wie helpt?

Discussie in 'Voeding' gestart door lilo77, 11 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    ons zoontje van 11 maanden wordt nog iedere nacht wakker. soms kort maar vaak (zoals afgelopen nacht 3 uur lang!!). dit begint ons een beetje op te breken. Het CB heeft ook niet echt adviezen dus vandaar dat ik vraag of jullie misschien advies hebben.

dagpatroon (is vaak het maximale wat hij opeet)
    07.00 opstaan
    07.30 pap 120 cc + 4 scheppen pap
    09.30 slapen
    11.00 fruithapje
    13.00 uur slapen
    15.00 uur melkfles 130 cc + half broodje
    18.15 uur groente (eet vaak maar half op en toetje hoeft hij ook niet meer)
    19.00 slapen

na zn groente eet hij dus niks meer dus volgens mij mist hij een avondfles toch (volgens het cb kan hij deze makkelijk missen) maar vraag me af of hij doordoor wakker wordt. als ik hem snacht nog eten wil geven hoeft hij dit ook niet. is het misschien een optie om hem om bijv 22.00 uur nog wakker te maken voor laatste fles?
    Ik ben benieuwd naar alle reacties en ben ook benieuwd hoe jullie dagindeling eruit ziet

2. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Mijn dochtertje is nog niet zo oud, maar wat ik zo om mij heen zie van vriendinnen en zus ( en vroeger met oppaskindjes) is dat zij rond 19.00-19.30 allemaal een fles geven.
    Ik zou dus niet om 22.00 uur er voor wakker maken, maar kijken of hij net voor het slapengaan, lekker met pyamatje aan en in een verduisterde omgeving nog een warm flesje wil.
    Ik weet dat het CB kan zeggen dat een kindje het niet nodig heeft, maar niet elk kindje is hetzelfde. Een vriendin van mij adviseerde ze ook af te bouwen naar 300 ml (kindje is 8.5 maand) en die doet dat gewoon niet. Volgens mij moeten kindjes tot 1 jaar sowieso 500 ml zuivel op een dag binnenkrijgen, dus dan zou jouw zoontje te iets te weinig krijgen.
    Ik zou het iig proberen. Succes!

3. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Heb het even nagekeken en je kindje mag/moet echt wel meer melk drinken. (makkelijk gezegd wanneer ze dit niet willen ;))
    Misschien kan je het flesje in de ochtend zonder pap doen en dat hij er dan meer van drinkt. Want pap is in principe niet nodig, het voegt niet echt iets toe, behalve dan dat het lekker vult. Dus misschien als je de pap weglaat hij wel meer drinkt en dit lijkt me belangrijker qua vochtiname die hij nodig heeft.
    En dan rond 19.00 uur dus ook een fles proberen. Wil hij deze niet, kan je misschien zoals jij voorstelt het later op de avond doen.

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik zou inderdaad ook proberen om een kleine flesje te maken en dat op zijn kamer geven. Sinds we dat doen drinkt uk hier zijn flesje wel leeg. Daarvoor ook niet en was het ook niet doorslapen. Nu vind ik doorslapen wel een moeilijk iets. Uk hier slaapt van zeven tot zeven - acht maar is tussendoor vast nog wel een of twee keer wakker alleen hoeven we dan vaak niet te gaan kijken omdat hij omdraait en dan weer verder slaapt.

5. adi

adi Niet meer actief

Met 11 maanden heeft je kindje tussen 300 en 500cc melk nodig, dus die laatste fles kan ie zeker erbij hebben. Wordt hij wakker van honger? Want je zegt dat ie 's nachts ook niet wil drinken?

Hier kregen ze met 11 maanden:

- ontbijt papfles of papbordje met 200cc melk
    - fruit ong 2 stuks;
    - lunch: 1,5 -2 boterhammen met 100cc melk (als ze 2 boterhammen aten, dan geen melk)
    - tussendoor: bakje 100gram yoghurt met soms een liga of fruit doorheen;
    - groente/ vlees/ aardappelen;
    - 20.00uur: fles 180/6 en naar bed

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik lees even mee. Mijn dochter van 10 maanden doet ook (bijna) nooit aan doorslapen.
    Haar dagschema lijkt op dat van jou.
    Er zit één verschil in: ze krijgt om een uur of acht 's avonds, dus net voor het slapen gaan, nog een papfles die ze helemaal leegdrinkt. En als ze 's nachts wakker wordt, wil ze meestal ook drinken (half uur aan de borst of een fles van 150+5), hoewel ze heel soms ook genoegen neemt met een knuffel en een aai.

Ik heb dus helaas geen tips voor je. Ik merk wel dat ze iets beter lijkt te slapen als ze overdag 2 keer slaapt (ze redt het ook als ze 1 keer lang slaapt). En ze eet/drinkt dus wel wat meer dan jouw zoontje, maar ze is ook wel een grote eter...

7. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Kan het niet van doorkomende kiezen zijn dat hij wakker wordt? Hebben we hier vanaf een maand of 10 last van.

Mbt fles, hier al sinds 8 maanden alleen ´s ochtends een fles (hij wiegerde de rest), volgens de ka helemaal geen probleem zolang hij maar het gelijke aan 4 yoghurtbakjes binnenkrijgt aan melkproducten en verder voldoende andere dingen drinkt.

Of misschien heeft hij aan een slaapje overdag genoeg, heeft wel de leeftijd om minder te gaan slapen overdag. Ik weet niet hoe lang hij slaapt als hij overdag naar bed gaat? Wij zaten hier toen op een slaapje van ongeveer 3 kwartier tot een uur rond 13.00 uur.

8. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik lees mee, hier hetzelfde probleem met onze dochter van 9 maanden. Maar hier is het echt geen honger. Ze krijgt nog een voeding voor ze gaat slapen en 's ochtends kan ik haar rustig verschonen enzo om daarna pas aan de borst te gaan. Dus hier is het echt geen honger.

9. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Ik vroeg me ook al af of hij niet meer als 250 cc op een dag drinkt. Lijkt mij ook vrij weinig. Lust hij ook geen roosvicee?
    Over de hoeveelheid eten zou ik me geen zorgen maken, ze nemen naar behoefte. Maar misschien zou je wat dingen om kunnen draaien. Bijv om 3 uur fruit en om 11 uur een broodje.

10. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    hallo, bedankt voor alle reacties. tussendoor drinkt hij wel sap dus krijgt wel vocht binnen. Zelf denk ik ook niet dat hij te weinig eten krijgt maar goed. Doorkomende kiezen zou goed kunnen. hij heeft nog geen tandje maar voel wel aan 1 kant een kies doorkomen (denk ik) en is ook de hele dag aan het kwijlen

11. adi

adi Niet meer actief

Kun je hem overdag dan geen melk aanbieden ipv sap, want 250cc melk is voor zijn leeftijd echt te weinig.

12. Juttel

Juttel Actief lid

29 apr 2009
    422
    2
    0
    Friesland
    Probeer ook even met je mee te denken. Is het een optie om het brood en het fruit andersom te geven? Dus om 15 uur fruit ipv brood? Is denk ik ook het schema waar je straks naar toe wilt en fruit vult iets minder denk ik waardoor hij misschien meer van het avondeten neemt?
    En heb je al eens geprobeerd een flesje te geven voor het slapen gaan? Hier krijgt uk na het warm eten en de yoghurt voor het slapen gaan ook nog een flesje melk. Is misschien nu niet meer nodig, maar hij slaapt er wel erg lekker op. Wil dit trouwens het liefst in bed drinken...
    Gewoon eens proberen, baadt het niet schaadt het niet. Succes!

13. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    ik denk dat ik het volgende schema eens ga proberen (is dat wat denken jullie?)

07.00 wakker worden
    07.30 pap 120 cc + 4 scheppen
    09.00 slapen
    11.00 uur fruit
    12.45 fles 200cc
    13.00 slapen
    15.00 broodje
    17.00 groentehap
    19.30 fles 200 cc

of zal ik de ochtendpap ook vervangen door fles??

14. adi

adi Niet meer actief

Is een idee denk ik. maar ik neem even aan dat jullie ook tussen de middag brood eten (lunchen). Dan kun je je zoontje het beste richting zo'n dagindeling sturen, dat hij ook luncht tussen de middag, liefst samen met jou. (is heel belangrijk voor een dreumes).

Dat je bijv doet:

07.00 wakker worden
    07.30 pap 120 cc + 4 scheppen
    09.00 slapen
    11.00 uur fruit
    12.45 broodje + fles 100cc
    13.00 slapen
    15.00 klein tussendoortje
    17.00 avondeten (eten jullie ook op dit moment?, anders samen met jullie eten)
    19.30 fles 200 cc

Hij is bijna 1 en moet met zijn eten richting een 'gewoon' dagmenu van 3 maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en dan tussendoortjes, waaronder fruit.

Je noemt zijn avondeten 'groentehapje'. Krijgt ie ook aardappel, rijst, pasta, vlees e.d.?

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Quincy slaapt met het volgende schema heel goed door 's nachts:
    tussen 7 en 8 flesje (200cc) (afhankelijk hoe laat ze wakker is)
    rond 9.30 uur fruit
    rond 11.30 / 12.00 uur 1 boterham en 100 cc flesje
    's middags sap
    tussen 17.00 en 18.00 uur groente
    tussen 19.00 en 20.00 uur flesje 200cc
    Haar tijden zijn een beetje afhankelijk van wanneer ze slaapt en een flesje vervang ik soms door pap met een lepeltje.
    Ze slaapt dan heel de nacht door.
    Succes!

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik geef de ochtendpap juist uit een bordje en niet uit een fles (behalve als ik me verslapen heb, zoals gisterochtend... arme meid kreeg niet eens de tijd van me om rustig een bordje leeg te lepelen...).
    Het ontbijt is de basis voor de dag, dus een beetje steviger inhoud in de maag lijkt me alleen maar goed. Mijn oudste lustte overigens geen pap; hij ontbeet op die leeftijd met BV en een broodje.

Ik kan me wel vinden in de suggesties van Adi, maar misschien doe je om 12.45 juist wel een fles omdat je zoontje dan al te slaperig is om nog brood te eten? bij mijn dochter werkt het in elk geval niet om 'moeilijk' te eten als ze eigenlijk doodop is.

17. adi

adi Niet meer actief

Ja, kan inderdaad. Om die reden probeer ik hier altijd fruit te geven vóór de ochtendslaap. (dus zo ergens rond 9uur). Dan kunnen ze iets eerder lunchen en zijn ze niet zo heel moe.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou groente veranderen in avondeten en nog een flesje geven voor het slapen gaan. misschien is het te koud in de kamer?misschien te dunne pyama?sokken aan? hier deden de sokken aan en dikke pyama, romper met lange mouwen enorm verschil.omdat hij aan het begin van avond het warm had dacht ik niet dat hij het koud kon hebben.

19. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'voeding'

Deel Deze Pagina