Wat doen jullie met een kind van 16 maanden?? Hij is errug druk!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lovelylonnes, Oct 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Mijn zoon van ong 16 maanden is mega druk. Heb deze week ontdekt dat als ik hem smiddags minimaal een uur buiten laat lopen, spelen en rousen hij de rest van de middag goed handelbaar is en goed gaat slapen.

Echter als we thuis blijven is ie vanaf een uur of 3 niet meer te houden en word hij erg vervelend.

Nu ben ik zwanger en heb echt het puf niet om elke dag een uur met hem te gaan wandelen ofzo!?? We hebben wel een speeltuin achter maar hier kan hij nog niets, toestel is voor oudere kindjes en niet echt omheint waardoor hij snel de straat oprent en met mn bekkenklachten kan ik hem niet altijd bijhouden.

TV mag ie uiteraard kijken, maar niet de hele dag (ook al staat ie wel de hele dag aan maakt dat ook niets uit hoor)

Wat doen jullie de hele dag met je kindje om hem/haar te vermaken?
    Tips zijn welkom!

2. aukie

aukie Actief lid

Apr 6, 2008
    343
    0
    0
    Ik lees mee, want ik zit in precies het zelf. Nuja, niet helemaal, ik zit full time op het werk en de aupair heeft het er mee te doen, maar toch, ik merk 's ochtends, na het werk en in het weekend dat hij een ongelofelijke bundel energie is.
    De aupair neemt hem overigens wel mee naar buiten, dus dat schijnt niet helemaal het antwoord te zijn :)

3. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Misschien kun je hem wat nieuwe prikkels geven door nieuw speelgoed aan te bieden? Of door eens iets leuks met hem te ondernemen in huis, een soort herfstbord maken met allemaal blaadjes ofzo, laten meehelpen op zijn manier met koken.

Misschien een zandbak voor hem aanschaffen? Volgens mij kan een kindje van die leeftijd daar wel leuk in spelen toch? Is er iemand in je omgeving die hem misschien een paar x per week mee kan nemen om hem lekker te laten ravotten en jou te ontlasten?

4. nieuwe prikkels zijn volgens mij de oplossing niet hoor voor een energiebundel:D

Die moeten rennen en klauteren, die moeten dr energie echt kwijt.

en soms is dat nog niet genoeg.

Ik heb dr hier ook 1 maar dan in meisjes vorm.
    als ze kan rennen klimmen klauteren en buiten kan zijn is het goed, maar ze is niet zo erg van het knutselen of mama helpen;)

En de zanbak is hier alleen maar leuk als mama ook buiten is....
    en daar heb ik niet altijd tijd voor8)

5. Lovelylonnes

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    aan speelgoed geen gebrek ;) dat zit in 4 dozen en hij krijgt steeds maar een paar speeltjes tegelijk. elke keer andere.

Hij heeft echt energie teveel, van nieuw speelgoed word ie alleen maar drukker...:) ik weet nog dat mn moeder mijn broertje toen ie 5 ofzo was, hem een paar keer per dag blokjes om het blok huizen liet rennen, om zn energie kwijt te raken....:D

zal m dalijk eens in de tuin laten spelen, hopelijk kan ie daar wat energie kwijt met zn bal....

6. melloncollie

#6 melloncollie, Oct 16, 2009
    Last edited by a moderator: Oct 16, 2009
    @ninien: nieuw prikkels, je weet wel wat ik bedoel. gewoon 1 nieuw ding tegelijk waar hij zich op kan uitleven.

misschien is zijn kamertje wel te druk en vol? je kan ook eens een boekje met hem lezen 's avonds, al is het maar bladzijdes omslaan. het lijkt me dat ie van de tv alleen maar drukker wordt.

en wat bij het ene kind niet werkt hoeft nog niet te betekenen dat het gelijk bij allemaal niet lukt. Ik denk mee, allicht zit er iets tussen wat helpt.
    met zand spelen is met de aarde spelen en dat staat bekend om z'n rustgevende werking. daarom noemde ik het.

