vacature voor derde keer reageren???

Discussion in 'De lounge' started by cw26, Feb 4, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,080
    308
    83
    Hi allemaal,

Wat zouden jullie doen met betreft reageren op een vacature.
    Ik ben rustig aan aan het verder kijken, ik reageer af en toe op een vacature als het me leuk lijkt en aanstaat.
    Zo anderhalf jaar terug heb ik gereageerd op een functie die vervolgens een paar maanden later weer online was, en nu weer.

Twee voorgaande keren heb ik gereageerd, en kreeg telkens een afwijzing,
    Nog steeds vind ik deze vacature leuk, en nog steeds denk ik, dat ik er geschikt voor ben.

Wel vraag ik me af hoe het kan dat er voor de derde keer in 1,5 jaar tijd deze vacature vrij komt, en of er dan misschien wel wat mis is....

Zouden jullie voor de derde keer reageren?
    Of zouden jullie eerst bellen om te vragen hoe of wat en of ik uberhaupt kans heb.

Ben benieuwd, wat jullie zouden doen.

2. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Kreeg je ook een reden van afwijzing? Zo niet, dan zou ik nu bellen en aangeven dat je echt veel interesse hebt en licht dit verder toe aan de telefoon.

3. Roose79

Roose79 Bekend lid

Sep 9, 2016
    511
    1
    16
    Heb je ook gehoord waarom je werd afgewezen? Als het bijv iets is waar je de afgelopen anderhalf jaar aantoonbaar aan hebt gewerkt dan maak je misschien juist nu veel meer kans. Maar als het iets is wat niet echt te veranderen is, ligt het natuurlijk wel moeilijker.
    Ik zou er even achteraan gaan; zij zijn na anderhalf jaar nog steeds (of weer) op zoek en jij bent nog steeds geïnteresseerd!
    Succes!!

4. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Nee ik zou niet meer reageren. Of ik zou eerst bellen ter informatie.

Hier is een gezondheidscentrum waar om de haverklap de vacature open staat. Ik vind dat ook wel genoeg zeggen.

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik heb wel eens sollicitanten die meerdere keren reageren als we een vacature hebben uitstaan. Maar vaak heb ik besloten de eerste keer al dat die persoon waarschijnlijk niet goed in mn team past. Daar denk ik dan de tweede of derde keer niet anders over.

Ik laat trouwens ook regelmatig vacatures uitzetten voor zelfde soort functies. Maar dan betekend niet dat de persoon die eerst was aangenomen al snel weer weg is hoor. Dat heb ik maar 1 keer gehad en lag toch echt aan die persoon zelf.

Je kunt ook gewoon een keer bellen. Waarom de vacature open staat. Dat er iemand ontslagen is, is een andere reden als dat de werkuren om extra FTE vragen of dat er iemand met pensioen gaat. En wat de reden is dat je eerder bent afgewezen, moet ik eerlijk bij zeggen dat ik daar ook niet altijd eerlijk in kan zijn. Ik heb bijv een tijd een team gehad waarin de balans zoek was omdat er bijna alleen maar 50 plussers in zaten. Ik kon toen niet bij de selectie zeggen dat we geen 50plusser aannemen maar een jong iemand zoeken. Want dat is leeftijds discriminatie.

6. Leraje

Leraje Fanatiek lid

Apr 19, 2013
    4,965
    2,790
    113
    Maar vervolgens héb je wel op leeftijd gediscrimineerd :(

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ja dat klopt. Eigenlijk mag dat niet. Maar was voor het team toen nodig dus daar ging stiekem wel mijn voorkeur naar uit.

8. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Toch snap ik helemaal waarom ze dat deed en ook waarom ze het biet kon melden.

We moeten eens ophouden om alles in het negatieve te zien. Dit is een goede reden om een jonger iemand aan te nemen.

9. Ballon

Ballon Niet meer actief

Gewoon even bellen!

