carrièreswitch tips gevraagd :-)

Discussion in 'De lounge' started by ButterflyPassion, Oct 5, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,278
    2,523
    113
    Female
    Hey Dames,

Ik wil heel graag een carrière switch maken. Ik heb het echt niet meer naar mijn zin binnen mn huidige functie. Andere functies binnen mijn branche vind ik ook lastig te combineren met mn privé leven.

Maar goed, hoe pak ik dit aan? Overal worden papieren voor gevraagd. En zomaar een loi tje starten zonder dat ik precies weet wat ik wil, en wat de baan kansen zijn vind ik ook weer zo wat.

Zijn er hier dames die een carrière switch hebben gemaakt? En hoe pakte je dit aan?

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,645
    5,676
    113
    Ik lees ook mee. Wil ook al een tijdje heel wat anders maar loop idd tegen dat papiertje of ervaring aan.

3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik was bedrijfsleider in de horeca, maar wilde daarmee stoppen voordat ik aan kinderen zou beginnen.
    Heb gesolliciteerd bij een bedrijf dat zowel een opleiding als een werkplek aanbied op detacheringsbasis. Inmiddels heb ik een vast contract bij de organisatie waar ik was geplaatst.

ButterflyPassion likes this.
  4. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Hangt er erg vanaf waar je vandaan komt en wat je wilt. Ik ben er zelf de afgelopen anderhalf jaar ontzettend veel aan het uitzoeken geweest over het switchen van beroep maar bleek toch in mijn geval vrijwel onmogelijk. Overal moest ik toch echt opleiding voor volgen (logisch ook).
    Het was of financieel niet te doen of ik moest ontzettend omlaag in niveau en dus ook in inkomsten.
    Uiteindelijk heb ik toch een stap gemaakt binnen mijn eigen sector, maar veel meer in de richting die ik eigenlijk zocht. En ik heb nu een baan waarvan ik niet wist dat die bestond in mijn vakgebied.
    Ik zeg het zeer zeker niet om je te ontmoedigen, want het kan juist zo verfrissend en inspirerend zijn om eens verder te kijken naar wat je verder wilt en kunt. Dus ik hoop dat je je weg vindt.
    Ik heb overigens veel hulp en tips gehad van lieve meiden hier die zeer uitgebreid wilden vertellen over hun werk en opleiding. Dus wie weet kun je hier ook specifiekere vragen kwijt over een bepaald beroep! Succes!

5. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik ga een werkend leren traject volgen. Ik loop ook tegen het opleidings verhaal aan, maar wil ook graag salaris.
    In de zorg is een bbl traject een goede optie.
    Weet je wel wat je wel graag wil doen?

6. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ik niet maar mijn man wel.

Komt uit de bouw, later de grafische sector in gegaan.. toen dat wereldje in elkaar storte moest hij natuurlijk opzoek naar iets anders.

Hij had direct al in zijn hoofd bij welk bedrijf hij aan de slag wilde en wist dat ze mensen aannamen via het uitzendbureau. Daar gewoon naar toe gegaan en op een lage functie binnen gerold. Inmiddels 4,5 jaar later werkt hij er nog met gigantische veel plezier en krijgt hij steeds meer verantwoordelijkheden! Zit nu in de farmaceutische industrie

7. ButterflyPassion

Jul 13, 2015
    2,278
    2,523
    113
    Female
    Nee ik weet niet precies wat ik wil, er zijn meerdere vacatures die ik tegen kom dat ik wel eens denk: o dat lijkt me wel wat! En dan solliciteer ik. Mijn laatste sollicitatie was servicedesk medewerker bij de gemeente, leek me écht super leuk. Maar helaas.

Ik zie al 2x detacherings / uitzendbureau staan. Misschien daar inderdaad eens binnen lopen.

Ik vind het niet erg op een lage functie binnen te rollen en dan intern , het liefst met een opleiding naast mn werk, door te groeien.

@mam1991 Fijn té lezen dat het mogelijk is, van de bouw naar een heel andere sector :) . Ik werk nu ook in de technische sector, altijd leuk gevonden maar nu toch écht tijd voor wat anders.

@MiaMaria thnx voor je tip! En binnen mn eigen sector zijn er natuurlijk wel andere banen. Misschien wordt dat het uiteindelijk wel, ik weet het niet. Voor nu staan alle opties nog open :)

8. ButterflyPassion

Jul 13, 2015
    2,278
    2,523
    113
    Female
    Nog meer dames die een carrière switch gemaakt hebben?

9. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ja! Hier eigenlijk alleen nog maar. :D

Van medewerker bij Defensie naar accountmanager in de technische branche (mezelf erin gebluft).
    Vervolgens int. vrachtwagenchauffeur. Fantastisch werk, maar NIET te doen met een gezin. Toen de overstap gemaakt naar Intercedent transport (i.v.m. logistieke achtergrond), om na 2 jaar te switchen naar een HR/corperate Recruitment afdeling waar ik nu de back office ga coördineren.

Ik ben van het een in het ander gerold, maar ben dan ook bijna overal onderaan begonnen. Inmiddels heb ik best een behoordelijke functie, zonder papiertjes. (Hoogst afgerond is MBO 2) Ik heb het echt te danken aan mijn manier van werken en het feit dat ik dingen snel oppak.

Al verwacht ik in de toekomst wel te moeten halen, mocht ik verder willen groeien binnen de HR.

(Als ik nog niet herkent was, dan nu wel :p )

10. Sue87

Sue87 Niet meer actief

@ButterflyPassion ; Ik wet niet in welke regio je zit, maar in de Randstad worden er veel intercedenten gezocht.
    Het is een prima opstap functie, omdat de functie ontzettend veelzijdig is. Je leert er niet alleen het commerciële spelletje, maar ook plannen, sollicitatiegesprekken voeren, het omgaan met allerlei soorten mensen en probleemoplossend werken.

