Ouders moeten opdraaien voor schade kinderen Ouders van minderjarige vandalen moeten voortaan opdraaien voor de schade die pubers veroorzaken. Dat vindt de Tweede Kamer. Het CDA diende daarvoor een initiatiefsvoorstel in, dat kan rekenen op een meerderheid. Als de wet wordt aangenomen blijven ouders verantwoordelijk voor schade door hun kinderen tot die 18 jaar zijn. Nu is het nog anders: schade veroorzaakt door 16- en 17-jarigen wordt op de jongeren zelf verhaald en dat is vaak kansloos. "Ouders zijn beter dan wie ook, en zeker beter dan de toevallig benadeelde, om te voorkomendat hun kind een onrechtmatige daad pleegt. In die zin is het niet meer dan logisch dat ouders, naast hun kinderen, aansprakelijk gesteld", stelt Çörüz van het CDA.
Eigelijk oneens Ja, ouders zijn verantwoordelijk voor hun kids, maar sommige tieners zijn zó ontspoord dat geen ouder ze meer redden kan Als zo'n tiener dan dure schades veroorzaakt bijv door vandalisme vind ik dat hij/zij er zelfs voor op moet draaien, desnoods celstraf/taakstraf/vrijwilligerswerk of later als ze gaan werken inhouden van het loon. Daar leren ze meer van als dat papa en mama lekker voor de kosten opdraaien en nog een keer zoiets begaan omdat het hun toch niks kost/geen straf aan vast zit
ben het er ook mee oneens hier ook een puber van 16 die van alles uitvreet buiten de deur en daar ben ik niet bij helaas hij weet dat het niet mag maar vind het zo spannend om dingen te doen die niet mogen o.a brandjes aansteken, fiets jatten een bus beschadigen en nog meer straffen helpt niet zo goed want daar trekt hij zich niets van aan moet wel zeggen dat hij bepaalde mankementjes aan hem schelen maar dan nog
Nou ja laat ze het maar verhalen op ons als ouder maar reken maar dat ik het dan op mijn beurt weer verhaal op mijn puber, dan gaan ze maar een bijbaantje zoeken om het terug te betalen.
Ben eigenlijk van mening dat je de jongeren zelf moet straffen. Kunnen ze niet betalen laat ze dan maar iets gaan doen om de kosten 'terug' te verdienen, bijv. iets slopen bij een school: dan een x aantal uur helpen op diezelfde school om bijv. het schoolplein op te knappen of iets.
word nu nog mooier je kan nog zo je best hebben gedaan om je kind de goede dingen te leren maar wat er achter je gebeurd weet geen enkele ouder we kunnen nog zo goed zeggen nee joh dat doet mijn kind niet we weten het gewoon niet wie weet is mijn kind wel iemand die ik helemaal niet herken in hun gedrag bij hun vrienden zijnde maar laat ze het maar op ons verhalen ik verhaal het terug op mijn kind werd volgens mij ook ergens gezegt haha
Hmm ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden... Ik vind als je als ouder op moet draaien voor kosten.. Dt het dan je eigen verantwoordelijkheid is wat je er mee doet.. Je kan er niks mee doen maar ook zorgen dat hij/zij de kosten aan jou terugbetaald Dus dan komen ze er niet geheel ongestraft vanaf.. Dat ligt dus aan jezelf of je kind er onestraft mee weg komt of niet..
Dus jij denkt dat een kind wat dit soort ongein uithaald wetende dat dat niet mag en duidelijk ontspoort is en dus niet luisterd naar ouders wel ineens gaat luisteren als de ouders zeggen "ik moet dit betalen omdat jij dit gesloopt hebt dus nu ga jij krantjes lopen/werken en het mij terug betalen!" SURE! Dit gaat A averechts werken want zie bovenstaande en B ALS ze dit zo gaan doen moeten ze eerst eens zorgen dat ouders die WETEN dat hun kind dit soort gedrag (gaat) vertoont (vertonen) ergens terecht kunnen en ECHT hulp krijgen ipv het wachtlijsten tot en met en dan pappen en nathouden. Hoeveel kinderen zitten er in de gevangenis omdat ze eigenlijk ergens opgevangen dienen te worden en er hulp voor moet komen maar er simpelweg geen plek is in therapie? Hoeveel ouders lopen van het kastje naar de muur en weer terug en zien dat hun kind ontspoort. Kunnen er zelf niks aan doen (worden soms zelf mishandelt onderwijl) hebben geen grip op het kind en krijgen ook geen hulp? Makkelijk praten dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is. Ja dat is het ook als het een gewoon kind betreft en dit 1 of misschien 2x gebeurt. Maar niet als het stelselmatig is en niet als de ouders van alle kanten al geprobeerd hebben hulp te zoeken. En voor mijn gevoel kijken ze hier helemaal niet naar. (Heb dit van dichtbij zien gebeuren) Ik ben de eerste die zal zeggen dat schade die mijn kind iemand aan doet betaald moet worden door mij/mijn kind. Sterker nog als ik er achter kom breng ik hem ZELF naar de politie! (en dat weten ze) Maar aan de andere kant weet ik ook hoe je met je handen in je haar kan zitten omdat niemand je wil helpen. En dan krijg je ook nog eens de rekening gepresenteerd.
