Wie is eerder dan 4 maanden begonnen met vaste voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Essie28, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Mijn zoontje zat al aan de max qua flesjes en dat zelfs met forte voeding.
    ik zou andere moeders nooit advies geven over voeding want het is hun kind en niet dat van mij. Ik hoef mij alleen maar bezig te houden met mijn zoontje en wat een ander doet met zijn/haar kind moet diegene zelf weten.

Maar ik geef gewoon eerlijk antwoord op de vraag: ja ik ben eerder begonnen als 4 maanden met bijvoeding.
    Is mijn keuze.
    Maar word hier terecht gewezen alsof ik mijn kind het meest verschrikkelijke ooit heb aangedaan.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je hebt niet het meest verschrikkelijke gedaan, men had jou dit advies nimmer mogen geven. Een allergie kan immers zomaar levenslang zijn met mogelijk dodelijke afloop.

Op het moment dat jij zegt "ach ik ben met 3,5 maand begonnen" en evt "het kan prima/het gaat hier prima/niets aan de hand" geef je, mogelijk onbedoeld, aan "hier gaat het goed, dus je kan het prima doen". En dat is juist wat heel veel mensen op dit forum proberen te voorkomen.
    Men wil niet jou aanvallen, maar het onnozele advies wat jij hebt gekregen en andere moeders laten weten dat het een onnozel advies is.

Bij 1L fv per 24 uur zijn er 9 vd 10 keer nog een aantal opties over. En op het moment dat al deze dingen niet voldoende effect geven kun je beter over de 1L voeding gaan dan bijvoeding gaan geven. Ik ben zelf voorstander om op of onder die liter-norm te blijven, maar ben mij ook bewust van de belgische dames waar die grens niet zo zeer geldt.

@Nummerzoveel.
    Ik heb zulk soort adviezen letterlijk gekregen, zoals bijvoeding (niet roken, ik rook niet) en nog een aantal zaken. Het is soms iets wat ze echt zeggen en niet wat je wilt horen. En verder leg ik hierboven al uit ;)

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zoals Averlhach ook zegt, in Belgie geldt die 1 literregel helemaal niet. Als een kind hier meer wil, krijgt het meer. Niemand zegt dat je een slechte moeder bent, maar je hebt een belachelijk achterhaald advies gekregen en dat mag wel aangegeven worden. Zodat hopelijk niemand meer zo'n advies krijgt.

4. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Als men haar niet aan wil vallen zoals wordt geschreven, waar slaat die laatste opmerking dan op? Dat is wat ik bedoelde, helemaal prima dat je TS ergens voor wilt behoeden, maar deze opmerking voegt daar echt niets aan toe. En dan denk ik, als je Pantoffelheldin zo aanvalt als persoon (er wordt immers gesuggereerd dat zij haar eigen belang boven dat van haar kind stelde, lees het maar eens goed) dan doe je dit echt met heel andere bedoelingen.

@Averlhach; ik zeg niet dat er nooit een verkeerd advies wordt gegeven, maar dat dingen altijd in een bepaalde context gezegd worden en dat je op het moment dat je die niet kent nooit kunt beoordelen wat het advies nog waard is. Dus als je het alleen van horen zeggen hebt, je het sowieso beter niet aan kunt nemen. Dat jij een keer zoiets hebt meegemaakt, dat kan goed. Ik ken een kinderarts die adviseerde een baby'tje dat structureel te weinig voeding binnenkreeg (dronk heel slecht) iedere dag een banaan mocht eten zodra ze dat kon. Daar zitten namelijk enorm veel goede dingen in voor kinderen die deze niet op een andere manier binnen krijgen. Moeten daarom alle baby's aan de bananen, nee zeker niet. Maar die arts zal ook zijn afweging wel gemaakt hebben, en is dus ook niet per definitie een slechte arts. Het advies is alleen niet aan iedereen gericht, maar daar gaat het dus wel vaak mis. Je kunt vanuit jouw ervaring dus helaas (of gelukkig)andersom ook niet zeggen dat er heel veel verkeerde adviezen worden gegeven, omdat je dat simpelweg niet zo in je eentje kunt beoordelen.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar daar ben ik het niet met je eens. Als iemand hier zegt "cb geeft aan dat het niet uit maakt 16 of 17 weken" of "cb geeft dit of dat aan", ga ik ervanuit dat die persoon dat gehoord heeft. Net zoals bijna elke cb tegenwoordig zegt "het is bewezen dat het beter is om met 4 maanden met bijvoeding te starten". Ik heb de richtlijnen gelezen en daar staat juist in dat het niets uitmaakt of je met 4, 5 of 6 maanden start, als je maar niet voor de 4 maanden start en liever niet na 6 maanden.
    Ik heb een cb er zelfs eens op gewezen dat ze een advies op de site gaven met een link waarin het juist anders stond. (Dit is ook opgepakt en aangepast naar het juiste advies ;) )

