hoi Dames, ik heb een vraagje ik ben nu aan het afbouwen met de anti-depressiva Citalopram ik zat er 2 jaar aan met 10mg vanwege paniekstoornis maar omdat ik zwanger wil worden vond mijn behandelend arts het beter dat ik er mee ging stoppen ik bouw nu al 3 dagen af en heb er nu al klachten mee zoals trillen en heel erg onrustig in mijn hoofd krijg er eerlijk gezegt erg spijt van dat ik aan het afbouwen ben maar wil ook erg graag zwanger worden dus mijn vraag is zijn er hier mensen die citalopram hebben gebruikt in de zwangerschap mijn arts zegt dus dat ik het niet mag gebruiken in de zwangerschap omdat dan mijn kindje dan ALTIJD een geboorte afwijking krijgt dit klopt toch niet lijkt me? Iemand ervaring ermee? Groetjes
Nope,klopt niets van! Ik gebruik al 10 jaar citalopram omdat ik paniekaanvallen en andere psychische dingen heb. Ik gebruik ook 20 mg per dag. Ben naar het zkh geweest om te vragen of ik er mee zwanger mocht worden en dat mocht gewoon. Er zou niets mis zijn met het kindje. Ik doe het ook liever zonder natuurlijk maar de klachten die jij beschrijft krijg ik dus ook als ik ermee stop dus dat doe ik ook niet.
Het zou mogen, maar is beter van niet. Ik heb 5 jaar 20 mg geslikt en heb het heeeeel langzaam afgebouwd. Want ik kreeg idd ook ontwenningsverschijnselen toen ik sneller afbouwde (en dat was nog wel onder begeleiding van de huisarts en psycholoog). Misschien lukt het wel als je langzamer afbouwt? Ik ben begonnen met afwisselend 1 dag een hele pil, de andere dag een halve. Toen dat een paar weken lang goed ging ben ik op iedere dag een halve pil overgestapt. Daarna om de dag geslikt, toen 3x per week, toen 2x, tot 1x per week en uiteindelijk heb ik nu al een jaar geen pil meer en het gaat goed!
En als het niet lukt om helemaal af te bouwen, kun je ook streven naar alleen een lagere dosis. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet, zo simpel is het ook. Beter een sterke mama met medicijnen, dan een labiele zonder, toch? Maar je mag al heel trots op jezelf zijn dat je het überhaupt probeert, daar is een hoop moed voor nodig! Ik ben zelf erg blij dat het me gelukt is om af te bouwen, ook al ging het zo verschrikkelijk langzaam. De snelle methode kon ik gewoon niet aan, ik was ook veel te bang dat ik niet zonder medicijnen zou kunnen en dat het weer helemaal mis zou gaan. Dus neem je tijd!
Dankjewel meiden ik zat op 10 mg de pilletjes ervan en met afbouwen moet ik 5 mg een maandje slikken maar dat hadden ze niet in pil vorm vandaar dat ik het in druppels heb gekregen ik kijk het nog even aan zodra het erger word dan ga ik aan de bel trekken want dan word ik er alleen maar depri van en zoals Jup het zegt liever een sterke mama met medicijnen dan een labiele zonder dat doet me goed ook omdat mijn psychiater mij heeft gezegt dat ik geen goede moeder zou worden omdat ik die pillen slik en dat heeft mij behoorlijk geraakt ik slik ze alleen voor angstaanvallen en de rest van de psychische storingen wat ik heb heb ik aardig onder controlle
mijn man heeft ook afgebouwd (citalopram) en mocht de tabletjes gewoon doormidden breken.. Misschien dat de vorm iets scheelt? Verrotte medicijnen die anti-depressivia.. zucht.... Maar ja.. soms kan het niet anders he!
Nee wat je arts zegt klopt echt niet! Ik heb mijn hele zwangerschap lang 10 mg citalopram geslikt. Op aanraden van ha, gyn en psych niet gestopt. De invloed van stoppen (heel veel stress en paniek) zou een slechtere invloed hebben op mijn ongeboren kindje dan de medicijnen volgens hun. Wel ben ik in het zh bij de gyn onder controle gebleven de hele zwangerschap, moest ik in het zh bevallen en mijn kindje moest 2 dagen extra in de gaten gehouden worden in zh omdat ze heeel soms wat suf kunnen zijn. Zie ook onderstaande website: Medicatie tijdens de zwangerschap en borstvoeding - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis
Ik zelf was voorheen aan de Seroxat, heb echt een spuitje gehaald bij de apotheek en bouwde 1 mg af per 2 weken en heb weinig last gehad alleen soms wat dizzy. Had ook de vloeistof, misschien is dit nog een optie?
Wat raar dat je psychiater zulke dingen zegt! Het idee is toch dat die medicijnen je helpen en je daardoor 'gewoon' functioneert. En natuurlijk is het slim om extra voorzichtig te zijn, je weet ook niet wat voor invloed zwangerschapshormonen op je hebben. Maar als je verstandig genoeg bent om op tijd aan de bel te trekken en om hulp te vragen als dat nodig is, kun je toch evengoed een prima moeder zijn. Er zijn genoeg mensen die met problemen blijven aanmodderen, en jij bent tenminste zo moedig om ze onder ogen te zien en er aan te werken.
het gaat nu alweer de hele avond goed voel me wat rustiger en heb nog geen angst gehad 'ff afkloppen' maar ik heb toch een slecht beeld van me psychiater gekregen het was pas de 2de keer dat ze me zag (had van te voren een andere psychiater in Brabant waar ik heb gewoont) maar die wat ik nu heb die heeft denk ik niet zo verstand van de medicatie ze kent alleen pillen voorschrijven meer niet zo ga ik er over denken maar ga me er niet zo druk over maken dat is ook niet goed. en ik wil jou jup echt bedanken je heb me meer vertrouwen erin gegeven met jou woorden en dat heeft me erg goed gedaan
Hee Melkos, Weet niet of je er nog iets aan hebt, maar er zijn heel veel vrouwen met hetzelfde probleem. Ik had het ook. Hier in Amsterdam zit in het Lucas Andreasziekenhuis de POP-poli. Zij zijn er speciaal om vrouwen met kinderwens en psychomedicatie te adviseren. Behoorlijk wat antidepressiva kunnen in combinatie met zwangerschap (en borstvoeding), maar niet allemaal. Als een medicijn wordt afgeraden, kunnen ze je een ander medicijn geven om op over te stappen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar zij vertelden mij dat als je angst of despressie al kent, de kans op herhaling na de geboorte van je kind echt behoorlijk groot is. Antidepressiva (al tijdens de zwangerschap) kan deze kans voor een groot gedeelte ondervangen, wat uiteindelijk voor het kind ook beter kan zijn, omdat moeders met depressie of angst moeite kunnen hebben met het hechten aan hun kind. Kijk anders even op www.poppoli.nl Succes!