Ervaring gezocht; zoon van 3,5 moet bril (flinke sterkte)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boebels, 11 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Hoi,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie met een kind van 3 die een bril krijgt. M kwam niet door de test bij het cb. Merkte aan hem dat hij het echt niet zag. Na 2x naar de oogarts verwezen. Afgelopen week geweest en bleek dat hij een flinke sterkte heeft. Beide ogen zijn + 6,5 met beide een cilinder van 1,25. Hier ben ik flink van geschrokken.
    Het lijkt er dus op dat als Hij zijn bril krijgt er letterlijk een wereld voor hem open gaat.
    Nu ben ik benieuwd naar ervaringen hoe een kind omgaat mee het krijgen van een bril. En eigenlijk nog meer of je verschil zag in de ontwikkeling bij zo'n hoge sterkte.

2. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Hoi onze zoon heeft +7 en een cilinder van 2 dus ook een hele flinke sterkte. Hij ontwikkeld zich goed ook op school gaat het erg goed. Zijn er dingen die je wilt weten misschien kan ik er antwoord op geven. Ik moet zeggen dat er inderdaad een wereld voor hem open ging hij zag voor het eerst dat er lijntjes op zijn handen stonden. Hij was ook 3 toen hij zijn bril kreeg

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik kreeg een bril net na mijn derde verjaardag. Met een min sterkte en een cilinder. Ik was vooral veeel minder moe. Lag anders al om ttien uur moe op de grond van de inspanning om dingen te zien

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg een bril (+5 met flinke cilinder) vlak voor ik naar school ging, en er ging inderdaad letterlijk een wereld voor me open. Veel meer energie vooral! Omdat met en zonder bril zo'n groot verschil was, heb ik er nooit problemen mee gehad; met bril kon ik zíen, dus ik zette 'm meteen op iedere morgen.

5. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Mijn dochter was 15 maanden toen ze al haar bril kreeg.
    Zij heeft -2 plus allebei een cilinder aan beide ogen terwijl dit +3 moest zijn voor haar leeftijd.
    In het begin vond ze het maar raar, maar er ging een wereld voor haar open.
    Nu vraagt ze ook echt om haar bril.
    Ze is nu 2 jaar

6. Diro

Diro Niet meer actief

Mijn dochter heeft met ruim 3 haar bril gekregen. Ook een behoorlijke sterkte plus cilinder. Er ging een wereld voor haar open.
    Ze draagt hem vanaf het begin keurig, waarschijnlijk omdat ze er zoveel baat bij heeft. Verder is ze veel minder moe, ze is vrolijker en alerter.
    Alleen maar positieve ervaringen dus.

7. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Hier al een brilletje met 15 maanden nu 20 maanden,
    hij heeft +4 en +4,5
    De dag dat hij zijn bril op had trok hij zich zelf op, dus hij kon waarschijnlijk geen diepte inschatten.

Hij laat hem trouwens keurig op, hij heeft wel een koortje achter zijn hoofdje.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Hier ook met 3,5 erachter gekomen. Hij heeft +8 en flinke cilinder. De eerste dag wilde hij zijn bril niet op, vanaf de 2e dag draagt hij hem altijd. De bril ligt naast zijn bed in de nacht, want hij doet hem pas in bed weer af en ook weer op in de ochtend. Hij doet verder alles gewoon met bril.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Verder merkte hij vooral veel details op, die hij (en wij) nooit eerder hadden gemist, zoals vogels op de daken, details op de bloemblaadjes, reclame op auto's.
    Verder vond hij boeken /puzzels ineens veel interessanter (logisch).

10. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Fijn om de positieve verhalen te horen. Ik hoop dat ik dat hier straks ook kan zeggen.
    Hij slaapt met zijn 3,5 vaak nog in de middag dus wellicht ook omdat hij zo vermoeid is. Daarnaaast dacht ik altijd dat hij onhandig was en onstuimig en wild en dus daardoor brokken maakt. Maar ws heeft het dus een andere reden. Ook netjes kleuren en tekenen lukt hem
    Niet e puzzels heeft hij geen geduld voor en lukken moeizaam. Ik dacht dag is zijn onrustige karakter. Maaar ook hierbij is er waarschijnlijk dus een andere aanleiding. Ik voel me zo slecht dat ik het niet goed heb kunnen inschatten. Geen seconde gedacht dat hij slecht zou zien. Daar moet ik me maar overheen zetten. Ik hoop echt dat hij er veel baat bij heeft. En ben blij dat hij nu een half haar kan wennen aan zijn bril en hij op school een goede start jan maken.

11. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje kreeg met 3,5 een bril. Hij had 1 slecht (lui) oog met een afwijking van -4,5. Ik was bang dat hij moeilijk zou doen met het ophouden van zijn bril, maar hij kon zoveel beter zien met zijn bril op dat hij hem vanaf het begin af aan altijd opgehad heeft.

Ik merkte bij hem vooral dat hij met bril veel minder vaak viel. Hij durfde al snel ook veel meer, klimmen en klauteren en overal vanaf springen.

12. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Dat is dus het gekke. Hier een durfal die dus wel klauterde en overal fa af springt enzo. Maar misschien is dat verschil tussen - en +? Ik draag een bril dus heb geen idee wat ik me er bij moet voorstellen.
    Wel het valken, botsen en stoten is heel herkenbaar

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik kreeg destijds ook rond 3 jaar een bril. Sterkte +4 en + 4.5

Het eerste wat ik zei toen ik thuis kwam met die bril, was volgens mijn moeder:"mama, wat is mijn cavia gegroeid!"

Ik zag alles dus erg klein. Alles ver weg zag ik goed, maar alles dichtbij was wazig en klein.

14. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Hihi grappig be happy. Wel leuk om te weten waar ik naar kan vragen of op kan letten. Word steeds benieuwder hoe het voor hem zal zijn

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik heb me ook lang schuldig gevoeld, maar volgens de oogarts komt het veel vaker voor dat ouders het niet zien, omdat kleine kinderen een plus afwijking zelf goed kunnen corrigeren. Hier ook juist een durfal die in de hoogste bomen klom, had het ook echt niet zien aankomen, merkte ook geen verschil met de oudste 2 en de puzzels wees ik ook toe aan zijn onrustige/actieve karakter.

Deel Deze Pagina