Wijsheden voor nieuwe moeders?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Evi88, Feb 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Dag dames,

Op dit moment ben ik in verwachting van mijn eerste kindje.

Er komt zooooveel op je af als je zwanger bent, van omgaan met familie, regelzaken, tot praktische dingen als een kinderwagen. Het voelt een beetje als ik het wiel opnieuw uit moet vinden, terwijl kinderen krijgen toch al jaren wordt gedaan :p.

Ik ben heel benieuwd wat jullie, ervaren moeders, aan wijsheden zouden willen delen ;) Wat zou je anders doen, wat heb je geleerd?

Patri1982 and Joanne123 like this.
  2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mijn moeder zei: kijk naar je kind en vertrouw op je gevoel. Je weet het prima!!
    Wees niet bang om dingen te vragen!

Bine84, Niny and Raket78 like this.
  3. Melian

Melian Fanatiek lid

Mar 16, 2011
    1,129
    653
    113
    Female
    Yes! Gevraagd advies geven :D;)

Accepteer hulp en wees niet bang om advies te vragen.
    Luister naar je eigen gevoel.
    Je hoeft niet alles te kopen wat op de babylijst staat.
    Neem alle tijd en rust die je nodig hebt na de bevalling en instrueer kraamzorg.
    Als het niet klikt met de kraamzorg, mag je vragen om een ander.
    Een baby gaat niet zomaar stuk.
    Rompertjes hoeven niet over het hoofd, maar kunnen ook naar beneden uit.
    TRAIN JE BEKKENBODEM!!! :rolleyes::D

Wij hadden bij ons eerste kindje een ziekenhuisstart en hebben toen heel veel op ons af zien komen. Achteraf zou ik willen dat we onze eigen wensen wat duidelijker kenbaar hadden gemaakt en dat we af en toe meer op onze strepen waren gaan staan. Als iets écht niet fijn voelt, tijdens de zwangerschap en erna, dan mag je dat aangeven. En zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen vindt wel wat. Haal er uit wat bij je past en laat de rest lekker gaan. Mensen met ervaring weten heus niet alles beter ;) Tot slot heb ik voor mezelf ondervonden dat ik me vooral heel snel druk maak om allerlei bijzaken. Tuurlijk is het leuk als je de hipste, mooiste beste spulletjes hebt en volledig bent ingelezen en de meest volledige cursus heb gedaan, maar het is uiteindelijk vaak maar bijzaak. Dus geniet van al het shoppen en verzamelen van informatie, maar het is vooral leuk. Een warm nest, alerte ouders en veel liefde zijn belangrijker.

Pepper92, KellD and maansneeuw like this.
  4. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,482
    5,842
    113
    Vertrouw op je gevoel!

Toen ik de uitzetlijst van de kraamverzorgster zag dacht ik "holy shit, dit gaat helemaal fout:roflmao:". Ik wist niet eens wat hydrofiele luiers waren. Maar je groeit er langzaam in en leert elke dag weer nieuwe dingen. En zodra je je kleintje in je armen hebt dan is er maar 1 ding dat telt en dat is dat hij/zij gelukkig is.

ettol likes this.
  5. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Vertrouw ALTIJD op je moederinstinct. Ook als dat wat anders zegt dan de gangbare regeltjes.

Hier een dikke week een krijsend kind gehad wat volgens de regeltjes pas over 2,5u weer een fles "mocht". Honger kon het dus niet zijn.
    Nu écht wél dus. Toen ik ging luisteren naar wat mijn gevoel en baby aangaf kreeg ik een heel ander kind.

Love1987 and Melian like this.
  6. Melian

Melian Fanatiek lid

Mar 16, 2011
    1,129
    653
    113
    Female
    Hahaha! Ik zie een thema ontstaan ;) Maar echt een waarheid als een koe, dat moedergevoel.

7. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Is ook wat de kinderarts hier zei. Een moeder kent haar eigen kind het beste, en als die zegt dat er iets niet klopt kijken we áltijd. Fijn mens is dat.

Oceanna and PBV like this.
  8. Melian

Melian Fanatiek lid

Mar 16, 2011
    1,129
    653
    113
    Female
    Dat is een arts die op de goede plek is beland. Zo fijn als je serieus wordt genomen.

Kleine kanttekening bij het moedergevoel is voor mij trouwens nog wel dat ik écht die huiltjes en signaaltjes niet allemaal gelijk herkende. Stond er weer in de Oei ik Groei of een tijdschrift voor moeders 'dat je nu de huiltjes wel zou herkennen' en dan zat ik vol schuldgevoel en gevoel van mislukking naar dat kleine buitenaardse wezentje in mijn armen te kijken. Geen idee wat ze allemaal wilde. Heeft echt een paar maanden geduurd voordat ik mijn kinderen echt snapte (en inmiddels is dat snappen ook weer voorbij ;)). Maar dat is anders dan dat echte instinct dat je vertelt dat iets niet klopt.