mijn jongere broer was als klein kind ook een energiebundel. zeg maar typetje: de godganse dag met zijn accu motortje rondjes rijden om de salontafel. uiteindelijk vonden mijn ouders uit dat hij van vissen heel rustig EN geconcentreerd werd. daarom denk ik dat de natuur echt wel wat werk kan verrichten. nu is ie nog te klein voor vissen je uk, maar met dingen uit de natuur spelen/in de natuur spelen wil wel eens rust in die koppies brengen. :)
    ookal is mijn eigen kind dan geen energiebundel, ik heb WEL ervaring met ze! ;)

7. ik ga sinds deze week elke avond met haar op de driewieler een paar keer de straat op en neer :D

8. Lovelylonnes

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Ja mn man en ik hebben gister besloten elke avond na het eten een stuk met hem te gaan wandelen zodat ie goed moe is en flink (uit)slaapt.

Maar dat lost mn middagen niet op, dus ik ga jullie tips allen proberen ;) voor zover mogelijk dan....

9. dame

dame Bekend lid

Jun 19, 2007
    587
    0
    0
    hier ook eentje die erg druk is, heb laatst ook al zijn speelgoed weg gehaald en geef er2 per keer.. tips zijn echt welkom want hij hangt maar steeds aan mij omdat ik hem moet vermaken. Ik heb er ook niet altijd de tijd en puf voor. :)

10. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik heb er ook zo een... vooral toen ik zwanger was erg vervelend. ik spreek vaak af met vriendinnen met kindjes van dezelfde leeftijd, daarbij kan hij goed zijn energie kwijt.
    nu hij iets ouder is kan hij zich beter zelf vermaken. maar ik moet hem nog steeds een keer per dag 'uitlaten' of hij wordt gek.

wonen er meer kleine kindjes in de buurt? bij mij was dit echt een uitkomst, en jij kan lekker met de mama kletsen

11. melloncollie

He dames, ik vond deze tips zojuist op internet! Misschien helpt jullie dit ook.

10 Tips voor het omgaan met druk gedrag
    door Justine Pardoen

1. Bied structuur
    Een druk kind is gebaat bij een duidelijke structuur. Plotselinge veranderingen van een planning kan een druk kind namelijk niet goed aan (en een 'normaal' kind vaak ook niet, trouwens).

Dus: probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in datgene wat je van je kind verwacht. Vertel wat hij of zij wel mag en en wat niet. Maak eventueel een lijstje met de belangrijkste huisregels en afspraken.

2. Geef positieve aandacht
    Drukke kinderen krijgen veel aandacht voor hun negatieve gedrag. Daardoor vergeten we wel eens om ze te prijzen voor wat ze wél goed doen. Let er dus op dat je je kind dus ook aandacht geeft voor dingen die goed gaan.

Belonen van goed gedrag doe je niet met geld of cadeaus, maar met een lach, een grapje, een aai over zijn bol, een extra knuffel, of samen iets ondernemen zonder de anderen.

3. Train 'geduld uitoefenen'
    Drukke kinderen vinden het vaak moeilijk om geduldig te zijn. Ze zijn snel gefrustreerd als iets niet lukt. Word dan niet boos, maar help hen bij het vinden van oplossingen. Zo krijgt een kind de kans te leren waar zijn eigen kracht ligt en om zijn creativiteit te gebruiken.

Zowel voor het kind als voor de ouder is het belangrijk om zo veel mogelijk te trainen in geduld hebben. Vanaf 6 jaar kun je er een spelletje van maken, aangepast aan de leeftijd van het kind: doe een wedstrijd wie het langste een bepaalde behoeftebevrediging (zak chips, tv kijken, etc.) kan uitstellen.

