Hoeveel kleertjes

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Emily27, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Op het lijstje van de kraamzorg staat in twee maten 6 rompertjes en 4 pakjes kleding (dus 3 rompertjes per maat. Verder 2 mutsjes, 4 paar sokjes.

Dit lijkt mij errug weinig? Ik heb, zeker in mt 50/56 a 56, wel wat meer rompertjes al dan dat. In mt 50 nog erg weinig (als blijkt dat kindje klein is bij onderzoek vk koop ik nog wel wat bij).

Maar wat ik nu echt een nuttige hoeveelheid? Je wil ook niet onnodig veel aanschaffen, maar ik ga natuurlijk ook niet elke dag alle kleertjes wassen...

Heb nu iets van 5 rompertjes 50/56, 1 of 2 maat 50, 3 leggingbroekjes mt 56, 2 truitjes met lange mouwen, 2 vestjes, 2 mutsjes, 4 paar sokjes. Truitjes moeten dus sowieso nog wat meer.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier zijn al tig topics over. :D

Ik vind 5 setjes per maat echt minimaal, maar ietsje meer kan ook geen kwaad.

3. LovelyBrunette

LovelyBrunette Actief lid

11 dec 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ik geloof dat iedereen wat anders zegt. Net zoals dat elke babyuitzetlijst iets anders zegt. Het is maar net wat jij fijn vind.

Mijn mening is dat het me verstandig lijkt om een aantal rompertjes te hebben. Een baby kan het onderspugen, of als een baby aan de diaree is ofzo.... Is het toch beter dat je zò een nieuwe kan pakken. Zoals jij al zegt, ik heb ook geen zin om elke dag een wasje te draaien natuurlijk.

Qua kleding zorg ik dat ik van de kleinste maten 50, 56 4/5 setjes heb. En dan van de grotere maten kan je later altijd bijkopen, maar zorg ik ervoor dat ik er 2 heb alvast. Pyjama/boxpakjes en kledingsetjes bedoel ik dan.

Maar nogmaals, ik denk dat het persoonlijke voorkeur is ;)

4. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

maat 50 had ik een stuk of 10 rompers
    en van de kleding ook...en ook van maat 56 precies het zelfde aantal...
    daarna ging ik gewoon kopen wat ik leuk vondt en wat ik kreeg toen ik bevallen was...me zoon had opeens zoveel kleding dat hij de helf niet eens heeft aangehad en heb het gloednieuw weggegeven eigelijk zunde maar ja maar er wel weer iemand anders blij mee...
    voor de rest

kwa rest van de kleding maat 50/56 had ik 2 jasjes van elk 2 vestjes van elk en 7 paar sokken van elk en 2 mutsjes van elk ik had 10 broeken ook die met een voetje eraan... en 10 paar truitjes met lange mauw en 10 met korte mauw...
    rompers ook 5 met lange 5 korte mauw trouwens...
    voor de rest durf ik zo neit meer te zeggen wat ik allemaal had...

5. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Zij zetten het minimale erop.
    Ik heb ook veel meer, omdat ik veel van mijn moeder heb gekregen. Zij vond het zelf prettig om wat meer te hebben, ivm spugen/poepen/piesen en dan weer verschonen. Vind het zelf ook wel leuk, een ruim assortiment en niet steeds hetzelfde. Je weet ook van tevoren niet hoelang je kindje in een bepaalde maat zit. Ik heb nu t meeste 50, 50/56 of 56 en ook redelijk wat in 62. Als hij/zij geboren is kijken we wel of we genoeg hebben of meer nodig hebben.

Ik heb liever teveel dan te weinig.

6. misa

misa Niet meer actief

Ik wilde minimaal een week zonder wassen kunnen doen qua kleding. Dus ik vind dat ook weinig en heb de vorige keer en deze keer ook zeker 7 à 8 setjes kleding en rompers gehaald.

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Als je het hebt over drie rompers. Die waren bij mij na 12 uur al weggeweest. Hij spuugde nogal wat (was misselijk), en zo snel kan je niet wassen. Dus 3 is echt te weinig, raar eignelijk dat dat op het lijstje zo staat.