9. PBV

PBV Fanatiek lid

Feb 6, 2018
    1,765
    1,321
    113
    Female
    In het westen
    Gefeliciteerd met jullie zwangerschap!

Ik heb een zoontje van 2 jaar oud.
    Ik kan je heel veel adviezen geven maar het gaat echt om je eigen gevoel wat opvoeden en kindje betreft. Luister en kijk naar je kindje. Dan kom je vaak er achter wat je moet doen.
    Mijn ervaring is dat alles (zelf eten, praten tijgeren, staan, kruipen, lopen, bouwen, rijden op een karretje etc,) vanzelf ging met een beetje hulp.

Qua spullen is het belangrijk dat je alles bij de hand hebt, als jeje baby verschoond, zodat je niet hoeft weg te lopen bij je baby als die op de commode ligt. Als je wel moet draaien, hou dan 1 hand op de buik van je baby zodat je baby altijd vast hebt. Maar voorkom dit wel. Je moet er niet aan denken als je baby naar beneden valt.

Ik vond het altijd belangrijk om goede flessen te hebben. Ik had de flessen van Difrax. Deze vond ik fijn. Maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Qua kinderwagen enzo. Ik heb de Bugaboo omdat ie laag is. Hij rijdt heel erg lekker. Ik kan hem met twee vingers duwen en je kan hem tot 4 jaar gebruiken. Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Ik zou zeggen ga naar een grote baby warenhuis zoals babypark of babydump en probeer alle wagens uit. Wat belangrijk is, is je op bergruimte en hoe hij inklapt. Heb je een kleine auto? Past hij daarin? Etc. Het dolde bij ons weleens haha. Want je hebt wel honderd wagens.

Het advies van kleertjes. Natuurlijk is het goed als je merkkleertjes of dure kleertjes koopt, maar hou er rekening mee dat ze er zo uitgegroeid zijn. Mijn ervaring is dat sommige kleren maar 1x gedragen werden. Ik koop daarom vaak kleren bij zeeman, H&M, internet of uitverkoop. Zo heb ik laatst een jas gekocht voor 7 euro, die normaal 30 euro is. Altijd leuk.
    Maar ook met dit, heeft iedereen daar een eigen mening over.

Qua luiers heb ik altijd pampers gebruikt. Ik heb veel andere merken gebruikt en deze vond ik toch het fijnst. Dit is ook een kwestie van uitproberen.

Ff denken, er gebeurd zoveel in 2 jaar haha.
    Ik zou niks anders doen omdat je het altijd probeert goed te doen voor je kind.
    Ik zou zeggen: geniet van elk moment!!
    Succes met de bevalling. :D

10. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Hier wat betreft huiltjes herkennen veel aan de dunstan babytaal gehad. Het klopte altijd.
    En ja voor ik het echt goed doorkreeg was ie al 6wk. Tot die tijd was het gewoon checken van temp, luier, krampjes, honger.

11. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Leuk om te zien dat jij dat ook hebt. Ik gaf de eerst maanden bij huilen altijd een borst. En als dat het niet was dan de luier. En als dat het niet was gingen ze in de draagdoek. Maar of ik nou echt het huilen herken. Meer gevoel uiteindelijk.

Niny and Melian like this.
  12. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Vraag hulp als je er niet uit komt. Bij de eerste een babyconsulent over de vloer gehad en veel van geleerd.

Vertrouw op je eigen instinct. Denk jij dat buikligging gaat helpen? Prober het dan. Voeden voor het slapen ipv erna? Probeer het. Elk kind is anders en jij weet het meeste van het jouwe.

Laat het cb maar kletsen. Die zien heel veel kinderen en kennen richtlijnen die voor de meeste kinderen zouden moeten werken. Maar niet per se voor de jouwe.

PBV likes this.
  13. PBV

PBV Fanatiek lid

Feb 6, 2018
    1,765
    1,321
    113
    Female
    In het westen
    Ik herken het gevoel ook. Ik deed hetzelfde wat de reagerders hiervoor zeiden. Ik ging ook het rijtje af: honger, nieuwe luier of misschien krampjes. Als ik niks kon ontdekken, was er ook niks aan de hand. Ik liet hem soms weleens doorhuilen. En ging dan om de 10 min even kijken. Hij sliep dan best snel weer.
    Want huilen is niet erg!

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,308
    28,488
    113
    - Kijk naar je kindje, volg je gevoel, vertrouw op jezelf.

- Je zult 100.000 verschillende meningen lezen en te horen krijgen over elk aspect van moederschap. Eten, slapen, spelen, ontwikkeling. Wat jij doet zal altijd iemand niet goed vinden. Dat weet je dat vast :p

- Laat je niet gek maken door alle dure meuk die je echt zou moeten hebben volgens het internet. (Zp incl.)
    Jouw baby is net zo gelukkig in een zeeman rompertje als in één van Petit Bateau. In een hoge stoel van de Ikea kan je kindje net zo goed eten als in één van Stokke.

- Maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf. Wasbare luiers is mooi maar weggooi is gewoon heel veel makkelijker. Babygebarentaal, een uur klassieke muziek op een dag en babyyoga zijn hele mooie ideeën, maar daar komt niets van terecht de eerste 6 maanden. En dat is helemaal prima! Een new born is al zwaar genoeg, maak het niet onnodig zwaarder voor jezelf.

- Als kraamvrouw en jonge moeder krijg je snel het idee dat je alles zou moeten kunnen. Dat hoeft niet! Je koffie zal de eerste maanden standaard koud zijn, de badkamer heb je geen tijd voor. 3x macaroni in de week is prima. Leg geen druk op jezelf. Je bent net moeder, jij mag doen wat je wil!

- Neem de tijd om je kindje te leren kennen. Kan zijn dat je direct een oermoeder bent die precies weet wat de baby wil en nodig heeft. Maar de meeste van ons hebben geen idee. Geef het de tijd.

15. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

Nov 3, 2017
    530
    337
    63
    Vergelijk je kind niet met een ander. Je kunt er zo onzeker van worden dat jouw kind
    -niet doorslaapt
    -later gaat rollen/kruipen /lopen

En inderdaad volg je gevoel!

Riverdale87, ettol and trillian like this.
  16. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

Feb 10, 2013
    612
    86
    28
    Ik ven nu moeder van 3 kindjes en wat ik vind wat je vooral moet doen met je eerste kindje is vooral de boel de boel laten en lekker veel knuffelen bij je nemen spelen...want als je straks kindje nummer 2 heb zal je zien dat dat veel minder kan omdat je je aandacht moet verdelen..en dan bedoel ik niet dar je met kindje 2 niet kan knuffelen maar probeer er nu echt van te genieten... owja en lekker veel meeslapen dat kan nu ook nog

ettol likes this.
  17. K00

K00 Niet meer actief

Heeeeel veel hydrofielen aanschaffen! :)

En een diaperchamp.

Draagzak pas doen als je je kindje een beetje kent.

Als je veel gaat wandelen geef dan iets meer uit aan een kinderwagen. Niks wandelt zo rot als een wagen die niet makkelijk rolt.

Ik was heel blij met mijn easybase. Vooral als het regende!

Geniet echt van je kraamweek!

Stuur bezoek weg als het je te veel wordt of je gewoon even alleen met je kleine wil zijn..deze tijd krijg je nooit meer terug.

Enne gefeliciteerd :)

18. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Je zult zien dat er ontzettend veel mensen ongevraagd hun mening er doorheen proberen te drukken en jou ervan willen overtuigen dat wat zij zeggen het juiste is..... ene oor in, andere oor uit.
    Doen waarvan jij zelf denkt dat dat het beste is. Jij kent je baby.
    Doe wat voor jullie goed voelt.
    Neem ook het consultatiebureau met een korreltje (of een vat :roflmao:) zout.

Oh, en vraag om hulp als dat nodig is.. stel dat jullie baby een huilbaby (vervelend woord.....) is, vraag tijdig of iemand het even over wil nemen zodat je jezelf even op kunt laden.

19. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Oh en ik had met de kraamverzorgster een soort codewoord als ik de visite een beetje zat was.
    Zij (of ik) vroeg dan of ze nog een controle moest doen. Zij vroeg dan of het bezoek even naar beneden wilde gaan (ik lag nog in bed) maar die zeiden toen dat ze naar huis gingen.

Is gelukkig maar 1x voorgevallen hoor. En dat was omdat we een slechte nacht hadden en vrienden van ons met hun 3 (!!) kinderen langskwamen. Dat was overigens niet overlegd. We wisten dat zij kwamen maar niet dat ze hun kinderen meenamen.

Oceanna likes this.
  20. tasha

tasha Actief lid

Jul 21, 2012
    355
    114
    43
    NULL
    NULL
    je eigen gevoel volgen! google de dingen die je niet kent! wat ik nu al doe (ik koop echter nog niks) lekker de babyshops online bekijken wat vind je leuk wat vind je mooi. zo heb ik bij 3 mijn kindjes altijd die onhandige metale kruiken gehad en gister kwam ik de De Zensy kruik tegen. ik dacht direct dat is handig (wilde er nog een topic over aanmaken om te zien welke mama's er ervaring mee hebben)
    nog een tip ik koop altijd een schrift (gaat overal mee naar toe) en daar schrijf ik van alles in op wat ik niet mag of wil vergeten. Want ik denk dat de meeste het hier wel herkennen door die zwangerschapsdementie vergeet je de gekste dingen. Ook erg grappig om dat later nog eens terug te lezen :D

liefs tasha

Share This Page