijstje met maatregelen of zoiets meekrijgen toch?

9. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Het is een vaccin met dode cellen, je kunt dus nooit iemand anders besmetten door het vaccin.

10. Ah zo :p

Maar is het dan zo dat dode cellen alleen niet besmettelijk zijn maar je er wel ziek van wordt (als je zelf die inenting krijgt)? ;)

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    shadixx ik vroeg me dat echt vandaag ook af, maar ik dacht ook al dat het dode cellen waren... ik vind het zeker geen stomme vraag!

12. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    In de brochure van de HA staat ook dat je door de vaccinatie geen griep krijgt. Ik denk dus dat dit risico nihil is.

13. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Je word er niet echt ziek van hoor, je kunt er wel een beetje rommelig van worden, maar de griep krijg je er niet van.

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Heb er toevallig vandeweek wat over op tv gezien bij Pauw en Witteman geloof ik!

Het zijn dus dode cellen...en daardoor kan je niet ziek worden of andere besmetten...het maakt alleen je eigen lichaam resistent/imuum.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken!

En zo'n rare vraag is het niet hoor! Ik weet het ook toevallig omdat ik het gezien heb!

Van andere inenetingen wordt je dus trouwens ook niet ziek...
    Nee ik moet het goed zeggen...krijg je niet iets van de ziekte waar tegen je ingeënt wordt. Maar kan je alleen wat ziek worden doordat er ineens een andere stof in je lijf zit en je lichaam die eruit wil hebben (dus bijv. koorts veroorzaakt)

15. Aaaah okay! Weer wat geleerd! :D

Waar ZP toch allemaal niet goed voor is! :p

16. Eigenwijs

Eigenwijs Lid

23 jul 2007
    18
    0
    0
    Het is een geinactiveerd virus dat je krijgt, waardoor de werking van het virus er niet meer is en dus niet meer besmettelijk is.

Het ziek worden is een reactie van je lichaam op ongewenste indringers in je lichaam, waarbij je lichaam probeert deze ziekteverwekkers te doden. Hiervoor maakt je lichaam antistoffen aan.

De reden dat bepaalde groepen mensen de griepspuit krijgen, is om het lichaam van deze mensen alvast te laten wennen aan het virus. Er is dan al een keer antistof gemaakt door het lichaam, waardoor het de 2e keer veel makkelijker is voor je lichaam om te maken.

Je kan dus wel griepverschijnselen krijgen na een inenting, omdat je lichaam antistoffen gaat aanmaken en gaat reageren op de indringers, maar dit is niet bij iedereen het geval.

17. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Zo zie je maar weer, domme vragen bestaan er niet, alleen domme antwoorden (zou mn vader dan zeggen)
    Maar fijn dat het nu duidelijk is, hebben we weer wat geleerd (want na jou vraag begon ik het me ook af te vragen...)

18. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Juist, maar het is geen griep die je krijgt na een griepprik, puur een afweer reactie van je lichaam op de indringers.
    Het griepvirus kan je na een griepprik ook dus niet overbrengen (het zijn immers dode/inactieve cellen die je ingespoten hebt gekregen), omdat je feitelijk niet ziek bent, alleen je lichaam herkent deze cellen en reageert er op door antistoffen aan te maken (waar je dus die griepverschijnselen door krijgt).

Deel Deze Pagina