Ik had hetzelfde. 2x erop gereageerd en afgewezen. Stond hij weer online! Ik heb toch even aan de bel getrokken.
    Blijkt de reden van mijn afwijzing logisch verklaarbaar te zijn. In mijn vorige functie deed ik veel en veel meer dan wat er in deze functie verwacht werd. Ze waten bang dat de baan niet voldoende uitdaging gaf voor mij. Ik vind dat ik dat zelf prima kan beoordelen en wannneer ik vind dat dit het geval is, ik dan ook niet zal reageren. Nadat dit duidelijk was, werd ik direct uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk bleken de voorwaarden iets anders te zijn dan welke er in de vacature stonden, namelijk 5 dagen beschikbaar ipv 24-32 uur, dus om die reden helaas zelf afgeketst maar gewoon even bellen dus!

10. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Er is nooit een goede reden voor welk vorm van discriminatie dan ook. Heeft niets met negativiteit te maken maar wel alles met gelijke rechten.
    Ik heb trouwens ook nooit begrepen waarom mensen vanaf een bepaalde leeftijd vaak worden afgedankt. Alsof ze opeens niet meer capabel zijn.

Ontopic; ik zou zeker solliciteren.

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Dit zou ik ook doen

12. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,080
    308
    83
    Hi,

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Nee heb toen nooit nagebeld waarom niet. Het is wel zo dat er in de vacature wordt gevraagd om mbo opleiding administratief. Ik heb dit dus niet...
    Maar ik werk wel al 10 jaar in de functie die gevraagd wordt. Als men natuurlijk alleen maar kijkt naar de opleiding ja dan heb ik dus niet wat er gevraagd wordt. Maar aan alle andere punten die gevraagd worden kan ik wel een vinkje zetten. Zelf het oproepbaar zijn....

Ik denk dat ik gewoon maandag ga bellen. Me verhaal uitleg, en vraag hoe of wat. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.

Dank jullie!

13. Prinsessa

Prinsessa Lid

Jun 1, 2015
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik een cv binnenkrijg kijk ik voornamelijk naar werkervaring en wat minder naar diploma's.. Zou ze gewoon even bellen en je verhaal uitleggen!

14. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Ik werk in een klein team in de zorg. Vanaf 55 jaar ben je niet verplicht om nachtdiensten te doen. Steeds meer collega's bereiken die leeftijd. Dit betekent dat "de jongeren" dit moeten invullen. Daarom kiezen wij ook geen 55 plusser of iemand die dit snel wordt....

15. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik vind bellen verstandiger dan weer een brief sturen. Op mij zou 3 keer een brief van dezelfde persoon voor dezelfde functie een beetje dommig overkomen ofzo. Dan komt het beter aan als je belt en uitleg geeft.

16. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Tsja maar het zorgt er wel voor dat de ander afgewezen is en geen baan heeft terwijl ze gewoon prima voldoet.

Ik vind dat echt te belachelijk voor woorden

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Leeftijdsdiscriminatie is helaas een groot probleem in Nederland, voor zover ik weet wordt men nergens zo snel afgeseveerd als 45+-er als in Nederland. Heel triest, bekrompen en dom. 🙄 Binnen mijn bedrijven zorg ik juist dat er vooral veel 45+ mensen worden aangenomen, die hebben zelfs prioriteit op de jongere werknemer. Want binnen ons concern telt ervaring en deskundigheid, evenwichtigheid en drive, persoonlijkheid. Goedkoop is duurkoop blijkt telkens weer, maar de meeste bedrijven en organisaties hebben dat helaas niet zo door hier.

On topic: ik zou maandag even bellen met de recruiter/pz. Leg uit hoe enthusiast je bent over de functie, nog steeds... en dat je graag op gesprek wilt komen om dat nader toe te lichten. ALS die persoon in kwestie verder kijkt dan zijn/haar neus lang is dan zal diegene je volhardendheid en enthusiasme alleen maar waarderen en je een kans geven. Ervan uitgaande dat het alleen het feitelijke diploma is wat er ontbreekt natuurlijk. Dat boeit mij persoonlijk ook nooit zo, tenzij vereist om de functie uit te kunnen oefenen uiteraard.

