Vitamine B12 tekort en wens om zwanger te worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door marleentje26, 18 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Hoi,

Ik heb zelf een vitamine B12 tekort en injecteer nu minimaal 1 keer per maand. Ik ben benieuwd of er meerdere meiden zjn die hiermee bekend zijn en ook een zwangerschaps wens hebben. Dan kunnen we elkaar misschien adviezen geven en met elkaar kletsen. Omdat vitamine B12 toch een heel belangrijke stof is die je nodig hebt tijdens je zwangerschap en hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.

Liefs Marleen

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Het word niet veel anders hoor, je blijft de spuit halen hiervoor.

3. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    Hoi,

Nou ze hebben mij verteld dat ik dan meer moet gaan injecteren omdat de baby ook vit B12 van je afneemt en dan je waarde sneller weer terug zakt en dat het dus verstandig is om meer injectiez te gaan zetten.

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat zou idd kunnen, maar verder staat het niks in weg.

5. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    En het schijnt zo te zijn dat als je waardes niet goed zijn (dus te laag) dat je minder vruchtbaar bent. DIt is terug te vinden op de site
    www.stichtingb12tekort.nl dar kun je veel informatie erover lezen.

6. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Maar je word toch aangevuld? dan is er niks aan de hand, of zie ik dat verkeerd?

7. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    ALs je het goed bijhoud en extra aanvuld tijdens je zwnagerschap niet anders wel.

8. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Qua vruchtbaarheid bedoel ik.

9. Lampie

Lampie Bekend lid

30 sep 2007
    847
    4
    18
    Noord-Brabant
    Ik zelf heb geen B-12 tekort, maar mijn zus wel en die heeft vrij vlot na haar eerste haar tweede kindje gekregen dus het hoeft geen belemmering te zijn (het kan wel natuurlijk). Ze kreeg toen ook geen spuiten meer omdat haar B-12 volgens de HA weer normaal was. Wat natuurlijk onzin is, want dat tekort aan B-12 blijf je houden.

10. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    nee dat is ook zo. ALs je waardes goed zijn hoeft het geem belemmering te zijn. En inderdaad van vit B12 tekort kom je nooit af dat heb je levenslang.

11. mark en maria

mark en maria Fanatiek lid

5 mei 2006
    1.125
    0
    0
    noord holland
    marleentje26
    hoe ben jij er achter gekomen dat je b12 te kort kwam ?

gr maria

12. Lampie

Lampie Bekend lid

30 sep 2007
    847
    4
    18
    Noord-Brabant
    Ben ik ook wel benieuwd naar, mijn zus is jaren aan het tobben geweest zonder dat ze wisten wat het was.

13. Monique1983

Monique1983 Actief lid

26 aug 2007
    486
    0
    0
    Administratief medewerkster
    He allemaal,

Ik heb ook vitamine B-12 tekort. Ik ben er afgelopen jaar achtergekomen door dat ik altijd erg moe was/ben. Daarbij heb ik ook een chronische vermoeidheidsziekte maar de injecties helpen wel degelijk.
    Ik moet trouwens om de 2,5 maand een injectie halen bij de HA.
    Onze HA weet van onze kinderwens maar heeft mij niets verteld over extra injecties.

Liefs Monique

14. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ik had volgens mijn vorige huisarts een 'licht tot normale' waarde. Omdat ik al jaren last had van allerlei klachten, wilde ik toen per se injecties gaan proberen. Dit weigerde ze. Ik heb toen een andere huisarts gezocht en daar krijg ik ze wel iedere maand. Ik was al een tijd van de pil af maar we waren nog niet bezig met zwanger worden. Toen we eenmaal voor het 'echie' gingen, was ik in ronde twee zwanger! Geen idee of het met de injecties te maken heeft maar het zou natuurlijk kunnen. Vooral in het begin dat ik injecties kreeg (dus toen was ik nog niet zwanger), voelde ik een verbetering. Nu blijven mijn klachten op een bepaalde niveau hangen maar ik blijf de injecties trouw halen.

15. marleentje26

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Rondom nijmegen
    Hoi,

Ik ben er achter gekomen doordat ik last kreeg van tintelingen in armen en benen. Dat werd steeds erger tot dat ik verlammings verschijnselen kreeg ik kon dan bv een halve dag mijn ene arm niet meer bewegen die hing er ´los´bij. Heel apart en heel eng. Ik heb zelfs een tijdje in een rolstoel gezeten. ik heb in totaal ruim 2 maanden met klachten gelopen die dus steeds erger werden voordat ik naar de neuroloog werd doorgestuurd. Daar kreeg ik een MRI scan en 5 zenuwonderzoeken omdat ze dachten aan de spierziekte MS. Dat bleek dus niet het geval want uit alle onderzoeken kwam niets geen afwijkingen. Toen weer bloed geontroleerd (had de huisarts ook al gedaan) toen bleek mijn Vit B12 waarde maar 92 te zijn en de ondergrens is rond de 150 (er zijn veel verschillende ondergrenzen bekend veel houden er andere waarde op na) en toen ben ik begonnen met de oplaad dosis van 10 weken lang 3 injecies per week. Dat is daarna uitgebreid naar 1 per 2 maanden maar daar voelde ik me niet goed bij kreeg weer last van tintelingen en toen adviseerde de arts om maandelijks te injecteren.

Iedereen heeft een andere onderhouds dosering nodig dat ligt eraan hoe je lichaam erop reageert. (dus 1 injectie om de 2,5 maand kan voor jou goed zijn monique)

Het kan zijn dat je HA daar niets over vertelt heeft. Het is ook vaak dat HA de klachten niet helemaal serieus nemen en ook niet geheel op de hoogte zijn van alles omtrent vit B12. Ik zeg niet dat jou HA dit niet is.

Op de site www.stichtingb12tekort.nl kun je veel info erover vinden en die adviseren ook om tijdens je zwangerschap je waarde goed in de gaten te houden en te luisteren naar je lichaam die geeft vaak zelf wel aan dat het B12 tekort komt.

(Ik moet zeggen ik weet best wel waarover ik praat want ik werk zelf als leerling verpleegkunde en heb alles helemaal uitgezocht met behulp van artsen uit het ziekenhus)

Groetjes Marleen

16. Monique1983

Monique1983 Actief lid

26 aug 2007
    486
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Hey Marleen,

Ik zal eens op de site kijken, thanks!

Mijn huisarts nam mijn klachten gelukkig direct serieus. Ik woon ook in een klein dorpje en zie de HA regelmatig dus vraagt altijd hoe het gaat, da's wel fijn!

Liefs Monique

Deel Deze Pagina