Wie is eerder dan 4 maanden begonnen met vaste voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Essie28, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ga even advocaat van de duivel spelen.
    Wie zegt dat die onderzoeken allemaal kloppen en niet 'een beetje' beïnvloed zijn door de industrie. Het is natuurlijk veel interessanter om langer kunstvoeding aan te bevelen, 'normaal' eten levert veel minder op.
    Weet jij of je die allergieën niet had gehad wanneer je later kunstvoeding had gekregen? Het lijkt me niet dat iedereen die eerder dan de 6 maanden bijvoeding heeft gekregen ook zulke allergieën heeft. Hetzelfde als met borstvoeding, ook wanneer je volledig borstvoeding hebt gekregen kun je last krijgen van veel allergieën.
    Verder heb ik echt het idee dat we hier in Nederland behoorlijk spastisch over doen. Ik was vorige week in Italië op vakantie en had daar bij de potjes gekeken. Daar stonden genoeg potjes voor vanaf 4 maanden met vlees, groenten en aardappelen. Wanneer dit gegeven zou worden aan de kinderen daar zou het ook niet in de schappen staan neem ik aan.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    'Normaal' eten levert juist meer op, aangezien veel mensen potjes geven, en die zijn redelijk prijzig, dus levert meer op ;)

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik hoor van steeds meer mensen dat ze potjes niks vinden en het alleen op vakantie ofzo gebruiken. Vandaar dat ik daar van uit ging :)

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dat onderzoeken vaak gesponsord wordt door kv fabrikanten ben ik met je eens. In de blije doos zit expres een potje die zal verlopen met 4 maanden. Slimme marketing ;) ik heb overigens geen kv noch potjes gegeven. Ik gaf bv en ze aten middels de rapley methode. Daar verdiend niemand iets aan. En daar kijk ik naar: de natuur. En als je even goed zoekt naar betrouwbare bronnen, is er genoeg informatie te vinden over gezonde en natuurlijke voeding. Het klopt dat ik mogelijk ook allergieën had ontwikkeld als ik later bijgevoed was geweest. Ik heb bv gekregen tot ik 10 maanden oud was en kreeg met 6 weken op advies van de ka al geperste sinaasappels. Zeker weten doe ik het nooit. Maar wanneer ik sinaasappel sap drink ligt mijn mond open. Dat is voor mij voldoende om aan te vorlen dat err iets mis is gegaan.

Verder eens met Zoe. Mijn kinderen stopten ook alles in hun mond met 3 a 4 maanden. Dat is een normale ontwikkeling en zegt niets over het rijp zijn van de darmpjes om bijvoeding te geven.

5. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier niet eerder begonnen, maar zo rond de 4 maanden. Na een paar keer bijvoeding ben ik er direct weer mee gestopt. Kind ging kapot aan de krampen. Was echt zo zielig. Ik dacht ook dat ze er aan toe was. Zat aandachtig te kijken als ik aan het eten was, ging echt smakken. Haar darmpjes waren er duidelijk nog niet aan toe.

Een maand later (dus met ongeveer 5 maanden) ben ik weer heel rustig begonnen en dat ging toen prima.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb het idee dat ze voor vaste voeding toch een beetjeŕ rechtop in de kinderstoel moeten kunnen zitten.

Een baby in een wipper die half onderuit wat puree in zijn mond krijgt gelepeld heeft voor mij niet veel met eten te maken.

7. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hoe 'werkt' rapley? Geef je dan met 5 - 6 maanden een stuk appel in de hand?

Ik ben begonnen met potjes alleen kleine man houd stijf zijn kaken op elkaar. Wil daarom nog even wachten maar rapley spreekt me opzich wel aan..

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Rapley de naam van de schrijfster van de methode baby led weaningZ
    Zij geeft aan dat baby's zelf weten wat ze nodig hebben en eten dat, zolang jij gezonde keuzes aanbiedt, nemen zij wat ze op dat moment nodig hebben.
    Je bouwt dan ook geen melkvoeding af, maar laat de regie bij het kind.
    BLW start je vanaf 6 maand, als je kindje gesteund rechtop kan zitten en zelf eten naar de mond kan brengen.
    Je kindje eet dan met de pot mee, je mag alleen geen suiker, zout en honing geven. Eten met pakjes en zakjes kan dus dan niet. Het hele gezin eet dan gezond.
    In het begin is het handig om de stukken in pakklare stukken te snijden, dikke frieten of stukken ter grootte van het vuistje. Deze kunnen ze goed vastpakken en naar de mond brengen.
    Bij BLW gaat het om ontdekken en zelf aan de gang laten gaan. Ze hoeven dus niet te eten, sommige kindjes beginnen pas met 11-12 maand of nog later echt te eten. Melk blijft de hoofdvoeding.
    Rapley is dus veel meer dan stukken aanbieden

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Daarom vraag ik ook wat meer info. Zodat ik me er wat meer in kan verdiepen. Kan Google maar hoor liever verhalen - tips - info van mensen die er ervaring mee hebben.

10. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ik ben met 3.5 maand begonnen met fruithapje.
    Zoontje was er gewoon aan toe.
    Nu bijna een jaar en eet alles.
    Wij gebruiken alleen potjes als we weg gaan eigenlijk voor de rest eet hij met ons mee.
    Heb nog niks gevonden wat hij niet lust haha mond gaat altijd open

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Op de Facebookpagina van rapley vind je ook veel informatie, daar komen ook regelmatig foto's en filmpjes voorbij van etende kindjes. En ook recepten. Misschien dat je daar wat aan hebt. 😊
    In ieder geval leuk dat je je erin wilt verdiepen.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zoontje was er gewoon aan toe? Hoe weet je dat? Zei hij dat?
    Want zgn eten uit je mond kijken (ze weten immers niet wat dat is, want nog nooit gehad!) of op handjes sabbelen is totaal geen graadmeter. Dat doen alle baby's namelijk. Finley zelfs al bij 6 weken (misschien had ik toen wellicht al moeten starten met hapjes?).
    Dus vandaar mijn vraag: hoe weet je dat hij er aan toe was....of heel eerlijk....was jij er als moeder juist al aan toe om hem hapjes/bijvoeding te geven voordat hij 4 maanden was?

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik schrok er ook van. Ik Denk niet dat je hier een fatsoenlijk antwoord op krijgt, want een baby kan niet aan vaste voeding toe zijn met 3 maanden :)

14. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Jeetje je praat over een paar hapjes niet over een hele maaltijd.
    Daarbij heb ik een behoorlijk flinke jongen. Die vanaf dag 1 al veel honger had.
    Het CB heeft mij zelfs gezegd dat ik al wel mocht beginnen met fruit en dit heb ik dus gedaan.
    Hij vond het heerlijk en het ging hartstikke goed.

15. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Ehm, dat mag ieder voor zich weten toch. Ze vertelt alleen wat zij in haar geval met haar kind heeft gedaan. Ze adviseert niet, ze zegt niet dat een ander dat ook moet doen. En ze heeft ook niet jouw kind met 3,5 maand vaste voeding gegeven, maar haar eigen kind. Daarbij is het een antwoord op de vraag van het topic, namelijk wie er eerder dan 4 maanden met vaste voeding begonnen is. Niet of vaste voeding eerder dan 4 maanden goed of slecht is. Wat je als laatste zegt vind ik dus niet heel netjes, je zegt nog net niet dat ze een slechte moeder is omdat ze haar kind eerder bijvoeding gaf...beetje jammer ;)

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het CB roept vaak maar wat en bijvoeden adviseren onder de vier maanden gaat gewoon tegen de algemene richtlijn in. Ik zal ze dus niet eens serieus nemen.

Fijn dat het goed ging, daar niet van. Al is bewezen dat bijvoeden onder 4 maanden tot (voedsel)allergieën kan leiden. Daarom mag zo'n CB dit ook niet adviseren.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat mag ieder voor zich weten, maar die richtlijn en absolute ondergrens van 4 maanden is er niet voor niets. Beetje eigenwijs om dan gewoon die twee weken niet te willen wachten.

18. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Maar ik denk dat die 4 maanden grens, voor een ieder wel bekend is. Het is gewoon mosterd na de maaltijd om er nu nog wat van te gaan zeggen (haar kindje is inmiddels 11 maanden dacht ik gelezen te hebben). En dat terwijl ze alleen maar antwoord geeft op de vraag van TS...niet eens omdat ze zelf de vraag stelt. Het lijkt me gewoon niet nodig om haar nu terecht te gaan wijzen.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Helaas weten mensen vaak maar weinig over bepaalde zaken,en als een cb dan ook nog zo'n belachelijk advies geeft (want dat is het, bij 3,5 maand en eventueel veel honger zou het advies moeten zijn:extra aanleggen of een extra flesje melk geven, en niet het medisch onderbouwde advies om te wachten tot 4 maanden onderuit halen), dan zou het best kunnen dat de beredenering is: eerder beginnen is niet erg.
    En welk advies zal iemand aan anderen geven? "Eerder beginnen kan best hoor, mocht ik ook"....

20. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Ik snap dat het niet te bedoeling is dat er hier allerlei adviezen rond moeten gaan die tegen de algemene richtlijnen ingaan. Ik denk alleen dat op het moment dat je dit soort antwoorden voorbij ziet komen, je je beter kunt richten tot TS in plaats van de aanval inzetten op iemand die toevallig wel gewoon eerlijk antwoord gaf op de vraag. En daarbij vond ik de toon van de zin die ik vetgedrukt heb gemaakt in mijn eerste reactie, gewoon heel erg naar. Daar kan ik niet uit opmaken dat iemand antwoord geeft met de beste bedoeling, maar gewoon omdat je eigenlijk even wilt laten weten dat je iemand een slechte moeder vindt. Dat wilde ik daarmee aangeven.

En over de adviezen die al dan niet door het CB of door verloskundige/huisarts weet ik veel welke zorgverlener zouden worden gegeven: ik denk dat je dat sowieso altijd met een korreltje zout moet nemen. Hoe vaak hoor je niet: ik moest maar blijven roken, want de verloskundige zei dat als ik stop het veel meer stress zou opleveren voor de baby. Ik denk dat er geen enkele verloskundige is die dat adviseert. Er zal misschien best iets over stress gezegd zijn, maar ik denk dat de mens vooral geneigd is datgene te horen wat hij wil horen. Enige voorzichtigheid met het aannemen van dat soort dingen is dus wel geboden.

In het laatste wat je schrijft ben ik het dus roerend met je eens, een advies is nooit van toepassing op iedereen, maar altijd persoonlijk en zal dus nooit zomaar kunnen worden doorgegeven.

Deel Deze Pagina