Ja ik heb het dan ook niet perse over de echt ontspoorde.. Maar bv de brievenbus opblazen met oud en nieuw.... Dat vind ik niet ontspoort...
Het lijkt mij heel normaal dat je als ouders zjn de de verantwoordelijkheid neemt over de daden van je kind. Dat doe je nu ze 2 zijn, dus waarom niet als ze 16 zijn? Uiteraard vind ik wel dat als er aangifte gedaan word, het kind straf mag krijgen, in de vorm van bijv taakstraf. Schade waar jij als ouder verantwoordelijk voor word gesteld, kun je je kind ook voor laten werken. Ik vind het vreemd om te zeggen "mijn kind is onhandelbaar/ontspoord oid, dus moet een ander de kosten maar opbrengen". Wie dan? Heb je echt een kind met gedragsproblemen, dan vind ik dat hier naar gekeken moet worden en hulp voor moet komen. Maar het lijkt me dat die problemen niet van de een op de andere dag de kop op steken.
Mee eens En nogmaals het is de eigen verantwoordelijkheid wat je er verder mee Doet.... Als je iets moet betalen kan je het zo laten en denken zo das kut want dat is veel geld... Maar je kan ook je kind een schop onder zijn/haar reet geven en ervoor zorgen dat je het geld terug krijgt...of een deel of hoe je t ook wil doen.. Maaar et is dus JOU verantwoordelijkheid dt je kind er iets van leert...
dus als je kind bijv met foute vrienden omgaat en aan de drugs/alcohol is en bijv een gedragsstoornis heeft en geen hulp krijgt omdat de wachtlijsten hier in NL jarenlang zijn, vind je dat de ouders ervoor op moeten draaien als hij bijvoorbeeld iemands huis aansteekt en honderdduizenden euro's kost? of iemand beroofd? of een inbraak pleegt? wat zeg je dan tegen je kind? niet meer doen he?! sommige kinderen zijn zo ontspoord, daar kunnen ouders niks meer tegen doen, alleen zwaar professionele hulp, wat in Nederland dus ontbreekt of je er jaren voor op een wachtlijst moet en het in tussentijd van kwaad tot erger word. denk je dat als de moeder tegen de toen 17 jarige joran van der sloot zegt niet meer doen, dat hij dan ophoud met meisjes vermoorden? sommige kinderen kún je niet veranderen, hoe graag je ook wil of dit nu om moord gaat, druggebruik, vandalisme, of wat dan ook. die super ontspoorde kinderen kun je niet opsluiten op hun kamer en straf geven, want als je niet uitkijkt krijg je als moeder zijnde ook nog een klap voor je kop omdat ze totaal ontspoord zijn en trappen ze de slaapkamer deur in en gaan er toch vandoor, of je nu wil of niet. ben benieuwd hoe jullie dat doen als je kind 16/17 is en zo ontspoort is en voor 10 talle duizenden euro's schade maakt. vind het eerlijk gezegd een beetje naïef om te denken '' ja, als mijn kind schade toebrengt betaal ik het wel en verhaal het op hem '' zo makkelijk gaat dat in de praktijk vaak helaas niet. enige waar zo iemand misschien wat van leert is een flinke taakstraf, of de boete voor het vernielen uitzitten in gevangenisstraf, of vrijwilligerswerk doen, of als ze gaan werken het inhouden op hun loon/uitkering, desnoods als ze pas 40 zijn ofzo ( net als een soort studielening wat je nog moet aflossen nadat je aan het werk gaat)
Daantje 22, jij spreekt over jongeren zonder geweten. Dan helpt zelfs een taakstraf en inhouding op hun toekomstige loon niet. Krijg ze überhaupt maar eens aan het werk, of voorkom dat ze geen crimineel netwerk opstarten. Dat is en blijft de uitzondering in deze maatschappij. Deze jongeren moeten strak begrenst worden en een maatregel als taakstraf, inhouding op loon, doet niks met hen. Dit zijn jongeren, die een masterbrein hebben in het manipuleren van situaties en mensen. Jij spreekt van excessen. En believe me de meeste van deze jongeren komen al bij mij terecht of collega instellingen terecht. En zelfs wij professionals staan met ons handen in het haar. Dus is de ouder daar verantwoordelijk voor. Nee vanuit DSMV ben je dan als het ware ontoerekeningsvatbaar, dus daar draai de maatschappij voor op. Al met al ben ik het eens, dat ouders verantwoordelijk zijn tezamen met hun kroost. In feite een gezond ontwikkeld kind, zonder psychiatrische stoornis, wel met de verkeerde peergroup, zal uiteindelijk de juiste weg weer kiezen met de juiste begeleiding. Ik ben wel voor educatie, voor ouders. Ouders moeten multitaster zijn in de omgang met hun tijdelijk ontspoorde kroost, dus daarin valt zeker wat te leren. Dus voor de 'normaal' ontwikkelde gezinnen/jeugdigen valt deze maatregel voor.
