Ik zie vaak dat mensen het woord 'als' gebruiken terwijl er het woord 'of' hoort te staan. Even een voorbeeld: Vanavond gaan ze kijken als ik ingeleid kan worden. Ligt het nu aan mij of is dit geen normale Nederlandse zin? Ik erger me er echt aan, want ik vind het eigenlijk een beetje dom staan. Hebben meer meiden hier dit?
Het is inderdaad geen goede zin. Maar ik heb het ook nooit zo zien staan. Ik zou me er ook niet aan ergeren. Eerder over verbazen. Is het misschien iets dat streekgebonden is?
Ik kan me er niet echt aan storen. Wat ik vervelender vind is de manier waarop 'de jeugd van tegenwoordig' praat. Mijn dochter hoeft later niet met zo'n apart accentje thuis te komen en woorden die de dikke van Dale niet kent.
Ik erger me er eigenlijk aan omdat er meer dingen zijn die in de Nederlandse taal verkeerd gebruikt worden. Ik kan er niks aan doen, maar als ik bijvoorbeeld hoor dat iemand zegt: Het kost heel duur, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan. Dan denk ik: Het is je moedertaal, gebruik hem dan ook correct!
Ik hoor het ook wel eens. Maargoed dat heb je met zoveel dingen, 'me' i.p.v 'mijn', 'beter als' i.p.v 'beter dan'. Je kan je eraan ergeren, maar denk dat het toch niet zal veranderen en dat veel mensen steevast 'me moeder' blijven schrijven, ook wanneer ze weten dat het 'mijn moeder' is...
Ja ja ja... Heel vervelend allemaal. Nee, niet iedereen kan perfect Nederlands en ja, soms is het vervelend om te lezen. Maar ik word ondertussen wel een beetje flauw van de juffen op zp. Sorry ts, niet zozeer op jou gericht Laten we het lekker houden bij zwanger worden / zwanger zijn, vragen en weetjes. Lijkt me veel leuker! Maarrr... Dat is mijn mening. Dus ga gerust verder met elkaar
Laat ik dan ook even voor juf spelen: de lounge is voor alles wat NIET met zwanger worden en zwanger zijn te maken heeft .
Ik wil echt niet juffen hoor, ik vraag me alleen af of er meer zijn die zich eraan ergeren of dat ik extreem ben En 'me' en 'mijn' is inderdaad ook een hele irritante haha.
I'm with you! Zo tenenkrommend als mensen dat soort dingen zeggen. Tuurlijk ben ik me ervan bewust dat niet iedereen perfect Nederlands spreekt maar structureel taal vernaggelen vind ik (tenzij dyslectisch of niet native) echt beschamend. Er komen regelmatig topics voorbij over dit onderwerp. En dan zijn er altijd mensen die vinden dat je hier niet over mag vallen want er zijn ergere dingen. Tuurlijk zijn er ergere dingen, maar ik vind het echt niet normaal wat sommige mensen schrijven of zeggen. Heerlijk, zaterdagochtend, kopje koffie en me lekker opwinden over al die taalbarbaren. I love it
Gelukkig dat ik niet de enige ben haha. Alleen jammer dat er gelijk gereageerd wordt met: Daar gaan we weer. Ik erger me er gewoon aan en ik kan niet begrijpen dat sommigen hun moedertaal zo slecht spreken.
Nou en? Er zijn honderden topics over hondjes, zwanger wel/niet, welke kinderwagen enz. Komt ook elke keer weer terug toch? Lekker verder lezen als je het zo erg vindt. Doe ik ook met al die andere onzintopics.
Volgens mij zeg ik ook niet dat het hier niet hoort Ik geef aan dat ik vind dat het leuker is als we het daar over hebben met zijn allen.
Nou de zin die jij als voorbeeld noemt heb ik nog nooit gezien. Wel vaak fouten tussen 'als' en 'dan' Bv 'hij is groter als mij' terwijl je in dat geval 'dan' moet gebruiken. Maar ja, er zijn ergere dingen dan (niet als ) dit. Haha.
Ik kwam de zin toevallig vanmorgen tegen in een topic hier op zp. En inderdaad, jouw voorbeeld is ook zo'n typische.
Als ik in een topic waarin iemand zich afvraagt of ze zwanger is roep "daar gaan we weer, wacht ik pak mijn glazen bol" krijg ik een hoop forummers over me heen. Terwijl dat onderwerp ook elke keer weer terugkomt en het voor haar wel iets is dat er toe doet. Het is misschien niet helemaal vergelijkbaar. Maar van dat soort topics krijg ik dan weer een punthoofd. Ik snap het volkomen, maar wat zouden wij hier op het forum daar nou over moeten zeggen? Mensen plaatsen hier een topic omdat ze iets willen delen of vragen. Over zwanger zijn, misbruik van taal, hondjes, kappers of het weer.
"Ik heb/ben dat nodig" wordt ook nog weleens door elkaar gehaald. Vroeger deed ik het zelf ook M'n ouders, broertje en zusje zeggen het nog steeds...
Gniffel. Taalbarbaar!! Taal verandert nu eenmaal. Als je nu correct Nederlands anno 2013 spreekt en schrijft en je zou dat laten horen en lezen aan iemand die in 1900 op school heeft gezeten, dan staat die ook gek te kijken hoor! En dan heb ik het nog niet eens over Engelse invloeden en moderne woorden. Maar ook de omgangstaal, de spelling, naamvallen e.d. zijn enorm veranderd. Taal is iets levends dat steeds verandert. Ik las iemand die zei "Mijn kind hoeft niet aan te komen met woorden die niet in de Van Dale staan." Maar hoe denk je dat die woorden erin komen? Doordat ze gebruikt worden! Er staan nu dingen in de van Dale die 50 jaar geleden gewoon fout gerekend zouden worden. Maar ze zijn in onze taal 'geslopen' en worden nu gewoon algemeen geaccepteerd als "correct Nederlands".