bekkeninstabiliteit en huishouden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wens3, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Hoi, ik heb een vraagje.

Ik ben benieuwd hoe andere zwangeren met lichte of zware bekkeninstabiliteit /bekkenpijn hun huishouden draaiende houden.
    Heb je al kinderen, en zo ja, hoe verzorg je die (tips?).
    Heb je hulp uit de omgeving van bijvoorbeeld vrienden, familie of bijvoorbeeld thuiszorg (is dit mogelijk?)

Ik heb zelf een behoorlijke scheefstand in mijn bekken wat veel pijn veroorzaakt. Het lukt me nog wel om te werken (zittend beroep) en mezelf te verzorgen, maar de zorg voor mijn twee kinderen (2 en 3 jaar) en het huishouden begint me te veel te worden. Tot nu toe helpt mijn man heel veel, maar die is straks een lange periode niet beschikbaar ivm werk. Ik maak me nu al zorgen hoe ik dat zal gaan redden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips van jullie!

2. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Stel je een huis voor met 2 volwassenen, 2 pubers/jongvolwassenen, 2 katten en 4 ratten.

In dat huis doet de heer des huizes zo af en toe eens stofzuigen (lees: 1x pw, maar een week langer kan volgens hem ook) terwijl de vrouw des huizes allang blij is dat ze het voor elkaar krijgt om de vaatwasser uit te ruimen en thuis te werken achter haar pc.

Nou eh... zo red ik het dus. Er moet geen onverwacht bezoek komen want ik schaam me rot.

3. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    hier ook BI. 2 volwassenen, 4 konijnen en 3 katten

ik stofzuigde zelf om de dag en dweilde 2x in de week.
    de kattenbak deed manlief altijd al en hij stofzuigd nu 2x in de week en als ik geluk heb dweild hij 1x in de week maar liever niet :( dus ik schaam me dood voor onze vloer maar ik kan het zelf echt gewoon niet het doet teveel pijn.
    de konijnen doe ik wel zelf omdat wij een hoog hok hebben (2verdiepingen met 3 trappen :) lux he) dus daar kan ik bij zonder te bukken o.i.d.
    de was doe ik ook zelf en het bed afhalen en opmaken doet manlief.
    de vaatwasser doen we om beurten.

dat was het geloof ik wel ;)

m'n s-moeder heeft aangeboden te komen helpen 1 of 2 x in de week maar daar vind ik het nog te vroeg voor (ben nu 25 weken) maar er komt een tijd dat ik er echt aan moet geloven.... ach tis voor een goed doel :)

4. hoi,
    het moeilijkste vond ik om hulp te vragen tot het zo ver kwam dat mijn oma vroeg of ze een keer moest helpen.
    ze heeft hier vorige week heel de benedenverdieping gestoft, gezogen en gedweild. wat een schat he.
    daarna heb ik aan een vriendin gevraagd of ze een keer boven wilde stofzuigen en dat kwam ze meteen doen.

nu doet mijn man ook wel zo veel als hij kan maar hij werkt zo´n 60 uur in de week.
    hij stof zuigt nu zo´n 3 keer in de week, haalt het bed af en maakt het weer op.
    hij is ook nog bezig met wat schilderwerkjes die ik nog af wil hebben voordat de beeb er is en zo redden we het samen wel.

succes

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

5. Niet meer actief

Hier bekkeninstabiliteit , 2 volwassenen, 3 honden , 1 kat en 1 papegaai.

Stofzuigen en de vaatwasser doet mijn lief. Ik laat 1 tot 2 keer de honden uit en hij 2 tot 3 x per dag Hij doet ook de kattenbak. Ik doe de was en de boel een beetje op orde houden . Het scheelt ik werk nu halve dagen dus kan ik smiddags een beetje rond rommelen. Mijn lief helpt me waar het kan, de boodschappen doen we samen en voor kleine dingen ga ik het halen op de fiets. En ach wat vandaag niet komt kan morgen toch ook?

