Kans op uitdrogen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door missmamsie, 10 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Mijn zoon van negen maanden heeft steeds meer droge luiers. De luier die ik vanmorgen afdeed had ik expres omgelaten vanaf 16.00u, maar zat ook niet echt vol. Hij wil nog een keer of rie aan de borst drinken en na 15.00u gewoon niet meer, ook geen ander drinken. Mijn directe omgeving is bang voor uitdrogen, maar zelf geloof ik erin dat hij het zelf wel aangeeft wanneer hij dorst heeft, en dat de luiers een stuk droger zijn, omdat hij transpireert met deze hitte. Mijn man zei al dat ik uit moet kijken dat ik niet de bv boven ons kind plaats, omdat ik liever geen ander drinken aanbied, doordat de bv-productie zo is ingestort. Ben ik dan toch gevaarlijk bezig?

2. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Met deze temperaturen denk ik dat je erg voorzichtig moet zijn. Uitdrogen ligt zeker op de loer. Hij krijgt in elk geval te weinig binnen, dat mag duidelijk zijn.

Dat hij na drie uur niet meer drinkt is geen goed teken. Ik zou zeker naast de borstvoeding water aanbieden. Ben je bang voor een terugloop van de bv, dan zou ik erbij gaan kolven. Daan voer je het weer op.

Ben erg voorzichtig nu met deze temperaturen buiten, je kindje droogt sneller uit dan je denkt!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Drink je zelf wel genoeg?
    Als hij na 3 uur geen borst drinkt, dan zou ik toch blijven aanbieden, want op dat moment is het nog best warm!
    Probeer eens wat verschillende soorten drinken, met verschillende temperaturen uit.
    En blijf ook borst aanbieden (terwijl je zelf ook meer drinkt).

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Die droge luiers zijn ook een manier van aangeven dat hij te weinig binnenkrijgt zou ik zeggen...
    Ik voed ook geen water bij maar leg wel veel vaker aan, en Renske komt ook veel vaker. Misschien lust hij wel koudere bv uit de fles (ontdooide gekolfde melk)?

5. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    :) oké, er moet dus zeker snel wat veranderen... En idd, zelf drink ik standaard niet heel veel, maar omdat ik nog zat melk in mijn borsten heb(ik kolf na de voeding nog zo 50 af die hij dus laat zitten) d8 ik dat dit voor de kleine niet uitmaakte. Bedankt voor t wakker schudden... Ik ga meteen wat klaar maken. Zeker dat een andere baby juist veel vaker drinkt zet me aan t denken...

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou hem zeker wel wat anders te drinken aanbieden en dan zelf kolven (is sowieso misschien wel handig als je een productiedip hebt en je kindje niet extra wil drinken). Met 9 maanden is het echt geen probleem om hem water te geven. Verder doet hij het wel prima? Voelt hij zich goed, geen verhoging/koorts? (Lisa heeft een virus gehad en wilde toen helemaal niet meer drinken en is toen opgenomen)

7. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Hij voelt zich verder wel goed, ja. Mijn oudste heeft ook een virus gehad met elf maanden en was toen ook bijna opgenomen, maar dat is dit niet. Hij heeft net een paar slokjes diksap op, uit een prelinguale beker (met zo'n neusuitsparing) die ik vanmorgen gekocht heb. Hij verslikte zich een beetje en later kwam er nog wat terug, maar hij heeft nog wel iets binnen, terwijl hij net z'n bv had gehad.
    Ik heb net een luiertest gedaan en zijn luier die hij vanaf 07.00u om had voelt aan alsof er zo'n 50-70 cc geplast is. (vergeleken met een schone luier en een beetje water).

Ik dacht dat ik me geen zorgen hoefde te maken zolang er geen verkleuringen in de luier zaten en ik dacht echt dat mijn baby het zelf wel aan zou geven als hij dorst had en bij geen dorst (en een gezonde baby) hij dus wel genoeg op had... Zo adviseert het bureautje het ook. Pffft... Maar na 15.00u wil hij gewoon geen melk meer en ook geen diksap en trekt hij zo de hele nacht door. Ik zal vanavond wat extra water door zijn eten doen?

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hai missmamsie!
    Je kunt luiers ook wegen op de weegschaal als je je echt zorgen maakt. Ik heb ergens gelezen dat een goed natte luier een plof maakt als je het op de grond laat vallen.
    Misschien kun je hem als hij na 15 niet meer wil drinken dan een extra appeltje/peertje/(water)meloen/komkommer/iets anders sappigs geven? Hier gaat mango er heel erg goed in (hij eet zo een hele mango en plast zich dan een ongeluk).
    Ook een geschild in stukken gesneden appeltje koken in een klein beetje water levert een lekkere verse appelmoes met stukjes (als toetje?) het kookvocht kun je dan geven als drinken.
    Ook kun je 's morgens voor de borstvoeding wat water aanbieden en dan een kwartiertje later de borst, misschien heeft ie na de borst geen dorst meer, maar door voor de borst water te laten drinken hou je de honger en les je de dorst.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    MIjn zoontje wilde met negen maanden ook bijna niks anders dan melk. Wij maakte ons daar ook veel zorgen over, al was het toen een stuk minder warm. Ik zou vooral proberen vaker aan te leggen en/of een beetje gekolfde melk iets aan te lengen met water. Daarnaast inderdaad veel fruit en groente. Komkommer bevat bijvoorbeeld ook veel water. Als je de schil weghaalt krijgt hij er waarschijnlijk best wel wat van binnen. Verder fruit als druiven, mango, aardbeien en dergelijke.

10. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Het schiet niet op... Gisteren heeft hij met pijn en moeite nog 60 cc naar binnen gegoten gekregen en ik zit nu te kolven om te kijken wat hij nu precies binnen krjigt op een dag, maar om nu te zeggen dat ik veel kolf...:(
    Ik ben bang dat dit het einde van het bv-tijdperk in zal houden...
    Ik kolf nu 10 minuten en er zit ongeveer 20 cc in het linkerflesje en 90 in de rechter...
    Van de volgende voedingen weet ik dat ik op mijn werk in drie keer met geluk 180 kolf, dus ik kom bij lange na niet aan de 500 ml die hij nodig heeft. De 'lol' gaat er zo wel een beetje vanaf, hoor. Mama kan nog wel door willen gaan, maar als de kleine zegt dat het klaar is, is het toch klaar. Ik heb veel gedaan om zover te komen en 9 maanden is een mooie tijd, al had ik graag minimaal een jaar gegeven...
    Bedankt voor de fruit-en groentetips, zo kan ik het vochtgehalte idd weer een beetje opkrikken:)

Ik geef het op, dit kan niet goed meer zijn.:(:(:(

Ireen, dat van t water voor de borst is idd een goeie:)

11. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Einde kolfsessie, opbrengst 180 cc, waarvan 150 uit rechts en 30 uit links.

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Niet opgeven joh, mallerd! Gewoon blijven voeden en extra's aanbieden 180 + 180 = 360 ml, dat is de moeite van het borstvoeden waard. Bovendien krijgt je kindje er meer uit dan een kolf (ook als je bij nakolven dan nog melk eruit haalt).

13. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    :)... Je hebt gelijk! Ik ga gewoon door, vraag me alleen af of ik het nu fulltime ga kolven of de ochtendvoeding wel live voed.:(

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Waarom zou je fulltime gaan kolven, vreselijk! (spreek uit ervaring, kolf al 7 maanden fulltime). Slecht voor je productie ook. Gewoon zelf voeden en tussen door een keertje extra kolven. Als er geen allergiën zijn dan kun je gewoon een bekertje volle koemelk erbij geven als je dat wilt. Zou dat dan wel op een tijd doen dat hij niet bij je drinkt, anders gaat het alleen maar verder achteruit. Of je probeert het weer op te krikken, maar misschien lukt dat niet of wil je dat niet.

15. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik dacht zodat ik zeker weet dat hij genoeg drinken binnen krijgt...
    Het gaat bij mij nog maar om die 360 cc dus zou neerkomen op twee tot drie keer kolven, maar als dat niet nodig is, liever niet nee:)
    Dan blijf ik gewoon 's avonds extra kolven, als hij toch niet wil drinken...
    Hij heeft tot nu toe vandaag 180 cc uit de fles gekregen en ongeveer 60 cc dixap. Ik ga hem zo maar eens proberen aan te leggen... (wilde eerst wachten tot 13.00u en dan kolven en dat uit de fles geven, maar gewoon vaker aanleggen is wellicht ook gewoon goed). Dan om 15.00u hopelijk nog bij mij drinken en na het eten een toetje, hij wil toch niet bij mij drinken dan, al zal ik het wel proberen.

Bedankt!!:)

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik moet trouwens zeggen, Renske plast ook wel iets minder... ik schrok vanmorgen gewoon, ik had haar vannacht niet verschoond en dacht een mega luier aan te treffen... er zat zowat niks in. Maar daarna 3 keer gepoept en ook veel plas. Dat terwijl ze met dit weer elke 2 uur drinkt... :(

Maar goed, let ook goed op de huid en op de fontanel!

17. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    En Renkes poep, was die zacht of droog? Milan had vanmorgen weer wat zachtere poep, daar was ik dan wel weer blij mee, want hij heeft heel harde poep als hij echt te weinig drinkt. De fontanel, zou die minder gaan kloppen oid bij te kort aan vocht?
    Milan heeft net gelukkig wel weer een voeding achter de rug...
    Het lijkt hier dus weer ietsje beter te gaan...

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook wel wat minder volle plasluiers. Ze wil meestal om de 3 uur drinken maar drinkt dan ook wat minder dan anders. Ben momenteel aan het werk en krijgt ze meest afgekolfde melk. Volgens mij drinkt ze 110-130cc per voeding.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Water geven voor de voeding is juist slecht voor je productie!
    Water heeft dan wel 0 kalorieen, maar drink zelf maar eens een glas water voor je eten, dan zit je maag al vol en heb je minder trek. De meest simpele en oudste lijntruc.

Ik zou ook niet fulltime gaan kolven. Ik kolf nooit en vertrouw erop dat mijn zoontje genoeg drinkt. Dat hoef ik niet te meten aan milliliters, dat zie ik aan hoe hij zich gedraagt en aan de luiers, alhoewel dat nu geen ultieme graadmeter is omdat er ook veel uit gezweet wordt.
    Harde keutels duiden ook op te weinig vocht.

3 voedingen levert ongeveer 500ml. Daarnaast veel fruit, groente en water geven. Ev. bakje yoghurt, maar ik zou niet teveel andere zuivel geven bij 9 maanden. De hoofdzuivelbron is moedermelk.

20. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Dat gaat niet zo op hoor, wat water voor het ontbijt. Je maag is dan leger en het gaat via je watergeultje zo naar je darmen, maar daar bestaan misschien verschillende theorieën over.

Deel Deze Pagina