Bij de huisarts geweest, sperma-onderzoek.

Discussion in 'Zwanger worden' started by Joosie, May 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joosie

Joosie Bekend lid

Sep 27, 2008
    614
    0
    0
    Vorige week hebben mijn vriend en ik toch maar de stoute schoenen aan gedaan en zijn bij de huisarts geweest. De huisarts had mij dat al in februari gezegd, maar jah je steekt je kop in het zand.
    Nu moet ik dus beginnen met tempen, en mijn vriend zijn spultje inleveren.
    Die stap hebben we nu gezet, nu moet mijn vriend nog zover zijn om het in te leveren.
    Dat is voor hem echt een drempel, en daar moet hij overheen.
    Ik snap wel dat het voor hem moeilijk is, omdat het ook een stukje schaamte is.

Wie herkent dit? En hoe ben je toen met je vriend omgegaan?

2. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Ik herken het niet. Maar ik heb wel een vraagje... Het is best wel snel dat je al naar de dokter bent gegaan, waarom als ik vragen mag?

3. Joosie

Joosie Bekend lid

Sep 27, 2008
    614
    0
    0
    Jah het was niet mijn keuze, ik was in januari voor iets anders naar de HA geweest. En toen kwam er ook ter sprake dat wij zwanger wouden worden, en bezig waren. Toen zei hij: Als je in februari nog niet zwanger bent dan begin ik alvast met wat kleine onderzoekjes. Dus vandaar.
    Maar blijkt dit allemaal in orde te zijn, dan laat hij ons eerst nog weer 1 jaar aan modderen voordat we naar de gynacoloog gestuurd worden. Hij doet het allemaal net iets anders.
    Maar dit is zeker niet uit eigen beweging gegaan.
    Ik had zelf zoiets, met 1 jaar maar eens naar de huisarts. Maar dat liep dus wat anders.

4. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Wel fijn zo'n huisarts! :)

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hmmmm, ik vind dit helemaal niet zo snel. 10 maanden is toch bijna een jaar!

Mijn vriend en ik zijn zelfs na een half jaar al naar de huisarts gegaan, ook mede voor onze eigen geruststelling. Je wilt toch het liefst zo snel mogelijk weten of er iets aan de hand is of niet. Onze huisarts was het met ons eens en heeft ons direct doorverwezen naar de gynaecoloog.

Van de gynaecoloog moesten we het overigens nog een half jaar zelf proberen voordat hij ons verder zou onderzoeken, dus in totaal hebben we het 1 jaar zelf moeten proberen.

Nu je vraag:
    Sperma-onderzoek en hoe komt je partner over die drempel heen... Vind ik een lastige, want die van mij had daar totaal geen moeite mee. Hij wilde juist graag weten of het soms aan hem lag, of bij hem alles wel in orde was. Hij wil ook vreselijk graag papa worden en heeft daar alles voor over. En als er wel iets is, kan er wellicht iets aan gedaan worden en dan weet je meteen waar je aan toe bent. Of je wel op de natuurlijke wijze zwanger kunt worden of dat je daar toch medische hulp voor nodig hebt.

Wij hadden gisteren trouwens voor de derde keer een negatieve samenlevingstest. De eerste twee keer was mijn slijm te troebel. Mijn slijm is nu prima in orde (na een antibioticumkuur en een hormoonkuur), maar nu waren er nog weinig levende zaadjes te zien. Zijn zaad werkt niet goed samen met mijn slijm. En daar maakte mijn vriend zich wel druk om. Hij voelde zich even minder man zeg maar. Plat gezegd was hij een beetje teleurgesteld dat hij niet de "dekhengst" ;) blijkt te zijn als die zou moeten zijn....Maar inmiddels heeft hij zich erbij neergelegd dat wij het via IUI moeten proberen.

Ik neem aan dat jouw vriend net zo graag papa wil worden als jij. Natuurlijk is het eng om misschien te horen dat er iets niet goed is. Maar beter dat je dat weet dan dat je je kop in het zand steekt....Toch?

6. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Je hoort altijd dat ze je na een jaar pas gaan onderzoeken, daarom vond ik het snel. En vroeg me af of daar misschien een speciale reden voor was.
    Van de ene kant zou ik nou ook het liefst al naar de huisarts gaan, gewoon die onzekerheid. Maar aan de andere kant zou ik het best eng vinden en wil ik liever nog even hopen dat het niet nodig is.

7. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    En Be Happy.. het scheelt natuurlijk ook dat je leeftijd wat hoger ligt.
    Ik vroeg het me gewoon af omdat Joosie 24 is en een regelmatige cyclus heeft. Dan doen ze dat niet zo snel helaas... Dus ik dacht, misschien heeft ze een medische indicatie.