4. Wees voorzichtig met straffen
    Straffen kan het kind opzadelen met een negatief zelfbeeld. Harde straffen zijn uit den boze, lichamelijke straffen zouden verboden moeten worden. Elke keer dat je een klap uitdeelt, geef je eigenlijk een brevet van onvermogen af. Maar bovendien zijn lijfstraffen schadelijk voor je kind. Niet doen dus.

Bedenk dat een straf altijd onmiddellijk op het verkeerde gedrag moet volgen, en niet een paar uur of een dag later. Houd er ook rekening mee dat de beste straf er eentje is die het kind zichzelf ook zou geven.

Meestal is een kind dat echt iets verkeerds heeft gedaan, voldoende gestraft door hem korte tijd iets te ontnemen wat hij fijn vindt: even de groep uit. Even weg uit de gezellige huiskamer. Niet mee met zijn vrienden. Een middag geen televisie of computer.

5. Ken je kind
    Vertrouw op je gevoel over je kind. Leer zijn karakter kennen: probeer daarom met regelmaat te praten over zijn en je eigen gevoelens.

Praten over gevoelens moet je trouwens wel leren. Als een kind klein is, moet je het daarom helpen zijn of haar gevoelens onder woorden te brengen. Neem daar de tijd voor en ontwikkel je eigen vaardigheden hierin. Ontdek (en respecteer) wanneer je kind wel wil praten en wanneer niet.

Het is belangrijk dat je als ouder snel ziet hoe het met je kind gaat, wanneer het overprikkeld raakt, en wanneer het rust nodig heeft. Alleen zo kun je hem of haar helpen zichzelf te leren kennen, zijn eigen gevoelens te ontdekken en te leren zichzelf te beheersen als dat nodig is.

6. Zorg voor ontspanning
    Breng rust en regelmaat in het gezinsleven. Bouw ook bewust momenten voor onstpanning in. Probeer je kind daarbij te helpen; zeker een druk kind stopt gewoon niet uit zichzelf. Ontdek wat wel en niet werkt voor jouw kind.

Bijvoorbeeld:

stel je kind eens voor om gewoon midden op de dag lekker in bad te gaan, of een lange douche te nemen;
    ga samen eens een eindje hardlopen, of een wedstrijdje racen op de fiets;
    masseer je kind met een lekker geurende olie;
    samen koken kan ook heel ontspannend zijn;
    denk aan de mogelijkheid van kinderyoga, waarbij kinderen zelf ontspanningstechnieken leren.
    Als een kind eenmaal weet wat het moet doen als het zich opgejaagd voelt, dan heeft het daar een leven lang plezier van.

7. Geef je kind de kans ertoe te doen
    Breng mogelijkheden in het leven van je kind om te ontdekken dat hij of zij ertoe doet voor anderen. Veel kinderen gaan een gevoel van overbodigheid namelijk afreageren met druk gedrag. Maar ook niet-drukke kinderen vinden het fijn als hun ouders laten merken dat ze blij zijn met hen.

Zorg ervoor dat je kind een vriendschap kan ontwikkelen. Ook al komt het slecht uit: als je kind een vriendje wil uitnodigen voor het eten of een logeerpartij, zeg niet te snel nee.

Hetzelfde geldt als je kind iets wil doen voor jou (zelf iets koken, schilderen, of schoonmaken): sla een aanbod van je kind in principe nooit af, ook al betekent het dat je er zelf meer tijd aan kwijt bent om de rommel weer op te ruimen.

Een kind wil weten dat hij ertoe doet voor zijn omgeving, vooral zijn ouders.

8. Maak je huis 'child proof'
    Drukke kinderen zijn vaak onhandig; er valt bijvoorbeeld zomaar een glas om. Of ze lopen dwars door een glazen deur. Vaak gaat er iets mis waar je je flink aan kunt ergeren.

Zorg er dus voor dat je je tolerantiegrens flink omhoog brengt, en gebruik humor.

