Overstappen naar kv. Te vroeg?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door naomirebecca, 10 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Mijn dochtertje is vandaag 11 dagen en geef volledige bv. Nu wil ik graag overstappen op kv maar weet niet goed hoe. Ik hou in mijn achterhoofd dat dit waarschijnlijk krampen gaat geven dus hoe kan ik het dan het beste doen dat het voor haar ook prettig is.. heb heel veel op internet opgezocht de een is in een keer overgestapt en de ander heel langsaam. Maakt dot echt wat uit voor de kleine?
    En welke kv kan ik dan het best geven?

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.830
    2.249
    113
    Waarom wil je stoppen als ik mag vragen?
    Ik ben nu ook aan het afbouwen omdat de pijn blijft en mijn bul van 9 kg zoveel drinkt dat ik het moeilijk bij kan houden. Ik ben langzaam aan 1 voeding gaan vervangen per week. Ivm vele krampen en moeilijk poepen heb ik nutrilon omneo genomen. Pas ook vooral op voor jezelf, je hebt snel borstontsteking en dat is heeel pijnlijk, naar wat ik heb gehoord.
    Bij krampjes is BV wel het lichts verteerbaar voor de baby, vaak geeft KV meer krampen.
    Wil je stoppen, KV is natuurlijk helemaal niet slecht! Als je t niet zit zitten met BV, voel je dan niet rot. Doe t rustig aan en kijk eens hoe een flesje valt bij de kleine.

3. Rosalieb

Rosalieb Actief lid

12 aug 2012
    427
    62
    28
    Ik hoorde van vriendin die nu aan overstappen is dat de flessen VAB dr Brown ideaal zijn: geen krampjes meer!

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik ben bij mijn oudste na 8 dagen gestopt met borstvoeding. Elke dag 2 voedingen vervangen door flesvoeding. Heb vooral m'n eigen lichaam in de gaten gehouden (borstontsteking). Ik had gelukkig nergens last van, dus had de borstvoeding met 3 dagen volledig afgebouwd. Zoontje heeft er ook weinig last van gehad. Merkte wel dat de ontlasting veranderde en hij had ook wel wat krampjes (maar dat heeft bijna elke baby op die leeftijd).
    Dr Brown flessen kan ik aanraden!

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 10 mei 2016
    Laatst bewerkt: 10 mei 2016
    Wat bedoel je met te vroeg?

Je schrijft dat de borstvoeding goed loopt maar dat voedingen soms een uur
    duren. Dat is voor een pasgeborene helemaal niet gek hoor!
    Je kan probeer haar een beetje er bij te houden door goed op te letten of ze wel echt drinkt ipv sabbelt. Anders even loskoppelen en of borstcompressie toepassen.
    Begrijpelijk dat het voelt alsof je alleen met baby bezig bent. Het is een hele verantwoordelijkheid opeens en baby's zijn, zeker die eerste weken, graag bij mama.
    Wat betreft de onzekerheid, als ze goed groeit, tevreden is en voldoende plasluiers heeft, is alles in orde en heb je geen cc's nodig om te zien dat alles goed gaat ��

6. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Bedankt voor de reacties. Waarom ik wil stoppen? Ik voel me er gewoon echt niet prettig bij en loop de hele dag met een stresserig gevoel.. plus het doet pijn. Ik ben al trots op mezelf dat ik het zo lang heb volgehouden ik heb het iniedergeval geprobeerd.
    Dr brown flessen heb ik in huis, ik lees veel dat nutrilon ha licht verteerbaar is zal die dan ook het minst voor krampjes zorgen? Tuurlijk horen krampjes erbij maar wil haar niet overladen natuurlijk. Dus in een dag stoppen zou dat teveel zijn voor haar darmpjes?

7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.830
    2.249
    113
    Teveel voor haar darmpjes maar ook voor jouw borsten. Ik zou gewoon denk met de gewone standaard voeding beginnen. Das wat je zou geven als je direct KV zou gaan geven. Ik zou 1 of 2 voedingen per dag afbouwen. Goed opletten of je harde plekken voelt, die dan even wegmasseren. Event een warme.douche erop of een warmtepack. Je bent dan in een week klaar ermee, geef jezelf en je kindje even de tijd om te wennen, straks zijn jullir er allebei naar van! Dat zou vervelend zijn.

8. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Natuurlijk is het goed dat je het hebt volgehouden, maar het is heel normaal dat het de eerste 2 a 3 weken niet helemaal vlekkeloos gaat! Schakel een lactatiekundige in als je vragen hebt! Je kunt altijd nog stoppen en als je gestopt bent kun je niet meer terug (tenminste na een paar dagen...)
    Ik heb er zo een spijt van dat ik na een week gestopt ben! Bij een eventueel tweede kindje ga ik er echt alles aan doen om langer bv te geven!

