Trouwen of geregistreerd partnerschap?

Discussie in 'De lounge' gestart door Atlantis, 7 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Atlantis

    Atlantis Actief lid

    6 feb 2006
    134
    0
    0
    Hallo! Wat raden jullie aan? Mijn vriend en ik willen met een baby op komst in ieder geval voor één van beide opties gaan. Ik heb begrepen dat het eigenlijk precies hetzelfde inhoudt, behalve dat bij een partnerschap mijn vriend het kindje alsnog moet erkennen en bij een huwelijk niet. We zijn wel van plan om in de toekomst te trouwen, dus sommigen zeggen dat het zonde van het geld is om eerst voor een geregistreerd partnerschap te gaan (huwelijk en partnerschap kosten precies even veel: enkele honderden euro's). Als we zouden trouwen voor het kindje, zou dat alleen een simpel wettelijk huwelijk zijn; de 'echte' trouwdag komt dan alsnog later (met jurk, feest, evt. kerk etc. etc. etc. ;). Toch vind ik het jammer dat 'het stadhuis' er dan al vanaf gesnoept zou zijn... Op zich niet zo belangrijk, maar toch... Kortom: ik kom er niet uit en hou me aanbevolen voor tips en ideeen!

    Groetjes van Wencke
     
  2. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Hoi Atlantis,

    Komt me heel bekend voor! Zo zaten we dus ook een maand geleden. Marcel en ik hebben uiteindelijk besloten om eerst "op papier" te trouwen. Dan is alles in 1 keer goed geregeld voor ons kindje... Geen overbodig rompslomp of paperassen of wat dan ook. Het wordt eerst dan ook niks groots ofzo, alleen naar't gemeentehuis en dan uit eten met de familie.
    We gaan dan pas over een tijdje "voor ons gevoel" trouwen op Curacao.

    Groetjes,
    Pamela
     
  3. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    wij hebben het ook zo gedaan, stadhuis en
    heerlijk met de fam een hight tea gedaan .
    want wees nu eerlijk voor wie geef je al je centjes uit ?
    toch voor een ander ! alles is al zo duur wees verstandig en doe iets anders met je centjes
    heel veel succes met jullie beslissing

    gr debbie
     
  4. Mriek

    Mriek Actief lid

    1 dec 2005
    344
    1
    0
    Hoi,

    Wij zaten een beetje met hetzelfde. We hebben besloten te gaan trouwen. We houden het klein (stadhuis en dan lekker luxe brunchen met familie en vrienden). Maar wij waren eigenlijk sowieso al niet van plan om een groot huwelijksfeest te houden (met jurk, kerk en alles erop en er aan). We vinden het vooral belangrijk dat het voor ons en de naaste familie een erg gezellige dag wordt. Bovendien gaan we daarna zelf met z'n tweeën nog lekker een weekendje weg.

    Succes met jullie beslissing!

    Mriek
     
  5. Mariebel

    Mariebel Fanatiek lid

    10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Dat zijn wij ook van plan.. Wij hebben een ger. partnerschap, en daarbij hebben wij een klein feestje gehouden voor familie.
    Over een paar jaartjes willen wij voor ons zelf nog een trouwdag op st.maarten.. echt voor ons 2tje en verder niemand erbij.. :D
    Maar wij hebben we besloten dat als wij zwanger zijn dat wel het alwel laten omzetten in een huwelijk.. dat kan gewoon bij burgelijke zaken zonder afspraak en kost dan 10euro administratiekosten.. :D
    (anders zitten wij straks met een eventuele 2e kindje weer met erkennen)

    Groetjes Joyce
     
  6. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    huh!!?

    wij wilden dit dus ook doen.
    (een geregristreerd partnerschap en dan later trouwen in curacao)
    maar in het gemeentehuis vertelde ze ons dat ze dat in curacao niet kennen (geregistreerd partnerschap) dus dan kan je ook niet meer trouwen in het buitenland. omdat dit in je paspoort komt te staan.

    hebben jullie daar andere ervaring in?
     
  7. sim

    sim Niet meer actief

    wij hebben gekozen voor het trouwen, bij geregistreerd partnerschap moet je alsnog na de geboorte naar het kantongerecht om gezamelijk gezag aan te vragen, de moeder krijgt dit automatisch mits ze jonger is dan 18. wij trouwen 20 februari dus al over twee weken!!! natuurlijk ook omdat we van elkaar houden, maar niet ter bevestiging daarvan, alles is inderdaad in een keer geregeld. we houden het ook klein, alleen familie en hebben bewust besloten om op maandag te trouwen (met alle uitreksels van het geboorteregister trouwboekje etc zijn we dan 55,25 euro kwijt, en als je naar een notaris moet ben je veel en veel meer kwijt) dus voor ons was de keuze makkelijk al zeiden we beide dat we nooit zouden trouwen! een kindje samen is natuurlijk de kroon op je relatie!

    veel liefs sim
     
  8. Chrisje

    Chrisje Fanatiek lid

    23 nov 2005
    1.484
    1
    0
    Brabant
    Wij hebben besloten om te gaan trouwen (voor de wet) dan is alles meteen geregeld.
     