Help jezelf én je kind door je omgeving aan te passen. Bijvoorbeeld:

vervang die glazen deur tijdelijk door eentje van kunstsof;
    schenk de melk en de limonade in plastic bekers;
    zet alles wat breekbaar is, en waaraan je erg gehecht bent, gewoon weg;
    zoek een plek waar je kind zich kan uitleven;
    hang een touwladder op, koop een boksbal of een skippybal, zet een kleine trampoline neer of hang een basket aan een buitenmuur.
    Kortom: leer je kind hoe het kan omgaan met een overschot aan energie en kraak hem of haar er niet op af.

9. Zorg goed voor jezelf
    Het leven met een druk kind kan heel zwaar zijn. Zorg daarom voor manieren om jezelf weer op te laden.

Probeer bijvoorbeeld gelegenheid te vinden om er even tussenuit te gaan en probeer het contact met je partner niet te verliezen. Praat er met andere ouders over in een veilige omgeving (zoals via het Forum van Ouders Online) en informeer jezelf.

Wanneer je denkt dat je het niet meer alleen aankunt, schroom dan niet om hulp te vragen. Praat er bijvoorbeeld eens over met de huisarts.

10. Blijf genieten van je kind
    Tot slot: leer te genieten van je kind. Een kind is meer dan alleen maar zijn gedrag. Dwing jezelf terug te kijken naar mooie momenten. Stop bijvoorbeeld niet met foto's maken (en ze in te plakken) als de kleutertijd voorbij is, maar blijf fotograferen (en inplakken), zodat je ook samen met je kind momenten kunt herbeleven die fijn waren.

Wees blij met wat er goed gaat en stel regelmatig je verwachtingen bij. Want een kind met ontevreden ouders kan nooit gelukkig zijn.

12. marissie

marissie Actief lid

Jun 14, 2007
    348
    1
    0
    Wij gaan regelmatig naar de speeltuin, ballorig, zwemmen of kinderboerderij waar hij lekker kan rondlopen/rennen.

Gisteren hebben we herftbladeren gezocht. Vond ie erg intressant, hij mocht zelf het tasje vast houden en mooie bladeren uitzoeken. Daana heeft hij een tekening gemaakt en hebben wij de bladeren opgeplakt met hobby lijm.

Verder vind ie verfen erg leuk, of ik ga bellen blazen zodat ie er achter aan kan rennen.

Met slecht weer heb ik wel eens een soort hindernisbaan in huis gemaakt. Berg kussens op elkaar waar hij overheen moest kruipen, twee stoelen met een laken eroverheen als tunnel etc.

En muziek aan en dansen maar, pff verder weet ik het even niet haha.

En wat speelgoed betreft ben ik ook lid van de speel-o-theek. Ook erg leuk, kun je het vaak afwisselen. Hebben ook groot speelgoed zoals driewielers, glijbanen, skippybeesten enz.

13. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb hetzelfde probleem, 16 maanden en heel erg druk! hele dagen binnen zitten is een probleem, dus ik probeer alle dagen met hem eruit te gaan en 's middags wandelen we een stukje. Hij gaat dan zelf te been en ik loop mee, zo kan hij zijn energie heel goed kwijt heb ik uitgevonden, wil dan goed eten 's avonds en goed slapen 's nachts ;) en als het dag regent, dan krijgt hij de laarzen aan en gaan we plassen stampen :D en verder als het droog weer is speelt hij veel achterhuis daar heb ik een speelhuisje, loop auto en loop fietsje te staan en een zandbak en een bal, daar speelt hij dan veel mee en kan zodoende zijn energie kwijt. Als ik hem een hele dag binnen moet houden dan is hij 15 uur erg vervelend :x dus weer of geen weer ik ga er elke dag even uit met de kleine ;)

14. Lovelylonnes

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Dank je wel allemaal voor de adviezen en gelukkig ben ik niet de enige mama met zon druk baasje!
    Gelukkig genieten we ook enorm van hem, het is echt een lieverd maar oh wat een wervelwind en een temperamentvol mannetje! Stiekem hoop ik dat zn broertje een beetje het tegenovergestelde word ;)

Share This Page