Nachtzindelijk frustratie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Koningsgezin, 26 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hallo,

Onze zoon is al 10 maanden overdag zindelijk. 'S nachts dachten wij dat hij ook zindelijk werd, aangezien hij soms 's nachts een droge luier had. En hij wou geen luier meer om wou, hebben wij die een paar weken geleden uit gelaten.

Om 22:30 uur, als wij naar bed gaan, maken wij hem wakker. Hij moet van ons goed wakker zijn, dan pas gaan we naar de badkamer. Echter, iedere week kan ik alsnog 3-4 keer per week zijn bed verschonen, omdat hij het bed uit drijft. Hij is dan ook niet een beetje nat, maar gewoon echt drijfnat.

Mijn gevoel zegt stoppen aangezien wij al een maand bezig zijn en het geen verbetering lijkt te hebben. Hij wordt in januari 4 jaar. Wanneer werd jullie kind nachtzindelijk?

2. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Duurt nog wel even hoor voor ze nachtzindelijk zijn. Mijn dochter was de eerste maanden dag en nacht zindelijk. Gelukkig had ik voor zekerheid wel nog luier aan en opeens begon ze snachts af en toe weer in luier te plassen. Ik heb gehoort dat het nog even kan duren voor ze in de nacht ook droog zijn. Soms pas met 5/6 jaar. Ze krijgt bij mij dus lekker snachts een luier aan en we zien wel wanneer ze droog blijft. Maak er geen bigdeal van. Soms lekt ze door dat is wel jammer, maar kan ze niks aan doen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou hem even in de avond niet meer wakker maken..
    Het kan het proces van nachtzindelijk worden verstoren: De hersenen moeten een hormoon gaan aanmaken waarmee in de nacht minder urine wordt aangemaakt. Als je een kind in de avond echt wakker maakt, dan kan het zijn dat het hormoon niet zo goed wordt aangemaakt en de zindelijkheid niet goed wil lukken.

Maar waar dagzindelijk gemiddeld iets van 2-3 jaar is, zijn nachtluiers best nog wel tot 5/6 jaar nodig bij sommige kinderen.
    Jammer dat het niet lukt, maar gewoon even laten rusten.. Gewoon over een paar maand weer proberen.

4. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Luier aan doen. Nachtzindelijkheid kan je niet sturen. En die frustratie is voor jullie beide niet goed.

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    O, dus het is zelfs niet zo raar dat hij nog niet nachtzindelijk is. Dacht dat dit over het algemeen komt nadat ze een half jaar tot een jaar dag zindelijk waren. En Kees veel dat kindjes binnen korte tijd nadat ze dag zindelijk waren, ook 's nachts zindelijk zijn. Gelukkig heb ik nog luiers liggen.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou ook stoppen met wakker maken. Onze dochter (bijna 2,5) is volledig dagzindelijk en 4 van de 7 nachten ook snachts. Ze is alleen nat als ze wakker is maar nog in bed blijft en ons niet roept. Als ik haar direct uit bed haal doet ze 9 van de 10 keer meteen een flinke plas op wc of pot. En dan heeft ze de laatste plas gedaan voor ze naar bed ging (19 uur, 19.30).

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het eigenlijk heel zielig dat je hem daarvoor uit een diepe slaap haalt :(

Geen ervaring met goelag het duurt, maar hij is sowieso toch nog niet zó oud?

8. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Hier hetzelfde alleen mochten luiers echt absoluut niet. Hij huilde en schreeuwde en deed m dan zelf af. Dus in de late avond naar de wc gaan brengen. Maar zonder wakker maken. Gewoon optillen, zeggen ik brneg je naar de wc. Daar deed ik het liht aan en werd hij gelijk wakker. Dan ging hij zelf zitten en plassen. En ook dan soms nog een nat bed. Dit heeft een paar weken geduurd en van de een op de andere dag plast hij niet meer in bed, breng ik hem s avonds niet meer naar de wc en is hij echt nachtzindelijk. Hij gaat nu om 19u jig plassen en dan meestal pas een halfuur nadat ie wakker is weer.