Ik heb overigens in 6 jaar tijd niet 1x een verkeerd advies gekregen maar meerdere. Ik heb ivm verhuizingen ook meerdere cb's gezien en meerdere cb-artsen gesproken.

En een cb-arts is bijna altijd iets totaal anders dan een kinderarts, daar zit jaren aan opleidingen tussen ;)

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Feit is dat er op CB's vaker dan gemiddeld domme adviezen worden gegeven. Of ze maken je onnodig bang, of je moet een baby maar laten huilen, of ze geven voedingsadviezen uit de jaren tachtig.

Het is goed daar op bedacht te zijn en het CB niet zomaar als een autoriteit te zien. Al zijn er ook echt wel goede bureaus met goed personeel. Je moet het maar treffen als ouder.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volledig mee eens.

Het laatste bureau had een hele fijne verpleegkundige, maar de arts was minder. Die luisterde niet naar mij als moeder.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde.
    Geweldig lieve en betrokken vk.
    Arts best een aardige vrouw maar over borstvoeding wist ze eigenlijk maar weinig.

9. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    In eerste plaats heb je mij niet horen zeggen dat een kinderarts en een cb arts hetzelfde zijn. Ik nam het als voorbeeld om aan te geven dat een advies voor het ene kindje goed kan zijn, maar bij het andere kind totaal het tegenovergestelde is. Het gaat altijd om de situatie waarop het advies gegeven is, en die weet je simpelweg niet atltijd.

Alleen is het natuurlijk niet correct enorm kritisch tegenover een cb te staan, maar vervolgens de 'horen zeggen' adviezen van een cb die hier op het forum voorbij komen allemaal voor waar aan te nemen. Je toetst alleen aan je eigen ervaring en zoekt op deze manier bevestiging voor wat je al denkt. Maar als jij je daar goed bij voelt moet je dat doen.

Daarbij is het altijd raadzaam om alert te zijn en te zorgen dat je je inleest. Maar nogmaals wat voor de een een goed advies is, kan voor de ander een verkeerd advies zijn. Het ging mij er vooral om dat de opmerking die gemaakt werd naar Pantoffelheldin gewoon echt niet leuk was. Maar vreemd genoeg is dat nu helemaal naar de achtergrond verdwenen, en gaat het nu over de kwaliteit van consultatiebureau's.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Veel mensen noemen de cb-arts 'kinderarts' vandaar mijn opmerking, omdat het hier nu ook over het cb gaat en niet een kinderarts.

Het is niet wat ik denk.
    Het is wat ik heb ervaren. Ik zoek ook geen bevestiging, ik ben er heel stellig in. Ik weet wat ik heb ervaren en ik weet dat dit niet correct is, dat men anders had moeten handelen. En achteraf is mij meerdere malen gelijk gegeven, dus ik had ook gelijk.
    Ik weet niet alles en maak genoeg fouten, ik ben ook een mens. Maar in dit opzicht weet ik wat ik ervaren heb.