8. fafje

fafje Niet meer actief

haha elke dag wassen ga je zeeeeeeeeeker doen in het begin :)

tja mijn zoontje was klein en droeg met 3 mnd pas maat 62 ....ik heb ook na d ebevalling veel bij gekocht..

maar 6 rompers per maat zou ik dan eerder doen..
    Als je bevallen bent en je kindje verzuipt nog ehct in maat 50 ( mijn zoontje was amper 3 kg en 48 cm)
    Dan laat je ff wat bijkopen in die maat...

ik zelf ben niet zo van de setjes...maar heb wel gewoon diverse broekjes die bij div truitjes en vestjes passen, dus kan combineren..maar ook dat is zo bijgekocht of besteld via internet :p

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Mijn zoontje was 8 pond bij zijn geboorte maar heeft nog zeker een paar weken in maat 50 gezeten. Ik vind het mooi als kleertjes gewoon passen en dus geen omgeslagen mouwen enz. Dus ik zou toch ook in die maat wel wat aanschaffen.

Ik heb nu 10 rompers in maat 50, 5 rompers in de combinatiemaat 50/56 en 10 rompers in maat 56.

Qua setjes heb ik nu 10 setjes in maat 50, een stuk of 5 in de combinatiemaat 50/56 en ongeveer 15 setjes in maat 56.

Verder nog wat losse shirtjes, boxpakjes enz.

Ik zal er overigens nog wel wat bij kopen (gewoon omdat ik het leuk vind hihi) maar dit is voor mijn gevoel zeker wel wat ik minimaal nodig heb.

10. Onje

Onje Niet meer actief

3 is gewoon te weinig maaar ik zou niet al teveel halen.
    Wij wonen dicht bij winkels en ik had zoiets als de nood echt hoog is kan ik altijd nog wat bij halen dat liever dan dat het ongebruikt in de kast blijft liggen.
    Niet gelukt! Helaas heb ik 2 vuilniszakken vol rompers en kleding met de kaartjes er nog aan! Haha dus bij de 2e houd ik mij echt aan bovenstaande!

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb een stuk of 10-12 rompers in 50/56. Een paar die die wat kleiner vallen, ik denk een stuk of 4. Een paar ruimere, 2 witte met lange mouwen.

Wat betreft kleertjes, 5 pakjes is wel het minimale.
    Mijn ervaring is dat je in de kleinste maatjes vaak weinig krijgt, meestal 68.
    Een setje of 10 per maat vond ik altijd wel een must.
    Hier een kindje wat flink spuugde en met voeden kwam ze wel eens onder de melk of een flinke spuitluier.
    Sokjes blijven vaak wel schoon, die hoef je niet zoveel te hebben.
    Let wel op dat als je thuis bevalt, er na de bevalling gelijk een muts op wordt gezet en bij het aankleden weer een schone.
    3 mutsjes is dan wel handig.
    In het ziekenhuis gebruiken ze er een ziekenhuismutsje voor.

12. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Dank voor jullie tips, meiden! Dan mag ik nog lekker wat meer bij gaan shoppen de komende maanden ;)
    Moet je ook al maat 62 in huis hebben? Of heb je genoeg aan alleen maat 50 en 56 in huis te hebben, en kun je de rest later bij bestellen via webshops e.d.?

13. fafje

fafje Niet meer actief

je gaat vast als je beeb nog in maat 56 zit lekker winkelen met hem of haar!!

mijn ervaring was dat ik dus ehct heel veel maat 62 kreeg...
    ik had wel een paar dingen in huis, maar dat was ook allemaal gekregen

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    62 kun je inderdaad makkelijk later bestellen of gewoon in de winkel bijkopen, want meestal ben je dan al lang weer op de been. :) Mocht je echt een groot kind verwachten, dan zou je voor de zekerheid wel vast één of twee setjes kunnen halen...

