hey meiden, Mijn man is een harde werker. Hij heeft naast zijn vaste werk nog een eigen bedrijfje. Nu heeft hij de afgelopen week gewoon 40 uur voor de baas gewerkt, daarnaast op do, vr avond en za van 8 tot 20 en zondag van 8 tot 18. Hij heeft dus heel veel uren gemaakt. Nu snap ik heel goed als je daarna maandag gewoon weer vroeg op moet voor de baas, je dit niet leuk vind en je moe bent! ( heb het zelf ook welleens gedaan) Op het moment hebben we de 3de tegenslag gehad in de medische molen, maar het lijkt wel alsof het hem niks doet. Gistermiddag kwam hij thuis met het verhaal dat hij het op werk zo leuk had gehad, en had geouwehoert enz, maar dan gaat hij gelijk thuis zitten chagorijnen. Als ik hem daarmee confronteer dan wordt hij boos. Op dit moment kan niemand wat goed doen in zijn ogen, ik zeur over de diagnose die ik heb gehad afgelopen zaterdag.. moet het naast me neer leggen volgens hem ( verkleind de kans om uberhaupt moeder te worden nog meer), de hond die nogsteeds niet helemaal zindelijk is, poept nog welleens ergens.. dus je moet dit opruimen, irriteerd hij zich aan.. hij loopt al 2 dagen kuthond richting het beestje te schreeuwen. Vannochtend heb ik hem geholpen met brood maken en de vuilnis ( wordt op bepaalde dagen opgehaald hier ivm appartement) e.d. hij komt de kamer binnen en ziet een drolletje.. wordt ineens zo kwaad dat hij heel hard tegen de deur aan slaat, kwaad die rommel opruimd. Hij zegt : Ik geloof dat ik maar werk ga want..... geeft me snel een kus en smijt met alle deuren op weg naar de auto. Ik snap heel goed dat hij moe is begrijp me niet verkeerd! Ik heb hem aan alle kanten geholpen e.d. terwijl ik zelf nu ook niet echt goed ter been ben ivm inwendige onderzoeken waar ik nogsteeds last van heb. Ik heb het hele weekend terwijl ik niet goed kon lopen, alleen door gebracht en voor mezelf gezorgt, en als hij thuis kwam ook nog eens voor hem.... Nu heeft hij ook nog eens last van hooikoorts wat op een griepje begint te lijken ( niet heel raar als je zo druk bent geweest)...Ik loop nog even snel naar de apotheek om medicijnen voor hem te regelen... zucht meiden.. ik kan hier niet mee omgaan.. hoe zouden jullie dit doen? Ook ik ben niet zo goed in d en t's excuus hiervoor
pfff sterkte... Ik zou denk ik in huilen uitbarsten... Ik ben niet zo sterk als jij denk ik. Als ik iets heel graag wil en het lukt niet ondanks alle moeite dan word ik zo verdrietig. En alles gaat als een waas langs je heen en niemand denkt dat het je iets doet omdat je sterk bent en doorzet, tot je breekt. Dan stopt de sneltrein om je heen en krijg je mensen die ECHT luisteren. Misschien een idee om gewoon eens in huilen uit te barsten, naar bed te lopen en daar lekker een potje te gaan janken als hij beneden nog eens zo'n actie maakt? Grote kans dat die sneltrein aan de noodrem trekt en dan pas ziet dat het niet oke is hoe hij nu doet. enneehh... hij werkt ook wel ERG veel zo te zien. chapaeu voor hem.
@vrouwtjeromey, huilen doe ik nu sowieso veel.. ook door de diagnose en hormonen die ik de afgelopen tijd heb gehad. Vaak doe ik dit waar hij niet bij is om hem niet te belasten alleen na dit weekend (zondag) brak ik.. daar schrok hij wel van.. Ik ben opzich wel een sterke vrouw, maar als het op mijn relatie aankomt niet... als we ruzie hebben dan kan ik daar dagen mee in mijn hoofd lopen en ben ik zelfs bang dat hij bij me weg gaat...:x Iets wat ik vroeger nooit heb gehad hoor, is iets van de laatste jaren... Gister heeft hij de hele avond bijna niks tegen me gezegd, toen hij thuis kwam en hij moest koken gewoonweg omdat ik nu niet lang kan staan.. vroeg hij of ik honger had, ik zei ja.. en vervolgens valt hij in slaap. Ik heb enigzins kwaad een cracker staan maken met in mijn achterhoofd dat hij dan even kan slapen, hoort hij dat, komt boos naar de keuken en zegt : NOU dan kan ik wel even douche eerst... vervolgens zie ik hem een half uur niet en heb met tranen in mn ogen van de pijn het eten opgezet..
