Flessenspenen nog een keer gebruiken voor 2e kindje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantico, 3 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Kun je flessenspenen van je eerste kindje ook nog voor je tweede kindje gebruiken? Op zich is het natuurlijk niet veel moeite om nieuwe spenen te kopen, maar als het niet nodig is omdat je de 'oude' (er zit een kleine 3 jaar tussen de kindjes) nog kunt gebruiken dan doe ik dat laatste liever (ook ivm "het milieu" ;)).

Als je ze goed wast en natuurlijk steriliseert en controleert op of de gaatjes nog goed zijn, is het dan oké? Of zouden ze toch slecht geworden zijn van het lange liggen?

De nr-1 spenen die we nu gebruiken zijn nieuw, maar ik heb ook nog nr-2, 3 en 1-2-3-spenen liggen voor evt. later gebruik.

En weet iemand of de Aventspenen van 2008 al vrij van bisfenol-a (zo heet dat toch?) waren?

2. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat als het helemaal heel is, het wel kan. Maar ik zou het niet doen. :)

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

ligt eraan hoelang je ze gebruikt hebt. als je ze al vrij lang gebruikt hebt zou ik het zelf niet doen. als ze een enkele keer gebruikt zijn (om te proberen bijv) kan het best na een sterisatiebeurt. ikzelf zou het niet doen. voor die paar euro, als je daarop al moet bezuinigen.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik merk hier dat de spenen na verloop van tijd 'plakkerig' gaan worden. Ik heb nl nooit na zoveel weken spenen vervangen maar merkte op den duur dat ze niet meer fris aanvoelden. Ik zou 't dus niet doen.

5. Chantico

't Gaat niet per se om het geld hoor, het is vooral omdat ik liever geen goede dingen weggooi als het niet nodig is ;)
    Nieuwe spenen voelt wel fijner voor de kleine, dus denk dat dat het gaat worden :p

6. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    De kwaliteit van de silicone gaat na een tijdje niet gebruikt te zijn hard achteruit. Zou dus zeker nieuwe spenen kopen.

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Groot gelijk heb je er wordt al genoeg weggegooid. Maar als het niet goed meer is zou ik het ook vernieuwen.

8. Maia

Maia Niet meer actief

ik zou het zelf niet meer doen, ook omdat (lijkt mij) de spenen toch lang hebben gelegen en ook uitdrogen misschien? waardoor er als je ze weer gebruikt er sneller scheurtjes e.d. in zouden kunnen komen? dat zou ik denken hoor.

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Als ze nog goed zijn....waarom niet?

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Officieel moeten spenen al na 6 weken gebruik weggegooid worden. Nou gebruikte ik een paar spenen door elkaar en heb ze dus ook langer gebruikt. Maar als je ze al een poos voor je andere kindje hebt gebruikt, en al zolang liggen zou ik voor een 2e toch nieuwe halen. Ik denk dat ze best wel uitdrogen, en daardoor toch eerder breken dan nieuwe.

Nieuwe die je nog hebt, kun je natuurlijk gewoon gebruiken..

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    ik heb toch ook maar nieuwe gekocht. had de oude nog liggen maar al mn familieleden vonden dat ik nieuwe moest kopen :) ben uiteindelijk ook wel blij dat ik dat gedaan heb. ze lagen hier toch ook al 2 jaar in de kast

12. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik heb wel nieuwe gekocht. Zou ook niet weten waarom ik de oude zou gebruiken voor die paar euro. Het kan misschien wel hoor, maar ik vind het geen fijn idee.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

o jeej, dat wist ik niet, ik geef nog steeds n flesje aan mijn jongen en zijn spenen zijn dus 1 jaar oud. ik zal nieuwe kopen vr hem...ik schrik nu erg.pfff.geldt dat vr fopspenen ook?

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

officieel wel belize. ik gebruikte ze ook wel wat langer hoor. maar geen jaar. na een maand of 3 verving ik ze meestal. je merkt op den duur ook dat ze anders worden en soms zelfs kapot gaan. dat geldt ook voor fopspenen, is uiteindelijk hetzelfde spul.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    op zo een dag voel ik me echt zo een slechte moeder dan...dat stond waarschijnlijk op t papiertjes in de verpakking met inimieni lettertjes die ik niet kon lezen...pfff. alles vernieuwen dan straks ook fopspenen etc...

16. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Het staat ook op de verpakking dat je ze na bepaalde tijd moet vervangen. Ik vervang de (flessen)spenen eens in de 3 maanden.
    Als je de spenen die je nog hebt, dus al bij je 1e kindje gebruikt hebt, zou ik nieuwe kopen.

17. Chantico

Thanx voor de reacties! Ik ga lekker nieuwe kopen :D

Ik weet wel dat je fopspenen om de zoveel weken moet vervangen, maar met flessenspenen heb ik dat echt niet gedaan hoor :) Heb wel 7 maanden bv gegeven, en daarna flessen natuurlijk afgewisseld met hapjes enzo, dus ik heb ze niet zo intensief gebruikt als wanneer je vanaf het begin fv geeft. En dan van elke maat 2 in gebruik, dus ik denk dan gemakshalve '2x 3 maanden is 6 maanden met een setje' :D en dan waren we inmiddels al weer aan een grotere maat toe of van de fles af, dus ga me niet schuldig voelen over dat ik ze niet vervangen heb destijds :)

Nu gewoon lekker met frisse nieuwe spenen verder :)

18. misa

misa Niet meer actief

Officieel wel, maar als je al meerdere flessen en spenen hebt (ook fopspenen) dat is dat natuurlijk wel anders. Wij vinden dat we dan het dubbele kunnen aanhouden... ;) Ik heb trouwens na een half jaar 2 nieuwe flessen gekocht en vond het wel goed.

En spenen gebruikt hij al weken niet meer, maar daar had ik er wel 4 van, dus die ga ik echt niet na de zogenaamde 6 weken vernieuwen.

Dus als je gewoon goed nakijkt of alles nog goed is dan kan je het echt wel langer gebruiken. :)

En ja, nieuwe spenen (helemaal in de verpakking) kan echt wel als je die nog hebt liggen. :)

Oja: je bent heus geen slechte moeder hoor belize! ;)

Deel Deze Pagina