Onze dochter van tien weken huilt veel meer nu we zijn overgegaan op flesvoeding. Wanneer ze wakker wordt en honger heeft zet ze het meteen op een gillen en ook na een voeding wil ze nog weleens huilen. Ze drinkt nu meestal 100 tot 150 cc per voeding en dan om de drie uur ongeveer. Volgens het consultatiebureau zou ze flessen van 200 cc moeten drinken maar ze wil echt niet meer per keer. Wie heeft ervaring met overstappen? Is het normaal dat zeer zo'n last van heeft en gaat dit over of is er iets anders aan de hand? Het overstappen is vrij snel gegaan omdat mijn borstvoeding stopte.
Leuk dat het consultatiebureau dit zegt,maar je kindje is net geswitched van borst naar kunstvoeding. Blijkbaar zijn dit de hoeveelheden die ze nu wegkrijgt. Dat past zich vanzelf wel aan. Geef de darmpjes even de tijd om te kunstvoeding valt zwaarder op de maag en belast de darmpjes meer, dus rustig aan,dan komt het goed. Ze drinkt tot ze vol is, dat is toch prima? Je schrijft de borstvoeding opeens stopte,dus ik neem aan ivm met medische redenen (want zomaar stoppen gebeurd eigenlijk niet als je op verzoek voed) maar heb je wellicht nog wat in je vriezer staan? Zodat je nog wat kan mengen?
Moedermelk is lichter verteerbaar dan kunstvoeding. Dit betekent dat het zwaarder valt en dat de darmen er harder voor moeten werken. Dit kan krampjes geven. Als je niet geleidelijk hebt afgebouwd dan heeft je kindje niet kunnen wennen aan andere melk. Het is dus niet vreemd dat ze dit gedrag vertoond. Als je het de tijd geeft dan zal ze er vast aan wennen. Wat betreft het consultatiebureau. Ik begrijp niet waarom ze op 200cc moet zitten? De hoeveelheden die je nu geeft zijn toch prima. Je zit niet aan de maximale hoeveelheid toch?
En het is toch ook niet zo dat 200cc per se moet, ook als je kindje altijd kunstvoeding heeft gehad? Beetje onzinnig inderdaad...
Gewoon, net als de borst, op verzoek voeden. Het ene kind verstouwt op deze leeftijd 4x per dag 180/6, het andere kind wil 7 of 8x 90/3, of 6 keer 120/4. Allemaal prima. Gewoon je kind volgen. En hoe bedoel je je borstvoeding is in één keer gestopt? Je borsten zijn toch geen kraantje dat je zo maar even dichtdraait?
Met 10 weken 200cc is echt veel maar dan ook VEEL te veel ! Je zou nog terug kunnen naar 120cc om de 3 uur dan heb je qua schepjes nog wat ruimte voor eventueel een klein flesje 's nachts.
200??!!! Ik heb geen verstand van flesvoeding maar dit lijkt me wel heel veel voor zo'n klein meisje. Misschien gewoon op verzoek voeden (mag toch ook met flesvoeding) en haar lekker zelf laten bepalen hoeveel ze drinkt.
Bedankt voor de tips! Ik voed haar nu op verzoek. Op het moment ongeveer elke twee soms drie uur en dan drinkt ze maximaal 100 ml maar meestal iets minder. Ik hou haar plasluiers goed in de gate. Ik zie wel hoe het uitpakt. Ik hoop dat ze de komende dagen wat meer tot rust komt, ik ben haar nu ook weer meer regelmaat gaan bieden.