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Ik ben veelzijdig Haha.
    Boekhouding
    Receptioniste
    Ondernemer van 3 winkels
    Helpdesk medewerker (en helemaal computertechnisch zijn, maar wel alles van een boekhoudpakket weten)
    Horeca bediening
    Boekhouding
    En nu een eigen administratiekantoor.

O, ja
    Ook nog gedanst in een discotheek.
    Promotie medewerker
    Dat waren leuke bijbaantjes

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik zou ook graag switchen, maar geen idee nog waarheen.. Ik weet alleen dat wat ik nu doe, ik niet eeuwig wil doen.. Ook al heeft mijn werk momenteel meer voor- dan nadelen.. Als de kids strx op school zitten ga ik eens met een loopbaanadviseur o.i.d. babbelen om te kijken welke richting ik op zou willen. Ik wil liever niet blijven switchen van hot naar her, dus wil wel gelijk op de juist plek terecht komen als ik ga omscholen o.i.d.

13. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Ja ik ben ook van branche / functie gewisseld. Mijn tip: weet gewoon goed wat je talent is, waar je goed in bent etc dan kun je eigenlijk op veel functies echt wel solliciteren, mét goed verhaal over waarom & hoe. Als je dan nog aanvullende cursussen nodig hebt, betaalt de werkgever die daarna wel voor je.

Let wel: dit werkt niet bij beroepen waar je echt diploma voor nodig hebt om de functie te kunnen uitvoeren. Is het 'vager', dan wel.
    En zet je netwerk in: post op Facebook, vraag vrienden, LinkedIn etc. Voor een enthousiast verhaal zijn mensen/werkgevers altijd vatbaar.

14. ButterflyPassion

Jul 13, 2015
    2,278
    2,523
    113
    Female
    @Sue87 ja ik woon in de randstad, bedankt voor de tip! Ik ga het eens even uitzoeken. Wow ik heb er gewoon bewondering voor dat je overal met een goede babbel binnen gekomen bent hihi.

@pippa26 Ik weet mijn kwaliteiten, ik zal ze eens opschrijven. Maar wanneer ik solliciteer, moet ik dan direct in mn sollicitatiebrief een goed verhaal schrijven waarom ik wil switchen van mijn huidige naar de nieuwe functie? Want ik had op internet gelezen dat je niet moet schrijven : ' ik zoek een nieuwe uitdaging ' , dat dat een beetje standaard is.... Maar niets erover zeggen en dat ze dan in mn cv zien dat ik uit een heel andere branche kom is ook een beetje gek toch?

Weetje wat het probleem is. Ik denk als werkgevers mijn enthousiasme meemaken en mij als persoon, dat ze echt wel potentie in mij zien om me op een functie te zetten waar ik niet de juiste papieren voor heb. Maar hoe kom ik op gesprek?

Laag beginnen en scholing is voor mij geen probleem. Zou het ook zelf willen betalen, prima.

Pfoe het geeft me alleen al super veel energie hier zo met jullie over te brainstormen! Ik kan niet wachten tot mn eerste gesprek. Hopelijk dient die snel aan :).

Sue87 likes this.
  15. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Ja dat zou ik wel doen. Je moet tenslotte motiveren waarom je op de functie solliciteert, daar hoort ook je overweging bij van het switchen! En dan specifiek waarom deze functie, dit bedrijf, waarom dat bij je past enzovoort! Wel belangrijk anders dan word je misschien niet uitgenodigd voor gesprek.

16. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam

O leuk nu een eigen administratiekantoor! zit ik ook wel eens over de fantaseren. zit al in de financiële branche dus dat zou opzich geen probleem moeten zijn ;)

@TS, ik denk ook zo vaak aan een carriére switch, vooral omdat ik teveel leuk vind denk ik...
    lijkt me in sommige gevallen best moeilijk, maar ik denk dat het er vooral aan ligt wat je nu doet en wat je achtergrond is en welke kant je op zou willen...
    en of het financieel haalbaar is om eventueel een (flinke) stap terug te doen in salaris enzo...

17. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    mijn ervaring is dat ik de meeste succes had om ergens binnen te komen via recruiters.
    die kijken dan verder dan alleen de standaard checklist of je overal aan voldoet voor ze uberhaupt je brief eens lezen. die kijken naar jou als persoon en bij welk bedrijf je past waar ze op dat moment vacatures van hebben, of anders voor in de toekomst.
    in mijn branche is vaak hbo diploma echt een vereiste, nu ben ik daar nog voor bezig maar werkniveau is wel duidelijk al op hbo niveau. via recruiters daarom toch al vaker voor functies op gesprek gegaan waar het eigenlijk een vereiste was. als een bedrijf zelf de werving doet kwam ik niet binnen want tja checklist...

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113

19. louan

louan Niet meer actief

Ik kom van 10 jaar detailhandel, managementfunctie en hbo communciatie diploma.

Nu anderhalf jaar bij de semi overheid! Weer helemaal onderaan maar ik vertikte het om in de detailhandel te blijven. Dus die stap om opnieuw te moeten beginnen was mij meer dan waard. Ik combineer nu goed met school kind..werk heel veel onder schooltijd, ideaal!!!

20. Roos32

Roos32 Bekend lid

Jun 2, 2013
    923
    137
    43
    Female
    Ik was secretaresse, maar wist dat ik iets binnen HR wilde gaan doen. Toch op goed geluk aan een HR opleiding begonnen en uiteindelijk aan het begin van die opleiding als administratieve assistant HR aangenomen. Inmiddels ben ik volledig HR adviseur (en nog steeds studerend).

Share This Page