Mijn dochter is nu 3 maanden en sinds 2 weken krijgt ze enkel flesvoeding (hiervoor borst en fles ) Nu heeft ze sinds ik ben gestopt met de borst last van eczeem. Daarbij heeft ze last van volgende punten: - krampjes na voeding - kort heftig huilen na voeding - veel windjes laten - onrustig tijdens de fles/ hoofd naar achter Zou ze koemelk allergie kunnen hebben?
Het is denk ik nog te vroeg om er iets van te zeggen. Het duurt een week of zes voor een baby helemaal aan flesvoeding is gewend, in die tijd zijn de dingen die je beschrijft heel gewoon, behalve misschien het eczeem. Kijk het nog even aan, als het met een maand nog helemaal niet beter gaat kun je verder kijken.
Drink jij zelf melk? Het zou kunnen dat je kindje last heeft van koemelk, het zou ook kunnen dat ze nog flink moet wennen aan de nieuwe voeding. Maar koemelk eiwitten worden via de borstvoeding doorgegeven aan je kindje, dus als jij zelf koemelk gebruikte ( Melk, yoghurt, kaas, boter maar ook in dingen als koekjes en brood ) dan krijgt je kindje hier ook sporen van na. Lactose is het in principe niet want moedermelk zit zelf ook bomvol lactose. Vaak zal je kindje toch in iedergeval een paar weken moeten wennen aan de voeding.
Maar ze kreeg dus altijd al deels flesvoeding. Het is gewoon zo typisch dat ze die eczeem nu heeft sinds ze volledig flesvoeding krijgt.
Krampjes etc kunnen gewoon komen door de verandering of door het verkeerd maken of geven van de fles. Echter krampjes kunnen ook ontstaan door kea. Elke wijziging heeft 2 weken nodig voor je iets nuttigs kunt zeggen. Omdat je nu 2 weken al volledige fv geeft kun je dus zeggen dat je verschil merkt. Als eerste kan je kijken of je de fles juist maakt en geeft; - klaarmaken; 1/3 tot 1/2 heet water net van de kook af in de fles. Poeder toevoegen en rustig roeren. Erna restant (2/3 tot 1/2, afhankelijk van het gekookte water) koud water in de fles en desgewenst nogmaals rustig roeren. Er horen geen luchtbellen in de melk te zitten. Al het lucht wat jij dmv voeden toedient kan voor krampen zorgen. - geven; de duur hoort minimaal 15, maar liever 20 minuten te duren. Daarnaast moet je dochter zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk gegeven worden. Er mag geen lucht in de speen zitten. Als je dit gaat doen zou je al vrij snel verschil moeten kunnen merken met de krampen, het heftige huilen na de fles, de vele windjes en het overstrekken. Dit alles klinkt nl eerder als een verzameling van klachten door een te veel aan lucht in de maag. Voor de eczeem zou ik eerst zorgen dat je geen zeep gebruikt, evt neutral wasmiddel en een goede vettende creme/zalf gaat gebruiken. Mocht dit allen geen enig verschil geven, na circa 2 weken, kun je in overleg met je ha eens overstappen op pepti. Dat is de voeding bij (vermoeden van) kea. Deze wijziging heeft voor de klachten behalve de huid 2 weken nodig, huidklachten hebben tot 6 weken de tijd nodig voor herstel.
Bedankt voor de tips over het klaarmaken van de voeding, doe ga ik meteen toepassen. Grotendeels deed ik het wel goed alleen deden we meteen alle poeder bij het water en roerde we dan voorzichtig. Hoop dat we hiermee al wat verbetering zien
Mijn zoontje heeft ook een koemelkallergie en die kon toen borstvoeding wel hebben maar kunstvoeding niet. Mij is verteld dat in borstvoeding de koemelk eiwitten zo verknipt/bewerkt zijn dat er niet perse een allergische reactie op hoeft te komen. Het hoofd naar achter gooien herken ik wel.. Ik zou inderdaad even uit proberen te sluiten of het krampen zijn van het wennen. Maar de eczeem vind ik wel opvallend! Wordt de eczeem na een voeding ook erger? En na een paar uur weer wat minder?
Ik heb er eigenlijk niet op gelet of eczeem erger wordt na de voeding dat zal ik eens doen. Ik heb nu trouwens 3 voedingen alle belletjes uit de voeding gehaald en voeding bereidt zoals boven beschreven, maar ze wordt net wakker en klapt weer helemaal dubbel van de krampjes...