net een sms met zijn excuus erin dat hij een kort lontje heeft en geen idee waarom ( tja ik weet het wel)
Misschien moeten jullie in alle rust een keer goed met elkaar praten. Hij werkt naar mijn idee ook wel een beetje te veel. Straks heeft hij een burn-out ofzo. Misschien is er ook wel een reden waarom hij zoveel werkt? Misschien ontvlucht hij zo de pijn die jullie doormaken vanwege de medische malle molen? En kan hij het ook niet goed aanzien dat zijn partner (jij dus) zoveel pijn moet lijden en het zwanger worden maar niet wil lukken. Dat hij simpelweg niet weet hoe hij daarmee om moet gaan.... Maar daar kom je pas achter na een goed gesprek met hem. Kan hij zijn gevoelens wel goed uiten trouwens?
Dan nog vind ik niet dat hij jouw als vuil kan behandelen. Ik denk eens dat jullie een goed gesprek moeten gaan voeren. Schrijf desnoods op wat jouw knel punten zijn en schrijf het op uit je ik gevoel.. jullie zitten nu in een neerwaarste spiraal wat logisch is.. En je kan wel zeggen hij heeft er niks van van de MMM. maar blijkbaar toch wel.. En dan nog eens drukke werk.. Nee meis praten praten praten!! (K)
Is het niet een beetje struisvogelpolitiek.. Dat hij nou zoveel werkt, want hij is dan bezig met werk en hoeft dan niet na te denken over de diagnose. Miss dat hij er wel mee zit, maar er anders mee omgaat. Mijn man is er ook zo'n 1 dat als er iets niet goed gaat, hij het er niet over wil hebben en maar gewoon dom doorgaat. Net alsof het dan beter wordt. En daarbij komt dan nou ook nog de vermoeidheid omdat hij dom doorloopt.. Weet niet of dit het geval is, maar in ieder geval is mijn man een ster in struisvogelpolitiek. Dus denk dat er meer mannen zo zijn. In ieder geval niet fijn voor jullie en probeer er toch over te praten en laat daarbij je emoties zien, want anders komt het niet over bij mannen. Heel veel sterkte! Gr. Carlien
Praten doen we wel alleen op dit moment lukt het gewoon even niet. We hebben het er al zoveel over gehad dat het onze leven beheerst, het gaat er dagelijks wel 1x over... we proberen dan ook leuke dingen te doen dat we er een keer niet aan hoeven te denken maar onbewust komen we toch weer op dit onderwerp uit... ( vooral als we lieve kindjes zien of een zwangere vrouw) De reden dat hij zoveel werkt is omdat we het geld op dit moment hard nodig hebben, teveel rekeningen gehad en er komt te weinig binnen. Ik doe mijn best om er iets naast te zoeken ( werk in een supermarkt/als nagelstyliste) maar dat valt nu niet mee. Ik heb werkelijk geen idd hoe hij alles van de mmm verwerkt. Toen we te horen kregen dat hij onvruchtbaar was.. hebben we het er 1 keer goed over gehad, en een paar keer half... tot er een keer bij friends een stukje kwam van chandler die een moeder vroeg haar kindje toch af te staan ( oid) en toen brak hij. Chandler zei is in de zin van: mijn vrouw is van binnen al moeder, alleen kan ik haar geen moeder laten worden... Verder zijn we daarna in sneltreinvaart een donortraject in gegaan, en ben ik met hormonen begonnen omdat ik pcos heb. Dit ging allemaal goed en poging 1 mislukte. Heb de hele dag zitten huilen... Nu met poging 2 ( en een jaar mmm) zijn ze erachter dat mijn baarmoeder gesplitst is dus niet alleen zwanger worden moeilijk is, maar ook zwanger zijn moeilijk gaat zijn, en je natuurlijk de nodige risico's loopt tijdens zwangerschap en het kindje na de bevalling... dit hoor je dan NA de inseminatie. Gelukkig was hij er bij afgelopen zaterdag want alleen had ik het niet aangekunt...nu is het afwachten of ik zwanger raak ( kleine kans) en zo niet wordt ik verder onderzocht... ik denk idd dat hij aan stuisvogelpolitiek doet, maar hoe vaak ik er ook over begin.. het komt er niet uit... aangezien ik het zelf nu ook niet makkelijk heb.. is het allemaal 5 dubbel op. Waarschijnlijk gaan we na deze poging ook even een pauze inlassen..... vorig jaar deed de vakantie ons goed.. maar dat zit er nu even niet in..
