Hallo moeders en bijna moeders! Ik ben zover ik weet nog niet zwanger, maar ik vroeg me af wat je wel en niet mag eten/doen tijdens de zwangerschap. Ik ben het internet opgegeaan en kwam niet zoveel tegen. Alleen dat je dit niet mag eten: 1. rood vlees 2. rauwe melkproducten (zoals brie) 3. vacuüm verpakte vis (mag wel bij verhitting van 85 graden) Dit mag je niet doen: 1. De kattebak scheppen 2. Oppassen met vit A 3. Niet teveel schadelijke stoffen (zoals nicotine enz) Maar mag je nou bijvoorbeeld wel de kat kussen? Of de hond? (die eet wel eens kattepoepjes bah!) En hoe zit dat met tropische dieren? Welke producten mag je niet eten? file amerikan is duidelijk, maar misschien producten waarvan je het niet zo zeer zou merken. En mag je engeriedrank drinken? Dus mijn vraag is eigenlijk wat jullie ervaring hierin is. Groetjes Zina
Hoi Zina, Ik zou ook ff geen andere dingen weten.. Maar het lijkt me toch wel dat je je hond/kat mag kussen hoor! haha anders zou ik dat toch wel heel jammer vinden. Suc6 met zwanger worden, Nicole
Als je even googelt vind je wel wat je precies wel en niet mag. Zolang je nog niet zwanger bent zou ik me er sowieso niet mee bezig houden - dat kun je daarna nog 9 maanden gaan doen. Belangrijkste waar je aan moet denken is niet roken en geen alcohol. Daarnaast geen rauw vlees (dus doorgebakken biefstuk, geen filet americain, geen osseworst etc) en vis, geen voorverpakte gerookte vis en rauwe melkproducten (maar die zijn vrijwel niet meer in de winkel, iig zo goed als alle brie uit de supermarkt kun je gewoon eten).
Ok dat van de brie dat wist ik dus niet! Maar ik mag pas de 13e testen, dus zo bedoelde ik dat ik nog niet weet of ik zwanger ben.
Nee dat snap ik maar ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat het niet zo is tot je een positieve test in handen hebt - in de zin van dat je het jezelf anders wel erg lastig maakt met wat je wel en niet mag enzo! Ik heb er zelf ook niet op gelet tot ik positief testte, al moet ik er wel bij zeggen dat ik sowieso al niet rookte en geen alcohol dronk
Die bacterie zit in de uitwerpselen van katten, niet aan de buitenkant van je kat. Het kan dus geen kwaad om je kat een zoen te geven of je hond te aaien. En niet elke brie wordt van rauwe melk gemaakt hoor. Gewoon even op de verpakking kijken, ze zijn verplicht het erop te zetten ("au lait cru"). Volgens mij wordt in de Nederlandse supermarkten nauwelijks kaas van rauwe melk verkocht. Let wel op met rauwe eieren, die zitten in veel meer producten dan je zou verwachten, o.a. in ijs en mousse. In energiedrank zit volgens mij vrij veel cafeïne, dat zou ik dus ook niet zomaar drinken. Ga gewoon lekker slapen als je moe bent Zodra mensen trouwens weten dat je zwanger bent, krijg je bij bijna alles wat je eet wel een of ander horrorverhaal te horen. Soms lijkt het wel alsof je helemaal niets kunt eten. Ik heb ervoor gekozen de adviezen van mijn huisarts en de VK op te volgen en andere (zogenaamd goedbedoelde) adviezen zoveel mogelijk te negeren. Het kan tenslotte ook nooit goed zijn voor de kleine als ik me door alles en iedereen bang laat maken.
Nee dat is ook zo. Maar ik wil zoveel mogenlijk info verzamelen voordat het ooit zo ver is. Dan hoef ik het dan niet allemaal op te zoeken.
Dedankt voor je advies, dat van die eieren ga ik eens uitdiepen. En je hebt inderdaad gelijk, aan spookverhalen heb je niks! Als ik zwanger ben ga ik zoiezo naar de dokter. Komt best veel bij kijken, z'n zwangerschap!
Ladies!! Ik vroeg me ook wat af...oke je mag niet elke brie eten...MAAR....bijv ik doe altijd mn broodje brie in de oven op een stand boven de 100 graden...en dan als ie klaar is, doe ik er honing op! echt smullen! Maar....nou lees ik dus ook vaak...dat je al die au lait cru WEL mag eten...als het maar verwarmd is boven de 70 graden!! Wat weten jullie daarvan!?
Nou precies, dat soort vragen heb ik dus ook. Staks eet je iets niet wat je vet lekker vind Of eet je iets wat wel kwaad kan terwijl je het niet weet! Goeie combie idd! mmm
eh pff zoals ik al zei bijna elke brie die in de supermarkt te koop is is sowieso NIET au lait cru, dus ik zou gewoon zorgen dat je een 'veilige' brie hebt dan zit je sowieso goed.
Het wordt aangeraden niet teveel cafeïne te drinken wanneer je zwanger bent. Dus geen energiedrank, maar dus ook oppassen met koffie, thee en cola! Max 2 kopjes koffie per dag, of 4 kopjes thee.