Wat vinden jullie er van als de namen van je kinderen op elkaar lijken? Wij hebben nu een drie lettergrepige naam die eindigt op -ijn, kun je dan de tweede naam daar ook op laten eindigen of is dat maf? Dus bijvoorbeeld (ik verzin even wat) je hebt een zoon constantijn en je noemt vervolgens je dochter annemijn.
Hmm ligt inderdaad wel aan de namen, maar meestal vind ik het teveel op elkaar lijken. Zo hebben wij een Féline en vinden we Sabine een mooie naam maar lijkt het wel heel veel op elkaar door de -ine uitgang.
Je raakt al snel in de war dat je je verkeerde kind roept en denk dat dit het dan in de hand zou werken.... Maar het leuke is... Je mag het zelf weten
ik zou het ook niet doen. Wij vonden Elin heel mooi voor als we een dochter zouden krijgen, maar dan zou het 'lin' gehalte wel erg hoog worden
Nee, ik zou dat niet doen. Ons zoontje heet T.obin. Ik vind voor een meisje Julin en Marin leuke namen, maar die zouden om deze reden dus toch afvallen.
Hangt erg van de naam af zoals hier al werd gezegd. Mijn dochter en zoon hebben beiden een naam van vier letters, de eerste twee letters zijn hetzelfde. Als het mijn eerste kinderen waren geweest had ik het waarschijnlijk niet gedaan, wegens het Pim en Pom effect. Maar hoe meer kinderen, hoe minder dit speelt heb ik gemerkt.
Ik vind het zelf idd ook erg van de naam afhangen! Zit zelf ook met dit geval voor sommige namen. We hebben nu een lijstje waarop ook een paar namen staan die kwa klank erg lijken op die van ons dochter. Maar dan is de afweging, is het storend? En weegt het op tegen hoe mooi we die naam vinden... Dat verschilt dus erg per naam of het voor ons te storend is. Maar bij mij geeft denk ik toch de doorslag of ik de naam mooi vind!
Toch vind ik de naam van jullie zoontje i.c.m. de namen die jij leuk vindt voor een dochtertje wel heel erg leuk klinken hoor. Ik denk dat het dus een beetje afhankelijk is van de namen of het een jut en jul effect geeft, hoeft denk ik niet altijd.
Hangt van de namen af. Maar ik zou er ook goed over nadenken als je eventueel nog een derde (en vierde, en vijfde?) kindje wil later. Geef je die dan ook een naam met dezelfde klank, of een heel andere. En dan rijst te vraag: is het dan niet of het derde kind 'buiten de boot' valt... Toevallig loopt hierover net een ander topic op dit forum...
Bij ons is het wel zo, en ik vind het dus ook niet storend. Onze derde naam heeft deze twee letters niet aan het eind, wij hebben alle namen dus ook puur gekozen omdat we het op zichzelf staand mooie namen vinden. En eerlijk gezegd vind ik het ook echt niet uitmaken hoe goed of minder goed namen bij elkaar passen. Als je de namen mooi vindt, gewoon doen. De kinderen groeien op als individuen en ik heb er verder echt nooit bij stilgestaan hoe de namen van mijn broers bij de mijne passen, bijvoorbeeld. Zo ook mijn ouders niet.