Heeft een a.s. papa nou 1 of 2 dagen verlof na de bevalling? Het is toch 1 dag voor bij de bevalling te zijn, en 1 dag voor het aangeven? dus totaal 2 dagen. Maar hoe zit het als de a.s. papa nog geen jaar in dienst is bij zijn werkgever? ik heb wel es gehoord dat ie dan maar 1 dag heeft, zou niet moeten kunnen denk ik... Wie weet hier meer van? Mijn vriend is trouwens vrachtwagenchauffeur in het binnenland. xxxxx Ladylittleangel
Uhm ouderschapsverlof, daarvoor moet je minimaal 1 jaar in dienst zijn bij de werkgever. Het "vaderverlof" is volgens mij wettelijk geregeld en zou dan volgens mij inderdaad 2 dagen zijn. Maar inderdaad gewoon even bij PZ vragen en als jij/hij lid is van een vakbond.... even de vakbond bellen voor meer info.
Bevallings verlof is 2 werkdagen....maakt nix uit hoe lang je ergens werkt ... Ouderschaps verlof kan je pas opnemen als je ergens minimaal 1 jaar werkt...maar het zijn 2 verschillende zaken.
mijn vriend heeft de dag van de bevalling en de dag erna vrij( voor de aangifte) dan is de kraamhulp er een week en dan heeft mn vriend nog een week vrij genomen voor als de kraamhulp weer weg is. en hij werkt pas sinds 1 oktober bij het bedrijf. maar ik kom wel regelmatig op het bedrijf en de "baas" is een kennis van mn vader. dus dan heb je alweer iets "voorrang" liefs
Maar dan wel in vaste dienst toch?! Want me man die werkt al 3 jaar bij deze bedrijf...Maar is nu 8 maanden in vaste dienst, dus dat zit er voor hem niet in....
Jah dacht wel dat je in vaste dienst moet zijn...maar kan ook zijn met meerdere jaar contracten dat zou je even moeten op zoeken.... Maar hij kan toch ook ouderschapsverlof opnemen als ie een jaar in dienst is...je kan ouderschapsverlof opnemen tot de 7de verjaardag van het kind Me man neemt nu een jaar lang elke week een vrijedag op (hij had er erg veel staan...60 ofzo) en daarna laat hij z´n ouderschapsverlof ingaan
ff een opschrikker hoe doe je dat als de bevalling 2 dagen duurt...zoals bij mij. 45 Uur...Maandag ochtend om 2.00 uur begonnen...dinsdag avond geboren om 21.33 ...zou maar lekker laten afspreken dat hij wat daagjes kan opnemen eventueel...net hoe de situatie is
De vader heeft 1 dag vrij voor de bevalling, 1 dag voor de aangifte en 2 dagen 'vaderschapsverlof' die hij in de 4 weken na de geboorte moet opnemen. Ouderschapsverlof verschilt per organisatie, moet je meestal minimaal 1 jaar voor in dienst zijn en 3 maanden van tevoren aanvragen. Bij sommige organisaties wordt het deels betaald, bij anderen volledig onbetaald.
@beastie bij mijn vriend op het werk zijn ze niet zo moeilijk. ze werken er maar met 7 personen (en 6 op kantoor) en ik kom daar heel vaak even langs. dus hij kan zo nog een dag extra erbij krijgen. 1 collega(beetje de bedrijfsleider) die had mn vriend ook al verboden om op lokatie te gaan werken deze maand. want ze moesten deze maand naar belgie, amsterdam en polen. maar dat mocht niet van zn collega omdat die het te riskant vond omdat ik toch in de laatste weken zit.
Verschilt per werkgever hoor. Mijn vriend was na de bevalling 5 dagen vrij! Was echt super om lekker samen te zijn
Ik vind het nog steeds belachelijk hoe het in nederland geregeld is. 2 dagen vaderschapsverlof het is schandalig. Mijn man kan gelukkig zijn 3 weken vakantie eraan vastplakken maar hoevaak kan dat wel niet? dan kun je onbetaald verlof nemen maar dat moet je financieel ook maar kunnen redden. Ik vind dat een vader net zoveel recht heeft om aan zijn kindje te kunnen wennen dan de moeder. Sorry dit moest ik even kwijt
@ ellen, dan moet je groenlinks stemmen hahaha Die hadden een wetsvoorstel liggen voor langer zwangerschapsverlof en voor vaders: twee keer de arbeidsduur per week verlof. (dus bij fulltime, twee weken vrij. helaas vond de minister van werkgelegenheid het geen goed idee.. tss in heel europa is het beter en langer geregeld.
Yep, dit is de wettelijke bepaling. Zie ook www.szw.nl. Verder kan daar per cao vanaf worden geweken, maar bij deze bepaling slechts in het voordeel van de werknemer.
stel dat je bevalling idd lang duurt... Lig jij daar te puffen wordt je vriend/man opgebeld ja je dagen zijn voorbij je moet nu komen... Dan moet je wel een idiote baas hebben wil die dat doen... haha gelukkig beval ik in de zomer en heb ik eerst de kraamhulp en familie en vrienden en daarna heeft me vriend lekker 4 weken vrij... voordeel van in de zomer bevallen haha
Bleek bij ons niet te kloppen. In de wet staat 2 dagen, behalve als anders vermeld staat in de CAO. Bij mijn vriend was maar 1 dag geregeld, en ook bij de man van een ander stel van de zwangerschapscursus werd maar 1 dag vrijgegeven.
Hallo, Ik vind ook dat t voor een vader slecht geregeld is in Nederland. Ik beval ook in de zomer, dus kan mijn vriend ook gelijk 3 of 4 weken zomer vakantie nemen. Dat is een voordeel. Sinds 1 jan. kan de vrouw toch 26 weken zwangerschapsverlof krijgen i.p.v 13 weken? Ik heb gehoord dat dat verdubbeld is..