Erkenning

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door parel86, 25 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. parel86

parel86 Actief lid

24 nov 2011
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai dames, Ik heb een vraagje over ongetrouwde stellen die zwanger zijn. Wat is t verstandigste om te doen? Ben zelf niet zo trouwgek maar wil wel straks voor de kleine alles goed geregeld hebben. Is erkenning dan genoeg? Als t trouwen word word papierwerk en miss etentje van mij hoeft alles eromheen niet. Wil t ook zo goedkoop mogelijk houden want we willen lekker sparen.

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Erkennen en daarna moet je een formulier insturen zodat jullie beiden rechten over het kind hebben...
    Maar wil je alles goed vast leggen dan is b.v geregistreerd partnerschap, trouwen of iets vastleggen bij de notaris het beste!

3. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Wij hebben een aantal jaar geleden al eens een samenlevingscontract getekend en toe ook een testament in 4-voud:
    * ongehuwd zonder kinderen
    *ongehuwd met kinderen
    *gehuwd zonder kinderen
    *gehuwd met kinderen

Dus daar staat al een boel in beschreven. Wij hebben er ook voor gekozen om het kind te erkennen, omdat wij ook niet willen trouwen omdat het ten eerste een hoop geld kost (weer naar de notaris ivm eigen bedrijf vriend), en alle tierelantijn eromheen....

Wij zijn al een tijdje geleden naar het gemeentehuis geweest om het kind te erkennen en toen ook meteen te papieren meegekregen die we straks samen met de geboorteakte en een uitreksel van ons naar de rechtbank moeten sturen zodat alles goed vast gelegd is. Kosten tot nu toe: €0,00 waren ook verbaasd dat we een keer niet bij het gemeentehuis hoefde te betalen.

Kortom het enige extra wat je moet doen is als je niet getrouwd bent is het kind erkennen en straks de papieren opsturen, kleine moeite lijkt mij in vergelijking met het hele trouwgedoe.

En je houd heerlijk wat geld over voor andere leuke dingen!

4. parel86

parel86 Actief lid

24 nov 2011
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke bedankt maar alsnog moet vader eerst erkennen toch? We gaan het eens bekijken want hoorde notaris is rond 700 euro, heb k begrepen hoor. Dat vind k echt zonde dan wil ik liever trouwen. Is erkenning dan niet genoeg stel er gebeurt iets met mij?

5. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Het kostte ons wel zoiets, maar als je gaat trouwen kost het je ook een hoop geld! Want je moet een trouwboekje en al kopen, mensen verwachten dat ze erbij mogen zijn (vooral familei) die moet je dus ook de hele dag verzorgen......
    Maar het is ieder zijn eigen keus, ik vind het persoonlijk zonde van het geld om te gaan trouwen, want dan zou ik het ook goed willen doen en dan weet ik dat ik ruim €15000 kwijt zou zijn... Kan ik ook een boel andere dingen voor doen

6. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Eerst erkennen idd en na de geboorte gezag aanvragen voor vader, kost beide niets.

7. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Bij ons is het eigenlijk zo geregeld net alsof we getrouwd zijn het enige wat we wel moesten doen is de kleine erkennen, maar dat is maar een kleine moeite...

Maar kan je trouwen in gemeenschap van goederen en kan je het dan goedkoop houden dan is dat ook een optie, maar dan nog is het volgens mij verstandig om een goed testament te hebben... En gaat het je hoe dan ook geld kosten bij de notaris. Wij zullen er straks ook nog weer geld naar toe moeten brengen, omdat we het straks ook nog vast willen leggen naar wie de kleine toe gaat mocht ons beide wat overkomen....

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    gewoon afspraak maken bij t gemeentehuis. daar allebei tekenen. dan krijg je papieren mee die je na de geboorte naar de rechtbank moet sturen. zo gepiept.

9. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Voor een samenlevingcontract bij notaris waren wij 350 euro kwijt. Daarbij is mochten we dan ook samen belasting aangifte doen waardoor we gelijk dat hele bedrag weer terug hebben verdient. dus over komende jaren leverd het ons veel meer op.

Voor je kindje is erkening en gezamelijk ouderlijk gezag genoeg.
    Door erkening is het erfrecht ed geregeld. Wel is handig om te kijken om bij overlijden van jullie beiden wie dan als voogd voor jullie kindje gaat zorgen. Dat kan geregeld worden bij een notaris.