o zo herkenbaar, zo was het hier vorig jaar ook, wat bij ons heeft geholpen is even een weekend weg, even met zn 2 ergens anders zijn (telefoons ook lekker uit) ik denk dat het hem meer doet dan dat hij laat merken, ik heb ook zon binnenvetter, alles maar opkroppen en kortaf zijn en boos. pas na een heftige ruzie kwam het eruit dat hij me niet wilde belasten omdat ik al genoeg had met mezelf........ heb hem toen duidelijk gemaakt dat zijn gedrag het er niet beter op maakt. sterkte beide. hier is het weer goed gekomen. afentoe even met zn 2 weg werkt super (savonds gewoon lekker tegen elkaar aan zitten)
Het klinkt alsof hij zich verantwoordelijk voelt voor de pijn die jij nu hebt, (dat je geen moeder nog bent en dat misschien ook nooit zult zijn), en daar lijkt hij moeilijk mee te kunnen dealen en doet dus wat de meeste mannen dan doen: weglopen en hard werken, dus ik denk dat je DAAR eens over moet praten. Dat jij het hem niet kwalijk neemt dat hij onvruchtbaar is, maar dat gewoon net als hij heel erg vindt. Dat je juist daarom graag steun van hem wilt, (en maak heel concreet wat je daarin van hem verwacht, mannen hebben nauwelijks intuitie, dus die voelen dat meestal niet aan ). Dat jij niet wilt dat hij zichzelf aan loopt te praten dat alles zijn schuld is, dat jij de keuze hebt gemaakt om bij hem te blijven en dat dat ook betekent dat je hem neemt zoals hij is. Met al zijn hebben en houwen, dus ook zijn onvruchtbaarheid. Maar dat hij WEL wat anders voor je kan doen, namelijk tijd met je doorbrengen, jou verzorgen als je pijn hebt of niet lekker bent door de vruchtbaarheidsbehandeling, enz enz. Nogmaals: maak dat concreet, zoals: ik kan dan niet koken, doe jij dat voor mij. Ik wil dan graag dat je thuis bent en samen met mij .... (vul maar in). Doe dat kort vooraf, dus niet nu in een gesprek aangeven dat dat de dingen zijn waarmee hij jou kan steunen, maar elke dag aangeven wat je graag van hem zou willen zien. Mannen willen namelijk best doen wat je van hem vraagt, maar weten vaak niet wat ze moeten doen, en vaak als ze dan iets doen, is het niet goed. Verder moet je hem het gevoel geven dat je hem waardeert en bewondert, en dus niet teveel kritiek lopen geven. Als hij in slaap valt en jij een cracker gaat staan smeren, weet hij donders goed dat hij het fout heeft gedaan. Je zou dan liever hem even wakker moeten schudden (liefdevol), en even aan hem vragen: Wanneer wilde je koken, want ik heb wel erg honger nu namelijk. Als hij dan aangeeft ook te moe te zijn om (al) te koken, kun je kijken wat dan handig is: jij idd misschien alvast even een cracker, hij even een hazeslaap en daarna koken...? Je mag dus best aangeven dat dingen anders moeten, maar de kunst is om dat op zo'n manier te doen dat hij niet voortdurend het gevoel heeft dat je kritiek op hem hebt, (zijn mannen erg gevoelig voor ), maar dat hij de kans heeft om bij jou te scoren (dat willen ze graag ).
