Hoe belangrijk is dat voor jou? Hou je de etiquette aan zoals bv soep van je af lepelen, servet op schoot, mond afdoen als je een slok van je drinken neemt enz enz of hou het op: niet met volle mond, niet smakken, met mes en vork eten emz of vind je zelfs dat niet belangrijk? Maakt het voor jou nog uit in welk gezelschap/gelegenheid je bent?
De eerste dingen die je noemt, daar doen wij niet aan. Servetten gebruiken we bijna nooit trouwens. Geen ellebogen op tafel, niet met volle mond, vanaf bepaalde leeftijd niet naar het toilet onder het eten etc.
Sommige dingen wel maar of het etiquette is? Niet praten met je mond vol Geen ellebogen op tafel Eten met het bestek wat er voor bedoeld is. Blijven zitten aan tafel tot iedereen klaar is (dus ook niet naar het toilet) Je eet je bord leeg je schept op wat je opkrijgt en meer niet Servetten gebruiken we vooral bij luxe aangelegenheden
Hm nee niet echt. Wel vind ik het belangrijk niet te smakken (kan ik ECHT niet tegen), eten met bestek en deze juist vasthouden (dus niet je vork vasthouden zoals een peuter krast met een kleurpotlood). Etc. Helaas denk mijn vriend er anders over haha. Hij smakt, propt zijn mond zo vol mogelijk, schrokt en gebruikt nooit een mes.
Thuis ben ik redelijk makkelijk hoor, gewoon eten met je bestek, niet slurpen, boeren, vragen of je van tafel mag, wachten tot iedereen zijn eten heeft staan, niet praten met eten in je mond, gewoon de basis. In een restaurant let ik wel beter op, geen ellebogen op tafel, servet op schoot, wachten met drinken tot na het proosten, ik gebruik mijn bestek wat netter, je bestek goed op je bord leggen als je genoeg gegeten hebt, ga zo maar door.
Niet van tafel gaan, niet smakken, met mes en vork eten (en goed om! ) , geen boeren/scheten laten en niet zeggen dat je iets "goor vindt". Dat is ongeveer hoever we nu zijn. Ongeveer dus. Welke richting ze hun soep op lepelen en welke lepel bij welk gerecht hoort... dat is een bug te ver vermoed ik. Misschien als ze dertig zijn.
Thuis ga ik niet moeilijk doen over etiquette. Maar bij een goed restaurant zorg ik er wel voor dat ik idd alles netjes doe, mits ze daar zelf ook aandacht aan besteden, door bijv. Eerst de vrouwen uit te serveren en je wijn netjes op temperatuur laten komen voor ze het schenken en dergelijke. Bij een eetcafe ga ik dus niet helemaal netjes volgens etiquette eten!
Wat leuk, beetje off topic, maar ik heb in restaurants in het hogere segment gewekt. En daar heb ik alles geleerd over de restaurant etiquette. Ik vond dat wel altijd heel erg leuk om te doen! We maakte er onderling ook echt een sport van om zo chique en netjes mogelijk te doen . Achter de schermen vrolijk, lachen en lol, maar dan wel met een stalen serieus gezicht het restaurant in gaan. Vond het erg leuk, bv tafel schuieren, als de gasten even zijn opgestaan om naar toilet te gaan, de hele tafel gelijk netjes maken en servet vouwen. Servet uitkloppen op de schoot, alles rechts inzetten, soep links uitserveren van uit een terrine, dubbele diendoeken enz. Thuis niet echt etiquette, maar gewoon de 'normale' regels. Zoals eten aan tafel, handen wassen ervoor en erna, enz.
