Hallo dames, Ik heb twee vraagjes en hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Kunnen wij ons kindje voornamen geven en een peetoom en peettante zonder dat het gedoopt is? Of moet hij daarvoor perse gedoopt worden? Ik weet dat dit allemaal vanuit het katholieke geloof is ontstaan, maar is dat nu nog zo? Wij willen waarschijnlijk wel ons kindje laten dopen, maar op latere leeftijd als hij snapt waar het dopen voor staat. Dan heeft hij zelf een keuze. Maar bij de geboorte willen we hem graag 2 voornamen geven en een peter en meter. Dus zou dit kunnen? Groetjes, Snoopy
Meerdere voornamen kan sowieso. Peter en meter heb ik geen verstand van, dat is wel echt iets wat bij het geloof hoort. Maar volgens mij is het meer iets wat inderdaad een eer is, dan dat er formeel iets wordt vastgelegd en 'rechtsgeldig' is ed. Je kunt natuurlijk altijd twee mensen vragen of zij peter en meter, of 'die speciale oom en tante' of hoe je het ook noemt, willen zijn.
Meerdere voornamen kan sowieso, daar hoef je niet voor gedoopt te worden of katholiek voor te zijn. Wat is de betekenis die je aan peetoom en peettante wilt toekennen, als je kind niet gedoopt wordt? Voor mij is dat namelijk wel heel specifiek gekoppeld aan het katholieke geloof. Dat is juist niet wettelijk vastgelegd (bij de gemeente of een notaris of zo), maar wel kerkelijk (bij de parochie). Maar als jij er een andere betekenis aan geeft, en dit met de beoogd peetoom en peettante bespreekt, kun jij het zo invullen als je wilt.
Sterker nog! Ik ben peettante van mijn nichtje en ze is niet gedoopt.. Bij ons is dat echt gewoon de eer! (net als dat iemand een speciale tante/oom suikertante/oom noemen)
Meerdere namen kan indd. Mijn dochter heeft er 3. Ze heeft ook een peetoom en peer tante, we wouden haar dopen maar dat is er nog niet van gekomen.. Gaat vooral om de eer denk ik, de echte gedachte achter een peetoom/tante is er toch al af denk ik.. Normaliter gaat het kind namelijk, indien er iets met de ouders gebeurd naar de peetouders. We hebben heel zorgvuldig de peetouders voor onze dochter gekozen maar ze gaat zeker niet daar naartoe als er iets met ons zou gebeuren..
Hier is het vooral een eretitel, er zit verder niet aan vast dat het kind indien beide ouders bijvoorbeeld overlijden ook bij zijn/haar peetoom en -tante terecht komt. Sterker nog; vaak zijn peetoom en peettante geen stel, maar is het bv de broer van de vader en de zus van de moeder (of andersom). Wij willen graag wel een peetoom en peettante, maar we laten ons kindje niet dopen (we zijn zelf niet gelovig). Het is een beetje een traditie-dingetje in ons geval. De zus van mijn man wordt peettante en mijn zwager (= man van mijn zus) wordt de peetoom. Meerdere voornamen kan je gewoon officieel geven idd, dat staat los van dopen