Go for it girl, je hebt niks te verliezen! 💪🏼💪🏼

18. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Ik sluit mij volledig bij deze post aan.
    Een diploma is ondergeschikt aan de werkervaring, tenzij de functie dit vereist. Bijvoorbeeld een arts zonder diploma is natuurlijk onmogelijk :D

En mochten er 20 mensen met geschikte werkervaring solliciteren en 10 daarvan hebben ook nogeens het bijbehorende diploma dan kan ik mij wel weer voorstellen dat deze 10 mensen de voorkeur hebben. Hoe meer keus, hoe scherper je op alle onderdelen kunt selecteren.

Maar solliciteren er 3 mensen waarvan 1 er net van school komt met diploma en 2 mensen beiden met 10 jaar relevante werkervaring, echter een van de twee zonder het diploma, dan zou ik de 2 mensen met de relevante werkervaring uitnodigen.
    Degene met alleen diploma zou ik persoonlijk minder snel uitnodigen. Of er moet heel veel ruimte binnen het team zijn om iemand langdurig persoonlijk te begeleiden.

Bij een functie waar je zeer geïnteresseerd in bent zou ik altijd nabellen voor de reden van afwijzing. Vaak kun je daar veel van leren. Je weet dan vaak wat je nog tekort komt om een dergelijke functie te vervullen.
    Mocht je wel aan alle eisen voldoen maar waren er zoveel reacties binnengekomen van mensen die net iets meer in huis hadden, dan zou ik net zo makkelijk nogmaals reageren als de vacature weer wordt uitgezet. En dan aangeven dat je eerder hebt gesolliciteerd, aangeven waar je je nog meer in hebt ontwikkeld en aangeven dat de functie zeer goed bij jou past en waarom. Niet geschoten is zeker altijd mis.

19. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Sorry maar dat is toch een beetje vreemd. Eerst zeggen jullie dat leeftijdsdiscriminatie uit ten boze is. Daarna doe je het zelf doordat je voorkeur uitgaat naar juist iemand die wat ouder is. Zodat je daar minder in hoeft te investeren... Er zijn ook veel jongeren die niet aan de bak komen omdat ze nog werkervaring moeten opdoen. Dus dan doe je toch hetzelfde?

Bovendien gaf ik aan dat ik dat 1 keer gedaan heb omdat het team uit balans was door veel oudere collega's, en maar 2 wat jongere (in de 40). Het is niet iets wat ik structureel doe, of vind dat ouderen 'afgeschreven' zijn.

En bovendien neem ik dus ook wel eens iemand aan die net van school komt. Ja dat is dan investeren ja. Zelfde als een dame aannemen van eind 20, begin 30 die net gesetteld is en een kinderwens heeft. Die kan een periode uit gaan vallen vanwege zwangerschap en daarna misschien minder werken etc. Maar dat houdt mij ook nooit tegen.

Je kijkt gewoon welke persoon je nodig hebt voor een team. En soms is leeftijd daar wel relevant bij, maar vaak ook niet.

20. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Als je kiest voor een ouder iemand omdat diegene de gewenste ervaring heeft, dan spreek je niet van leeftijdsdiscriminatie, maar van het aannemen van de beste kandidaat. En dat is gewoon toegestaan.

Als je een jonger iemand verkiest boven iemand van 50 jaar omdat je denkt dat een jonger iemand bijvoorbeeld minder vaak ziek is dan een ouder iemand, dan spreek je wel van leeftijdsdiscriminatie.

Als je een jonge vrouw niet aan wil nemen uit angst dat ze wellicht binnen afzienbare tijd zwanger zou kunnen raken dan spreek je wel van leeftijdsdiscriminatie (en eventueel seksediscriminatie).

Share This Page