Ik ben candarel zoetjes gaan gebruiken toen ik graag af wilde vallen na mijn 1ste zwangerschap. Dit ben ik dus eigenlijk onbewust blijven gebruiken tijdens deze zwangerschap en bedacht me gister ineens dat er natuurlijk in zoetjes ook aspartaam zit. Totaal niet over nagedacht, stom stom stom maar goed, het is al gebeurd. Nu vroeg ik me af in hoeverre zoetjes ook schadelijk zijn of is aspartaam gewoon aspartaam, punt? En wat zou ik anders in mijn thee kunnen gaan gebruiken? Ik ga liever geen suiker meer gebruiken maar ja.. om mijn theetje nou te laten staan
Website Candarel Mag ik als zwangere vrouw Canderel innemen? Ja, wetenschappelijk gezien is het gebruik van Canderel veilig en aanvaardbaar voor iedereen, ook voor zwangere vrouwen. Een matig gebruik ligt ver af van de aanvaardbare dagelijkse dosis (ADI) die voor aspartaam momenteel op 40 mg per kilogram lichaamsgewicht ligt. De ADI is de maximale hoeveelheid die iemand per dag kan binnenkrijgen zonder dat dat risico’s inhoudt voor de gezondheid. De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft aspartaam en acesulfaam K, zoetstoffen aanwezig in Canderel, trouwens goedgekeurd voor gebruik tijdens de zwangerschap. Dat bevestigde dokter Chris Vercammen tijdens het symposium Diabetes en Zwangerschap van de Vlaamse Diabetesvereniging (29 mei 2010). Kind en Gezin raadt het gebruik van aspartaam wel af tijdens de zwangerschap. Niet omdat aspartaam niet veilig is, maar wel omdat zwangere vrouwen een kwetsbare groep zijn met specifieke voedingsbehoeften. Daarom raden wij aan om advies te vragen bij je gynaecoloog of diĆ«tiste over het gebruik van zoetstoffen tijdens de zwangerschap. Meer antwoorden op deze site http://www.canderel.nl/informatie/faq
Denk dat 't in die kleine hoeveelheden niet veel kwaad kan. Ik drink best veel liptonice light en daar zit natuurlijk ook aspartaam in. Volgens mij gynaecoloog kon dat geen kwaad. Wat je eventueel ook kunt doen is je vraag hier aan een verloskundige op 't forum stellen? Groetjes Masu
76Chantal: Thanx, dat had ik ook al gezien maar ja, als je verder googled dan staan er weer andere verhalen. Masu: Ik moet zaterdag toch naar mijn eigen vk dus dan vraag ik het wel aan haar even na Happymama: Tja ik heb er dus ook totaal niet over nagedacht maar het aspartaam-dingetje komt ineens zoveel voor hier dat ik me dat ineens zat te bedenken haha. Jij dus geen ADHD kind e.d.
Tegenwoordig wordt overal een probleem van gemaakt, je mag gewoon producten met aspertaam gebruiken hoor, zolang je niet een heel potje zoetjes op een dag naar binnen werkt, is er niets aan de hand hoor!
Als je veel gebruikt, zou ik wel wat minderen. Misschien deel suiker, deel zoetstof? opzich kan suiker geen kwaad, dat hebben die kleintjes toch ook nodig om te groeien.. Anders misschien honing, of een scheutje melk? (zit wel suiker in allebei) Mijn dietist hield het op 2 glazen met aspartaam frisdrank per dag. Als volwassene mag je echt wel meer, maar dat kleintje is er ook nog. Ze raadde dit aan omdat er gewoon geen duidelijk richtlijn is.
neee hahaha geen adhd kind , maar dat kan nog komen ze is wel erg temprament vol hahaha maar dat heeft ze van miij en niet van zoetjes hihihi