8. babs81

babs81 Niet meer actief

Bij mijn vriend was die stap ook ZEER groot
    eerste keer was het vol schaamte inlevere.. zit je bij die fertiliteitenarts op wachtbankje.. met tig mannen om je heen!
    Gelukkig ging de 2de inlevering STUKKEN makkelijker.. Hij heeft dit zelf gedaan en zelf weggebracht!!
    Helaas is onze uitslagen niet goed.. Hopelijk die van jullie wel

9. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    2,834
    3
    38
    Het zaad van mijn vriend is ook onderzocht. Voor hem was het ook wel even een hele stap, maar nu is hij blij dat hij weet dat zijn zaad oke is ;)

10. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Wat onderzoeken ze precies bij dat onderzoek?
    Ook de hoeveelheid cellen en de beweeglijkheid?

Bij de thuistesten zijn het toch vaak alleen, dat er zaad geconstateerd wordt?

11. babs81

babs81 Niet meer actief

bij een spermaonderzoek worden vele dingen onderzocht
    o.a
    beweegelijkheid hoeveelheid
    slechte zwemmers
    goeie en snelle etc

12. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    4,405
    11
    38
    in mijn huisje
    Wij zijn erachter gekomen dat de thuistesten niet betrouwbaar zijn.
    Hebben een test thuis gedaan omdat manlief het ook niet zo zag zitten.
    Maar van de huisarts moest hij het toch inleveren bij het lab.
    En toen bleek het zaad niet goed te zijn en de thuistest gaf wel goed aan.

Er bleek een onsteking aanwezig te zijn, waardoor het zaad gaan klonteren.
    En dus niet bewegelijk genoeg is.

Ze testen de hoeveelheid, aantal zaadcellen, bewegelijkheid, zuurgraad, antistoffen enz.

Wij zitten al tijdje in de medische molen, manlief vind het nogsteeds erg vervelend om in te leveren, maar doet het gelukkig wel.

Voordeel is dat we het thuis kunnen opvangen en dan wegbrengen. Want in het ziekenhuis zou hij het nog minder vinden. Kan ik me ook goed voorstellen

13. babs81

babs81 Niet meer actief

bij ons gaf die thuistest ook niet goed aan
    hij was bij ons knalroze
    en sperma was zeer slecht!!

ja fijn is dat he?? dat je het in kan leveren ipv in zown hokje zitten [-X

14. naomi33

naomi33 Bekend lid

Aug 18, 2006
    835
    0
    0
    tuinbouw
    emmen
    wij lopen nu ook in het ziekenhuis .
    we zijn nu 3 jaar bezig om ons 2de wonder te krijgen
    we hebben een dochtertje ze wordt 5 dat was gelijk raak
    maar nu wil het maar niet lukken we hebben nu alle testen gehad in het ziekenhuis
    van mij was goed en van mijn man ook
    nu gaan ze 19 mei mijn eileiders schoonmaken hcg onderzoek dus ben benieuwd :(

15. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Wij hebben nadat we 11 rondes bezig waren voor een tweede een zaadonderzoek gehad. Van Emme waren we in ronde drie zwanger en ik had het idee dat er niet goed was met het zaas van mijn man. Mijn man had niet zo'n moeite om het zaad te moeten inleveren (maar wat een gedoe en wat komt het nauw qua timing en temperatuur etc). Met de uitslag - die niet goed was - had hij wel veel moeite.

Het frappante is dat we een intake bij de IVF-arts gepland hadden staan nav het zaadonderzoek en we een maand na het zaadonderzoek zwanger waren!

Pim

16. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Misschien een beetje domme vraag:

maar hoe moet je het potje naar het zh brengen? Moet dat tegen je lichaam, zodat warm blijft? Of moet dat juist niet?

17. Joosie

Joosie Bekend lid

Sep 27, 2008
    614
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    We zijn nu ruim 2 week verder en hebben nog steeds niks gedaan.
    Ik ga proberen of het deze week gaat lukken.
    Je stelt het voor je zelf ook steeds uit. Ach het komt wel, dat lukt ons zelf wel, daar hebben we geen hulp bij nodig.
    Maar aan de andere kant twijfel je ook zo.
    '

18. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dat dacht ik dus ook. Maar ze zeiden dat ik het zelfs in een tasje mocht meenemen.
    Dan gaar het gewoon in een broekzak

Dank je

19. snippie23

snippie23 VIP lid

Oct 14, 2008
    8,461
    58
    48
    lieve dames!
    zij hebben afgelope woensdag 13 zaad ingeleverd en vrijdag 15mei de uitslag gekregen
    hier uit bleek dat mijn man maar 14%bewegend zaad heeft en er maar 5% de goede vorm had.Dus we moeten helaas door naar de gyn.we hebben alleen de slechte waardes gehoord als we bij de gyn zijn vragen we het gehele plaatje op!

liefs

20. babs81

babs81 Niet meer actief

ai dat is balen!! maar dat is nog veter dan de de uitslag van mijn vriend. die had 9% bewegelijk
    balen he? hoop dat je snel aan de beurd bent
    wij zijn eindelijk dinsdag aan de beurd!! na 2maand wachten!!!

succes ermee!!

Share This Page