Wij stellen niet gek veel eisen aan de tafelmanieren van onze kinderen. Zolang het enigszins beschaafd is: niet met volle mond praten of smakken, niet met handen tenzij dat niet anders kan met een bepaald gerecht of ze nog heel klein zijn (rapley), wachten tot iedereen klaar is en gewoon rustig eten (geen geprop etc.). Maar welke kant je soep oplepelt (wist serieus niet dat daar een bepaalde manier voor was ), ellebogen op tafel (niet om het hoofd te stutten ) etc. wij zien dat niet direct als geen of slechte tafelmanieren: het hoort en past gewoon niet direct bij wat wij verwachten en nodig vinden om ons daar mee bezig te houden. Servetten gebruiken wij alleen met kerst en paasontbijt en drinken hebben wij nooit bij het eten. Wij gaan ook nooit naar een dergelijk restaurant waar zulke manieren verwacht zouden worden, omdat wij onszelf daar al niet op ons gemak voelen dus dan verwacht ik die etiquette ook niet van onze kinderen.
Thuis de gewone etiquettes. Netjes eten, bestek wegleggen, niet smakken en pas van tafel nadat de tafel is "opgeheven". Soep lepelen we hier wel naar ons toe, we brengen de lepel naar onze mond en niet andersom. Nu klinkt t alsof onze kinderen heel netjes eten, maar dat is niet waar.. we hameren er wel op, haha Met uit eten wel de rest van de etiquettes.
De echte etiquette weet ik niet. Wel de basis; eten met gesloten mond, geen ellebogen op tafel, Welle glazen zijn voor rode wijn, witte wijn, champagne etc. Thuis geef ik daar echter niks om. Eten met gesloten mond doe ik automatisch want dat heb ik zo geleerd als kind. Ik heb het idee dat het ook erg cultuur gebonden is. Hier in het westen doen we meer aan etiquette. Mijn schoonfamilie bijv. doet er niets aan. Maar da's ook wel lekker hoor, die vrijheid, haha.
Het is er bij mij vroeger door de ene ouder ingeramd, waarbij de andere ouder het eruit probeerde te rammen. Ondertussen beheers ik de etiquette wel, maar gebruik ik hem alleen wanneer het mij uitkomt. Standaard eet ik wel met mijn mond dicht, met mes en vork, ellebogen van tafel, rechtop zittend... Maar dat is meer gewoon houding, hoe doe je dat en mijn postuur waar ik onbewust mee bezig ben. Wanneer ik in gezelschap van anderen ben, volg ik gewoon de tafelmanieren ter plaatse. Ik kan de etiquette volgen (prima zelfs) of ik het doe ligt aan mijn omgeving. De eerste ontmoeting met mijn schoonfamilie: JA. Met vrienden bij KFC: NEE.
We hebben de kinderen altijd geleerd om netjes met vork en mes te eten,niet praten met volle mond enz. vind dit vooral buitenshuis belangrijk. Thuis word er vooral als we gerechten uit man zijn land eten met de handen gegeten. Overigens mag er dan ook niet met volle mond gepraat worden en mag er alleen met de rechterhand gegeten worden.
Bij ons thuis gaat het zoals bij de meeste reacties die ik hier lees. Netjes eten, met bestek, zonder te smakken en pas praten als de mond leeg is (ik betrap mezelf er overigens opvallend vaak op dat ik met volle mond zeg niet met volle mond te praten ). Iedereen blijft zitten tot we allemaal klaar zijn met eten.
Ik heb nooit echt tafelmanieren van uit huis geleerd qua bestek, dat heb ik geleerd tijdens de kooklessen op school. Ik wil wel meer tafelmanieren maar ik krijg al hommeles als ik dubbele borden gebruik, extra afwas krijg ik dan te horen. Ik leer de kinderen wel met een vork brood te prikken (ook niet altijd hoor) maar het mankeert ze soms aan de oren dat ze met warm eten toch gaan eten met de handen. (5 en 3 jaar) Naar de wc mag nog wel maar ga ik wel afleren, ik denk dat mijn dochter daar nu oud genoeg voor is. Eten met open mond kan ik nog steeds zeggen mond dicht, en boeren en slurpen is ook verboden net zoals bord aflikken.