Misschien is het een domme vraag hoor, maar ik weet dat wij zwangere niet te veel orgaanproducten mogen ivm de hoeveelheid vitamine A. Nu ben ik een moeilijke drinker en heb ik eindelijk iets lekkers gevonden namelijk: Appelsientje Puur Sap Tropisch Fruit! Hierin zit extra vit. A en C inverwerkt! Maar mag ik dit nou wel of niet ik snap er niets meer van even Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Amfe, bedankt voor je reactie, maar toch ben ik er nog niet helemaal uit, ik ben even gaan speuren en vond dit artikel: Zwangere vrouwen vit A in deze sap zit 120 ug in per 100ml dus een paar glazen maakt dan niet uit toch als ik t naast het artikel leg...1 glas (200ml) is dan 240ug vit A je moet ong 1000 per dag dus 3 glazen kan dan geen kwaad toch ..... of zie ik het verkeerd en moet ik gewoon helemaal niet meer drinken van deze sap?
Vitamine A uit vruchtensap is inderdaad betacaroteen en dat is een plantaardige vorm van vitamine A. Die is lang zo schadelijk niet als de vitamine A uit lever. Je mag gerust dat sap drinken, neem dan voor de zekerheid geen andere producten met vitamine A en controleer of je eventuele vitamine pil wel of geen vitamine A bevat (dat is dan ook vaak betacaroteen) Wil je schade aanrichten met vitamine a dan moet je wekenlang de dagdosis met een factor 8 overschrijden ofzo, daar moet je echt wel heel wat sap voor drinken hoor. Maar met lever uit kalfsleverworst of orgaanvlees zit je wel snel aan die maximale dosis.
Ok bedankt! Dat verklaart een hoop! Ik snapte het al niet hihi, maar ook omdat als je vit.pillen ziet dat er ook vit A inzit indd, deze slik ik niet dus vond het juist fijn om een gezond drankje gevonden te hebben! Bloeme bedankt voor de goede uitleg!