Zo'n dilemma blijven huren of gaan kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 17 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wij hebben nu een huurwoning en betalen €521,71 en in juli wordt dat verhoogd naar €539,41.
    Nu zouden wij een hypotheek kunnen krijgen van €183.000,-.
    Wij hebben een huis gezien van €139.000,- dat is gewoon af, het is groter dan wij nu huren en is zit een tuin bij van 10m diep en 6,5m breed, de adviseur heeft uitgerekend dat wij dan €679,- bruto zouden moeten betalen per maand.
    MAAR dan moet mijn man elke dag 30min. rijden naar zijn werk dus dan zouden wij €200,- extra benzine kosten hebben per maand, en dan nog de extra kosten die een koopwoning met zich mee brengt.
    En dan zou ik de kinderen ook niet meer naar de peuterspeelzaal doen.
    En mijn man zijn salaris is ook wel een bepaalde periode minder dat wij wel moeten opletten.

Ik heb ook huizen gezien die in onze prijsklasse vallen die wel op fietsafstand zijn, maar daar zijn wel wat dingen die nog gedaan moeten worden en onze spaarrekening is op dit moment ook geen vetpot.
    En onze auto zal zeer binnenkort vervangen moeten worden, want die gebruikt te veel olie.

Wat zou jij doen als je in deze situatie zat?

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Met deze summiere informatie zou ik zeggen blijven huren.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Is er geen recht op reiskosten vergoeding?
    Is er ook berekend wat het netto bedrag is na belastingteruggave?

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    als je vrijwillig verder van je werk gaat wonen krijg je over het algemeen geen extra reiskostenvergoeding.

Ik zou me goed om me heen kijken naar een huis dat wel voldoet aan jullie eisen.
    Voordeel van huren is dat je de huur heel snel kan opzeggen als je een koophuis naar wens gevonden hebt.
    Ik zou dus even wachten

5. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Ik zou nog even wachten, ik lees teveel nadelen er komt vanzelf iets langs dat aan al,jullie wensen voldoet

6. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Wij zitten in een soort gelijke situatie. Maar dan tegenovergesteld.

Chocolat: huren jullie via een woning stichting?

Mijn vriend en ik huren op dit moment een huis (particulier) wat kale som 645,= per maand kost. Omdat wij hebben laten uitrekenen dat kopen uiteindelijk meer als 100,= per maand scheelt was de keuze snel gemaakt. Daarom hebben we net een huis gekocht (bijna gelijk aan jouw prijs, ook netjes en af), met een hypotheek berekend geheel van zijn basissalaris. Ik heb geen werk. Vaak heeft hij wel overuren, maar heeft deze met zin niet laten meerekenen in de hypotheekprijs.

Woon-werk afstand: daar kan mijn vriend geen rekening mee houden, want hij werkt op zeer veel verschillende locaties (nu zit hij op een uur rijden, maar dat kan zo weer veranderen).

Tja, wat wijsheid is voor jullie? Laat vooral je verstand spreken :)

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat ligt er aan hoe graag je dat huis wil ;)

8. Chocolat

Nee geen reiskostenvergoeding en het netto bedrag is dan 530.

9. Smurfin90

Smurfin90 Bekend lid

17 mrt 2014
    829
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij zitten ook in zo'n lastige situatie, bij ons is het vooral dat we een gierige hypotheek rond kunnen krijgen exact weet ik het nog niet aangezien we nog niet op gesprek geweest zijn en onze omgeving is helaas erg prijzig.
    Mij schrikken de bijkomende kosten momenteel vooral erg af.

Wij hebben dan ook besloten om nog even gehuurd te zitten en wanneer er echt iets geschiktst op onze pad komt we pas overwegingen gaan maken het is niet even dat je een broek kunt kopen en later weer inruilt.

10. Chocolat

Wij huren bij een woningstichting.
    Wij hebben volgende week nog een gesprek bij een andere adviseur en die wil ik dan ook ons huishoudboekje laten zien van wat wij nu maandelijks kwijt zijn en dan de berekening er naast van wat het zou worden.
    Op dit moment heb ik echt zo iets van laat maar, ben even totaal op.
    Zoals ik hoor om mij heen mag de huur niet hoger worden dan €700,- en dan heb ik zo iets van oké dan huren en als er wat is kan ik aan de bel trekken.
    Maar goed als wij een huis zouden kunnen kopen die ook op fietsafstand is dan wil ik er nog wel over nadenken.

11. Chocolat

O dat huis is super maar ik ga niet krom liggen voor een huis ik wil ook nog leuke dingen kunnen doen.
    Ik werk nu in de thuiszorg en ik hoop maar dat er voldoende werk blijft want anders zouden wij dan wel moeilijk kunnen komen zitten.

12. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    met huren gooi je geld weg....
    kopen is een investering. vooral nu de huizenprijzen laag zijn.
    en voor die prijs zou ik geen 3 keer na hoeven denken.
    hier betaal je minstens het dubbele voor zo"n huis.

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik zou nog even doorsparen en over een half jaar kijken hoe het dan zit met woningen om jullie heen.

14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wij laten de hypotheekrente bewust jaarlijks uitbetalen en hebben het toen wij ons huis aanschafte ook niet met de beslissing laten meewegen. Je weet namelijk nooit wanneer ze in Den Haag beslissen dat dit afgeschaft wordt.

15. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Tja, het is nu nog wel een kopersmarkt. Als je wil kopen zou ik het wel in deze tijd doen.

Maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.
    je zou een overzicht voor jezelf kunnen maken met wat er precies overblijft na aftrek van alle vaste lasten. Dus ook bijkomende kosten voor een koopwoning (verzekeringen etc).

En dit zowel doen voor de periode waarin het inkomen minder is als wanneer het inkomen hoger is.

Dit eerst op een rijtje zetten.

En dan idd wat Arevinol zegt: hoe graag wil je dit huis?

16. mumija

mumija Niet meer actief

Wij hebben 4 jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten.
    En wij hebben het toen wel gedaan.

En ik heb er spijt van: hier is mijn man zijn baas kwijtgeraakt, wel weer een nieuwe baan maar een stuk minder inkomsten.
    En tja, dan is het beknibbelen, en nooit meer iets leuks doen.

17. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.959
    126
    63
    zuid holland
    Hoi,

Wij zitten in dezelfde situatie....huur word verhoogd naar 490...vorige week huis van onze dromen gezien..meteen adviseur laten komen....gisteren huis bezichtigd en vanochtend is het openingsbod eruit gegooid. Nu dus afwachten. Huis is wel in andere prijsklasse als die jullie hebben gezien.....voor die prijs zou ik het wel weten.

18. Chocolat

Dit is ons ook verteld. Mijn man zou het juist wel maandelijks willen.
    Ik zou het geld dan gelijk apart willen zetten voor het huis maar hij wil het op de betaalrekening laten.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja, dat was ooit wel zo, maar tegenwoordig wil het helemaal niet zeggen dat je huis meer waard over een aantal jaar. Onze hypotheek staat ver onder water, doordat ons huis enorm in waarde is gedaald. Nou ik was maar wat graag gaan huren als ik dit had geweten. En nog elke maand geld in het huis pompen aan noodzakelijk onderhoud.

20. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    bij de nieuwe hypotheekvorm los je ook veel af.
    bij de oude niet. mijn huis staat helaas ook onder water....
    maar ik denk niet dat ze nog goedkoper worden dan nu....

Deel Deze Pagina