  9. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Wat grappig dat het eigenlijk min of meer allemaal dezelfde plannen zijn die we gemaakt hebben!

    Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe het zit met geregistreerde partnerschap als je weer wil trouwen in't buitenland... We konden wel ons huwelijk "hernieuwen".

    Groetjes,
    Pamela
     
  10. Mariebel

    Mariebel Fanatiek lid

    10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Wij laten het dus eerder overzetten naar een huwelijk en als we dan willen trouwen in het buitenland is dat dus eigenlijk voor spek en bonen want het is officiceel al gebeurt.. maar het gaat ons gewoon om de gedachten erachter.. ook een stukje vernieuwen dus...

    Groetjes Joyce
     
  11. Selmama

    Selmama Fanatiek lid

    20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij hebben toen ik zwanger was ook eerst een geregistreerd partnerschap gedaan en later als de kids wat ouder zijn maken we er met feest en al een huwelijk van.
     
  12. Shade

    Shade Actief lid

    1 sep 2005
    286
    0
    0
    Weert
    Ik ben blij dat ik deze keuze niet hoef te maken omdat ik al getrouwd ben.
     
  13. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Wij zijn vorig jaar getrouwd. Dat hebben we heel bewust gedaan omdat we toen al bezig waren met zwanger worden. We wilden eigenlijk in het buitenland trouwen (onderwater duiken tussen de dolfijnen). We hebben dat ook gedaan maar kon helaas niet legaal gemaakt worden. Toen zijn we alsnog in Nederland voor de wet getrouwd. Ik heb een jurk gekocht en we hebben er een klein feestje voor gegeven. We zijn savonds met de hele fam. uit eten gegaan. Niets groots of zo. Je geeft je geld maar 1x uit ;)
     
  14. bianc

    bianc Fanatiek lid

    30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    wij hebben een geregisteerd partnesschap, willen pas trouwen als de kleine (die nog in de maak is hihi) een jaar of 3 a 4 is, leuk bruidskindje, vindt dat zooooooo schattig!!
     
  15. Chantalletje

    Chantalletje Actief lid

    26 nov 2005
    250
    0
    0
    music manager
    Wijnaldum
    Wij hebben ook besloten om op papier te trouwen en het echte feest nog te geven.
     
  16. senna1979

    senna1979 Fanatiek lid

    3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Hallo,

    Ik dacht dat als je een geregistreerd partnerschap hebt je niet naar het kantongerecht hoeft om het kind te erkennen.
    Volgens mij is dit alleen als je geen geregistreerd partnerschap hebt of
    getrouwd ben.
    Volgens mij moet de vader wel de ongeboren vrucht of het pasgeboren kindje erkennen, dit kan op het gemeentehuis.
    Wij zitten dus precies met dezelfde vraag; trouwen of geregistreerd partnerschap.
    Ik wil alleen trouwen met alles erop en eraan, mijn vriend houd het liever eenvoudig, wij komen er gewoon tot nu toe niet uit.
    Wij willen nu een geregistreerd partnerschap maar ik moet nog ff een keer naar het gemeentehuis voor info.
    Groetjes van Senna
     
  17. Saraah

    Saraah Fanatiek lid

    6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    wij gaan ook trouwen, op papier...we gaan dan met "close-family"uit eten...en het grote feest komt later wel... we willen trouwen,omdat dat alles een stuk makkelijker maakt...
     
  18. liesbeth

    liesbeth Lid

    12 sep 2005
    21
    0
    0
    Bij een geregisteerd partnerschap hoef je inderdaad niet naar het kantongerecht om de ouderlijke macht aan te vragen. Op internet is het volgende te vinden in een erg uitgebreide folder:

    Gezag gehuwde ouders/ouders met geregistreerd partnerschap Ouders die
    getrouwd zijn, hebben samen het ouderlijk gezag over het kind.
    Op 1 januari 2002 is een wetswijziging van kracht geworden, waardoor ook ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, automatisch vanaf de geboorte gezag over hun kinderen uitoefenen. Voorwaarde is wel dat de mannelijke partner het kind heeft erkend. Pas dan is hij in juridische zin, ouder van het kind.


    De gehele folder is te vinden op: http://www.justitie.nl/Images/trouwen_tcm74-31535.pdf
     
  19. ilseD

    ilseD Lid

    10 jan 2006
    95
    0
    0
    Als je twijfelt omdat dan het gemeentehuis er dan op de eigelijke trouwdag er niet bij is, kan ik je zeggen dat het trouwen daar echt niet lang duurt hoor! Op 10 minuten waren alle papieren daar getekend. Wij kregen dan nog een glaasje champagne en omdat we de laatste waren, hebben we daar zo'n 45 minuten binnen gezeten, maar hadden er nog achter ons geweest, moesten we daar veel vlugger buiten zijn! Neemt dus in totaal maar maximum een uurtje van je dag in, dus kan je eventueel ook opvullen met iets anders he! Denk dat het eenvoudiger is om direct te trouwen op papier voor jullie kleintje?
     
  20. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ik ben al getrouwd dus voor geldt dit niet.
    Ik zou zelf kiezen voor trouwen, dan heb je idd alles in een keer geregeld.
     

Deel Deze Pagina