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je kan niet in 1 dag stoppen... je zal echt ontzettende stuwing gaan krijgen, die gigantisch pijn gaat doen en je gaat continu lekken..
    En met een beetje pech krijg je een borstontsteking.. en geloof me die wil je niet hebben ;)

Je zal dus moeten afbouwen

En denk er inderdaad nog even goed overna.. als je eenmaal gestopt ben dan kan je niet meer terug.
    De dingen die je opnoemt zijn heel normaal, en zolang je kindje groeit hoef jij je ook geen zorgen te maken, dan gaat alles goed.
    Ook hier een mama die er spijt van heeft geen bv meer te geven.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb bij beiden dochters maar heel kort bv gegeven en ben vroeg overgestapt (oudste na 4 weken, jongste na 10 dagen). Volgens mij hoeft het voor je baby helemaal niet per sé tot krampen te leiden hoor. Ik heb bij mijn dochters nooit ook maar iets gemerkt. Ik ben wel langzaam overgegaan, maar dat was meer om borstontstekingen bij mezelf te voorkomen. Bij de oudste duurde het afbouwen ruim een week, bij de jongste maar een dag of 3.

Ik denk dat het verder inderdaad verstandig is om er heel goed over na te denken. Stoppen kan altijd, weer terug naar bv helaas niet. Zelf heb ik echter nooit ook maar een seconde spijt gehad. Ik ben gewoon geen BV mama en vond het eigenlijk pas leuk beginnen te worden, toen ik met de fles begon.

11. Veera

Veera Niet meer actief

ik ben met 5wk gestopt in 1 week tijd en dat ging prima. Klein beetje stuwing maar echt geen ontstekingen ofzo
    Dochter deed het beter op de flesjes, ook niet meer krampen dan met de bv
    Ik gaf destijds bonbebe :)

12. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    ik denk er al vanaf dag 2 over na.. maar het gevoel dat ik over wil gaan op kv word met de dag erger dus ik wil het echt gaan doen maar wel op de juiste manier voor mij en de kleine meid.
    nu alleen nog de vraag welke voeding beste bij overstappen?

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Ik zie dat je goed advies hebt gehad van de lactatiekundige.
    Kan je daar iets mee?

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Rustig overstappen is voor jezelf en je kindje prettiger. Als je wil overstappen, ga er dan voor en bouw telkens 1 tussenliggende voeding af per 1 a 2 wkn. Bv beginnen met een voeding onder jouw werktijd.

Ik geloof dat het advies is eerst over te stappen naar HA, omdat dat het meest op bv lijkt. Als HA goed gaat, kun je ook standaard proberen.

15. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Hier na 2 weken volledig helaas moeten overstappen door terugloop en borstontsteking. We zijn per dag een flesje bv gaan vervangen voor kv en dit geheel zo der krampen. Wel flinke stuwing gehad, maar was te doen. Goed strak inbinden die handel 😁

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Een borstontsteking en strak inbinden ��

Ik ga er van uit dit jouw verhaal is en geen advies is aan ts qua
    hoe ze overstappen moet aanpakken?

17. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Even offtopic...Nou meid, inderdaad lekker stoppen ermee. Vooral als het je veel energie kost en het pijn doet. Ik ben met de eerste 6 weken door gegaan omdat het beter zou worden... ik heb heen moment genoten die 6 weken, eenmaal gestopt voelde ik me super!

Je kunt het beste gewoon beginnen met normale voeding, ik heb hier weinig van krampen gemerkt (2e 4 dagen bv gehad) na het overstappen. Je kunt altijd nog over op speciale voeding.

Ik heb er zelf toen voor gekozen om beide keren zsm af te bouwen. Strak afbinden en mocht het niet gaan beetje kolven, niet meer aanleggen. Ik heb geen verschil gemerkt bij de kleintjes tijdens het overstappen

Succes ermee!

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier na een week full time gaan kolven voor een paar weken, maar dit rond de 5 weken af gaan bouwen. Hier bleek zoontje het niet prettig te vinden om en flesvoeding en borstvoeding te krijgen, dus ik ben al snel helemaal op flesvoeding overgestapt. Daarnaast bouwde ik zelf gewoon verder af d.m.v. kolven. Dit heeft zo'n 2 weken geduurd.
    Zoontje kreeg hier eerst de standaard voeding en later voeding voor krampjes en spugen.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Goed.....
    Ts, belangrijk is om af te bouwen op een tempo dat goed is voor je borsten.
    Afbinden en niets meer doen is een superslecht advies. Een stevige bh dragen is iets dat je doet als je kindje pas geboren is, je geen borstvoeding wil geven en je last van stuwing hebt.
    Jouw borsten zijn al begonnen met melk produceren. Dat kan je niet in 1x stop zetten. Je borsten lopen gewoon vol met melk. Je kan je voorstellen wat er gebeurd als je dan niets doet.
    Afbouwen doe je door steeds 1 voeding weg te laten. Volle borsten is niet erg, harde, rode borsten en knobbels wel. Op dat moment moet je toch de boel legen. Omdat je maar heel even hebt gevoed is de kans groot dat het afbouwen vrij snel gaat. Dat moet je even bekijken.

Off-topic, waarom geven jullie deze adviezen?
    Er klopt echt niets van..

20. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Bedankt voor de tips. Heb net nutrilon ha gekocht en ga daar mkrgen mee beginnen. Ik ga een flesje per dag toevoegen en zo afbouwen. Nu nog hopen dat ze er niet teveel last van krijgt

Deel Deze Pagina