de luizenbrigade

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Fietwordtmama, Mar 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Mijn zoon is pas begonnen op de basisschool. En nu stond er in de nieuwsbrief dat ze ouders zoeken voor de luizenbrigade. Dus 1 keer in de maand alle kinderen van de school controleren. EN omdat ik graag een betrokken moeder wil zijn heb ik mij opgegeven.

Ik heb heel mijn leven nog geen luis (of neet) gezien. En ik heb geen ervaring met lange meisjesharen (laat staan dat ik die vlechtjes er naderhand nog in ga krijgen:)). Ik heb dus geen idee wat me te wachten staat en of dit wel iets voor mij is. Morgen mag ik beginnen.

Om me voor te bereiden heb ik wat op internet gezocht. De theorie heb ik nu dus wel. Ik hoor graag ervaringen van andere mama's die dit weleens hebben gedaan.

2. biseco

biseco Actief lid

Apr 5, 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Ik neem aan dat je dat niet alleen gaat doen, dus je zal best wel adviezen krijgen van ervarener luizenmoeders. Komt vast goed. Over een paar maanden draai je je hand er niet meer voor om.

3. caromama

caromama VIP lid

Jan 23, 2007
    9,017
    5
    38
    Wat goed dat je jezelf hebt opgegeven! Helaas zijn er niet zoveel ouders die dat "graag" doen.

Ik ben zelf ook luizenmoeder op school. Het stelt niet veel voor. Bij ons doen we na elke schoolvakantie op woensdag met een groepje moeders alle kids controleren. Ouders weten dit en als ze toch vlechten of moeilijke kunstwerken bij de meiden hebben gedaan hebben ze pech. Gewoon een normale staart krijgen ze er voor terug!

Wat wij altijd doen is dat je zelf een kind onderzoekt. Denk je iets (een neet of een luis) te zien, dan roep je even een andere (ervaren) moeder er bij om mee te kijken. Meestal is het gewoon een huidschilfer. Je kunt het verschil merken doordat een neet plakt aan het haar en een huidschilfer makkelijk los laat.

Mocht het toch iets zijn, dan blijf je in ieder geval rustig en wordt de leerkracht subtiel geinformeerd die dan de ouders informeert.

Succes morgen!

4. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hoi,
    Het was heel gezellig gisteren. Werd meteen meegenomen 'op stage' en mocht, samen met de andere moeders, gaan controleren. We begonnen met de onderbouw, omdat die jonge kinderen het niet erg vinden wanneer je een andere moeder raad vraagt. In de hogere groepen worden dan meteen conclusies getrokken. Van die-en-die heeft luizen.

Op onze school wordt elke maand gecontroleerd. En de kinderen bij wie luisjes of neten gevonden worden worden meteen uitgekamd. En ze krijgen een briefje mee naar huis. Na twee weken worden ze dan nog een keer gecontroleerd.

Ohja, de haarkunstwerkjes werden inderdaad gewone staarten. Ik had wel medelijden met de meiden bij wie ik dat moest doen, want zelfs voor een gewone staart ben ik nog te onhandig. Resultaat was niet om aan te zien :). Een van de andere moeders die mee was heeft drie dochters met haar tot op dekont. Die maakte dus wel al die vlechtjes en gedoe. Zij begon ook meestal met de lange-haren meiden. En ik deed de jongetjes als eerste.

Het was heel fijn om onder schooltijd de klassen binnen te mogen. Zo leer je de school ook eens van de andere kant kennen. En mocht ook het klasje van mijn zoon 'doen'. Dat vond hij ook heel leuk.

Het is inderdaad geen populaire klus. Maar bij deze kan ik iedereen aanraden om het toch te gaan doen. Voordelen: Contact met andere moeders. Aanwezig in de school en klassen onder schooltijd (en de lessen draaien gewoon door, dus je hebt heel mooi de gelegenheid om te zien hoe het werkelijk toegaat), Je leert de kinderen kennen.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dat zou inderdaad wel een klus zijn die ik mezelf ook zie doen.

Kan fysiek het niet zo makkelijk aan om mee te gaan op schoolreis of echt door de knieen schoonmaken ofzo (hoog wel) . Zullen vast ook wel andere "rugsparende" dingen te doen zijn.

Maar vraag me dan nu ik er zo over nadenk wel af bij die kleintjes buk je zeker ook behoorlijk?

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Leuk, onze school heeft maar 53 kindjes dus geen groepje moeders haha :) Wij hebben 1 luizenmoeder.

Share This Page