Ik wil graag een kettlebel kopen om krachttraining mee te doen. Nu lees ik dat je het best met de lichtste kunt beginnen, 4kg. Maar dat lijkt me niet echt zoden aan de dijk zetten, aangezien ik ook dagelijks met een peuter van 1kg rondsjouw. Kan ik niet direct een zwaardere kopen? Ze zijn behoorlijk prijzig, en om nou steeds een andere te kopen en met de voorgaande niks meer te doen vind ik ook nogal.... Maar welke kan ik het beste kopen? Waar ik langere tijd iets aan heb? 12kg?
Ik weet niet welke je precies zoekt, maar bij bol.com is 4kg, 10euro 8 kg 20 euro, 12 kg 25 euro. Is in mijn ogen niet heel duur. Het ligt deels ook aan de oefeningen die je doet welk gewicht bij je oefening past.
Ik kwam al heel snel op 10 kilo. 4 en 6 bijna niet gebruikt. 8 kilo nog een tijdje en nu wissel ik met 10 en 12. Ik neem niet hoger want ik train liever zonder gewichten en met eigen lichaamsgewicht. Dus 8, 10 en 12 kilo.
Als sterke of getrainde vrouw zou je aan 16 kg kunnen denken voor full body oefeningen als de swing. 12 kg als je slapper bent. Maar voor eenarmige oefeningen kun je weer meer aan een 8 kg hebben als beginner en 12 als getrainde. Kortom, ik denk dat je er hoe dan ook twee moet aanschaffen voor de variatie en dat je dan afhankelijk van je kracht en techniek start met een 8 en een 13 of een 12 en een 16, om vervolgens door te groeien. Wel echte, gietijzeren kopen met een glad handvat. Dat spul moet door je hand kunnen glijden.
Ik deed altijd al best veel krachttraining, maar met de kettlebell is echt wel anders. Daarbij is het van belang dat je de oefeningen goed uitvoert om blessures te voorkomen en te zorgen dat het wel zoden aan de dijk zet. Ook daarom heeft het echt geen zo'n te starten met een te zware kettlebell. Ik zou met 8 beginnen (ervan uitgaande dat je ook 1-armige oefeningen in je trainingen doet). Na een tijdje moet je er dan misschien een tweede bij kopen. En koop een goede, gietijzeren kettlebell, niet zo'n goedkope. Daar ga je echt meer plezier van hebben.
Zojuist in de sportzaak geweest, heb er een van 8kg gekocht. Die van 4 wogen echt niks. Zwaarder wilde ik ook niet, omdat ik nooit krachttraining heb gedaan (behalve het peutersjouwen) ben ik absoluut niet sterk! Trainingsschema moet ik nog uitzoeken. Maar sowieso moet ik niet te hard van stapel gaan omdat ik een erge verzakking heb en ik met veel sporten urineverlies heb. Daarom ben ik ook gestopt met hardlopen. Ik hoop dat mijn 6-mnd-zwangerbuik iets minder word. Vlg de dietist heb ik een veel te hoog vetpercentage en te laag spierpercentage plus bmi van 27. Met mountainbiken alleen kom ik er niet.
Ik train 4 keer per week met een personal trainer en doe vooral veel met de kettlebels. Ik ben goed getraind maar doe toch echt ook veel oefeningen met de 4 en 6 kilo hoor. Vooral de oefeningen die je bv 3x15 doet. Overigens kosten die dingen niks bij action en die zijn prima. Iets van 5 euro per stuk tot max 10 euro dacht ik. Dit is een goed voorbeeld qua oefening die je niet te zwaar moet doen http://youtu.be/rBacBly7UOg
Leuk de kettlebell ik train er ook mee. Ooit wel gesport langer dan 5 jaar geleden. Met 12 kg begonnen (onder begeleiding) met de kettlebell swing en nu zit ik op 16 kg. Ik doe veel de swing en de dead lift. Je kan hem ook vasthouden met squatten maar ik vind hem dan niet fijn vasthouden.
nou als je slapper bent lukt 12 kilo niet hoor. 16 kilo is meestal een begin voor mannen. Lumiere ik begon net als jij met 27% vet en een lage spiermassa. Inmiddels zit ik aan massa rond de 37 en vetpercentage ongeveer 19%. Ik begon met kettlebel. Maar inmiddels doe ik meer Plyometrics en Calisthenics https://www.youtube.com/watch?v=JJnZ1pKlM20 https://www.youtube.com/watch?v=eD1U0cbwH9Y En het leuke van buiten met kracht bezig zijn is dat je dat prima kunt combineren met kinderen gewoon naar de speeltuin.