Als je terug leest val ik pantoffelheldin ook niet aan, ik maak de opmerking niet. Maar ik nuanceer wel de opmerking die gemaakt is. Pantoffelheldin is op advies van het cb begonnen en ik geef aan dat ze dit advies niet hadden mogen geven. Naar wat ik heb gelezen over de richtlijnen die ze ook horen te geven mogen ze dit ook niet adviseren.
    Jij haakt in op mijn opmerking daarop dat het wel mee valt en dat het mogelijk een goed advies was. Met een voorbeeld.
    Pantoffelheldin haar kindje was een hongerige baby en daar zijn meer en betere opties voor dan fruit. En dat het bij haar kind prima gaat (en dat je dus prima eerder kunt beginnen).

En ja, je moet bij adviezen van het cb kritisch blijven. Er zitten een hoop goede adviezen bij, maar ook genoeg waarvan ik denk :(

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, het gaat over de kwaliteit van consultatiebureaus omdat Pantoffelheldin na advies van het CB op 3,5 maand met fruit is begonnen. Terwijl dit lijnrecht ingaat tegen de inzichten die er nu zijn. Dat betekent dat dit CB een uitermate slecht advies heeft gegeven. Dit valt niet te vergoeilijken of te zeggen 'dat het wel meevalt en dat het voor alle kindjes anders is'. Het is een fout en dom advies geweest.

In België heb ik alleen maar goede ervaringen met het CB (Kind en Gezin), omdat hier de richtlijnen op elkaar afgestemd zijn. Je zal dus in plaats A precies hetzelfde advies krijgen als in plaats B. En die zijn in regel met de algemene richtlijnen.

Heb drie verschillende bureaus ervaren en steeds dit opgemerkt. Dat adviezen zo mijlenver uit elkaar kunnen liggen is volgens mij typisch aan Nederland en hangt er soms echt vanaf hoe de pet staat van de dokter die er zit. Dat is gewoon achterhaald en fout, en hoe meer kritiek daarop komt, hoe beter. Alleen zo kan de kwaliteit van een CB verbeterd worden.

12. Essie28

Essie28 Fanatiek lid

6 jun 2013
    3.850
    1.075
    113
    Uiteindelijk begonnen met 16 weken t waren inderdaad echt paar hapjes maar.
    Ene dag wel andere dag niet.
    Nu wordt hij maandag 19 weken en eet nu 100 gram fruit en maar 1 eetlepel groente..dat vind hij gewoon niks aan.
    Zn fruit is een vervanging voor een fles.
    Dat mag eigenlijk nog niet maar hij kreeg zoiezo teveel flessen op een dag hij zat boven het maximale.
    En nu zit hij dus op 1 liter.
    Verder gaat het eigenlijk goed geen krampjes of iets.

Ik had eerlijk gezegd wel gehoopt dat hij zou doordlapen nu hij bijvoedkng krijgt maar niet dus helaas.
    Gewoon nog 2 keer eruit.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Melk blijft het eerste jaar ook de hoofdvoeding en BIJvoeding (die paar happen) vervangt bij lange na geen melkvoeding. Dus het zal ook zeker nog niet bijdragen aan het doorslapen helaas.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dit komt uit de richtlijnen van NCJ en dit zijn dus ook de richtlijnen van ALLE consultatiebureaus en daar horen ALLE medewerkers van alle CB's zich aan te houden. Op het moment dat een medewerker anders doet zou je dit kunnen terugkoppelen naar die medewerker. Alle medewerkers van alle cb's in Nederland krijgen dezelfde richtlijnen en adviezen.

https://www.ncj.nl/aanbod/richtlijnen/jgzrichtlijnenwebsite/details-richtlijn/?richtlijn=4&rlpag=526

15. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Inderdaad Averlhach.
    Ik vind het zo erg dat sommige mensen er zo makkelijk over doen. En dan nog zeggen: het gaat goed.
    Nee, dat weet je niet. Grote kans dat de darmflora is aangetast en je kind daar op latere leeftijd last van kijgt. Denk oa aan prikkelbaredarmsyndroom.

Deel Deze Pagina