De oudste hier was groot bij de geboorte (ruim 9 pond en 56 cm), maar heeft ook nog bijna een maand in 56 gepast. En de jongste was gemiddeld en die past het nu nog steeds. Ben al lang weer (meerdere keren ;)) naar de stad geweest. :)

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik had hier een paar dingen in 62. Na de bevalling zelf wat setjes erbij gekocht.
    Van kraamvisite grotendeels 68 gekregen, in die maat heb ik praktisch niks bij hoeven kopen.
    Schaf nu t/m 62 aan en misschien een paar dingen in 68.
    Dochter moet in najaar ook weer allemaal nieuwe kleren en anders worden het zulke dure maanden ;) Zo kan ik t wat spreiden en vindt het veel te leuk om af en toe wat te kopen.

16. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ok, dan kan ik wel zonder maat 62 toe denk ik :D
    Met de SEO was ze nog eerder ietsjes klein dan ietsjes groot, dus ik vermoed dat ze geen reusje gaat worden. Over 2 weken nog een pretecho, als dan anders blijkt of als de vk zegt dat het een megababy wordt is er nog snel genoeg iets in maat 62 bijgekocht ;)

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb ook een groot kindje gekregen, 4300 gram en 56 cm en ze heeft zeker een maand lang maatje 50/56 van oa de hema gepast. Noppies etc niet, dat valt echt heel wat kleiner. Maar tegen de tijd dat zij maatje 62 aan kreeg was ik zelfs na mn keizersnee genoeg op de been om even naar de winkel te kunnen.

18. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Inmiddels weet ik uit ervaring dat wat er op de lijstjes staat van de kraamzorg wel erg weinig is, zelfs de kraamverzorgster beaamde dat.
    Mijn zoontje weegt 6 1/2 pond en is 52 cm. Maatje 50 zit echt nog ruim, denk dat hij dat de eerste maand wel aan kan. Ik had voor de bevalling 3 setjes in maat 50, na de bevalling aan kraamvisite maar kleertjes gevraagd in maat 50/56, sommige dagen gaan er drie pakjes per dag door! Dit ivm spugen, maar ook tijdens het verschonen blijkt het wel eens nodig om er maar weer een modeshow van te maken, hahaha. Nu 7 setjes in de kleinste maat, dus hoef nu niet elke dag een 'kwart' wasmachine te draaien.
    Heel wat anders, wat betreft de hydrofielluiers is mijn ervaring inmiddels ook dat je daar nauwelijks genoeg van kunt hebben! Je gebruikt ze op het aankleedkussen, in de wieg, in de wandelwagen en met wassen, dus dat gaat ook hard! Had het geluk dat mijn moeder ze allemaal van mij had bewaard, zijn ook van veel mooiere kwaliteit dan ze nu verkopen.

Maar....op voorhand zou ik niet te veel kopen, het is heel afhankelijk van je kindje welke maat je echt nodig hebt na de geboorte. Je kunt zo gemakkelijk wat bij halen, of laten halen! Persoonlijk vind ik kleertjes van kraambezoek wel leuk en nuttig, wil niet te veel knuffels en speelgoed etc waar het kindje toch niks mee doet.

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Dan kan ik misschien vooral maat 50 beter nog wat bijkopen :) Ik denk dat ik daar nu pas 2 rompertjes in heb... En wat combimaat 50/56. Teveel kleertjes wil ik sowieso niet kopen, omdat je ook best vaak van kraambezoek nog eea krijgt. Hydrofielluiers heb ik inmiddels 16 van liggen! Daar zou ik toch een aardig eind mee moeten komen? Of meer nodig?

20. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Bij onze dochter gaven ze aan dat ze vrij groot zou zijn en ik niet te veel kleine kleertjes moest gaan kopen. Dus ik had bijna niets in maat 50 gekocht. Bij geboorte was ze ongeveer 52cm en hebben we nog snel flink moeten shoppen in maat 50.

Dat overkomt me nu niet meer dus heb nu ook voldoende in maat 50. Inclusief een lekker jasje/vestje.

Deel Deze Pagina