Dolfinarium Harderwijk

Discussie in 'De lounge' gestart door ALeV84, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    #1 ALeV84, 1 mei 2012
    Laatst bewerkt: 1 mei 2012
    Zijn jullie daar weleens geweest? Ik afgelopen zaterdag en ik zal er nooit meer heen gaan. Ik vond het meer een circus dan een attractiepark al die dolfijnen en zeehonden die iedere dag een show moeten uitvoeren en al die irritante mensen met hun applaus.
    Wat had ik een medelijden met die dolfijnen. Die horen toch in een oceaan of zee ipv een klein oppervlakte water? Hoe komen ze toch aan zoveel dolfijnen. Ze worden toch niet speciaal voor die shows opgevangen he uit de oceanen?? Hun argument was dat de dolfijnen het gewend zijn en niet meer kunnen leven in de vrije natuur, maar ja daar zorgen ze toch zelf voor. Er komen alsmaar babydolfijntjes en ik geloof best dat ze die niet kunnen vrijlaten maar toch horen die lieve diertjes echt niet in zo'n klein badje hoor. Dan doen ze er maar wat aan dat er geen nieuwe dolfijnen komen daar of zie ik het verkeerd?

Nooit meer dolfinarium in ieder geval !!!

Dierentuinen vind ik ook vreselijk, want leeuwen en luipaarden horen te jagen in de vrije natuur ipv de hele dag te hangen in een nepoerwoud. En olifanten horen massaal rond te trekken van het ene gebied naar het andere. Maar zelfs een dierentuin vind ik meer kunnen dan dolfinarium, want daar mogen ze gewoon een dier zijn en hoeven ze niet op commando stomme trucjes te laten zien aan irritante publiek. Maargoed ben benieuwd naar jullie mening hierover.

2. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Ik deel je mening wel. Zo vind ik het ook zielig om vogeltjes in kooitjes op te sluiten. En inderdaad ook de dieren in dierentuinen. Helaas is het zo dat zolang mensen het leuk vinden om daar naartoe te blijven gaan het zal blijven bestaan.

Eigenlijk is het bij alle dieren zo, dat ze enkel voor ons vertier uit hun natuurlijke leefsituatie zijn gehaald. Van cavia's tot honden..het heeft ooit allemaal in de natuur rondgehupst. Nu weten de cavia's en honden van tegenwoordig natuurlijk niet beter dan dat ze in een huiselijke situatie leven, maar toch.

Zolang er goed voor ze gezorgd wordt is het goed. Dat zullen ze bij het dolfinarium ook wel doen. Alleen inderdaad dat ze elke dag hun kunstjes weer moeten opvoeren en dat meerdere keren per dat is iets waar je vraagtekens bij kunt zetten. Ik kan me best voorstellen dat een dier ook momenten heeft dat het geen zin heeft in klappende lui en zijn dagelijkse rondje met de kano.

Maar wat ik al eerder zei: Zolang 80 procent van het publiek het wel leuk vind zal het allemaal blijven zoals het is.

3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik snal wel wat je bedoeld,maar dat wist je toch voordat je erheenzou gaan. Tis eigenlijk net als een dierentuin.
    Vooral commercieel.
    Maar ze doen ook wel goeie dingen, dieren opvang en onderzoeken, die weer gunstig voor natuur zijn. Probeer t positief te zien.
    Je moet maar zo denken, je hebt t n keer meegemaakt. Hihi

4. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk er iets milder over. Natuurlijk zou het de ideale wereld zijn dat dieren vrij in de wildernis rondlopen maar laten we eerlijk zijn, met de destructieve instelling van de mens zijn heel veel dieren al met uitsterven bedreigd. Wat je je waarschijnlijk niet realiseert is dat veel dierentuinen en ook het Dolfinarium meewerken aan heel belangrijke (fok)programma's om zo te proberen te voorkomen dat bedreigde dieren uitsterven.

Ja, het is commercieel maar dat is helaas ook noodzakelijk. Ik heb persoonlijk meer problemen met de gemiddelde bankdirecteur die er weer met een dikke bonus vandoor gaat dan een dierentuindirecteur die wellicht ook niet in een fiatje rijdt maar toch heel wat minder overhoudt dan die bankdirecteur. Verzorgers, werknemers moeten betaald worden maar doen ook veel goed werk.

Ik denk dat het allemaal zo zwart wit niet is. De dieren worden goed verzorgd en krijgen op gezette tijden rust. In dierentuinen kunnen ze zich (moet ik wel zeggen dat ik alleen Burgers Bush goed ken) terugtrekken ongeacht de mensen.

Dus nee, ik vind het niet per definitie zielig. Ik vind het hartverscheurender als zo'n Japanse Walvisvaarder weer eens een harpoen in een van de laatste walvissen jaagt :(.

5. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verder vraag ik me hetzelfde af als Piri Piri: je wist dit toch ook voor je er heen zou gaan? Misschien niet in deze mate maar je moet het toch geweten hebben. Als mensen er echt tegen zijn moeten ze ook niet gaan vind ik.

6. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Waarom ben je er heen gegaan dan? Ik mag toch aannemen dat je wel enigszins wist wat dolfinarium was. Je gaat vast niet helemaal blanco naar iets waar je nog nooit van gehoord hebt.

Als je vind dat ze daar niet thuis horen, had je er ook niet heen ,moeten gaan denk ik dan.

7. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Mis kwam t pas echt duidelijk binnen als je t gezien hebt, kan ik me ook wel wat bij voorstellen... en dat je dan ineens zo'n naar gevoel krijgt, dat t nog meer gaat tegenstaan.

8. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Dat is misschien wel zo,maar dolfinarium maakt zelfs volop reclames over de shows, dat kan je dan toch niet echt ontgaan denk ik dan.

Ik vraag me af met wat voor insteek je er dan dan heen gaat als je ook al een hekel aan dierentuinen hebt.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Tja, dat weet je toch als je erheen gaat, daar staat het dolfinarium om bekend, kun je beter naar Pieterburen ofzo, zeehondjes kijken die later weer worden uitgezet.
    Ik denk dat ze die shows en optredens helemaal zo erg niet vinden hoor, tenminste, als ik kijk naar onze honden waarmee we ook allerlei trainingen hebben gedaan, die vonden dat echt leuk.
    Ja, en hamsters, vogeltjes, cavia's, konijnen in een kooitje, katten die nooit buiten komen, vissen in de kom etc., uiteindelijk is het allemaal net zo als die dieren in de dierentuin/dolfinarium etc.

10. Zijzei

Zijzei Actief lid

4 nov 2011
    455
    0
    0
    Ik vind dierentuinen ook vooral voor het belang van het dier. Veel dieren die bijna zijn uitgestorven worden dmv fokprogramma's in dierentuine gered. En bij de meeste dierentuinen draait het om het dier en niet om de bezoeker. Dolfinarium doet ook goede dingen, dolfijnen zijn heel leergierig en als ze echt niet uitgezet kunnen worden, kunnen ze op die manier toch bezig blijven ipv rondjes zwemmen als een goudvisje... Ik denk dat ze zich dan letterlijk dood vervelen.

En hoe lullig het ook klinkt, ze moeten er wel geld aan verdienen anders kunnen ze dit ook niet realiseren. Blijdorp krijgt ook miljoenen minder subsidie waardoor de prijzen alleen maar omhoog gaan, maar ze zijn nog wel steeds bezig om allerlei projecten waar het belang van de dieren vooraan staat, op poten te zetten. En dat vind ik beter dan dat je ziet dat ze de dieren uitmelken.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Daarom wil ik helemaal niet naar het Dolfinarium. Onze dochter is er alleen wel steeds helemaal vol van.

Het staat me ook zo vreselijk tegen...

Deel je mening over de dierentuinen ook.

12. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.031
    0
    36
    daarom ga ik der ook niet heen.
    Wat ze ook al niet voor de entree vragen belachelijk.
    Wij gaan dan ook naar pieterburen!

13. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hier sluit ik me bij aan.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Dierentuinen doen anders volop aan fokprogramma's zodat dieren niet uitsterven. Sommigen dieren leven alleen nog maat in gevangenschap en/of zouden er zonder dierentuinen niet meer zijn geweest. Dus wat is zieliger?

Maar.... Het hangt er wel vanaf welke dierentuin. Blijdorp vind ik persoonlijk redelijk zielig, burgers zoo is geweldig! Hebben ze zelfs een savanne nagemaakt waar verschillende dieren door elkaaf leven, precies zoals in het echt.

Dolfinarium ben ik nooit geweest, dus dat weet ik niet.

15. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Hmm nooit geweest. Qua dierentuinen, het ligt eraan waar je heen gaat. Ben pas nog in de Beekse Bergen geweest en vond het geweldig! Die dieren leven zo dichtbij als ze in de natuur zouden leven. Tijdens de bustour werd ook allerlei informatie gegeven over hun fok programmas en dat daardoor (ik geloof) de wilde hond die eerst uitgestorven was in de natuur, er nu weer rond loopt.
    Als ik het goed heb onthouden worden de welpen die uitgezet kunnen worden in de natuur worden idd ook uitgezet, want hun bedoeling is dat deze dieren en beesten niet alleen daar bezichtigd kunnen worden maar ook in de natuur.
    Plus al het onderzoek dat deze plaatsen kunnen doen, help zoals het WNF zegt de natuur een pootje.
    Zo was er zelfs olifantenpoep te koop, jaja. Zeer goed voor tuin schijnbaar en de gehele opbrengst ging naar het goede doel voor de beesten te behouden. Dus er werd zelfs niks gewoon weggegooid. ;)
    Er zullen er idd zijn die niet zo goed zijn voor de dieren, maar dan zeg ik idd blijf er weg. Maar zo zijn ze zeker niet allemaal. :)

16. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Helemaal mee eens..

Ik ben er 3 keer geweest. Ik vind het een mooi park. Dieren zien er goed verzorgt uit en worden ook goed verzorgt.

Nee geen problemen mee

17. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    beetje mosterd na de maaltijd he!\

het zielig vinden maar toch heen gaan
    je bent net zo erg als de rest
    sorry!

18. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    DAt vind ik dus ook. Heel veel dierentuinen en ook het Dolfinarium zetten ook regelmatig dieren weer uit in het wild. Sommige dieren kunnen niet meer uitgezet worden. Dan is de keuze: A verveeld rondjes laten zwemmen B inslapen of C ze dit laten doen waar ze toch lol aan beleven.

Dat er ook geld in het laatje moet komen, tja, zo zit onze wereld helaas nu eenmaal in elkaar. Maar dat weegt wat mij betreft niet op tegen de goede dingen die ze doen.

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mee eens...
    Dit weet je toch van tevoren of niet dan?

20. Snowy09

Snowy09 Actief lid

13 aug 2011
    466
    0
    0
    Onder Rotterdam
    Wat vind je dan zielig aan blijdorp als ik vragen mag ?

Als je het zo gaan zien zijn alle dieren zielig. elke vis konijn vogel kat en hond. of welk ander dier dan ook.

Deel Deze Pagina