de titel zegt het al, wat voel je als je je eisprong hebt? ik ben hier nooit zo mee bezig geweest omdat ik van alyssa al zwanger was voordat we een serieuze poging deden. nu zijn we er wat meer mee bezig wat betreft ontpillen en in de gaten houden wanneer ik mn ei heb en hoelang mn cyclus duurt. ik vind het allemaal best ingewikkeld en zie soms door de bomen het bos niet meer. wie kan mij helpen? liefs doris
Hi Dorisn, Je herkent een eisprong aan: baarmoederhalsslijm ovulatiepijn borsten temperatuur ovulatietest Baarmoederhalsslijm Aan de verandering van je baarmoederhalsslijm kun je je vruchtbare dagen herkennen. Gebruik een wit wc-papiertje of gebruik je vingers om de textuur van het slijm na te gaan. Slijm (of afscheiding) in je onderbroek ziet er anders uit omdat het opgedroogd kan zijn. Baarmoederslijm is in de eerste week van je cyclus (de dagen van je menstruatie en de dagen erna) dik, wit en plakkerig. En het kan wat zurig ruiken. Als je het slijm tussen je vingers houdt, behoudt het zijn vorm. Dit taaie slijm sluit de baarmoeder af en zaadcellen kunnen daardoor moeilijk doordringen. Het is in deze periode heel erg moeilijk om zwanger te worden. Naarmate de eisprong nadert, neemt de hoeveelheid slijm (afscheiding) toe. Ook wordt het dunner en het ziet er ‘wolkig’ uit. Tussen je vingers voelt het nattig aan en het is rekbaar. Rond de eisprong is je baarmoederhalsslijm helder, elastisch en minder zuur. Het slijm is draderig. De zaadcellen kunnen hierdoor makkelijker via de baarmoederhals de baarmoeder binnendringen. Meestal een dag voor de eisprong is het slijm het meest overvloedig, dun en draderig. De afscheiding lijkt dan op rauw eiwit; het is schoon, helder en vrijwel reukloos. Het voelt glibberig aan en je kunt er tussen je vingers draden van trekken. Ovulatiepijn Sommige vrouwen hebben rond hun eisprong last van ovulatiepijn. Dit is een duidelijk aanwijsbare pijn (kramp) links of rechts in de onderbuik. De ovulatiepijn komt door de spanning in de follikel (de eicel met de omringende cellagen) en de eierstok. Ovulatiepijn lijkt op menstruatiepijn. Deze pijn voel je voor de eisprong. Soms duurt de ovulatiepijn een paar uur, maar het kan ook een dag duren. Als de ovulatiepijn over is, is ook de eisprong voorbij. Als je zwanger wilt worden, kun je vrijen als de pijn optreedt. Je bent dan net op tijd. De eicel leeft immers ongeveer 12 à 24 uur. Borsten In de eerste fase van de cyclus zijn de borsten iets minder gevuld. Na de eisprong gaat de tweede fase van de cyclus in. De borsten zijn in deze tweede fase voller. Vlak voor de menstruatie kunnen je borsten zelfs gespannen en pijnlijk zijn. Heb je last van deze veranderingen van je borsten tijdens de cyclus? Onthoud dan dat je in de ‘minder gevulde’-fase (dus de eerste fase van de cyclus) je het vruchtbaarst bent. Temperatuur Met de basale temperatuur curve (BTC) bepaal je achteraf wanneer en of je een eisprong hebt. De BTC is de temperatuur die je lichaam heeft tijdens volledige rust, dus zonder dat het opgewarmd is door enige activiteit. Om het tijdstip van je eisprong te bepalen, kun je je temperatuur iedere dag bijhouden in een curve. Neem iedere morgen voor het opstaan (op hetzelfde tijdstip en dezelfde manier) je temperatuur op. Doe dit bij voorkeur rectaal. Houd deze temperatuur bij in een curve (overzicht). Start met het opnemen van je temperatuur aan het begin van een nieuwe cyclus (dag 1 van je menstruatie). 1 of 2 dagen na je eisprong stijgt je temperatuur met ongeveer 0,3 tot 0,5 graden. Na 14 dagen daalt de temperatuur en word je ongesteld. Blijft je temperatuur echter hoog, dan zou je wel eens zwanger kunnen zijn. Overige tekenen dat je eisprong eraan komt kunnen zijn: • Klein beetje bloedverlies midden in een cylcus • Pijn rondom je eierstokken • Meer zin in vrijen • Licht opgezwollen schaamlippen en vulva • Opgezwollen gevoel in je buik • Vasthouden van vocht • Meer energie • Sterkere reukzin, zicht, smaak • Gevoeligere huid en borsten • Pijnlijke borsten, tepels. Hopelijk heb je er wat aan! Liefs, Dreamygirl
Soms voel ik alleen een steekje, soms kan ik niet meer lopen van de pijn en soms voel ik helemaal niks. Dus het het is heel verschillend. Misschien kun je een maandje temperaturen en bij houden wat je voelt. Dan kun je daar misschien uithalen of je iets hebt gevoeld op het moment dat je je eisprong hebt gehad.