Tips!? slapen en plat achterhoofd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Greyhound, 24 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons jochie heeft een afplatting op zijn achterhoofd. Hij sliep altijd op zijn achterhoofd met de neus naar boven zeg maar. We hebben hem tegen de adviezen in altijd op de zijkant te slapen gelegd, maar hij wou graag op zijn rug slapen. Zijligkussen gehaald dus.Hij sliep in het zijligkussen en dat ging goed. Het hoofdje is mooi bijgetrokken.

Ik heb nu het zijligkussen eruit gehaald, want hij rolde steeds op zijn buik en kwam niet meer terug. Toen vond ik het wel een eng ding worden.

Nu slaapt hij dus weer "gewoon" in bed, maar op zijn achterhoofd, wat ik liever niet wil.

Ook rolt hij nog wel in zijn slaap op zijn buik, prima mi, maar hij wil niet op zijn buik slapen. Brullen dus. En dus een paar keer per nacht eruit, terwijl hij echt wel doorslapen kan.

Iemand tips?
    - om hem op de een of andere manier toch weer op zijn zijkant te laten slapen?
    - laten liggen op zijn buik in bed en even laten huilen, zodat hij uit kan vogelen dat hij zelf terug kan rollen naar rug? of toch zelf maar elke keer even omdraaien?

2. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Ik lees even mee. Beetje het zelfde verhaal en we hebben zo ons best gedaan om hem op zijn zij te laten slapen. Hoofdje was mooi bijgetrokken, maar nu is hij te sterk voor het zijligkussen. Hij slaapt dus ook weer op zijn rug met zijn hoofd naar links. (Voorkeurshouding)

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    kan je z'n hoofdje draaien als hij slaapt? hier kon dat iig wel. dan legde ik het hoofdje naar links of naar rechts. meestal bleef ze zo wel een tijd liggen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe oud is hij inmiddels? Want op een gegeven moment is het hoofdje wel zo hard dat het niet meer zo 1-2-3 afplat...

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dit vroeg ik mij ook af, hier namelijk hetzelfde. Maar inmiddels plat het niet meer af en is er geen voorkeurshouding meer en toch slaapt hij altijd op zijn rug. Denk dat je je niet teveel zorgen moet maken want na een maand of 5 of 6 zal het niet meer erger gaan worden.

6. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoofdje draaien werkt niet. Hij draait zijn hoofdje even hard weer terug...

Hij is 6 maanden en een beetje. We hebben het zijligkussen eruit en hij slaapt nu dus weer de hele nacht op zijn rug.

Hmm, niet erger worden weet ik niet. Ik vind de afplatting weer groter worden nu hij weer op zijn rugje slaapt (de laatste paar weken lag hij ook al wat half in het zijligkussen. Maar misschien is dat mijn moederlijke bezorgdheid wel.

Volgende week komt de fysio nog, ben benieuwd wat zij zegt.

Maar misschien was er nog een mooie oplossing geweest tot hij net wat ouder was, dan was het jammer geweest als we dat niet hadden gebruikt natuurlijk.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Buikligging? :)
    Caitlyn slaapt op haar buik en dus nooit last gehad van afplatting. Op de een of andere manier wisselen ze dan wel zelf goed van kant :)

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Cb heeft mij verteld dat na 4 mnd je geen afplatting meer krijgt.
    Je hebt een love nest ofzo kan je kleine op de rug liggen zonder afplatting

9. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik heb even opgezocht over zo'n love nest..

Een Love Nest is een kussentje dat voorkomt dat het hoofdje van je baby afvlakt als je kindje op de rug ligt.
    Deze hartvormige hoofdsteun biedt het hoofdje van de baby perfecte ondersteuning en voorkomt tegelijkertijd dat de achterkant van het hoofd belast is. Hierdoor wordt afplatting van het hoofdje van de baby voorkomen en blijft het hoofdje van je baby mooi rond.

De hoofdsteun is comfortabel en biedt je baby volledige bewegingsruimte. De love nest bestaat uit een stevig uitgeholde schuimrubber die zich aanpast aan de ergonomie van een kinderschedel.

De love nest kan vanaf de geboorte gebruikt worden in bed, in de box, in de kinderwagen en in de wipstoel. De love nest is te gebruiken tot ongeveer 4 maanden. Tegen die tijd gaan de meeste baby's omrollen en is de love nest minder functioneel.

misschien wel de moeite waard om nog te proberen.. ik weet niet of hij een beetje stil ligt als hij eenmaal slaapt?

10. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Jolanda
    Hij is 6 maanden ;), dat love nest gaat hem niet meer worden.

@ Rozemarijke
    Buikligging vind ik prima, maar hij brult alles bij elkaar als hij per ongeluk in zijn slaap op zijn buik draait. Misschien moet hij nog bedenken dat hij ook in zijn slaap weer terug kan draaien.

@ikdus
    Informatie van het cb ben ik wantrouwig mee. Hier aaiden ze hem over zijn koppie en zeiden: "aah, mooi rond koppie!. Volgende dag de kinderfysio gebeld en een serieuze afplatting hoor, niet te missen.
    Of met 4 maand dat hij moest zitten op de weegschaal (zelf, zonder hulp).

Maar goed er zijn er meer die zeggen dat het niet zo snel meer afvlakt, dus zal wel iets van waarheid in zitten.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hmm dat is wel heel vreemd zelf zitten op een weegschaal.
    Maar volgens mij klopt het wel dat na 4 mnd het niet meer afplat. Ze hebben in ieder geval sinds die afspraak niet meer naar de vorm van mn dochters hoofd gekeken.

12. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Mijn fysio zegt dat het hoofd af kan platten tot een jaar, maar dat de laatste zes maanden minder impact hebben omdat de baby dan niet meer continu op de rug ligt...

Wij zien hier helaas ook dat de afplatting weer erger aan het worden is omdat meneer niet meer in het zijligkussen wil en binnen twee tellen weer op zijn rug ligt.

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je na zes maanden er nog weinig aan kunt doen, wij hadden ook alles geprobeerd, maar helaas. Ik zou de fysiotherapeut eerder laten komen. (als dat mogelijk is).

Laat ze eens even goed naar het hoofdje kijken en opmeten. Mijn dochter kreeg met zeven maand een helmpje.

14. danielle

danielle Actief lid

17 aug 2010
    151
    14
    18
    NULL
    NULL
    Geheel tegen de regels van CB in heb ik de tip van de fysio van Jesse gebruikt om een dunne handdoek onder het matras neer te leggen aan de kant van zijn voorkeurshouding. Zo heeft hij daar iets meer druk waardoor zijn hoofdje makkelijker de andere kant op draait.

Jesse heeft hierdoor geen extreen afgevlakt schedeltje meer. Terwijl dit toch heel duidelijk zichtbaar was ivm gebroken arm tijdens geboorte.

15. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Goede tip, Danielle!

16. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ons zoontje heeft een schuine afplatting door een voorkeurshouding, die gelukkig verholpen is door de osteopaat. Helaas is de afplatting nog niet helemaal weg.

Wij proberen nu iedere keer zijn hoofdje te draaien in zijn slaap (hij ligt wel op zijn rug, maar draai zijn hoofdje helemaal op zijn oor).

Hier geven ze inderdaad ook aan dat het afplatten tot een jaar kan, maar dat het minder zal zijn om dat ze minder op hun rug liggen!

17. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    De handdoek onder het matras ga ik zo proberen.

De fysio komt hier al aan huis voor ons jochie en hij is ook al opgemeten. Op dat moment geen helmhoofd! Maar nu vlakt het weer verder af omdat hij dus weer op zijn rug slaapt.

Zij had nog wel de tip van het Babydorm kussen, maar daar ben ik nog niet over uit. Ik weet niet wat er gebeurt als hij in zijn slaap draait op zijn buik en dan dus met gezicht in het kussen zit. Aan de andere kant, als het helpt?

Eerst de handdoek maar even proberen, hopen dat zijn hoofdje dan draait en dat hij dan niet naar boven blijft kijken.

18. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Kussens in bed moet je na 4 tot 6 maand helemaal niet doen omdat de baby te sterk is!!! Dan krijg je gevaarlijke situaties...

Misschien een snoozz matraswikkel een idee? Snoozzz XL Matras wikkel en babywikkel

Hiermee leg je je baby vast en kan niet omdraaien. Mijn zus heeft het ook gebruikt bij 1 van haar dochters die na 6 maand weer begon te platten... Je kunt hierin de baby ook op de zij vastleggen.

Deel Deze Pagina