Zonder Verzekering

Discussie in 'De bevalling' gestart door mamajez, 5 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajez

mamajez Lid

5 jul 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, jammer genoeg moet ik als mijn eerste bericht, de volgende vraag stellen.

Hoe veel kost het om bij een vroedvrouw/verloskundige op controles te gaan en te bevallen ZONDER verzekering?

Ik kom uit canada, al 7 jaren op en neer aan het gaan tussen daar en hier, probeeren voor een land te kiezen.

Ik heb reis verzekering, die nixs terug zal betalen. En als ik me kan aansluiten bij de verzekeraar van mijn vriend, is er sowienso een wacht tijd van 9 maanden of zo, en ik ben op 16 November 2010 uitgerekend.

Ik heb hier in Belgie een vroedvrouw, maar heb een in Nederland nodig, en spoedig!

Anders moet ik gewoon naar de "emergency" als de bevaling begint, toch?

Zo veel stress in zo een mooie tijd, mijn tweede zwangerschap.

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.218
    6.657
    113
    Als je in NL werkt of ingeschreven staat als burger, dan ben je ook verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Zorgverzekeraars mogen je niet weigeren voor de basisverzekering. Dit is in principe voldoende voor controles, deel kraamzorg en thuisbevalling. Je kunt je ook extra verzekeren. Ik weet niet of verloskundigen je aannemen als je onverzekerd bent en in het ziekenhuis zullen ze je als het geen nood is ook niet willen behandelen. Kosten zijn hoog en ze willen allemaal hun geld zien en de kans is klein dat dat volledig gebeurt als je onverzekerd bent. Het is zelfs zo dat onverzekerd zijn in NL strafbaar is.

3. mamajez

mamajez Lid

5 jul 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Snap ik allemaal. Ben geen burger, moet een verblijfsvergunning nog aanvragen. Daarvoor moet ik me inderdaad inschrijven bij de gemeente. Daar mee zeg je dat ik me kan verzekeren, hopelijk wel, van wat ik weet, je wordt nooit aangesloten bij een verzekering in NL zonder BSN, voor zover ik het weet. Hopelijk komt het in orde. Ik betaal ze graag. Zou wel in orde komen. Ik heb een reis verzekering, dus ben niet onverzekerd. Alleen geen terugbetaaling van een bevalling met die verzekering.

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.218
    6.657
    113
    Werk je ook niet in NL? En waarom kunnen ze in BE niets voor je betekenen?

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ik zou toch echt gaan kijken of je je dan kunt inschrijven enz...want een bevalling zo betalen ook al is die poliklinisch...en elk bezoek aan de vk...dat gaat je zeker meerdere duizende euros kosten hoor...en dan ga ik uit van een makkelijke zwangerschap en heel makkelijke bevalling!

6. mamajez

mamajez Lid

5 jul 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, mag niet in NL werken met mijn "working holiday program" Visa, het is enkel voor Belgie. Ik ben aan het verhuizen terug naar NL met mijn man. Ik had hier werk (12-14 uuren dagen, s'nachts, tot laat) met een catering bedrijf, en kon het niet meer aan. Hij heeft aleen freelance werk in NL. Niets kunnen vinden in BE, daarom terug naar NL. Not to mention, ik heb ook een dochter van een andere nederlander, en zij woont bij ons allerbij 2 weken, 2 weken, en het is te ver weg... ze moet zich inschrijven bij school...bla bla bla.. echt veel redens waarom het hier niet gaat. Ik mag niet express gaan bevallen in NL met mijn Belgische verzekering. Ze betalen dan niets terug, en ik ben tegen die tijd, ook uitgeschreven en ingeschreven in NL. Dan mag ik die verzekering niet meer aan.

7. mamajez

mamajez Lid

5 jul 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    tuurlijk zal ik het na kijken!
    Moet eerst uitschrijven uit BE, dan in NL. Alles duurt. Hopelijk is het geen probleem. Meeste verzekeraars betallen niets terug als je je aanmeld en al zwanger bent. Daarom ook die vragen alemaal over inchatting van kost. Wil graag weten hoeveel ik straks in de min sta.! Was echt gemakkelijk de vorige keer in Canada... Wij hebben het daar wel makkelijk zeg! en nee, het is geen optie om terug te gaan om te bevallen. Heb hier mijn andere dochter, en zij heeft een vader, en ik een nieuwe man, en zwangerschap, en moet een huis vinden in NL... ik heb mezelf er echt goed in begraven eh!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.792
    113
    Ben bang dat je het of zelf moet betalen of terug moet naar Canada. Ik heb dit gevonden:Interpolis - Tarieven verloskunde

Volgens mij mag je namelijk ook helemaal niet zo lang hier blijven. Op wat voor visum ben je dan hier?

Beetje vreemd verhaal eigenlijk.

9. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    Beetje raar verhaal? Vindt het allemaal een beetje warrig overkomen:O..

En ik snap ook niet helemaal de bedoeling erachter? Je bent aan het reizen tussen Nederland en Canada? Maar woont nu in België?

Sorry maar vindt het maar vreemd..

10. mamajez

mamajez Lid

5 jul 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja, jullie begrijpen het verkeerd.

dus.

het is geen eenvoudige situatie om uit te leggen.
    Was ook niet van plan om mijn hele verhaal te moeten vertellen.
    Daarom stukjes.

Ik was aan het reizen tussen canada en NL omdat ik nooit langer als 3 manden mocht blijven. Ik, mijn x man, mijn vriend, en dochter, hebben gekozen voor NL.

Veel papierwerk moet gebeuren hier voor.
    Ik ben er mee bezig.

Ik mag wel blijven omdat ik me inschrijf, en aanmeld voor een verblijfsvergunning volgens de EU regels (heb een kind, en zo meteen nog een) en en EU onderdaan als partner ( een NL die gewoond heeft in belgie of andere EU land) en wij hebben een duurzaam relatie en straks een erkenning met zijn naam er op.

Ik heb een visum voor 1 jaar om in belgie te werken. Dit is nu onmogelijk, en daarom keren we terug.

Als je niet in je eigen land woont, heb je altijd een ingewikkelde verhaal. Zeker als er zwangerschapen en kinderen en echtscheidingen en zo voorts er bij komen.

Beetje verstand voor mijn situatie zou lief zijn.

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.218
    6.657
    113
    Het kan niet zo zijn dat 3 landen je in de steek laten. Je bent nu nog resident van Canada. Heb je niets aan je verzekering daar?

Is het anders niet een idee om naar de vreemdelingenpolitie te gaan hier. Die kunnen je wellicht verder helpen, want je zal vast niet de eerste zijn. Anders zou ik gewoon een aantal zorgverzekeraars opbellen.

12. BabyWolkje

BabyWolkje Actief lid

7 mrt 2010
    179
    0
    0
    Op het moment ben ik 24 weken in verwachting en ben sinds Mei bezig met een zorgverzekering in België, omdat wij daar eind April naartoe zijn verhuisd.
    Juist mijn inschrijving in België is nog niet helemaal rond, omdat ik moet aantonen, dat ik hier een zorgverzekering heb, dat is verplicht.
    Wel heb ik inderdaad ook een wachttijd van 9mnd bij de zorgverzekering, voor de "behandeling" van een zwangerschap, dus dat is voor mij ook te laat :)
    Iemand die hier bekend is met verzekeringen heeft ons verteld dat ik rekening moet houden, dat we zelf ongeveer 900 a 1000 euro kwijt zijn, wat we zelf moeten neertellen....
    Hoop dat je hier wat aan hebt.Verder weet ik het ook allemaal nog niet zo goed.

13. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Volgens mij als je nog officiëel Canadees staatsburger bent dan ben je nog gewoon via je verzekering daar verzekerd.
    Je kunt dan aanvragen of je gebruik mag maken van hulp in Nederland.
    Tenminste, dat was een aantal jaren geleden zo.
    Je krijgt dan een bewijs van je verzekering dat je in dat land verzekerd bent. De zorgverlener stuurt jou dan nota's die je zelf moet declareren bij je verzekeraar, of je zorgverlener kan rechtstreeks bij je verzekeraar declareren.
    Overigens mag een hulpverlener in het ziekenhuis je niet zomaar hulp weigeren ondanks dat je niet verzekerd bent als je daar komt bevallen.

Sterkte!

14. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    idd beetje een vreemd verhaal, al snap ik ook wel weer dat je niet alles op wilt schrijven hier.
    Ga er ook vanuit dat dit dus ook geen geplande zwangerschap was (lijkt me tenminste gezien de omstandigheden van niet, anders is het ook wel een beetje jullie eigen schuld, maar das mijn mening)

Je zult denk ik stap voor stap dingen moeten regelen, want het ene kan vaak niet zonder het andere in deze bureaucratische wereld.
    Anders kun je eens kijken welke instantie je hiermee kan helpen, weet zo niet waar je moet zijn.

iig suc6 ermee!

15. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Vind het ook nogal gek... wij wonen in NL, hebben een Nl verzekering maar ik heb bepaalde dingen voor mn zoon ook in belgië laten doen. De rekening, paar 1000 euro is door ziekenhuis belgië aan onze NL verzekering gestuurd. Hadden dat eerst wel overlegt met de NL verzekering en hadden van hun een E112 formulier als ik het goed heb. Toen was het zo gefixt. Je zou zeggen dat zoiets met Canada ook mogelijk is of betaal je in Canada geen verzkering?

Hoe dan ook succes!

Deel Deze Pagina