@rozemarijke, heb je ook wel gelijk in.. ook dat zijn de hormonen.. ik kon gister sowieso niet veel hebben vandaag mijn actie met de creaker. Ik laat hem zeker weten dat ik hem waardeer en bewonder, ik noem hem nooit bij naam, alleen met schat, lieverd, lekker ding. Zeg dat hij er goed uitziet, dat ik van hem houd, dat ik gelukkig ben met hem. Ook weet hij dat ik geen moment getwijfeld heb aan hem toen ik die uitslag kreeg en ik dat nogsteeds niet doe omdat het mijn schatje is. Hij zegt dat hij dit weet... maar of dat nou echt zo is? Ik doe alles om het hem naar zijn zin te maken, juist als hij zo moe is en zoveel gewerkt heeft... maar soms heb ik het gevoel dat ik hem beter met rust kan laten? Als hij een off day heeft ga ik juist lekker voor hem koken, zorg ervoor dat het huis aan kant is en dat hij lekker met zijn voeten omhoog op de bank kan gaan zitten, maar als ik het lichamelijk niet trek... dan verwacht ik toch wel dat hij er ook voor mij is. Ik weet dat als mannen ziek zijn, ze dit dondersgoed weten en wij vrouwen helaas 9 van de 10 keer gewoon door moeten gaan.. maar ik kan vanaf vandaag weer een beetje normaal bewegen.. 4 dagen niks in huis gebeurd... en niet kunnen koken...
Het gaat er niet om dat jij het hem zo ontzettend naar de zin moet maken, (als ik je verhaal zo lees, zorg je juist teveel voor hem), maar dat je hem het gevoel moet geven dat hij dat voor jou kan doen en ook doet. Dus naast dingen als schat en wat zie je er goed uit, ook zeggen: Wat fijn dat je vanavond voor me gekookt hebt! Of: Oh, ik kan geen voet meer voor de andere zetten. Zou jij de was even aan willen zetten, dan ben je echt de beste man die ik maar kan krijgen. Dat soort dingen. Beetje overdrijven in wat het voor je betekent, daar vliegen mannen voor Maak CONCREET waarom je van hem houdt, waarom je hem waardeert, (zoals dus de voorbeelden hierboven), want anders snappen mannen het niet.... zo zitten ze nou eenmaal in elkaar
Benoem het als je wat voor hem doet, (zo schatje, ik zal eens even lekker voor je zorgen, je bent zo moe) en vraag het concreet terug als jij het nodig hebt. Wij vrouwen voelen intuitief aan wat een ander nodig heeft en geven dat ook. Mannen voelen dat niet en doen dus niks als het hen niet gevraagd wordt. Komt omdat mannen denken: als ze wat wil, dan meldt ze zich wel, en zolang ik niks hoor, hoef ik dus niks.
Ik heb dit toegepast, maar weet zat hij een avond in zichzelf.. als ik aan t praten was.. vaak geen reactie terug... :S Moet ik hier nu mee.. heb um vandaag weer gevraagd of het aan mij ligt, en hij blijft volhouden van niet...
Ach, hij vindt die diagnose ook moeilijk, ieder verwerkt dat op een andere manier. En tja mannen praten daar dan niet over he? Ok, hij moet wel aardig tegen je blijven maar ik snap wel waarom hij zo doet, verwerken he...