10. liekeinspanje

liekeinspanje Actief lid

15 sep 2011
    120
    0
    0
    Voor de voogdij moet je wel weer beiden een testament laten opmaken. Dus alsnog naar de notaris. Wel of niet getrouwd.
    Wij trouwen aan de balie van het gemeentehuis. Voor gemeenschap van goederen hoef je in principe niet naar de notaris. Kost 100 euro. Een trouwboekje kost 12 euro. Wij lunchen met ouders en broers en zussen gewoon thuis je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt.
    Qua erfrecht voor het kind is erkenning voldoende.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Het makkelijkste is op een gratis ochtend trouwen.

Wij waren niet getrouwd. Hier erkend tijdens de zwangerschap, na de bevalling ouderlijk egzag geregeld (handtekening zetten en formulier opsturen, stelt niets voor). Aan beide zijn geen kosten verbonden.

Een testament is verstandig, of je nu getrouwd bent of niet. De prijs verschilt nogal per notaris, zeker het uitzoeken waard.

12. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier bij onze dochter idd ook erkend en na de geboorte gezag voor papa aangevraagd. Tijdens deze zwangerschap zijn we getrouwd :)

13. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Wij hebben toen ik zwanger was een geregistreerd partnerschap gedaan. hierbij moest hij het kindje dan nog wel erkennen, maar verder is alles precies hetzelfde als bij een huwelijk. Dit was ook gratis idd. Ik wilde niet gelijk trouwen, omdat we dat gedaan hebben toen onze dochter bijna 2 was. Maar gelijk gratis trouwen is ook een optie.

14. Wendyhuitink

Wendyhuitink Actief lid

12 apr 2012
    413
    0
    0
    Breda
    Ik ben vorige maand ook getrouwd wij hebben het op maandag morgen gedaan in het stadhuis dat was gratis en dan bij ons thuis een buffet !!!

15. parel86

parel86 Actief lid

24 nov 2011
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus als k t goed begrijp alsnog gezag aanvragen als je trouwt...

16. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als een vader het kind erkent dan heeft hij nog niet direct gezag, dit moet hij echt aanvragen bij en notaris, veel vaders weten dit nl niet en daar kan later veel gezeur van komen

Alleen als je getrouwd bent ten tijde van de bevalling dan krijgt je man automatisch gezag, ook àls kind niet van je man is! Bij andere vorm zoals samenleving geld dat niet

17. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Als het kind binnen het huwelijk geboren wordt (of binnen 9 maanden na het huwelijk), dan wordt de man wettelijk als vader gezien. Met alle rechten en plichten.

18. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wanneer je getrouwd bent, beschouwt de wet de echtgenoot automatisch als de vader van de kinderen die binnen het huwelijk geboren worden. Wanneer je niet getrouwd bent, zal de biologische vader het kindje moeten erkennen om zich ook in juridische zin de vader te kunnen noemen. Pas dan is hij verplicht het kind te onderhouden en krijgt hij een erfrechtelijke band met hem of haar. Je kunt een baby erkennen nadat hij of zij geboren is maar het kan ook al vóór die tijd, het erkennen van de ongeboren vrucht wordt dat genoemd. Het is aan te raden omdat zo snel mogelijk te doen, wanneer de vader van de baby iets overkomt tijdens de zwangerschap is dat in ieder geval geregeld. Bij het erkennen kun je meteen de naamskeuze regelen.

Trouwen lijkt mij het makkelijkste, maar dat moet iedereen voor zich weten. En je MOET NIKS als je trouwt, je bent het aan niemand verplicht om een etentje of wat dan ook te geven. Tis jouw feestje!
    Je kan er zelfs voor kiezen om ambtenaren van de gemeente als getuigen te doen (weet niet of daar kosten aan verbonden zijn btw maar dat is altijd na te vragen). Zo hoeft er niemand bij te zijn. Trouwen kan gratis en ook de ondertrouw stelt geen drol voor. Enige wat je moet betalen is het trouwboekje volgens mij. Kostte bij ons 10 euro.

19. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    je kunt trouwen net zo duur maken als je zelf wil.als ik ooit ga trouwen word het een etentje voor naaste familie,en ech tgeen andere onzin,ik hou niet van dat soort feesten.en als je wel een feest wil krijgen veel mensen de kosten er wel uit omdat veel mensen een envelop geven met aardig wat geld er in.maar hier word niet getrouwd hebben een samen levingscontract en daar in is ook alles geregeld.alleen moet je extra naar het gemeente huis om je kind te erkennen.maar dat moet bij geregistreerd partnerschap ook nog steeds.

Deel Deze Pagina