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik maakte mijn dochter gewoon wakker als ik naar bed ging. Althans... Ik til dr al slapend op de wc, ze plast en valt erna gelijk weer in slaap.

Ze is nu helemaal zindelijk Snachts! Geen ongelukje gehad En ze mocht elke dag een stickertje plakken en gisteren was die vol en hebben we een klein cadeautje gehaald.

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze hoeven pas met 6 jaar nachtzindelijk te zijn! Doe hem lekker een luier om snachts zodat hij lekker kan slapen. Je zult zien dat hij op een gegeven moment vanzelf droog blijft snachts. Dit is niet tot nauwelijks te trainen. Het moet echt vanzelf gaan.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Nachtzindelijkheid kun je niet trainen. Wakker maken nooit doen want je verstoord een slaapritme en de mogelijkheid om hormonen aan te maken wat ervoor zorgt dat je kindje in de nacht minder urine aanmaakt en niet hoeft te plassen. Het komt echt vanzelf. Hier was het voordat hij dagzindelijk was dat de luiers droog bleven en dat ze uit konden. Daar hebben wij geen sturing in gehad. Enige keer dat hij in bed heeft geplast is toen ik te lui was om er meteen uit te komen en dus te laat om hem op potje te helpen (hebben boven geen wc) en 1 keer toen hij ziek was en heel veel lag te hoesten in de nacht. Hij is nu ruim 3 maanden nachtzindelijk.

12. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Mijn dochter was net 2 toen ze overdag zindelijk was. Nu is ze net 4 en nog steeds niet nachtzindelijk. We hebben een paar keer zonder luier geprobeerd, maar dat was echt zielig. Ze wil graag droog blijven, maar voelt het gewoon echt niet.

13. Vagans

Vagans Niet meer actief

dat je je kind verstoord door snachts te laten plassen is hier en bij mij zelf en mijn 3 zussen en vele andere anders nooit een probleem geweest hoor!

14. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter is ook nog niet nachtzindelijk. Mijn moeder geeft de tip om een onderbroek onder de luier aan te doen. Zo voelen ze wel dat ze nat zijn maar blijft het bed droog. Ik twijfel nog of ik het ga doen. Ik heb op het moment genoeg onrust van de nachtvoedingen en wil mijn dochter een goede nachtrust geven. Ik denk dat het vanzelf wel komt.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kind is 4.. nachtzindelijkheid kan wel duren tot 7 jaar... let it go.. zou Elsa zeggen ;)

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat het (meestal) vanzelf komt maar wetenschappelijk onderzoek dat het slecht zou zijn om een kind te tillen 's nachts is zeer summier en zeker niet eenduidig.
    Hier hebben we de kinderen beide een maand of 6-7 om een uur of 11 op het potje gezet (slapend) en nooit problemen mee gekregen en wij zijn zeker niet de enige.

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Nachtzindelijkheid is niet te trainen. Laat het dus maar los en toch weer de luier aan. Dit is voor jullie beiden zo een frustratie. Wakker maken voor een plas zou ik ook niet doen persoonlijk. De literatuur is hier trouwens niet eenduidig over hoor, maar zou het zelf niet prettig vinden om te doen, wil de nachtrustniet verstoren.

Hier met de dagzindelijkheid eigenlijk gelijk ook nachtzindelijk. Toen de luiers twee weken achter elkaar droog bleven heb ik ze uit gelaten. Nu in 4 maanden tijd, drie keer nat geworden s nachts. Ging hier dus echt vanzelf.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier heel snel denk ik maar ze was een paar maanden geleden al meer dan 3 weken droog en deed bij het opstaan meteen een grote plas.
    Ongelukjes misschien 1-2 keer per maand maar daarvoor doen we geen luier meer aan. Het is ook geen ramp en dat zeggen we ook als ze er verdrietig om is.

19. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Dochter is gister 5 geworden, was dagzindelijk net voordat ze
    2 was en is nu nog steeds niet nachtzindelijk.
    Ik doe er niks aan. Geduld.

Deel Deze Pagina