Zeer zeer zeer herkenbaar... wij hebben ook zo'n periode gehad, op het moment dat wij met de IVF begonnen, na de intake in het ziekenhuis. Er brak een periode aan waarin mijn man mij ontliep, gewoon wegging 's avonds als ik thuis kwam van werk, niet aan de afspraken houden, kortaf en niet te bereiken. Hij was helemaal in zichzelf gekeerd, en hoe ik er ook over begon, praten hielp niet. (heb er destijds een topic over geopent, maar die is met de crash toen verdwenen) Nu achteraf begrijp ik dat het een pijnlijke periode voor hem is geweest, die ik op dat moment zelf ook niet begreep. Ik zat namelijk helemaal in mijn eigen eigen pijn, mijn eigen emoties en was eigenlijk meer boos dat hij er niet was voor mij ... Maar eerlijk is eerlijk ... ik was het ook niet voor hem Ik begrijp nu ook waarom hij zo reageerde. Hij vertelde mij later dat hij het moeilijk had dat hij mij niet kon geven waar we allebei zo naar verlangen ... een kind. En dat ik al die pijnlijke behandelingen en al die hormonen moest ondergaan, en dat hij boos was op zichzelf, zichzelf ook de schuld gaf. Nu gaat het een heeel stuk beter, er zijn zelfs momenten dat mijn man het zonniger inziet dan ik. Mannen zijn gewoon anders ingesteld, verwerken dat ook op een hele andere manier dan wij vrouwen (wij vrouwen willen praten, een arm om ons heen, een knuffel waar mannen vooral in zichzelf blijken te keren en de zaken op hun eigen manier verwerken). Ik heb het uiteindelijk op z'n beloop gelaten, en eigenlijk gewacht todat hij zelf kwam. Probeer niet teveel er nu op te letten, te pushen, want dat gaat echt averechts werken. Succes!!!
@Strijkkraal, idd net mijn verhaal.. alleen heb ik gevraagd of het daar aan lag, maar hij zegt van niet... ik heb er nu echt alles aan gedaan... Loop de hele dag al met een rotgevoel, net wat je zegt, juist NU heb ik die arm om me heen nodig die hij me niet kan bieden..
Ik weet hoe je je voelt. Ik ben op een gegeven moment naar mijn zusje gegaan voor die arm om me heen omdat ik het zo nodig had. Dat heeft mij geholpen uiteindelijk, want primair gaat het om het verwerken van je gevoel, en als dat niet bij je man kan (voor achteraf hele logische redenen), dan maar bij iemand anders ... Heb je een vriendin of een familielid waar je je hart kan uitstorten?
Ik herken gedeeltelijk wel dingen. Wij beleven het hele mmm verhaal zo ontzettend verschillend. Hij vind het wel heel erg, maar kan het veel makkelijker van zich af zetten. Hij kan een kwartier nadat mijn ongi begonnen is wel lekker ouwehoeren met zijn vrienden b.v. of gewoon vrolijk fluitend door het huis lopen. Ik heb daar heel vaak best veel moeite mee gehad, want ik had wel heel veel verdriet. We snapten elkaar niet. Ook niet als we van een feestje terug kwamen, waar alleen maar over baby's en bevallingen werd gepraat. Dan zat ik huilend in de auto terug, en hij vond dat wel heel erg voor mij, maar begreep het niet. nu een paar maanden terug is eindelijk het kwartje gevallen, en heeft hij het er zelf even heel moeilijk mee gehad. En nu gaan we nog steeds anders met de dingen om, maar begrijpt hij me wel heel goed, en is er nu ook echt voor me. Als we nu weer op een babygebrabbel feestje zijn, dan let hij op mij, en als hij ziet dat ik er niet meer tegen kan komt 'ie er bij zitten om het gespreksonderwerp te veranderen. Dat soort dingen vind ik dan heel lief, en dan voel ik me echt gesteund. Maar het heeft heel lang mogen duren. 3 jaar dus bijna Maar ik snap dus wel dat je het moeilijk vind dat hij zich na zulke slecht nieuws zo goed vermaakt op zijn werk. Dat soort dingen vond ik ook moeilijk. Heel veel dingen hebben dan ook het meeste met de vrouw te maken. Zoals de meeste onderzoeken (weet niet of dat bij jullie ook zo is) wij worden ongesteld, wij testen negatief, wij worden geacht leuk mee te praten over baby's, en worden er veel meer mee geconfronteerd. Ik denk dat het daarom voor vrouwen nog veel dieper zit. Mannen kunnen het makkelijker van zich af zetten, terwijl wij al slingerend met o.b.'s er de hele dag mee bezig moeten zijn dat het weer niet gelukt is. En wij zijn al zenuwachtig voor alle onderzoeken. Je hebt vast weinig aan mijn reactie, maar ik begrijp je heel goed. Bij die van mij is het uiteindelijk wel geland, en misschien is zijn boosheid juist wel de pijn die hij hierdoor heeft. hij uit het anders, en op een vervelende manier. Het zou zo maar kunnen.