Nou als ouder zijnde is het allereerst jou taak om te zorgen dt je kind dan niet met die slechte vrienden omgaat en geen drug gebruikt... En nee ik zeg niet dat dat altijd lukt maar je kan t wel Proberen.. Achterover hangen in je luie stoel werkt niet En daarbij ik weet niet hoor.. Maar waarom zou je alleen zeggen dat mag je niet meer doen? Dat is als ouder je eigen keuze van aanpak.. Misschien als e hem/haar anders aan zou pakken dan alleen maar dat mag je niet meer doen he kom je misschien wat verder En over dat je als moeder moet 'uitkijken' voor je kind hahaha sorry hoor.. Maar als zoiets gebeurt dan laat je wle heeeeeel erg over je heen lopen.. Heeft ook een stukje met opvoeding te maken hoor.. Ik had het vroeger echt niet in mn hoofd moeten halen hoor dan was ik nog niet jarig geweest En daarbij dan is het weeer jou keus wat je er mee Doet.. Laat je het gaan en zeg e niet meer doen he.. O neem Ke maatregelen en doe je bijv. Aangifte..
Ik vind dit niet meer dan logisch en heb altijd al gedacht dat het al zo was. Je kunt dan wel meteen over moorden en afgefikte huizen gaan spreken maar ik denk dat het meer gaat over ontplofte brievenbussen, kapotgeschopte bushokjes, dat werk. En nee ik wil het ook niet betalen als die bengels van mij zoiets doen maar dat hoort nou eenmaal bij mijn verantwoordelijkheid als ouder.
klopt helemaal voor een normaal kind, maar bij een kind met een ernstige gedragsstoornis kun je nog zo opvoeden totdat je een ons weegt, maar dat haalt weinig uit. ik ken helaas genoeg mensen in mijn naaste omgeving ( in de buurt) die echt schrik hebben voor hun kind en hun kind hen gewoon bedreigt, en die kinderen dat bloedserieus menen zijn bekend bij jeugdzorg, maar (alleenstaande) moeder liegt tegen jeugdzorg dat alles goed gaat met hun, anders doet haar zoon haar wat aan ( zijn de zoon zijn woorden) veel ouders staan helaas dus niet zo sterk in hun schoenen en zijn letterlijk doods en doodsbang voor hun kind. aangeven durven ze niet, bang dat hun wat word aangedaan, en ertegenin gaan helemaal niet, bang dat ze een mes in hun ribben krijgen. 1 van die gevallen heeft het dus ook echt gedaan, en zit nu in een TBS instelling omdat hij zijn moeder neer heeft gestoken bij ''normale'' kinderen die 1x iets vernielen en voor de rest braaf naar school gaan en goede cijfers halen en netjes zijn vind ik het een andere zaak. die moet je gewoon een schop onder hun hol geven en hun pc/smartphone afpakken en huisarrest geven en als ouders zijnde laten werken voor de vernielingen terug te betalen die je als ouders ''voorschiet'', maar vaak zijn de échte vandalisme/pyromanen,etc de jongeren met een (zware) gedragsstoornis waar helaas weinig tot niets meer bij helpt
Helemaal mee eens, Daarbij zoals met zoveel dingen gaat dit over geld. Er is een rekening die betaald moet worden en blijkbaar wordt het in de praktijk vaak niet betaald als het kind verantwoordelijk wordt gesteld. En idd wie zou er dan voor moet er dan voor opdraaien? Als het voor de ouders al 'niet eerlijk' is dat ze er voor op moeten draaien voor wie is dat dan wel 'eerlijk'?