Ik weet nog niet hoe we het gaan doen als ik op alle dag loop, dat zien we dan wel weer. " wie dan leeft, wie dan zorgt"

6. Jooze

Jooze Fanatiek lid

25 okt 2007
    1.570
    0
    0
    Hi, hier een huishouden met 2 volwassenen en 1 kind (gelukkig geen huisdieren).

Ik werk dus niet meer, de arboarts heeft me gewaarschuwd, je moet het thuis ook nog redden en dan komt je werk pas dus dit is je laattse dienst (dat is dus 13 weken geleden). ik was verbaasd maar nu heel blij.
    daarnaast heb ik huishoudelijke hulp 1x in de week (heb ik gewoon zelf betaald thuiszorg schijnt moeilijk te zijn).
    Tycho is nu 2 en we hebben allerlij extra krukjes ed gekocht, zo klimt hij nu zelf op de komode ed, verschonen doe ik overdag beneden zodat ik geen trap hoef te lopen. Jurgen heeft geen vaste werktijden dus die gaat pas weg als Tycho uit bed is, en is altijd weer thuis voor hij erin moet. Soms loop ik wel mee om het verhaaltje voor te lezen (anders doe ik dat maanden niet) maar ik hoef hem niet te tillen.
    En smiddags slaap ik met Tycho samen (als hij niet naar het kdv is dat doet hij ook nog 2x in de week en dan wordt hij door een ander gebracht en gehaald).

Klinkt allemaal heel extreem maar ik red het nu goed en zie het nog wel 20 weken zitten...
    En tja het kost wel wat van je relatie want mijn mannetje moet wel erg veel doen, maar als ik dan een keer wel vroeg wakker ben zorg ik voor een ontbijtje op bed, zo hou je hem te vriend ;)
    Succes met aanpassen...

Jooze

7. Setteke

Setteke Niet meer actief

Hier nog iemand met zeer ernstige bekkenklachten.

Ik heb een zoontje van 20 maanden en die gaat nu twee ochtenden naar de oppas en de hele dinsdag naar oma. Op maandagochtend mag manlief een uurtje later beginnen en op woensdag is hij vrij. Alleen de donderdag moet ik zelf redden. Op advies van de therapeute heb ik een bed in huis staan en daar ga ik op liggen als ik pijn krijg. Manlief doet het huishouden. Ik doe de vaatwasser en ruim wat op hier en daar. Oké het is misschien wat minder netjes en schoon dan anders, maar wij redden het zo wel!

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier ook. 2 volwassenen, een hond, 3 katten en een buiten konijn

Ik doe het lichte werk, vaatwasser uitruimen,stoffen (op sta hoogte), was ophangen en opvouwen.

Grote dingen als stofzuigen,dweilen, bed verschonen en ramen zemen doet mijn vriend.

Hond en katten doen gelukkig alles buiten ( helaas behalve verharen) Konijn doen we sinds vorige week samen omdat het voor mij te zwaar wordt. Ik doe nu het boven verblijf en mijn vriend het onder verblijf.

Je kan wel thuiszorg aanvragen maar moet hier wel zelf voor betalen.

9. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    hier ook iemand met sinds de 16e week bi. mannetje zet de stofzuiger neer op de plek waar ik het die dag wil gebruiken, en ik doe het licht huishoudelijk werk. Mannetje doet het zware werk zoals douche schoonmaken. Het gebeurd niet elke week. we zijn er allebei wat makkelijker in geworden. Het hoeft nu allemaal niet perfect te zijn. Zo op het oog ziet alles er netjes uit. Ik heb nu ook geen last van nestdrang. Genoeg rust nemen tussen door. Ik heb gemerkt door me goed aan alle richtlijnen te houden van de fysio, dat ik nu nog steeds erg fit ben en nog steeds goed kan lopen. Ok wel een bekkenband. En nu de kleine goed is ingedaald is de pijn ook een stuk minder. Als je huishouden je echt stoort kun je altijd een huishoudelijke hulp inhuren. Thuiszorg zal dit niet doen omdat je het van hun eerst in je familie of vriendenkring moet zoeken. Ik zou als ik jou was in overleg met de arbo dienst minder gaan werken, zodat je het thuis ook nog een beetje aan kan. en je man kan altijd nog zorgverlof aanvragen. Als hij fulltime werkt heeft hij recht op 80 uur zorgverlof per jaar, die hij zelf in kan delen. Dus bv een dagdeel in de week vrij om bv het huishouden te doen. Ook schrijf je dat je man een paar weken niet beschikbaar is, als de thuissituatie het niet toelaat moet hij met zn baas praten dat hij toch elke avond thuis moet zijn. Die afspraken heeft mijn man ook gemaakt met zijn baas. Hij werkt bij defensie. Gun jezelf de geestelijke rust dat je huishouden nu met je bekkeninstabiliteit niet perfect hoeft te wezen en je zult zien dat het al beter gaat. succes ermee

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Mijn moeder en vriend doen het huishouden hier. Ik kan bijna niets meer. Ja, van de bank naar de wc kreupelen en weer terug, maar verder kom ik niet. Ik heb al een bekkenband en krukken gekregen, maar het blijft gewoon rot. Dus als mijn vriend en mama er niet waren, dan had ik echt niet geweten wat ik moest doen!

11. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Even een reactie van iemand uit de thuiszorg: je krijgt helaas geen indicatie omdat je een man thuis hebt, dan gaat het protocol gebruikelijke zorg in werking en heb je dus nergens recht op. Maar goed, als je pech hebt en jullie verdienen redelijk betaal je al gauw 20 euro per uur aan eigen bijdrage, dan kun je beter zelf iemand inhuren buiten de thuiszorg om lijkt mij!
    Succes, zelf geen ervaring met bekkeninstabiliteit maar kan me voorstellen dat het erg lastig en pijnlijk is. Accepteer in ieder geval dat je niet alles meer kunt en pak alle hulp aan die vrienden of familie je aanbieden.. En maak het jezelf makkelijk (albert.nl enzo).
    groetjes, Marit

12. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Hier problemen met bekkenbodemspieren en heup, ja hoor, niemand doet dat.......

Kind, 2 katten en eengezinswoning en 2 volwassenen. Manlief doet heel weinig alleen als hij zin in heeft, maar niet naar mijn zin.

13. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Hihi, mijn man heeft een eigen bedrijf en is in die periode echt onmisbaar!

14. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Helaas bezorgen die hier niet... :( Maar mijn mannetje doet al heel lang wekelijks de boodschappen gelukkig!

15. wens3

wens3 Fanatiek lid

29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Bedankt voor alle reacties. Ik ben inmiddels weer iemand op het spoor die misschien de huishouding hier kan doen. (Ik had steeds elke week al een hulp maar die was gestopt).
    Schoonmaken heeft hier gelukkig ook geen hoge prioriteit (ik houd eigenlijk zelf alleen toilet, aanrecht en de was bij), maar er moet toch af en toe wat gebeuren, het huis wordt in de zomer toch best snel vies met twee knoeienden kleine kinderen die de hele dag in en uit lopen.

Inmiddels merk ik dat er ook goeie dagen tusssen zitten. Ik ben begonnen met oefentherapie en krijg een beetje zicht op oefeningen die de pijn tijdelijk weg nemen. Heb het boek van Cecile Rost (bekkenpijn tijdens en na zwangerschap) gelezen en daar staan ook goede tips in.

Werken is tot nu toe geen enkel probleem, ik vind juist de dagen dat ik niet werk (en dus voor de kinderen zorg) het zwaarst.

Deel Deze Pagina