Oh neeee! Hond eet pit van pluot op (pruim/abrikoos)

Discussie in 'De lounge' gestart door Papallona, 29 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Wat nu? M'n labrador van 6 maanden heeft een pit opgegeten van een pluot (wat dus een kruising tussen een abrikoos en een pruim is.
    Iemand dit meegemaakt? WAt moet ik doen?

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Niks denk ik. Tenzij hij iets gevaarlijks eet.
    Onze destijds pup vrat ook van alles op. Tjongejonge.....
    Maar een pit poept ie toch wel weer uit?!

3. Bobbie90

Bobbie90 Actief lid

2 mei 2014
    440
    0
    0
    Geen ervaring mee, en geen idee ook hoe groot de pit is... Maar misschien verstandig om de dierenarts te bellen om hem te laten braken? Voordat het vast komt te zitten in de darmen, dan ben je verder van huis (operatie in het ergste geval).

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    een hond mag sowieso beide fruitsoorten hebben dus de pit denk ik dan ook wel.
    over het algemeen is de regel past het door het mondje dan past het ook door het kontje.
    ik zou de ontlasting een paar dagen in de gaten houden of het er zelf weer uit komt.
    lukt het niet dan zou ik een dierenarts even bellen wat zij zeggen wat je kan doen

5. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    De pit van een abrikoos is giftig omdat deze cyanide bevat. Moet je er wel een hoop van eten wil het fout gaan. Hoe het met een kruising zit weet ik niet. En hoeveel pitten een hond moet eten om er ziek van te worden weet ik ook niet.

Het enige goede antwoord bij dit soort vragen is direct een dierenarts bellen en deze om advies vragen!

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Die poept hij of zij vanzelf weer uit. Geen zorgen over maken.

Ik ben je wel dankbaar dat ik nu weet waar de pluot een kruising van is. Heb hem meegenomen en hij smaakt goed maar wist nou niet wat het was haha. Degene die die naam heeft verzonnen verdiend geen lintje trouwens. Abrikoos en pruim we noemen het pluot. .😂

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Goedkope spijs word juist gemaakt van abrikozen pitten. Denk dat half Nederland dan in december een overdosis zou moeten krijgen.

Nog nooit van gehoord ook trouwens. Maar zo'n vaart zal dat echt niet lopen.

8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Heb het niet verzonnen hoor. Zoek maar op.
    En ik schrijf ook dat mensen meer pitten nodig hebben voor het gevaarlijk wordt en dat wat honden betreft ik niet weet na hoeveel pitten ze ziek worden.

9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Wikipedia :

Consumptie van abrikozenpitten

Abrikozenpitten hebben een hoog gehalte aan cyanogenische glycosiden, waaruit het zeer giftige blauwzuur kan vrijkomen. Gemiddeld bevatten abrikozenpitten 217 mg cyanide per 100 gram[1]. Een dodelijke dosis waterstofcyanide voor een volwassene is ongeveer 3,7 mg per kg lichaamsgewicht . Er zijn verschillende gevallen van cyanidevergiftiging bij kinderen door het eten van abrikozenpitten beschreven in de wetenschappelijke literatuur[1][2].

En heb even opgezocht van dat spijs. Die abrikozenpitten worden behandeld om de cyanide eraan te onttrekken en gemengd met witte bonen. Is dus niet alsof je gewoon gemalen abrikozenpitten zit te eten.

10. vd21

vd21 Niet meer actief

Eigenlijk is het altijd in grote hoeveelheden pas een probleem
    Onze hond heeft al van allerlei giftige dingen gegeten van rozijnen tot uien en nooit iets van gemerkt.
    Pitten zoals klokhuis van een appel kunnen ze meestal eten zolang ze er niet op kauwen

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik heb er in onze praktijk nog nooit van gehoord.

En je "bron" is nou niet bepaald betrouwbaar. Ik geloof je oprecht hoor dat het waar is. Maar Wikipedia is een vlut website wbt informatie.

Zolang de hond maar 1 pit heet gegeten is d'r nog niks aan de hand.

12. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Hahaha ik vind ze ook lekker. De naam komt volgens mij van: apricot en plumm? geen idee of ik het goed schrijf.

M'n labrador is wel goed te pas nu. Heeft alleen een enorm dik oog, maar dat zal er wel niks mee te maken hebben hhi

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het dikke oog zou ik niet koppelen aan die pit nee.. misschien zit er iets in? Evt schoonmaken met wat afgekoeld gekookt water.

En dat zal het zijn! In het nederlands kon ik d'r compleet niet bij hoe je bij zo'n woord kwam hahahah

14. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Is Engels ;) Plum + apricot. Dan is het wel logischer :p Wordt ook gewoon onder die naam in de winkels verkocht in Nederland.

15. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    De pit is alleen gevaarlijk als hij kapot is. Weet je of hij gekauwd heeft? De pitten schijnen heel hard te zijn en gaan niet zomaar kapot. Ik heb alleen geen flauw idee hoe sterk honden tandjes zijn ;)
    Een hele pit zal hij gewoon weer uitpoepen, dan is er niks aan de hand.

16. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.657
    823
    113
    Vrouw
    Mijn ouders hebben een pruimenboom in de tuin en de honden eten de pruimen die eraf vallen altijd met pit en al op.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb mijn hele kindertijd duizenden gedroogde abrikozenpitten gegeten, net als alle kinderen bij ons in de omgeving.
    Cyanide komt in deze pitten voor in combinatie met een andere stof waardoor get helemaal niet giftig is, de concentratie is vele malen lager dan in gemiddelde medicijnen.

18. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Waarom niet gewoon ff de dierenarts bellen, die heeft er tenslotte verstand van en kost niks😉

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wikipedia is verre van 'vlut' hoor, zeer hoge betrouwbaarheid.

20. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Onze hond had ooit een kastanje op. Heeft deze na twee dagen uitgebraakt.
    Wisten overigens niet dat ze deze op had gegeten...

Deel Deze Pagina